Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ysenda
15-04-2026 om 07:33
het eerste stress ding is afgerond. Heb vannacht ook gelijk een stuk beter geslapen.
Het 2e ding op het werk gaat er steeds beter uit zien voor het maandag actief moet worden. Wel vandaag nog extra werken maar dat zal een paar uurtjes zijn.
Hopelijk kan ik nu er meer rust komt ook mijn eten en sporten weer op pakken. En met het resultaat van stress ding 1 krijg ik nu hulp bij het ontwikkelen van nieuwe coping strategieën.
rionyriony
15-04-2026 om 10:20
MMcGonagall schreef op 14-04-2026 om 22:21:
1700 calorieën lijkt me aan de hoge kant als je zo licht bent als jij en ook nog weinig beweegt. Ik blijf stabiel met 1600-1700 maar ik sport vijf uur per week en maak op de andere twee dagen een lunchwandeling van een half uur (in het flinke tempo van mijn langbenige collega’s).
Als je richting 50 gaat heb je beduidend minder calorieën nodig dan als jongere. Helaas helaas.
Het zal nu wel minder zijn dan die 1700 toen. Maar mijn reguliere inname moet verder naar beneden, dat is zeker, om niet telkens correcties (balansdagen) te moeten invoegen.
rionyriony
15-04-2026 om 19:05
Ik heb geaarzeld waar ik deze post plaatsen zou maar toch maar hier omdat het meer om fysieke inspanning en uitdaging (dus een soort training) ging dan om het interieur zelf.
Ik heb flinke tijd besteed vandaag aan het handmatig schoonmaken van het kamerbrede tapijt en ook het kleine kamertapijt. Dat ging ouderwets op de knietjes met een borstel (haarborstel) en - heel handig - op kniebeschermers. Dat laatste scheelt een heleboel. Veel comfortabeler.
Het waren heel wat m2. Alles ook gestofzuigd. De laatste keer was in begin november. Viel me alleszins mee. Nergens pijn ervan gekregen, nog niet.
Ik heb ook mijn hartslag bijgehouden want ik had dat ding nu eenmaal in huis, en dat bleken dus 90 hartslagen per minuut te zijn, in het begin minder, op het einde meer.
Alle tapijt in alle kamers spic & span dus.
Trail
16-04-2026 om 00:38
Klinkt als een grote klus je tapijt!
Ik heb heerlijk actief gezeild vanochtend. Door naar mijn werk waar ik een goede dag had. En daarna naar het filmhuis. Voldoende eten mee voor de hele dag. Nu echt wel weer heel laat. Oppassen dat mijn dagen niet te lang worden.
Tuinfluiter
16-04-2026 om 08:58
Trail schreef op 16-04-2026 om 00:38:
Klinkt als een grote klus je tapijt!
Ik heb heerlijk actief gezeild vanochtend. Door naar mijn werk waar ik een goede dag had. En daarna naar het filmhuis. Voldoende eten mee voor de hele dag. Nu echt wel weer heel laat. Oppassen dat mijn dagen niet te lang worden.
Toen ik bij het filmhuis aanbeland was vroeg ik mij ook al af hoe je het allemaal in een dag propt.
Ik heb gister middag heel veel in de tuin gedaan en de achtertuin is op een paar kleine klusje na bijna op het niveau hoe ik hem nu hebben wil. Voor moet er nog wel het een en ander gebeuren dus daar ben ik de komende dagen nog wel zoet mee.
Op donderdag weeg ik mij altijd en mijn gewicht is afgelopen week weer 200 gram afgenomen. Ik heb hiermee weer een mijlpaal bereikt want ik ben nu in totaal meer dan 15 kg afgevallen.
Nikki1973
16-04-2026 om 18:36
rionyriony schreef op 15-04-2026 om 19:05:
Ik heb geaarzeld waar ik deze post plaatsen zou maar toch maar hier omdat het meer om fysieke inspanning en uitdaging (dus een soort training) ging dan om het interieur zelf.
Ik heb flinke tijd besteed vandaag aan het handmatig schoonmaken van het kamerbrede tapijt en ook het kleine kamertapijt. Dat ging ouderwets op de knietjes met een borstel (haarborstel) en - heel handig - op kniebeschermers. Dat laatste scheelt een heleboel. Veel comfortabeler.
Het waren heel wat m2. Alles ook gestofzuigd. De laatste keer was in begin november. Viel me alleszins mee. Nergens pijn ervan gekregen, nog niet.![]()
Ik heb ook mijn hartslag bijgehouden want ik had dat ding nu eenmaal in huis, en dat bleken dus 90 hartslagen per minuut te zijn, in het begin minder, op het einde meer.
Alle tapijt in alle kamers spic & span dus.
Lekker fris👍🏻
Trail
17-04-2026 om 00:20
Knap tuinfluiter!
Ik ben mijn dag begonnen met lekker een rondje fietsen buiten. Door naar mijn werk. Door naar het filmhuis. Ritme wat wel bevalt deze week haha. Maar toch blij dat ik nu weekend heb. Nog meer tijd om te vertragen.
Ies
17-04-2026 om 13:20
rionyriony schreef op 15-04-2026 om 10:20:
[..]
Het zal nu wel minder zijn dan die 1700 toen. Maar mijn reguliere inname moet verder naar beneden, dat is zeker, om niet telkens correcties (balansdagen) te moeten invoegen.
Zou het Riony, dat balansdagen niet nodig zijn?
Voor mezelf denk ik dat dat nooit gaat gebeuren. Misschien omdat ik ooit overgewicht heb gehad, het werkt wellicht anders als je dat nooit hebt gehad.
En ik ben opgegroeid met een best ongezond voedingspatroon. Daar zal ik toch bij tijden op terug blijven vallen denk ik. Zeker omdat dat ongezonde eten zo enorm ingeburgerd is. Ik doe nu alles zo’n beetje ‘ op gevoel’ en luister naar mijn lijf. Lukt niet altijd want soms te druk om te eten ook al heb ik honger, maar in grote lijnen werkt dit goed voor mij. Maar het werkt ook omdat ik nu gezond eet. Ga ik weer wat snoepen oid dan wordt ‘mijn gevoel’ weer iets waar ik beter niet naar kan luisteren
rionyriony
17-04-2026 om 13:28
De haren van mijn tapijt staan nog steeds allemaal overeind dus hij voelt donzig en nieuw aan.
Valt telkens op als je in een kamer naar binnen stapt.
Gisteren vertelde mijn weegschaal al dat ik het oude gewicht naderde en vanmorgen stond het getal weer precies in het midden dus de balansdagen zijn weer over.
Niet dat ik nu los ga of zo. Bepaalde dingen heb ik voorlopig geschrapt of op een heel kleine toegestane hoeveelheid gezet. Chocola, toetjes, noten en uiteraard koek. Maar die laatste kwam al nauwelijks meer in mijn eetpatroon voor.
Ies
17-04-2026 om 14:30
rionyriony schreef op 17-04-2026 om 13:28:
De haren van mijn tapijt staan nog steeds allemaal overeind dus hij voelt donzig en nieuw aan.
Valt telkens op als je in een kamer naar binnen stapt.
Gisteren vertelde mijn weegschaal al dat ik het oude gewicht naderde en vanmorgen stond het getal weer precies in het midden dus de balansdagen zijn weer over.
Niet dat ik nu los ga of zo. Bepaalde dingen heb ik voorlopig geschrapt of op een heel kleine toegestane hoeveelheid gezet. Chocola, toetjes, noten en uiteraard koek. Maar die laatste kwam al nauwelijks meer in mijn eetpatroon voor.
Ook dat lijkt me onmogelijk Riony, los gaan met die producten en geen overgewicht ontwikkelen. (Uiteindelijk) Voor de meeste mensen dan toch.
Ies
17-04-2026 om 14:36
Ik begin langsaam weer wat ‘matig intensieve beweging’ toe te voegen. Daar was ik vorig jaar ook mee bezig en nu ik dat wat bewuster doe valt me pas goed op hoe ik dat heb laten liggen de afgelopen maanden. Kon wrs ook niet anders want was flink beroerd en sleepte me van werk naar bed en huishouden etc. Maar toch wat maf hoe weinig bewust ik me ervan was. Dus nu weer even de focus erop.
Baal wel een beetje want alweer een verkoudheid oid te pakken, keelpijn en klieren weer flink opgezet. Lijkt wel alsof ik tegenwoordig alles oppik. Bleeh. Maar ook flink wat medicatie gehad laatste tijd en dat helpt vast ook niet op langere termijn.
Ies
19-04-2026 om 20:37
Mijn klachten hebben gelukkig niet doorgezet, na een paar dagen weinig last meer. Misschien was het ook geen verkoudheid maar hooikoorts, wie zal het zeggen.
Deze week is het me gelukt 2x te zwemmen, dus met mijn beweging zit het deze week wel goed wmb. Maar ik vind het wel een hele uitdaging de tijd ervoor te vinden, hoop dat het me vaker lukt. Verder zet ik hier en daar de ondersteuning van de fiets uit. Heb ik een hekel aan maar bij gebrek aan tijd voor andere activiteiten moet ik het hier maar even mee doen.
Ben ook nog tevreden over mijn eten. Wel een etentje gehad en de komende tijd nog eea op de planning. Bij zo’n etentje eet ik toch meer en minder gezond, maar ik heb wél toetje en alcohol geskipt.
Trail
19-04-2026 om 23:32
Mijn weekend zit er weer op.
Vrijdag overdag aan boten geklust. Bewust even voor een wandelingetje in de buurt van de haven gegaan om aan beweging te komen. ‘s avonds met een vriendin naar een optreden. Helaas veel last van beginnende migraine klachten met hoofdpijn en overgeven tot gevolg. Goed mijn rust gepakt thuis.
Zaterdag moe opgestaan. Maar ik was wel oké. Heb heerlijk rustig een wandeling gemaakt in de natuur. En ben naar een prachtige balletvoorstelling gegaan. Voor het eerst dat ik ballet heb gezien.
Vandaag met vriendinnen naar een paarden evenement en dat is een beetje ten koste van mijn beweging gegaan. Toen ik ‘s avonds terugkwam was ik moe. Ik heb lekker een film thuis gekeken. Morgen maar weer beweging oppakken.
rionyriony
20-04-2026 om 05:23
Ies schreef op 17-04-2026 om 14:30:
[..]
Ook dat lijkt me onmogelijk Riony, los gaan met die producten en geen overgewicht ontwikkelen. (Uiteindelijk) Voor de meeste mensen dan toch.
Ze zijn er kunstmatig op ontwikkeld om ons verslaafd eraan te maken zodat ze iemand ontzettend rijk maken, maar ons constant in verwarring brengen.
Mijn weegschaal staat nog helemaal aan mijn kant, maar van enigszins automatisch eten is er dan ook nog geen sprake. Ik zit nog steeds in de lijnmodus. Alhoewel, een kop erwtensoep gisteren gegeten als lunch. Vandaag een doos eieren opmaken als omelet.
Ik heb twee hete voeten. Mijn schoenen, waarop ik enkele dagen geleden gelopen heb, hadden wel genoeg teenruimte maar waren wat te smal ter hoogte van de wreven en daar is het ontstoken. Zal wel binnenkort over zijn. Ik wist dat ze mijn wreven kapot zouden maken maar alle andere schoenen deden ook zeer maar dan op andere manieren. En die plekken moest ik broodnodig ontzien.
Ik moet schoenen telkens afwisselen. Mijn voeten zien er volmaakt normaal uit maar het eerste paar wat probleemloos loopt, ook na jarenlang dragen, moet nog uitgevonden worden. Zelfs een keer schoenen speciaal laten maken maar dat bleken nog de slechtste.
Ik heb nieuwe gekocht; van die moderne slip-ins. In de hoop dat ik die ook een keer aankan. Hoe meer schoenen om af te wisselen hoe beter. Ze doen allemaal pijn, maar allemaal op een ietsje andere manier dus wordt het toch een soort "afwisseling".