Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Hou vol Ies! En voorzichtig.

Ik ben dit weekend twee dagen wezen zeilen met vrienden. Voelde als een minivakantie. Weinig beweging aan boord, dus bewust nog even geprobeerd een klein rondje in de haven te lopen. Eten ging prima.

Knap zeg Ies. En wat leuk die G run! Zag er online iets over inderdaad. 

Ik heb gisteren en eergisteren weer een stukje gewandeld.  Eergisteren ging ronduit slecht. Toen moest ik na een kilometer al opgeven. ( of eigenlijk 500 meter en dan weer terug) Gisteren 1600 meter gered maar liep ook niet echt soepel. Been wou niet erg mee. Ik ga met fysio en ergo overleggen of ik toch niet weer terug moet naar 2 x per dag lopen. Was naar 1 x per dag gegaan met het idee dan me wat energieker te gaan voelen en meer in huis te kunnen doen maar  dat is niet gelukt. En heb het idee dat ik nu achteruit ga in mobiliteit en dat is ook niet de bedoeling.  Dus volgende week maar ff sparren met fysio en ergo.

Ninoea

Ninoea

13-04-2026 om 10:49 Topicstarter

Goed bezig les, fijn dat je sterker wordt. Rusten is inderdaad heel belangrijk. 
Lientje het blijft een puzzel wat wel en wat niet kan en werkt. Ben benieuwd wat ze erover zeggen.
Vanavond geef ik weer training. Eigenlijk is het me wat teveel na gisteren. Ben wat moe maar kan ook niet op het laatste moment afzeggen. Ik ga wellicht vandaag ook ergens op de bank een half uurtje extra plat.

Ik weet niet hoeveelste balansdag dit is. 

De zesde.

Hoe is het gegaan ninoea?

Zelf een fijne dag gehad. Vanochtend een boswandeling. Fijn om al lekker bewogen te hebben. Daarna gewerkt. En door naar theater.

Ninoea

Ninoea

14-04-2026 om 05:51 Topicstarter

Irritant dat het nu aanzet en je al zes balansdagen op rij hebt. Enig idee van een oorzaak? @rionyriony? 

Het lopen ging uiteindelijk prima. Ik had twee weken geleden al een mooie route uitgezet en ook proefgewandeld en de groep was er heel blij mee omdat het echt anders dan anders was. Ze genoten echt van de mooie omgeving en ik ook. Uiteindelijk dus heel goed. 
Dorestad hoe is het met jou? Het herstel vergt denk ik veel. Hoe gaat het nu met de mantelzorg voor je familielid. Begin je wat rust te krijgen of valt het tegen? En de zorg voor je ouder? En hoe gaat het met wandelen? 
En dolfje hoe is het met jou nog steeds veel aan het wandelen? En Ysenda en Toetietoover? 

@Ninoea; daar kom ik pas achter als ik een echt logboek bij ga houden van wat ik per dag consumeer. Ik heb dat vaker gedaan; de laatste keer wel een jaar lang en toen bleek dat ik een kleine 1700 kcal per dag nodig had om op een stabiel gewicht te blijven.

Maar dat is toch weer een flink aantal jaren geleden. Misschien tien? Te verwachten is dat je calorieënverbruik achteruit gaat met de jaren dus dat zal geen 1650-1700 meer zijn.

Echt alles weer per gram noteren en berekenen, ook kauwgumpjes, minimintjes e.d. doe ik pas als balansdagen niet meer helpen. Ze helpen nog wel, maar steeds minder snel. Vroeger was dat eens per zoveel maanden en dan enkele dagen lang. 

Maar ik vind het niet zo'n goed idee. Komt dus pas als laatste noodmaatregel. Het nadeel van de bewustwording van het reële calorieënaantal is dat je dan wel weet waar je je aan moet houden, maar dat dit ook een relatief groot deel van je geestelijk proces in beslag gaat nemen.

Normaal denk ik 's morgens niet na over eten, tenzij iemand het daarover gaat hebben. Op een gegeven moment word ik me bewust van het feit dat ik wel ergens trek in ga krijgen. Dan is het alleen de kunst om te matigen wat best nog een uitdaging is. Maar het precies daadwerkelijk tellen en noteren van calorieën verstoort dat laatste normale gedrag. Je weet bijvoorbeeld: je mag nog driehonderd calorieën. Dat stelt even gerust. Maar moet je eens kijken hoe gauw dat op is! Weg pret, weg geruststelling, weg positief gevoel.

Dus ik zal permanent maatregelen moeten nemen om minder vaak te hoeven balansen, anders komt dit telkens terug. 

Mijn bewegingspatroon is altijd ruk geweest sinds tweede helft 1990 wegens toen plotseling optredende ernstige fibromyalgie-achtige verschijnselen en die is ongeveer hetzelfde gebleven

Maar beweging had nooit zo'n grote invloed op mijn verbruik. Ook toen ik heel jong, een puber was, kwam ik net aan de 1800 kcal.

Hallo,
 wat een actieve verhalen lees ik van velen van jullie. Goed zeg! Ik heb met mezelf afgesproken te gaan fietsen vandaag maar ik heb geen zin, doe het wel zo. Moet even het huis uit want naast me zijn ze aan het hijen ( of hoe schrijf je dat) voor de verbouwing van de buren. Gaat al weken gepaard met veel herrie maar dit is het toppunt, lag letterlijk te trillen in bed. Heb er nu hoofdpijn van, dus hele dag thuis is geen optie. 

Oh vreselijk Nikkie als ze aan het heien zijn. Hier laatst ook en dat werkt zo op je hoofd. Bij mij tenminste nu wel na mijn CVA.
Ik zit nu bij de fysio. Vorige keer veel last van gehad naderhand dus hoop dat het nu vandaag gaat meevallen de reacties na de training. 

Ik ben de afgelopen mooie dagen lekker vaak wezen golfen, vanmiddag staat er ook een rondje gepland.
Ik wandel momenteel iets minder omdat ik druk ben geweest in de tuin en ik een paar keer ben wezen winkelen voor kleding. Dat laatste is goed gelukt mooie dingen gekocht één of twee maten kleiner.
Voor de vakantie wil ik ook nog een nieuw badpak en ik heb een kleiner setje zomerse golfkleding nodig.
Probeer deze week wel nog een wandeling in te plannen want de natuur is hier echt prachtig.
Eten gaat door de week gewoon goed maar in het weekend soms iets te overvloedig met een lekker glas wijn erbij.

Ies

Ies

14-04-2026 om 13:55

Riony, alles tot op de gram uitrekenen? Kan me voorstellen dat je dat als laatste redmiddel ziet😁
Hier ben ik nu tevreden wb voeding. Ik moet een hoop afslaan en soms valt dat niet mee. (Op mijn werk bijv vaak te druk om even iets te eten en dan is zo’n koekje voor je neus wel heel verleidelijk) 
Maar het lukt vooralsnog wel en dat is fijn. 
Ik volg het zelfde patroon als vorig jaar: door ziekte (en vooral darmen extreem van slag) slechter gaan eten en dan in korte tijd flink aankomen. Vorig jaar duurde het maanden eer ik die kilo’s weer eraf had en ook nu gaat het heel langsaam. Het zal niet alleen het eten zijn, ik beweeg ook weer steeds meer. (Hier nu dus geen balansdagen maar maanden haha) 
Maar oh wat gaat dat allemaal weer makkelijker als je je beter voelt! 
Gisteren weer eens een km gezwommen, erg lekker! 

De upgrade van mijn sportschoolabonnement is wel lekker. Onbeperkt massagestoel en zonnebank heb ik nu extra, terwijl ik hetzelfde blijf betalen aals ik deed voor de losse e-gym.

Vanavond per ongeluk een "spieren-na-het-sporten" programma aangeklikt, ik wilde het "bureaustoelzitter" programma doen.

Wauw, dit was lekker!!! Mijn billen werden nu ook stevig meegepakt. 😊
Dit was mijn derde keer op de massagestoel, ik denk dat ik nu mijn ideale programma gevonden heb.

Ninoea

Ninoea

14-04-2026 om 21:45 Topicstarter

Dat klinkt dan wel weer goed. Een sportschool spreekt me absoluut niet aan, maar zo’n stoel misschien wel.

1700 calorieën lijkt me aan de hoge kant als je zo licht bent als jij en ook nog weinig beweegt. Ik blijf stabiel met 1600-1700 maar ik sport vijf uur per week en maak op de andere twee dagen een lunchwandeling van een half uur (in het flinke tempo van mijn langbenige collega’s).

Als je richting 50 gaat heb je beduidend minder calorieën nodig dan als jongere. Helaas helaas.

Klinkt heerlijk poezenmeisje! Fijn dat je dat jezelf gunt.

Ik heb vanochtend heerlijk met de paarden in het bos gereden. Gewerkt vandaag. En vanavond met vrienden naar het filmhuis. Meestal ga ik alleen. Het was gezellig! 
Eten had ik best goed voor elkaar vandaag.
Had wel mijn werk met iets meer concentratie willen doen dan mij daadwerkelijk lukte. Morgen weer een nieuwe gefocuste werkdag 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.