Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ik ga mijn dagelijks zoutgebruik een tikkeltje ophogen nu mijn bloeddruk goed is. Zo kan ik bestuderen wanneer het nog goed is en bij welke hoeveelheid de druk te hoog gaat worden. De meeste mensen zouden een pilletje nemen denk ik.

Ninoea

Ninoea

15-03-2026 om 19:58 Topicstarter

Mis je het zout dan? 

Ninoea

Ninoea

15-03-2026 om 19:59 Topicstarter

Lekker dagje achter de rug. Ook nog even met mijn man gewandeld in het paleispark. Korte ronde van het geen 5 km. Het was er weer zo mooi. 

Poezenmeisje schreef op 15-03-2026 om 10:37:

[..]

Elke maand een bespreking van de E-gym en elke drie maanden in InBody meting.

Daarnaast zijn er altijd trainers aanwezig om vragen te stellen over de reguliere fitness. Maar ze stellen jou ook vragen. "Waarom doe je die push-ups zo? Okee, dan gaan we dat aanpassen."

Ik ben nu dus die mallote die push-ups tegen een bankje doet i.p.v. op de vloer.

Inmiddels weet ik dat ik teveel ruimte heb in mijn gewrichten, zelfs een simpele 'downward dog' bij yoga doet na een jaar nog steeds pijn aan mijn polsen. Dus pas je aan.

https://medifit.nl/kennis-advies/meten-is-weten-met-de-inbody-scan/

Idd aanpassen, aanpassen aanpassen. Dat is het voordeel van een PT die doet dat razendsnel. 

Ik heb zeker 1,5 jaar om een frozen shoulder heen getraind. Zit ik in een slechte flow gaan we terug naar full body ipv leg day etc. Ik kom nu uit zo'n slechte flow, dat zie je aan mijn schema, train ik 2x ipv 3x is dat niet erg. 

Je doet wat bij jou past en doet je eigen ding. Het is jouw route naar gezond en fit worden. Die route is voor iedereen anders. Gezond en fit is een heel breed begrip.

Ies

Ies

15-03-2026 om 20:55

lientje69 schreef op 15-03-2026 om 10:37:

Hier weinig nieuws te melden. Ik probeer elke dag iets " sportiefs " te doen. Wandelen, zwemmen of klein stukje fietsen. Ben afgestapt van het 2 x per dag lopen in de hoop dat ik dan thuis wat meer kan doen. Herstel gaat tergend langzaam. Nu onderzoek naar maagbacterie en ik mag 2 weken geen maagbeschermer. Dus voel me best rot. Klein voordeel ik kan weinig eten en doe het dus op zo'n 900 calorieën per dag en ben in een week ruim 2 kilo afgevallen. Zal wel vnl vocht zijn maar fijn de weegschaal eens te zien dalen.
Ook is er bloedonderzoek gedaan en blijkt mijn ferritine gehalte erg laag te zijn. Dit kan voor een verstoorde stofwisseling zorgen. Ik zeg al jaren dat deze verstoord is, dus dit verbaasd me niets. HB gehalte is nog wel goed, dus geen idee of en wat de huisarts hier iets mee gaat doen. Hoop dat er een pilletje beschikbaar is die het " snel " weer op niveau kan brengen. Maar mijn ervaring met ferrotabletten in de ouderenzorg is dat dat niet altijd werkt. Ik zal het wel horen over 2 weken als de uitslag van mijn onderzoek naar de heliobakter binnen is

Goh Lientje, misschien is dat wel goed nieuws? Dat verklaart misschien een deel van je klachten en dat betekent wellicht ook dat je je veel beter kunt gaan voelen? 
Weet je zeker dat je je 2 weken wilt wachten op ev medicatie? 
Ga sowieso maar aan het rode vlees en zorg voor vit c bij elke maaltijd! 

Ies schreef op 15-03-2026 om 20:55:

[..]

Goh Lientje, misschien is dat wel goed nieuws? Dat verklaart misschien een deel van je klachten en dat betekent wellicht ook dat je je veel beter kunt gaan voelen?
Weet je zeker dat je je 2 weken wilt wachten op ev medicatie?
Ga sowieso maar aan het rode vlees en zorg voor vit c bij elke maaltijd!

Ik denk zomaar dat dit iets van jaren is al. Dus die 2 weken kunnen er ook nog wel bij.   Het eten gaat door slokdarmproblemen nu helaas erg slecht. Een pot vitamine  C heb ik nog wel liggen , dank voor de tip.  En ik hoop idd dat ze er iets voor geven en dat mijn herstel dan iets beter gaat. In elk geval dat ik me iets minder moe ga voelen. Want nu is elke dag een uitputtingsslag.   Er is veel stuk in mijn hoofd, dus afwachten in hoeverre ik nog ga herstellen en hoeveel. Maar me wat beter voelen zou erg fijn zijn.

Ies

Ies

15-03-2026 om 21:15

Poezenmeisje, wat een voortvarendheid! Mooi resultaat!

Ninoea, wat leuk dat jullie thuis zo samen bezig zijn. 

Vandaag met ebike 45 km gefietst. Stelt niks voor natuurlijk met ebike maar ik fiets nooit lang en was toch best moe Het was heerlijk. Het was naar een verjaardag. Ik kon mijn ondersteuning niet uit zetten, zelfs niet lager dan hoogste stand want dan hield ik dochter niet bij op haar gewone fiets. Dat kind gaat zo snel! 
Het viel me ook echt mee met mijn verkoudheid die nog steeds niet helemaal over is, maar ik voel me toch langzaamaan wat beter. 
Het is me ook gelukt om op de verjaardag alle lekkers te omzeilen. Fijn. Mijn smaak verandert ook weer wat, ik krijg weer meer zin in gezond voer. 

Ies

Ies

15-03-2026 om 21:17

lientje69 schreef op 15-03-2026 om 21:01:

[..]

Ik denk zomaar dat dit iets van jaren is al. Dus die 2 weken kunnen er ook nog wel bij. Het eten gaat door slokdarmproblemen nu helaas erg slecht. Een pot vitamine C heb ik nog wel liggen , dank voor de tip. En ik hoop idd dat ze er iets voor geven en dat mijn herstel dan iets beter gaat. In elk geval dat ik me iets minder moe ga voelen. Want nu is elke dag een uitputtingsslag. Er is veel stuk in mijn hoofd, dus afwachten in hoeverre ik nog ga herstellen en hoeveel. Maar me wat beter voelen zou erg fijn zijn.

Ik hoop voor je mee! 
roosvice ferro misschien? 

Ies schreef op 15-03-2026 om 21:15:

Poezenmeisje, wat een voortvarendheid! Mooi resultaat!

Ninoea, wat leuk dat jullie thuis zo samen bezig zijn.

Vandaag met ebike 45 km gefietst. Stelt niks voor natuurlijk met ebike maar ik fiets nooit lang en was toch best moe Het was heerlijk. Het was naar een verjaardag. Ik kon mijn ondersteuning niet uit zetten, zelfs niet lager dan hoogste stand want dan hield ik dochter niet bij op haar gewone fiets. Dat kind gaat zo snel!
Het viel me ook echt mee met mijn verkoudheid die nog steeds niet helemaal over is, maar ik voel me toch langzaamaan wat beter.
Het is me ook gelukt om op de verjaardag alle lekkers te omzeilen. Fijn. Mijn smaak verandert ook weer wat, ik krijg weer meer zin in gezond voer.

Maar iets is beter dan niets, en met ondersteuning  is ook nog steeds gewoon zelf energie leveren. Als jij niet trapt doet die fiets ook niks.

Behoorlijke afstand heb je afgelegd op de elektrische fiets, lekker hoor!

Ik ben mijn dag begonnen met hardlopen. Moest even op gang komen, maar blij dat ik ben geweest. Daarna een kopje thee in de zon. En tulpen gehaald onderweg naar huis. Vanmiddag naar het filmhuis. Fijn dat de beweging al binnen was. En toen vanavond een vriend mij spontaan meevroeg naar een film ben ik zomaar weer gegaan.
Nu het weekend weer om. 

Ik heb gisteren een wandelingetje van drie kwartier gemaakt en dat was meer dan genoeg na meer dan twee weken last van een virus te hebben gehad. Vannacht aan één ruk goed geslapen sinds dagen zonder hoestbuien. 
Ik voel gelijk weer een stuk beter. Ga vandaag beginnen met alle achterstallige huishoudelijke klusjes.

Ies schreef op 15-03-2026 om 21:17:

[..]

Ik hoop voor je mee!
roosvice ferro misschien?

Dat is zo vreselijk  goor! Heb je dat wel eens gehad? Net of je echt een  stalen theelepel doorslikt die smaak.

Ies

Ies

16-03-2026 om 12:03

lientje69 schreef op 16-03-2026 om 08:20:

[..]

Dat is zo vreselijk goor! Heb je dat wel eens gehad? Net of je echt een stalen theelepel doorslikt die smaak.

Nee, ik ken het niet…

Wellicht dat steeds vit c bij de maaltijd wat kan helpen? Hoeft geen pil te zijn, gewoon (vit c rijke) groente of fruit of sap bij ijzerrijke producten eten. Maar als je dat altijd al deed is het blijkbaar niet genoeg. 
Maar misschien moet er ook onderzocht waarom het zo laag is? 

Ies

Ies

16-03-2026 om 12:07

Ysenda schreef op 15-03-2026 om 22:13:

[..]

Maar iets is beter dan niets, en met ondersteuning is ook nog steeds gewoon zelf energie leveren. Als jij niet trapt doet die fiets ook niks.

Ja zeker, laat mij maar lekker gaan hoor Ik ‘fiets’ zoveel meer met ebike.
Het blijft wel echt ‘licht’. Ik zet ondersteuning wel eens uit en dan voelt het meteen zwaar. Maar ik vind een ebike weer meteen zo zwaar zonder ondersteuning. Veel zwaarder dan een gewone fiets, gewoon niet fijn. 

Nu door die hoge benzineprijzen fiets ik kleinere stukjes vaker of wandel meer. Ook al zijn het kleinere stukjes, alles bij elkaar toch meegenomen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.