Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ysenda
15-03-2026 om 09:32
MMcGonagall schreef op 15-03-2026 om 08:17:
Ik vind dat ophogen soms wel lastig. Bepaalde oefeningen die ik nog niet zo lang doe, durf ik nog niet heel zwaar te doen. En sommige gaan maar langzaam vooruit.
Ysenda, zijn die gewichten als voorbeeld of hipthrust jij echt 140 kg? Ik vond 70 kg al veel. Ik heb hem nu uit mijn schema gehaald omdat andere oefeningen effectiever zijn (split squat) en beide wordt te zwaar. Chest press daarentegen fluitend 25 kg, maar met 30 kg kom ik niet verder dan 2,5 keer.
Ik hipthrust echt 140. Dat is mijn enige ding wat ik echt goed kan. Hipthrust met bankje en barbell met platen. Met zo'n apparaat zit ik een stuk lager want het voegt niet.
Chest press doe ik met dumbles en zit ik op dumbles van 12 maar vindt pt dat ik naar 14 moet.
Ik schrijf straks wel even mijn gewichten en opstelling op. Nu even mijn training af maken. 💪
ToetieToover
15-03-2026 om 09:35
Ysenda schreef op 15-03-2026 om 09:32:
[..]
Ik hipthrust echt 140. Dat is mijn enige ding wat ik echt goed kan. Hipthrust met bankje en barbell met platen. Met zo'n apparaat zit ik een stuk lager want het voegt niet.
Chest press doe ik met dumbles en zit ik op dumbles van 12 maar vindt plaats at ik naar 14 moet.
Indrukwekkende hipthrust!
Ysenda
15-03-2026 om 09:40
ToetieToover schreef op 15-03-2026 om 09:35:
[..]
Indrukwekkende hipthrust!
![]()
Ik heb mannen bij mij op het werk die dan denken doe ik ook wel even. Wat ze van PT dan met een gemeen lachje best mogen proberen. Maar ze redden het niet, 80 soms 90. En dan krijg ik diep respect. Ik doe 125/130 3x15 reps, 140 max 5 denk ik op dit moment.
Ik klaag er wel heel erg bij hoor. Dat ze me slacht en dat dit niet handig is want als ik dood ben huur ik haar niet meer in en dat dat slecht is voor haar inkomen. Ze lacht en doet er nog wat bij. Zo lang ik praat ben ik nog niet dood.
MMcGonagall
15-03-2026 om 09:50
Ysenda schreef op 15-03-2026 om 09:32:
[..]
Chest press doe ik met dumbles en zit ik op dumbles van 12 maar vindt plaats at ik naar 14 moet.
Ik schrijf straks wel even mijn gewichten en opstelling op. Nu even mijn training af maken. 💪
Oh, 2 x 14! Dat verklaart mijn verbazing. Ik durf dat nog niet met dumbells omdat ik alleen train en niet weet of ik ze veilig weer op de grond krijg
Met mijn 51 kg vind ik 30 kilo (vast, met beveiliging) al een hele prestatie.
Squats met losse barbell idem dito. Die doe ik niet met 50 kg omdat je snel uit balans raakt. Het apparaat heeft een startgewicht van 55 kg maar dat is een stuk makkelijker. En geïsoleerder waardoor hij volgens mij ook minder effectief is.
Ysenda
15-03-2026 om 09:54
MMcGonagall schreef op 15-03-2026 om 09:50:
[..]
Oh, 2 x 14! Dat verklaart mijn verbazing. Ik durf dat nog niet met dumbells omdat ik alleen train en niet weet of ik ze veilig weer op de grond krijg
Met mijn 51 kg vind ik 30 kilo (vast, met beveiliging) al een hele prestatie.
Squats met losse barbell idem dito. Die doe ik niet met 50 kg omdat je snel uit balans raakt. Het apparaat heeft een startgewicht van 55 kg maar dat is een stuk makkelijker. En geïsoleerder waardoor hij volgens mij ook minder effectief is.
Squats met een barbel kan ik niet omdat ik geen volle schouder reik heb na mijn frozen shoulder.
Je moet 'm ook alleen in het squat rek doen zodat je de beveiliging goed kunt zetten. En dan kun je ook een spotter vragen, doen ze graag hoor. Ook bij die chest press. Zo heb ik ook mijn gym maatjes leren kennen.
Van die power lifters, grote spieren, heel klein hartje.
Tuinfluiter
15-03-2026 om 09:56
Wat spierpijn en vermoeidheid na een activiteit prima, maar ik waak er altijd voor dat ik niet te ver ga. Beter wat minder effectief dan uitvallen met een blessure door overbelasting.
Nu ik de 50 ruim gepasseerd ben duurt herstel van een blessure veel langer dan toen ik jonger was. Je bent zo drie weken tot een maand kwijt aan herstel als het mis gaat.
Ik vind continuïteit veel belangrijker dan het meest optimale resultaat.
Poezenmeisje schreef op 14-03-2026 om 23:18:
Doelen:
*Afvallen (pre-diabetes diagnose)
*Sterkere armen voor mijn andere sport.
Met deze diagnose zou ik afvallen en in beweging blijven voorlopig het belangrijkste vinden. Heb geen verstand van egym maar ik neem aan dat jezelf gegeven hebt aangeleverd en doelen hebt gesteld. Misschien kijken of daar iets in verandert kan worden, zodat de oefeningen wel haalbaar zijn.
lientje69
15-03-2026 om 10:37
Hier weinig nieuws te melden. Ik probeer elke dag iets " sportiefs " te doen. Wandelen, zwemmen of klein stukje fietsen. Ben afgestapt van het 2 x per dag lopen in de hoop dat ik dan thuis wat meer kan doen. Herstel gaat tergend langzaam. Nu onderzoek naar maagbacterie en ik mag 2 weken geen maagbeschermer. Dus voel me best rot. Klein voordeel ik kan weinig eten en doe het dus op zo'n 900 calorieën per dag en ben in een week ruim 2 kilo afgevallen. Zal wel vnl vocht zijn maar fijn de weegschaal eens te zien dalen.
Ook is er bloedonderzoek gedaan en blijkt mijn ferritine gehalte erg laag te zijn. Dit kan voor een verstoorde stofwisseling zorgen. Ik zeg al jaren dat deze verstoord is, dus dit verbaasd me niets. HB gehalte is nog wel goed, dus geen idee of en wat de huisarts hier iets mee gaat doen. Hoop dat er een pilletje beschikbaar is die het " snel " weer op niveau kan brengen. Maar mijn ervaring met ferrotabletten in de ouderenzorg is dat dat niet altijd werkt. Ik zal het wel horen over 2 weken als de uitslag van mijn onderzoek naar de heliobakter binnen is
Poezenmeisje
15-03-2026 om 10:37
Tuinfluiter schreef op 15-03-2026 om 09:56:
Wat spierpijn en vermoeidheid na een activiteit prima, maar ik waak er altijd voor dat ik niet te ver ga. Beter wat minder effectief dan uitvallen met een blessure door overbelasting.
Nu ik de 50 ruim gepasseerd ben duurt herstel van een blessure veel langer dan toen ik jonger was. Je bent zo drie weken tot een maand kwijt aan herstel als het mis gaat.
Ik vind continuïteit veel belangrijker dan het meest optimale resultaat.
[..]
Met deze diagnose zou ik afvallen en in beweging blijven voorlopig het belangrijkste vinden. Heb geen verstand van egym maar ik neem aan dat jezelf gegeven hebt aangeleverd en doelen hebt gesteld. Misschien kijken of daar iets in verandert kan worden, zodat de oefeningen wel haalbaar zijn.
Elke maand een bespreking van de E-gym en elke drie maanden in InBody meting.
Daarnaast zijn er altijd trainers aanwezig om vragen te stellen over de reguliere fitness. Maar ze stellen jou ook vragen. "Waarom doe je die push-ups zo? Okee, dan gaan we dat aanpassen."
Ik ben nu dus die mallote die push-ups tegen een bankje doet i.p.v. op de vloer.
Inmiddels weet ik dat ik teveel ruimte heb in mijn gewrichten, zelfs een simpele 'downward dog' bij yoga doet na een jaar nog steeds pijn aan mijn polsen. Dus pas je aan.
https://medifit.nl/kennis-advies/meten-is-weten-met-de-inbody-scan/
Ysenda
15-03-2026 om 10:42
mijn huidige schema: training 1
Gecombineerd: 3x 12-15, 30 sec rust tussen de sets en 1 min tussen de serie. (Geldt voor alle combinaties)
Leg curl zittend 40kg
Stiff barbel 58kg
Side step, 30kg mini band, dat is de zwaarste.
Gecombineerd:
Lat pull down, wide grip 35kg
Standing row barbel 35
Calf raises 8kg
Gecombineerd:
Chest press inclined 12kg dumbles
Hipthrust 125/230 kg
Training 2
Gecombineerd:
Goblet squats: 16 kg met pump
Standing row met dumbles 12kg
Gecombineerd:
Shoulderraises 4kg
Leg press 45°: 130, bij de variant waarbij je jezelf met het stoeltje weg duwt 120
Squat en press 7kg dumbles of 15kg zak.
Gecombineerd:
Cable fly 7,5kg
Cable tricep push down 15 kg
Walking lunges, 2x 6kg kettle bell
Training 3 (optioneel) cardio.
Bedoeling is 3x per week 1 en 2, dus de ene week 2x1 en de andere 2x2. En 1x cardio.
Ik doe nu 2x kracht en 2x cardio.
MMcGonagall
15-03-2026 om 10:48
Teveel ruimte tussen gewrichten heb ik ook. Als ik geen krachttraining doe, schiet er dus regelmatig iets van zijn plek wat ik dan weer ga compenseren met pijntjes overal als gevolg. Inmiddels ben ik nagenoeg pijnvrij, op wat spierpijn na een training na.
Ik heb heel wat fysiotherapeuten aan een luxe levensstijl geholpen, maar de enige die gelijk had, was die ene die me spierversterkende en stabiliteitsoefeningen gaf. Ik kan nog niets bewijzen want ik ben pas 53, maar hopelijk kan ik dit volhouden en dan op mijn 80e nog mijn boodschappentas dragen 
MMcGonagall
15-03-2026 om 10:51
Ysenda schreef op 15-03-2026 om 10:42:
mijn huidige schema: training 1
Gecombineerd: 3x 12-15, 30 sec rust tussen de sets en 1 min tussen de serie. (Geldt voor alle combinatie)
Leg curl zittend 40kg
Stiff barbel 58kg
Side step, 30kg mini band, dat is de zwaarste.
Gecombineerd:
Lat pull down, wide grip 35kg
Standing row barbel 35
Calf raises 8kg
Gecombineerd:
Chest press inclined 12kg dumbles
Hipthrust 125/230 kg
Training 2
Gecombineerd:
Goblet squats: 16 kg met pump
Standing row met dumbles 12kg
Gecombineerd:
Shoulderraises 4kg
Leg press 45°: 130, bij de variant waarbij je jezelf met het stoeltje weg duwt 120
Squat en press 7kg dumbles of 15kg zak.
Gecombineerd:
Cable fly 7,5kg
Cable tricep push down 15 kg
Walking lunges, 2x 6kg kettle bell
Training 3 (optioneel) cardio.
Bedoeling is 3x per week 1 en 2, dus de ene week 2x1 en de andere 2x2. En 1x cardio.
Ik doe nu 2x kracht en 2x cardio.
Oh, jij bent wel echt veel sterker dan ik, vooral je benen. Nou ja, ik doe zonder schaamte mijn setjes met mijn gewichten en ben blij met de vooruitgang.
Poezenmeisje
15-03-2026 om 11:10
Yes, ik ben de 94 kilo voorbij!
93,3 kilo, ondanks een verjaardag (stroopwafelvlaai) gisteren.
Happy!

Ysenda
15-03-2026 om 11:25
MMcGonagall schreef op 15-03-2026 om 10:51:
[..]
Oh, jij bent wel echt veel sterker dan ik, vooral je benen. Nou ja, ik doe zonder schaamte mijn setjes met mijn gewichten en ben blij met de vooruitgang.
Ik denk ook dat ik langer en zwaarder ben dan jij.
175cm en nu 82kg.
Dus kun je het ook niet 1 op 1 vergelijken.
En ik train benen nu 3 jaar en mijn armen lopen 1,5 jaar achter vanwege die frozen shoulder.
Ninoea
15-03-2026 om 12:06
Ik heb vanochtend mijn kettlebelltraining weer gedaan. Ik vond het nu beter te doen dan eerder deze week. Toen viel het me veel zwaarder. Dit is nu de derde keer met dit aantal reps. Ik heb ook een nieuwe kettlebell besteld met een wat hoger gewicht. Nog twee weken ophogen met reps en daarna het nieuwe gewicht.
Verder vandaag weer kort touwtje gesprongen en kort gewandeld op de loopband. Voel me goed.
Heb ook zo lekker geslapen vannacht. Echt heel fijn en het lopen ging gisteren ook super.
Gisteren hebben mijn zoons ook weer hardgelopen op de loopband. Zij tranen nu twee a drie keer per week. We doen over een paar maanden met zijn drieën mee aan een mudrun van 12 km en ze zijn aan het trainen tot zo’n 8 a 9 km hardlopen. Het gaat ze goed af. Onze jongste zoon beoefent momenteel geen andere sport (behalve gym op school en een occasionele hike met de scouting) dus dit komt ook wel goed uit, dan is hij toch lekker in beweging.