Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ysenda
11-03-2026 om 10:17
Bailey26 schreef op 11-03-2026 om 09:53:
Ik kan mij voorstellen dat als je normaal altijd 15.000 stappen zet die 10.000 opeens als weinig voelt.
Mij lukt 10.000 op het moment echt niet (en normaal ook niet). Ik ben bezig om toe te werken aan minimaal 7000 stappen per dag structureel. Gaat ook nog niet helemaal maar het begin is er. Vanuit daar kijk ik wel of ophogen haalbaar is.
Bij mij gaat het eten in de avond steeds mis. De hele dag kan ik mij netjes aan mijn plan houden. Maar savonds op de bank moet ik toch weer koek of chips. En mijn koek of chips porties zijn niet binnen de marge zullen we maar zeggen.
Zo zonde steeds en toch lukt het niet om er van af te blijven. Mijn hoofd blijft maar herhalen dat ik nu echt chips of koek moet pakken en eten.
Vanavond weer naar de sportschool om oefeningen in de zaal te doen. Vorige week heeft mij dat flink spierpijn opgeleverd. Ben benieuwd wat het dit keer gaat doen. Met e-gym had ik het ook pittig maandag (vooral mijn benen). Kan ook komen omdat mijn menstruatie er aan moet komen. En daar ben ik zo blij mee! Ik heb ontzettend veel pms klachten dit keer. Blij als dat wat minder is.
Ik ben mijn stappen aan het ophogen naar 10.000 dat doe ik door als ik bel met mijn ouders en vrienden te gaan wandelen.
Ook op mijn werk doe ik sommige overleggen wandelend.
Is in de zomer natuurlijk makkelijker dan in de winter maar tegen die tijd hoop ik dat het een gewoonte is.
Voor het snacken 's avonds helpt het mij om het al in mijn planner te zetten maar ook om het fysiek klaar te zetten. Wat ook helpt is de tijd tussen eten en naar bed gaan korter te maken. Later eten, ik eet niet voor 7 uur en eerder naar bed ipv om 12 uur ga ik nu om 10 met een kop thee en een boek of film.
ToetieToover
11-03-2026 om 10:26
Herkenbaar Bailey, mijn manlief heeft ook de connectie bank=snaaien. Ik ben daar een tijdje in meegegaan en vervolgens begon er ook van alles uit de koelkast en keukenkastjes naar mij te roepen zodra ik op de bank ging zitten. Mijn strategie is nu: ik neem niks, ook geen vervangende/gezonde snack want dan blijft dat Pavlov effect in stand. Ik zit vaak op de grond, dat helpt ook. Manlief heeft een verbod (met veto van mij!) om chips te eten als ik ernaast zit. Ik kan dat niet weerstaan maar zou het zelf nooit pakken. Of kopen. Ik sta op en ga naar boven om mijn tanden te poetsen als hij toch iets zit te eten vlak naast mij en ik wil het niet eten op dat moment. Ik ben wel een “zien eten, doet eten”-type.
Dorestad
11-03-2026 om 11:22
Pittige weken hier. 3 sterfgevallen waarvan 2 op 1 dag waarbij 1 iemand actief het leven beëindigde op 30 jarige leeftijd. Daarnaast vraagt o.a. mijn moeder veel zorg en aandacht, elke dag. Maar goed, ik heb 2 van de 4 belastingaangiftes die ik dit jaar moet doen af.
Afgelopen week werd ik aangesproken door iemand uit de buurt. Ze zagen me afgelopen jaar nauwelijks nog lopen met mijn wandelstokken en rugzak. Of er iets aan de hand was.
Qua eten: op de kraskaarten die laatst bij AH waren kreeg ik o.a. een zak chips. Wij hebben bewust nooit chips in huis. Nou ja, jullie snappen het wel. Ik begon te eten en wilde dooreten. Ik heb de inhoud in de container gegooid. Ik kan geen maat houden met dat spul.
Mijn gewicht is 55-56 kilo. Belachelijk laag voor mijn doen. Ik mis spiermassa. Met mijn geopereerde hand kan ik nog niet heel veel. Een mes of schaar gebruiken lukt bijvoorbeeld niet.
In mijn omgeving zijn nu 4 mensen met mounjaro bezig. Mooi te zien hoe ze afvallen en actiever worden.
Poezenmeisje
11-03-2026 om 11:35
Bailey26 schreef op 11-03-2026 om 09:53:
Ik kan mij voorstellen dat als je normaal altijd 15.000 stappen zet die 10.000 opeens als weinig voelt.
Mij lukt 10.000 op het moment echt niet (en normaal ook niet). Ik ben bezig om toe te werken aan minimaal 7000 stappen per dag structureel. Gaat ook nog niet helemaal maar het begin is er. Vanuit daar kijk ik wel of ophogen haalbaar is.
Bij mij gaat het eten in de avond steeds mis. De hele dag kan ik mij netjes aan mijn plan houden. Maar savonds op de bank moet ik toch weer koek of chips. En mijn koek of chips porties zijn niet binnen de marge zullen we maar zeggen.
Zo zonde steeds en toch lukt het niet om er van af te blijven. Mijn hoofd blijft maar herhalen dat ik nu echt chips of koek moet pakken en eten.
Vanavond weer naar de sportschool om oefeningen in de zaal te doen. Vorige week heeft mij dat flink spierpijn opgeleverd. Ben benieuwd wat het dit keer gaat doen. Met e-gym had ik het ook pittig maandag (vooral mijn benen). Kan ook komen omdat mijn menstruatie er aan moet komen. En daar ben ik zo blij mee! Ik heb ontzettend veel pms klachten dit keer. Blij als dat wat minder is.
Je kunt je e-gym toestel lichter instellen, soms schuif ik van 28 kilo naar 26 kilo.
Bailey26
11-03-2026 om 11:54
Ik kan zakelijke telefoontjes meestal niet buiten al wandelend doen. Dat is wel jammer.
Als ik overleg heb met een collega probeer ik inderdaad wel steeds meer om dit wandelend te doen.
Later avondeten is voor mij niet echt een optie. Ik wil toch wel graag samen met kind eten. En gezien het werk van man en mij staat het eten sowieso niet voor 18.30 op tafel.
Afgelopen maandag trouwens laat gegeten (voor mijn doen, het was 20.30 uur). Dat weerhield mij er niet van om vervolgens een paar koeken achterover te drukken. Misschien minder als wat ik vaak doe maar toch te veel. Het inplannen heb ik ook geprobeerd. Dan heb ik netjes 1 of 2 koekjes in mijn dagmenu verwerkt. Eet ik er toch weer 5 ofzo.
Niet kopen is eigenlijk nog de bestie optie. Maar man wil toch graag een koekje bij de thee of een borrelnootje of chips. Voor kind hoeft het nog niet eens zo zeer (en zoon is een kleuter en heeft op dat vlak ook nog niet zo heel veel in te brengen).
Misschien toch maar eens bij man opperen dat we alleen in het weekend koek/chips kopen. Als het op is dan is het op. Scheelt toch weer calorieën.
Bailey26
11-03-2026 om 11:57
Dorestad schreef op 11-03-2026 om 11:22:
Pittige weken hier. 3 sterfgevallen waarvan 2 op 1 dag waarbij 1 iemand actief het leven beëindigde op 30 jarige leeftijd. Daarnaast vraagt o.a. mijn moeder veel zorg en aandacht, elke dag. Maar goed, ik heb 2 van de 4 belastingaangiftes die ik dit jaar moet doen af.
Afgelopen week werd ik aangesproken door iemand uit de buurt. Ze zagen me afgelopen jaar nauwelijks nog lopen met mijn wandelstokken en rugzak. Of er iets aan de hand was.
Qua eten: op de kraskaarten die laatst bij AH waren kreeg ik o.a. een zak chips. Wij hebben bewust nooit chips in huis. Nou ja, jullie snappen het wel. Ik begon te eten en wilde dooreten. Ik heb de inhoud in de container gegooid. Ik kan geen maat houden met dat spul.
Mijn gewicht is 55-56 kilo. Belachelijk laag voor mijn doen. Ik mis spiermassa. Met mijn geopereerde hand kan ik nog niet heel veel. Een mes of schaar gebruiken lukt bijvoorbeeld niet.
In mijn omgeving zijn nu 4 mensen met mounjaro bezig. Mooi te zien hoe ze afvallen en actiever worden.
Wat zit je in een pittige tijd zeg. Gecondoleerd met het verlies.
Is je moeder oud of ziek dat zij veel zorg en aandacht vraagt? Kan je de taken verdelen?
Hoeveel hersteltijd staat er voor je hand? Geen idee of het passend is maar je kan vaak ook via de fysio sporten. Dan maken ze een passend programma voor je. Geen idee of dat überhaupt een optie voor je is hoor.
Dorestad
11-03-2026 om 12:46
Bailey26 schreef op 11-03-2026 om 11:57:
[..]
Wat zit je in een pittige tijd zeg. Gecondoleerd met het verlies.
Is je moeder oud of ziek dat zij veel zorg en aandacht vraagt? Kan je de taken verdelen?
Hoeveel hersteltijd staat er voor je hand? Geen idee of het passend is maar je kan vaak ook via de fysio sporten. Dan maken ze een passend programma voor je. Geen idee of dat überhaupt een optie voor je is hoor.
Dankjewel Bailey, ook voor het meedenken. Hersteltijd is tussen 3 en 6 maanden. Hand zit vol vocht en litteken is in een vorm van een W in mijn handpalm. Ik kan 3 vingers aardig gebruiken, dat doe ik ook. Heb 2x per week bootcamp waarbij ik doe wat mogelijk is.
Mijn moeder is bijna 90. Lich zeer vitaal maar voor de rest iemand die ontzettend bang en onzeker en warrig is geworden na overlijden partner. Wanneer je een leven lang je partner als fundament hebt gebruikt en diegene de beslissingen hebt laten nemen lukt het op deze leeftijd niet meer dat zelf te doen. Die angst is heftig. De angst Wanneer er een lamp kapot gaat. Angst voor kortsluiting. Ze verliest continu sleutels bijvoorbeeld. We zijn enorm dankbaar voor de burenhulp die er is. Wij wonen 60 km verderop. Maar er is elke dag wel iets. De gekste dingen.
Ninoea
11-03-2026 om 13:31
Dat klinkt zwaar @dorestad.
Zowel voor je moeder als voor jou. Slim dat je die chips hebt weggegooid. Je doet wat je kunt binnen je mogelijkheden. Ik gun je meer tijd en ruimte en minder belemmering om weer te kunnen bewegen op de manier die het fijnst is voor je.
Ninoea
11-03-2026 om 13:35
Maandagavond liep ik mee met een loopgroep die nu geen trainer heeft en die ik mogelijk wil gaan trainen. Was leuk en leerzaam. We liepen zo’n 10 km. Normaal is acht de bedoeling. Ik heb gewoon meegelopen en niet getraind, heb het bewust zijn gang laten gaan zoals het normaal gaat en alleen maar informatie gehaald. Was leerzaam. Ik had maandag ook al krachttraining gedaan en gewandeld met een vriendin en gefietst dus ik was echt wel heel moe. Gisteren dus een rustdag ingelast en niet gezwommen. Vanochtend weer krachttraining gedaan, dat ging erg lekker. Morgen staat een rustige duurloop op het programma. Wandelen en stappen gaan niet zo goed, weinig focus op. Sporten gaat wel goed. Ik fiets ook weer meer. Dus ik laat het even. Eten is ook weer op de rit na het weekendje weg.
Ysenda
11-03-2026 om 14:58
Bailey26 schreef op 11-03-2026 om 11:54:
Ik kan zakelijke telefoontjes meestal niet
Afgelopen maandag trouwens laat gegeten (voor mijn doen, het was 20.30 uur). Dat weerhield mij er niet van om vervolgens een paar koeken achterover te drukken. Misschien minder als wat ik vaak doe maar toch te veel. Het inplannen heb ik ook geprobeerd. Dan heb ik netjes 1 of 2 koekjes in mijn dagmenu verwerkt. Eet ik er toch weer 5 ofzo.
Ik plan als avond snack ook geen koekjes of chips in want als ik 1x begin gaat het op ook.
Ik plan nootjes en die zet ik in een bakje klaar. Ze staan nu naast de zak chips van zoon. Als mijn hand dan toch naar die chips gaat zie ik eerst de nootjes. En dan neem ik toch de nootjes.
Ysenda
11-03-2026 om 15:00
@Dorestad wat een nare periode alles bij elkaar.
Alles zal ook veel energie kosten.
Ysenda
11-03-2026 om 15:02
Mijn planning ging wat anders, de film duurde langer dan ik gedacht had. En dan kom ik in de knoop met eet momenten en andere activiteiten. Lunch overslaan wilde ik niet maar het was inmiddels 2 uur. Maar bij de supermarkt een volkoren kaiserbroodje en wat gerookte zalm gehaald. Nu nog een kop thee en dan voor het eten maar gaan hardlopen. Dan vanavond wandelen tijdens het bellen.
rionyriony
11-03-2026 om 15:51
Vrij veel gegeten/gesnaaid vandaag. Weet niet zo goed het onderscheid altijd. Ik heb een klein kopje erwtensoep gegeten, 175 kcal aan noten, een dubbelgrote kop chocolademelk (met meer water dan melk en geen suiker), vier tot vijf marsepein aardappeltjes, een stukje vis van 40 gram (makreel). Mogelijk meer maar dat herinner ik me oprecht niet meer. Niet veel meer i.i.g. Klein bakje havermout met enige rozijnen; dat is 'm.
Het eerstvolgende wordt het diner en dat is 60 volkoren macaroni, 500 gr groenten, beetje kaas, beetje olie. Daarna een schoteltje slagroom met advocaat (ong. 50-60 gr in totaal), een pure chocoladeflik (10 gr), vanavond een appel, en dat was het dan wel weer voor vandaag. Ik eet niet meer dan die appel tegenwoordig voor het slapengaan, wat dus een breuk is met een jarenlange eerdere gewoonte. Toen at ik elke avond een pannenkoek.
Ik zou de calorieën van het totaal wel snel uit kunnen rekenen maar daar is niet echt een noodzaak toe.
Due-scimmie
11-03-2026 om 16:37
Poezenmeisje schreef op 11-03-2026 om 11:35:
[..]
Je kunt je e-gym toestel lichter instellen, soms schuif ik van 28 kilo naar 26 kilo.
Dit doe ik ook wel eens, maar dan staat hij de keer automatisch op gewicht van keer ervoor dus ik zet hem laatste herhaling terug naar normale gewicht.
Ies
11-03-2026 om 18:30
Dorestad, gecondoleerd en sterkte. Heftig zo’n suïcide. En wat zwaar met en voor je moeder.
Rionyriony, beweeg je dan zo intensief als je boodschappen gaat doen? Ik doe dat iig niet denk ik. Ik kom dan ook wel aan redelijk wat beweging maar het is allemaal licht intensief. De matig intensieve beweging schiet er hier nu echt bij in. Het liefst zou ik ook wel weer echt intensief willen sporten maar of dat ooit nog lukt… mijn lichaam verzint de laatste maanden steeds weer een ander excuus bleeh.
Mijn stappen tel ik incl al mijn beweging. Doordat alles zo licht intensief is zijn het zo’n weinig stappen. Ik voelde me wel echt fijner met meer beweging. (Denk ik, want nu ook wel andere redenen om me minder fit te voelen dus tsja wat is wat)
Maar goed. Des te meer reden om het zelf wel zo gezond mogelijk te houden en ik ben echt blij weer bezig te zijn.
Bailey, lekkers in huis zou ik echt niet trekken. Daar ga ik ‘s nachts naar op zoek
Hier al jaren de regel in huis niets lekkers. En wil iemand wel wat, dan zorgt deze ervoor dat het op een andere plek wordt weggeborgen.