Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Due-scimmie schreef op 28-02-2026 om 11:52:

[..]

Hier beginnen ook veel gerechten met knoflook en ui maar ik zie die gewoon niet als groenten .

Het voelt een beetje als greenwashen. Ik tel die ook niet mee, dan kan ik de kruiden als peterselie en bieslook ook mee tellen.

30e3cda4-e5bf-43d6-b62b-079f085fbe5d.jpg

Supergoede eiwitbron, zo te zien.

@Poezenmeisje - dat is 'm!

Ies

Ies

28-02-2026 om 14:40

Ysenda schreef op 28-02-2026 om 12:23:

[..]

Het voelt een beetje als greenwashen. Ik tel die ook niet mee, dan kan ik de kruiden als peterselie en bieslook ook mee tellen.

Ja, maar dat is het natuurlijk niet. Het telt wel degelijk mee. 
Of je bijv peterselie ziet als een kruid of als een groente, maakt niet zo heel veel uit. 
Het is iig erg gezond. 
Je kunt ook gewoon planten tellen, dan maakt de precieze rangschikking niet uit.

Ies schreef op 28-02-2026 om 14:40:

[..]

Ja, maar dat is het natuurlijk niet. Het telt wel degelijk mee.
Of je bijv peterselie ziet als een kruid of als een groente, maakt niet zo heel veel uit.
Het is iig erg gezond.
Je kunt ook gewoon planten tellen, dan maakt de precieze rangschikking niet uit.

Ik tel een groente pas als het echt een substantieel onderdeel is, dus niet dat teentje knoflook of dat kleine uitje.

Tomaten uit een passata tel ik ook niet.

Ies

Ies

28-02-2026 om 18:57

Ysenda schreef op 28-02-2026 om 18:44:

[..]

Ik tel een groente pas als het echt een substantieel onderdeel is, dus niet dat teentje knoflook of dat kleine uitje.

Nouja, het ligt er natuurlijk maar aan wat je precies telt 

Ik tel bijna nooit iets, dat scheelt. Soms tel ik grofweg mijn groente inname omdat die best verhoogd mag. Een klein uitje of knoflookteentje weegt niet zoveel. Maar ik denk dat het wel heel gezond is, ook in kleine hoeveelheden. Dus ik probeer het wel vaak in te passen. 

Ik heb gesport vanochtend. Moest mijzelf even overtuigen te gaan. Bioscoopje vanmiddag. En zometeen weer de sauna in. 

Mijn doelen van februari waren
Onbewerkt eten (gelukt)
3x pw bootcamp (niet helemaal gelukt, maar wel eindelijk met bootcamp gestart).
8-10 duizend stappen (zit ik niet aan op dagen dat ik bijv zwem of Pilates doe).
Lezen (gelukt en was fijn ).
Optijd naar bed (ja) en geen telefoon in bed (moet ik nog aan gaan werken toch)

Ies

Ies

28-02-2026 om 19:03

Ik heb in februari gemiddeld 12.000 stappen gezet. Dat is al beter dan in januari, toen had ik gemiddeld 10.000.
Nu langsaam weer omhoog. Als mijn gezondheid het toelaat.
Nu steeds weer vanalles. Nu weer super verkouden, bleeh.
En weer gezond eten in maart dus. 

Ysenda schreef op 28-02-2026 om 18:44:

[..]

Dat mag je echter wel meetellen.  Wij staan hier veel te huilen,  zoveel uien worden hier gesneden en gegeten.   Minstens een kilo per week.  Knoflook 1 bol.  Passata,  99% tomaat is wel degelijk tomaat.  Die 20 is een richting,  wij gaan er meestal dik overheen.  Zo divers mogelijk eten qua groenten waarbij ik rekening houd met de seizoenen en de prijs.  Ook kiem ik zelf groenten. Maar ik heb net een enorm dikke koek gegeten met veel chocolade en noten erin.  Je reinste troostvoer na een klote dag.

Ninoea

Ninoea

28-02-2026 om 19:59 Topicstarter

Dorestad. 

Bedankt voor de tip van die forel, die zal ik volgende keer eens kopen.
Als iemand nog andere tips heeft met veel eiwit? Ik eet vaak als lunch boterhammen met cottage cheese+kipfilet+ ei maar het wordt ook wat eentonig.
Ik heb weer getraind vandaag, regelmatig houd ik de track niet vol met name met push ups erin maar het ging zowaar erg goed!
Squats ga ik binnenkort verhogen, ik zit nu op 8.5 kilo elke kant. 

Ninoea

Ninoea

28-02-2026 om 20:14 Topicstarter

Ik deed vandaag mee met een georganiseerde bosloop. Ik zou 15 Km lopen maar ik ben deze week niet helemaal fit en had geen zin. Ik heb daar enigszins aan toegegeven en heb dus meegedaan aan de 7 km die uiteindelijk bijna 8 km bleek te zijn (op 200 m na). Het was een mooie route en ik liep hem vrij vlot. Mijn tempo begint weer wat toe te nemen. Mooi want na die blessure heb ik vooral gefocust op weer zo’n 15 km kunnen rennen aan 1 stuk en niet zozeer op tempo.
Verder een rustig dagje gehad.

Ik heb toch wel 1 of 2 eiwitshakes nodig om aan mijn voorschriften te komen.

Gisteren heb ik 400 gram knoflookgarnalen opgebakken. Die tikken ook lekker aan qua eiwitten.

Momenteel ben ik alleen thuis, mijn eettijden slaan nergens op, maar wel lekker waar IK zin in heb.

Bij de Lidl zag ik eindelijk weer eens zo'n groente- en fruit tas van 3 euro staan. 
Score: een grote broccoli, een venkelknol, drie sinaasappels, aardappels, verse snijbonen (zelf nog snibbelen) en biologische gember.

Bij thuiskomst heb ik meteen een broccoli-venkelsoep gemaakt, met de stronken erbij gesneden. Gezond en weinig kilocaloriën.

Rozi schreef op 28-02-2026 om 20:04:

Bedankt voor de tip van die forel, die zal ik volgende keer eens kopen.
Als iemand nog andere tips heeft met veel eiwit? Ik eet vaak als lunch boterhammen met cottage cheese+kipfilet+ ei maar het wordt ook wat eentonig.
Ik heb weer getraind vandaag, regelmatig houd ik de track niet vol met name met push ups erin maar het ging zowaar erg goed!
Squats ga ik binnenkort verhogen, ik zit nu op 8.5 kilo elke kant.

Blikje tonijn+ parmezaanse kaas (en avocado)
Kipfilet + pindakaas, komkommer en sambal

Kipfilet + hummus en wortels

succes met de verhoogde squats! 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.