Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ninoea
27-02-2026 om 17:19
Ik heb periodes dat ik het even bijhoudt hoeveel kcal ik binnenkrijg. Veelal als er even een tijdje te makkelijk door mij is gedaan. Ook soms als ik even weer wil weten hoe het gaat met de hoeveelheid calcium en eiwitten in mijn voeding. Beiden belangrijk en beiden krijg ik makkelijk te weinig binnen. Momenteel houd ik het niet bij.
Ies
27-02-2026 om 17:51
Ik kan met veel zoetigheid geen maat houden. En zodra ik teveel zoetigheid ga eten merk ik altijd dat de zin daarnaar steeds groter wordt. Nu dus weer
Vanaf zondag dus weer even niet. Ik wil wel weer terug naar vorig jaar met heel af en toe een uitzondering. Vooral ook om een aantal sociale situaties op te vangen.
Poezenmeisje
27-02-2026 om 18:04
Vlees, vis en groente is bij mij niet voldoende eiwit, dus ik neem eiwitshakes erbij.
Bij de toko heb ik flesjes aroma gekocht. Chocolade en pistache.
Mijn vanilleshake ga ik straks pimpen naar een dubai shake.
Trail
27-02-2026 om 18:40
Hele hele hele lange werkdag gehad en nu moe. Zwembad is dicht en zie een andere vorm van beweging niet zitten vanavond. Lekker naar de sauna zo.
Heel misschien als ik thuis kom daarvan nog een paar huishoudelijke klusjes
MMcGonagall
27-02-2026 om 18:44
Ninoea schreef op 27-02-2026 om 16:40:
Vandaag is de verjaardag van mijn moeder. Als ze nog leefde zou ze 71 zijn geworden.
Vandaag had ik weer zwemles. Dat was weer even wennen. Ik had deze week niet geoefend. Ik heb slecht geslapen vannacht en ben moe en emotioneel niet helemaal op mijn stevigst. Moet ook bijna ongesteld worden. Vanavond afgesproken met een lieve vriendin. Ik heb er heel veel zin in.
Dat zijn toch vaak wel lastige dagen, althans zo ervaar ik dagen rondom verjaardag, Moederdag en de sterfdag van mijn moeder, die gelukkig allemaal binnen twee weken liggen bij mij, dus dan ben je maar een maand een emotioneel wrak.
Sterkte en gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder.
Rozi
27-02-2026 om 19:53
ToetieToover schreef op 27-02-2026 om 09:15:
[..]
Voeding is het belangrijkste, het bewegen niet zozeer. Al doet dat wel iets voor je insulinegevoeligheid en helpt daardoor bij het afvallen. Houd je de kcal bij? Hoe vaker een ijsje, koekje etc. Hoe minder je kunt eten voor een kcal tekort. Als mensen zien wat ik allemaal moet wegknagen op een dag, snappen ze niet dat ik zo slank blijf. Maar juist doordat ik zoveel eet, blijf ik op gewicht. Veel eten is: veel volume eten. Je hoeft je groenten en fruit niet te wegen eigenlijk, tenzij je vezels en micronutrienten wilt tracken. Maar de rest, ook gedroogd fruit en vetten: altijd wegen. Noten: altijd wegen. En dat ijsje inpassen in je weektotaal. Zelf zou ik geneigd zijn om te accepteren dat het wat langer duurt. Een halve kilo per maand afvallen zou ik zelf een acceptabel tempo vinden, maar het ligt er natuurlijk aan hoe dicht je bij je streefgewicht zit. Hoe dichterbij, hoe langzamer.
Om sneller gewicht te verliezen zou ik inderdaad ook de calorieën moeten gaan tellen. Maar dat is iets wat ik liever niet wil, omdat ik niet alles wil gaan wegen, etiketten enzo lezen. Dan voelt het voor mij alsof ik er te obsessief mee bezig ben. Ik ben gewoon teleurgesteld omdat ik al veel aanpassingen heb gedaan, sporten 2x per week, ipv een heel pak koekjes nu misschien 2. Meer eiwitten gaan eten. Had gehoopt dat het sneller zou gaan.
Maar het kan ook zo zijn dat ik nu meer spieropbouw heb, dat weegt meer dan vet. Ik ben ook slank eigenlijk, en het voelt ook alsof ik daarom niet zo moet zeuren. Maar wil gewoon weer terug naar m’n gewicht voor de zwangerschappen.
Due-scimmie
27-02-2026 om 20:31
Dorestad schreef op 27-02-2026 om 16:41:
[..]
Vandaag: hartige taart: prei, ui, knoflook, peper, de sluitbladeren van bloemkool van eerder deze week, cichorei en wat gedroogde tomaatjes. (7 groenten)
Gisteren salade van 4 verschillende soorten sla, wortel, tomaatjes, komkommer, puntpaprika, linzen (eigenlijk peulvruchten ipv groente) (8 groenten)
Paar dagen geleden: tom ka kai soep met champignons, courgette, basilicum, tauge, gember, lente ui plus wat groenten die we vandaag en gisteren er ook bij hadden (6 nieuwe soorten dus).
Dan zitten we in 3 dagen al op 21 soorten. Ook sperziebonen, doperwten, broccoli, wortel, zuurkool, boerenkool deze week gehad. Die 20 soorten is echt niet moeilijk voor ons. We hebben het geluk dat familie en vrienden en wijzelf ook allerlei dingen verbouwen dus we kunnen putten en ruilen uit diverse vriezers
Thanks! Ik zie er wel groenten bijzitten die ik zelf niet zozeer in die mate als groenten tel merk ik. Knoflook, gember, peper en ui zijn oa dingen die ik niet meetel als ik kijk hoeveel groenten ik eet.
Dorestad
27-02-2026 om 21:10
Due-scimmie schreef op 27-02-2026 om 20:31:
[..]
Thanks! Ik zie er wel groenten bijzitten die ik zelf niet zozeer in die mate als groenten tel merk ik. Knoflook, gember, peper en ui zijn oa dingen die ik niet meetel als ik kijk hoeveel groenten ik eet.
Heel veel van onze gerechten beginnen met fruiten ui en knoflook. Ik koop zakken ui van 5 kg. We zijn grootverbruikers. Wat ik al schreef: minstens 500 gram groente per persoon per dag maar ik vrees in werkelijkheid nog wel meer.
Poezenmeisje
27-02-2026 om 21:37
Ik gebruik de voedingsteller in de app van de sportschool. Het maakt het verschil tussen twee theelepels olie of 'een scheutje' olie heel inzichtelijk.
ToetieToover
27-02-2026 om 21:42
Dorestad schreef op 27-02-2026 om 21:10:
[..]
Heel veel van onze gerechten beginnen met fruiten ui en knoflook. Ik koop zakken ui van 5 kg. We zijn grootverbruikers. Wat ik al schreef: minstens 500 gram groente per persoon per dag maar ik vrees in werkelijkheid nog wel meer.
Ergens is dat ook een vorm van onmatigheid.
Ysenda
27-02-2026 om 21:50
ToetieToover schreef op 27-02-2026 om 21:42:
[..]
Daar zit ik ook wel aan op een dag.
Als tussendoortje 200g worteltjes is niks, zelfde crunch als chips.
Bij de lunch komkommer en tomaat, en een beetje sla zit je al op bijna 400g, en bij het avondeten nog eens 200g groenten.
En dan nog 3 stuks fruit.
Dorestad
27-02-2026 om 21:55
ToetieToover schreef op 27-02-2026 om 21:42:
[..]
Ik vind deze onmatigheid perfect te verteren.
Bailey26
28-02-2026 om 09:27
Wij zijn weer terug van een heerlijke vakantie. Veel gelopen en gezwommen maar ook slecht gegeten. Het heeft wel goed geholpen om uit mijn hoofd te komen. Hopelijk zet dat een beetje door.
Heb expres niet gewogen voordat we weg gingen. Ten opzichte van twee weken geleden wel een plus van 0.90 kg.
Aankomende maand wil ik mij weer wat meer gaan focussen op bewegen. In ieder geval 2 keer per week naar de sportschool. En ook mijn stappendoel weer wat ophogen. Even kijken nog naar wat realistisch is.
Voldoende gezond eten is voor mij ook altijd een aandachtspunt. Minimaal aanbevolen groente lukt meestal nog wel. De avondmaaltijd bestaat altijd uit groente en vaak zit er ook wel groente bij de lunch.
Maar fruit zit niet in mijn systeem en vergeet ik vaak te eten. En savonds op de bank denken mijn hersenen er nooit aan om een stuk fruit te pakken. Koek of chips daarin tegen lijkt automatisch naar binnen te gaan.
rionyriony
28-02-2026 om 09:37
Nou ik mag weer hoor! Hogere toestemming van de weegschaal. Vooral de laatste uren in de aanloop naar het diner was het vrij moeilijk uit te houden dus ik zocht en vond in de vriezer nog een plakje rollade (en toen werd het nog moeilijker) maar verder heb ik het gered en is het bij dat plakje gebleven. 
Mogelijke tip: ik meen me te herinneren dat de forelfilet (in de koeler van Lidl bij de makrelen en zo) heel lekker, gezond en laag in calorische waarde was. Ik weet niet of ze het nog verkopen; dacht het wel. Er zit wel normaal zout in. Zonder zout zou het niet verkocht worden. Maar dit is een gewone snack voor tussendoor. Zou ik echt aanbevelen.
Due-scimmie
28-02-2026 om 11:52
Dorestad schreef op 27-02-2026 om 21:10:
[..]
Hier beginnen ook veel gerechten met knoflook en ui maar ik zie die gewoon niet als groenten
.