Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Poezenmeisje schreef op 26-02-2026 om 17:25:

Wéér een overlijden in mijn omgeving. Collega, bijna 60. Dinsdag is ze er nog, "tot donderdag!".

En woensdag is ze er niet meer...
😢

Sterkte!

Ik ben vandaag naar het museum geweest. Lekker een boekje gelezen in de trein. Rond etenstijd Pilates. Nu filmhuis. Oplaaddagje.

vandaag lekker gewerkt, daarna getraind en het ging stukken beter dan dinsdag maar dat ging al snel natuurlijk.

Mijn doel is elke week 250 gram eraf maar kom niet verder dan 100. Ik beweeg veel daar ligt het niet aan, toch nog wat aanpassingen gaan doen aan voeding. Ik wil mezelf ook niet alles ontzeggen, zoals woensdag als het lekker weer is een ijsje omdat zo lang geleden is.

Rozi schreef op 27-02-2026 om 09:05:

Mijn doel is elke week 250 gram eraf maar kom niet verder dan 100. Ik beweeg veel daar ligt het niet aan, toch nog wat aanpassingen gaan doen aan voeding. Ik wil mezelf ook niet alles ontzeggen, zoals woensdag als het lekker weer is een ijsje omdat zo lang geleden is.

Voeding is het belangrijkste, het bewegen niet zozeer. Al doet dat wel iets voor je insulinegevoeligheid en helpt daardoor bij het afvallen. Houd je de kcal bij? Hoe vaker een ijsje, koekje etc. Hoe minder je kunt eten voor een kcal tekort. Als mensen zien wat ik allemaal moet wegknagen op een dag, snappen ze niet dat ik zo slank blijf. Maar juist doordat ik zoveel eet, blijf ik op gewicht. Veel eten is: veel volume eten. Je hoeft je groenten en fruit niet te wegen eigenlijk, tenzij je vezels en micronutrienten wilt tracken. Maar de rest, ook gedroogd fruit en vetten: altijd wegen. Noten: altijd wegen. En dat ijsje inpassen in je weektotaal. Zelf zou ik geneigd zijn om te accepteren dat het wat langer duurt. Een halve kilo per maand afvallen zou ik zelf een acceptabel tempo vinden, maar het ligt er natuurlijk aan hoe dicht je bij je streefgewicht zit. Hoe dichterbij, hoe langzamer. 

Bewegen helpt mij vooral doordat ik er een goed positief gevoel van krijg. Ik eet gewoon gezonder als ik bewogen heb. Regenachtig weer, binnen zitten en bankhangen zijn het recept voor ongezonde keuzes.
Afvallen doe ik door minder te eten. Ik schrijf op wat ik eet en ben waarschijnlijk de enige in dit topic die geen calorieën telt.
Ken wel mijn calorierijke valkuilen en heb op mijn oliefles een schenktuitje zodat ik niet uitschiet.
Momenteel is mijn streven om 0,5 kg per maand aftevallen.

Vanmiddag ga ik lekker een rondje golfen. Vanavond heb ik een wijnproeverij wat minder gezond, ik ga er wel op de fiets naartoe. 

Nou; vandaag zijn er vierhonderd grammetjes af (in cijfers dus niet voor het echie) dus ik zit weliswaar in het groene vak maar ik aarzel over nóg een balansdag. Ik ga voor nog 200 gr lager denk ik, nu ik toch bezig ben. 

Zal ik ook lelijk op mijn neus kijken als ik morgen precies hetzelfde weeg.

Oh, mijn methode: niet of bijna niet ontbijten, lunchen of tussendoortjes, tot aan het avondeten, en de rest die dag zeer matig dus geen marsepeinaardappeltjes, maar één chocolaatje van 10 gr (dat is 58,4 kcal (!) zie: https://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/C/ ) en zeker geen koekjes. Noemen ze de vastenmethode dacht ik.

Ik ga wat schoonmaken vandaag, denk ik. Ik heb een achterstand in schoonmaakwerkzaamheden. 

Ies

Ies

27-02-2026 om 14:59

Tuinfluiter, je bent niet de enige hier die geen calorieën telt. Hoewel ik hier niet meer echt actief ben…wil wel weer gaan aanhaken! 
Ik eet/at ook niet minder. In het verleden 20 kg afgevallen en toen at ik vooral veel gezonder. Ik at dus wel veel minder van ongezond voedsel. Maar des te meer van gezondere dingen. 
Van die 20 kg blijf ik zo’n 5 kg jojoën. 
Ze zitten er nu ongetwijfeld weer aan, ik krijg weer een flinke buik. Ik heb mijn gezondere leefstijl weer flink loslaten de laatste maanden. Ook flink aan het klooien met mijn gezondheid oa mijn darmen. Daar lijkt toch iets chronisch te spelen, er volgen nog onderzoeken. 
Enfin, weer in zo’n negatieve spiraal. Doodmoe en geen puf meer voor iets. Maarja het mindere bewegen en minder gezond eten zorgen vast ook weer voor vermoeidheid etc. 
Maar goed, 1 maart ga ik weer aan de slag. Dit ook afgesproken met partner, helpt vast. Even geen alcohol. Drink ik nauwelijks nu maar partner (overgewicht) drinkt net te graag speciaal bier. Geen snoepen (ongezond eten) meer. (Doe ik al te veel nu) 
Ik start normaal graag vrij rigoureus maar nu proberen vezels wat langsaam op te bouwen. En stappen weer opvoeren. 

Ninoea,  van jouw dag gisteren zou ik ook  bekaf zijn. Ik hoop dat je hersteld bent.

Tuinfluiter,  ik tel echt geen calorieën.  Wij eten 20 tot 25 verschillende soorten groente per week.  Minstens 500 gram per persoon per dag.  Waar ik tevens al jaren op let is de inname van vezels. Fermenteerbare en niet Fermenteerbare.  Het zorgt voor een langer verzadigend gevoel en het is goed voor mijn darmen en brein (boterzuur uit vezels/resistent zetmeel). Daarnaast eten wij absoluut koekjes,  taart,  een patatje.  Drinken met kcal neem ik echter niet. Chips heb ik al jaren niet meer in huis omdat ik dan géén maat kan houden.  Op de weegschaal sta ik hooguit 1x per 2 à 3 weken.  

Vandaag bootcamp gehad.  Ik kwam met bibberpootjes weer thuis.  Was moe.  Buiten in zonnetje koffie gedronken en toen nog een ommetje door het bos naast mijn huis gemaakt.  

Dorestad schreef op 27-02-2026 om 15:15:

Ninoea, van jouw dag gisteren zou ik ook bekaf zijn. Ik hoop dat je hersteld bent.

Tuinfluiter, ik tel echt geen calorieën. Wij eten 20 tot 25 verschillende soorten groente per week. Minstens 500 gram per persoon per dag. 

Welke soorten eet je dan allemaal? Ik kan er zo snel niet eens 20 bedenken 🙈 dus misschien haal ik er nog inspiratie uit.

Vorige week zei mijn weegschaal 95.0.Daarna steeds 95,5 tot 95,9.

Vanmorgen was hij weer wat liever. 94,6.

Volhouden, dus. 😊

Ik heb al twee weken niet gesport omdat ik ziekig was. Ik dacht dat het vooral verkouden en mèh was omdat mijn thermometer steeds geen koorts aangaf. Toen ik vervolgens klappertandend op de bank zat en overal pijn had, ben ik maar even een nieuwe koortsthermometer gaat kopen. Mijn fonkelnieuwe oorthermometer gaf vervolgens ruim 39 graden aan. Toen ben ik maar direct naar bed gegaan. Wel jammer dat het inmiddels vrijdagmiddag was en het hele weekend lag ik als een dood vogeltje.
Inmiddels wel weer opgeknapt, maar door drukte op het werk kwam ik gewoon niet aan sporten toe. Plus nog allerlei regeldingen voor de verkoop van mijn huis en het nieuwe huis. Jammer wel dat sporten dan mijn sluitpost is.
Een weekje dus niet op de weegschaal maar toen ik zo ziek was, was ik een kilo afgevallen, ondanks heel weinig beweging. Kennelijk verbrand je toch wel veel met een hogere temperatuur. Ik kon meer dan prima eten en snoepen

Ninoea

Ninoea

27-02-2026 om 16:40 Topicstarter

Vandaag is de verjaardag van mijn moeder. Als ze nog leefde zou ze 71 zijn geworden. 
Vandaag had ik weer zwemles. Dat was weer even wennen. Ik had deze week niet geoefend. Ik heb slecht geslapen vannacht en ben moe en emotioneel niet helemaal op mijn stevigst. Moet ook bijna ongesteld worden. Vanavond afgesproken met een lieve vriendin. Ik heb er heel veel zin in. 

Due-scimmie schreef op 27-02-2026 om 15:38:

[..]

Welke soorten eet je dan allemaal? Ik kan er zo snel niet eens 20 bedenken 🙈 dus misschien haal ik er nog inspiratie uit.

Vandaag: hartige taart: prei,  ui, knoflook,  peper,  de sluitbladeren van bloemkool van eerder deze week,  cichorei en wat gedroogde tomaatjes.  (7 groenten)

Gisteren salade van 4 verschillende soorten sla,  wortel,  tomaatjes,  komkommer,  puntpaprika, linzen (eigenlijk peulvruchten ipv groente) (8 groenten)

Paar dagen geleden: tom ka kai soep met champignons,  courgette, basilicum,  tauge, gember, lente ui plus wat groenten die we vandaag en gisteren er ook bij hadden (6 nieuwe soorten dus).

Dan zitten we in 3 dagen al op 21 soorten.  Ook sperziebonen,  doperwten,  broccoli,  wortel,  zuurkool,  boerenkool deze week gehad.  Die 20 soorten is echt niet moeilijk voor ons. We hebben het geluk dat familie en vrienden en wijzelf ook allerlei dingen verbouwen dus we kunnen putten en ruilen uit diverse vriezers 

Gelukkig ben ik dus  niet de enige die geen calorieën telt. Ben ook een groot liefhebber van groenten.
Vandaag bij de lunch lof en tomaatjes. 
Op vrijdag meestal een voorgerecht en daar zat wakamé en tonijn bij. Straks nog sjalot, knoflook, paprika en basilicum door de orzo en peentjes en dorade erbij.

Ik eet nooit chocolade omdat ik er geen maat mee kan houden en het voor mij verslavend werkt. Chips ben ik geen liefhebber van vind het veel te zout. Ben dol op kaas en dat kan ik wel op een verstandige manier eten. Weten wat mijn zwakke punten zijn en dat accepteren maakt het voor mij makkelijker om af te vallen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.