Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Trail
19-02-2026 om 19:27
Hier gisterochtend rustig aan gedaan.
‘s middags een flinke wandeling gemaakt. En daarna een avondje naar het theater. De hele dag genoten.
Rozi
19-02-2026 om 19:47
Gisteren een heel stuk gewandeld, was wel lekker buiten. Hopelijk doet het voorjaar snel zijn intrede, lekker veel buiten zijn
.
Dit weekend weer sporten en ik hoop op lekker weer om weer een lange wandeling te maken.
Ik doe 2x per week krachttraining sinds 9 maanden ongeveer. Begin nu echt verschillen te zien, strakker. Laatst ook 2 zware boodschappentassen getild, gaat ook veel makkelijker nu haha.
Ik weeg nu elke dag. Als weekgemiddelde is elke week 250 gram eraf mijn doel. Ik moet nog ongeveer 4 kilo, dan weeg ik evenveel als voor mijn zwangerschap.
Trail
19-02-2026 om 22:05
Keurig 2x pw Rozi. Ik hou zelden iets langdurig vol.
Vanochtend heb ik gewerkt. En ik had graag ook iets van beweging nog willen doen ‘s ochtends. Baal dat ik dat niet gedaan heb.
‘s middags saunaatje en ‘s avonds een voorstelling bekeken dus de ontspanning zit wel goed. Eten slordig door deze drukke dag. Dus morgen graag weer verbetering.
Ysenda
20-02-2026 om 10:33
Ysenda schreef op 19-02-2026 om 10:33:
blij vandaag, 82,7.
2,2 kg er af in 4 weken.
Vanmiddag ook meten en foto's bij PT.
Hopelijk zijn er hier en daar ook wat vm af.
En idd ook cms er af. Foto's hebben we niet gemaakt, het was te druk in de kleedkamer.
Omdat ik braaf mijn best gedaan heb de afgelopen weken werd ik beloond met een fijn nieuw trainingsschema voor de komende maand. Door de nieuwe combinatie van dingen gaan bepaalde gewichten die ik in mijn vorige schema ook had naar beneden want als je oefening A in schema 1 als eerste oefening doet van een serie dan kun je meer kilo's doen dan wanneer diezelfde oefening A als 4e in een serie zit. En dat vind ik frustrerend want ik kon dat toch.
Ik ga maar weer eens een planning maken voor volgende week.
ToetieToover
20-02-2026 om 17:25
Fijn, Ysenda! Resultaat
Voor Dorestad: heb je wel eens gehoord van (lifting) straps? Die kun je om je pols vouwen en ze helpen met ontlasten van je handen bij de grip. Misschien een tip, schoot me nog te binnen.
Ysenda
20-02-2026 om 17:38
ToetieToover schreef op 20-02-2026 om 17:25:
Fijn, Ysenda! Resultaat
![]()
Voor Dorestad: heb je wel eens gehoord van (lifting) straps? Die kun je om je pols vouwen en ze helpen met ontlasten van je handen bij de grip. Misschien een tip, schoot me nog te binnen.
Die zijn heel fijn. Je hebt ook lifting hooks, daar zit een haak aan.
Die straps moet je even leren gebruiken en de variant met een kussentje is wel fijner dan zonder.
Ik gebruik ze ook, te weinig kracht in mijn handen om een bar vast te houden als er 40kilo op zit.
Ysenda
20-02-2026 om 17:41
ToetieToover schreef op 20-02-2026 om 17:25:
Fijn, Ysenda! Resultaat
![]()
Hihi, vandaag een kilo erbij.
Wel gister uit eten geweest met veel koolhydraten. Dus ik houd gewoon vocht vast en mijn buik zat nog vol.
Zal morgen wel weer een stuk minder zijn.
Over 4 weken weer meten.
Ninoea
20-02-2026 om 17:59
Ik heb ontdekt dat ik mijn krachtoefeningen beter anders kan doen, dat ik dan slimmer omga met het idee van progressive overload. Voor jullie vast heel logisch en gesneden koek, maar ik kan het beter net even anders organiseren. Ik deed 3 circuitjes met dezelfde twaalf oefeningen. Ik kan beter het anders doen dus eerst oefening 1 in 3 setjes en dan oefening 2 etc. En dan een wat langere pauze ertussen. Grappige is dat ook mijn nog niet zo optimale manier al wel zorgde dat ik verbetering zag in wat ik kon, maar dit is slimmer. Ik wil ook wat gestructureerder bijhouden welke oefening met welk gewicht ik doe en hoe vaak. Hebben jullie daar iets praktisch voor?
ToetieToover
20-02-2026 om 18:44
Ninoea schreef op 20-02-2026 om 17:59:
Ik heb ontdekt dat ik mijn krachtoefeningen beter anders kan doen, dat ik dan slimmer omga met het idee van progressive overload. Voor jullie vast heel logisch en gesneden koek, maar ik kan het beter net even anders organiseren. Ik deed 3 circuitjes met dezelfde twaalf oefeningen. Ik kan beter het anders doen dus eerst oefening 1 in 3 setjes en dan oefening 2 etc. En dan een wat langere pauze ertussen. Grappige is dat ook mijn nog niet zo optimale manier al wel zorgde dat ik verbetering zag in wat ik kon, maar dit is slimmer. Ik wil ook wat gestructureerder bijhouden welke oefening met welk gewicht ik doe en hoe vaak. Hebben jullie daar iets praktisch voor?
De nieuwe inzichten zijn dat mannen beter gaan op langere pauzes maar vrouwen kunnen toe met kortere pauzes. Pauzes zijn belangrijk, maar supersets kunnen ook heel nuttig zijn! Ik ben ouderwets, ik schrijf in mijn Filofax mijn weekplan. En dan houd ik me daar meestal niet aan want pijntje hier pijntje daar ofzoiets.
Ninoea
20-02-2026 om 19:20
Hoe lang is langer en hoe lang is korter @toetietoover? Heb je wellicht een richtgetal of een informatiebron voor me?
Ysenda
20-02-2026 om 20:01
Ninoea schreef op 20-02-2026 om 17:59:
Ik heb nu een programma met 2 krachttrainingen en 1 cardio training.
De krachttrainingen bestaan uit 2x 4 oefeningen die ik met 30sec pauze er tussen uit voer. Na de 4e oefening 1 minuut rust. En dat 3x.
Dan de 2e serie van 4 met 30 sec er tussen. En na de 4e oefening 1 minuut rust.
Voorbeeld:
1 deadlift sumo 12-15× 30sec rust,
2 legpress 12-15x, 30 sec rust,
3 shoulder press 12-15×, 30 sec rust,
4 triceps extension 12-15×, 1 min rust
En dat 3x herhalen.
Vervolgens de 2e set van 4 oefeningen
1 reverse buikspieren, 2, dumble row, 3 squat met dumble en op laagste punt dumble naar voren uitstrekken, 4 vlindersquats met dumble. Zelfde 3x
En dan afsluiten met 4 min tabata medbal slams.
Maar ik heb ook wel programma's gehad met alleen losse oefeningen.
Programma wisselt elke 4 weken ongeveer.
Ik heb 2 programma's A en B en 3 krachttrainingen per week, de ene week A, B,A, de week er na B,A,B.
A is meer bovenlichaam, B meer benen, maar ik heb het verschil nog niet ontdekt, vind het gewoon zwaar. Want pt doet er heel sneaky tussen 2 sets gewoon kilo's bij. En haar favoriete tekst is: te licht kan wel wat bij. 😀💪
Ik houd het bij in een app van mijn trainer maar zoon en schoondochter gebruiken de strong app.
MMcGonagall
21-02-2026 om 10:20
Ik heb een jaar lang een vrij traditioneel split schema gehad. Een dag borst/schouders/triceps, een keer rug/biceps en dan leg day. Buikspieren elke keer en wat wisselende oefeningen ter opvulling. Alles in setjes van 3 x 8-12.
Omdat ik maar drie keer ga, zat er niet zoveel progressie in. Daarom ben ik overgegaan op drie keer full body, waarbij elke spiergroep twee keer per week aan de beurt komt. Dat heeft in 2 maanden best al wat vooruitgang opgeleverd, vooral qua gewicht wat ik aankan. Dat onthoud ik overigens gewoon, zonder app.
rionyriony
21-02-2026 om 14:59
Ik vond nog een hele grootverpakking van een pond AH marsepein aardappeltjes bovenin de kast. Ik dacht: iew wat voel ik nu! Voelde als een stuk koel vlees in een zakje. Maar het bleek een volslagen verrassing; was ik totaal vergeten. Dus dat wordt marsepein eten de komende weken. 
In plaats van iets anders natuurlijk.
ToetieToover
22-02-2026 om 14:20
Ninoea schreef op 20-02-2026 om 19:20:
Hoe lang is langer en hoe lang is korter @toetietoover? Heb je wellicht een richtgetal of een informatiebron voor me?
Ik zocht naar een informatiebron, maar die is meteen heel erg wetenschappelijk. Onder kort versta ik: 30 seconden tot 1 minuut en onder lang versta ik: 3 tot 5 minuten.
Ninoea
22-02-2026 om 15:49
ToetieToover schreef op 22-02-2026 om 14:20:
[..]
Ik zocht naar een informatiebron, maar die is meteen heel erg wetenschappelijk. Onder kort versta ik: 30 seconden tot 1 minuut en onder lang versta ik: 3 tot 5 minuten.
Dank je wel.