Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ninoea
17-02-2026 om 11:11
En? Hoe ging de bootcamp light @dorestad?
Herkenbaar hoe de kleinste dingen met de oudste met beperking inderdaad zo ontzettend veel energie kosten. Ik had gisterenavond echt zo’n zoemend gevoel in mijn hoofd, kan het niet anders beschrijven, ik was enorm overprikkeld en vermoeid geraakt.
Vanochtend was ik alweer vroeg in de veren en lag om 7:40 al in het zwembad om te oefenen met borstcrawl.
Trail
17-02-2026 om 15:44
Hier vanochtend een rustig herstelloopje gerend. Onstuimig weer, had ik niet verwacht. Knie wel gevoelig, maar niet extreem pijnlijk. Wel nog opletten, het is kwetsbaar. Nu op mijn werk. Auto gepakt. Wil van het voorjaar echt wel vaker de fiets weer op
Dorestad
17-02-2026 om 19:07
Ninoea, respect. Zo vroeg in zo'n bak koud water springen lijkt me vreselijk! Wij waren vanmorgen met 6 personen. Heerlijk. Veel dingen kunnen wel, enkele dingen niet, een aantal aangepast.
We hadden 2x het nummer Sally goes up. 1x om te squatten, de tweede keer lunges. Verzuren lukt dan wel.
Wat heb je het treffend omschreven, dat gevoel in je hoofd. Zoemen. Helemaal herkenbaar voor mij. Vrij nieuw voor mij, iets van laatste jaar.
Vanmiddag met kind meegeweest naar kaakchirurg, tweede verstandskies werd er uitgesneden. "Mama, dank je dat je mee bent gegaan. Jij blijft altijd zo rustig. "
Dolfje
18-02-2026 om 07:58
Ik ben toch vroeg op dus ik zit al in mijn sportkleding en ga zo eerst sporten. Dan douche ik meteen daar en dan thuis weer omkleden in werk outfit en dan paar uurtjes werken ( is kantoortijd dus op woensdag als ik geen afspraken heb kan ik dat een beetje schuiven). Daarna fiets ik naar de andere kant van de stad voor ouder te bezoeken. Het is een moeilijke periode, daarom ga ik zo eerst ff sporten omdat het goed voor me is. Als ik nu eerst was gaan werken en dan naar ouder had ik het daarna niet meer gedaan.
Ysenda
18-02-2026 om 11:17
niet heel vroeg op maar wel ook gelijk sportkleding aan en nu net klaar.
Straks even boodschappen doen en vanmiddag naar de film.
Zal wel druk zijn, is een kinderfilm, woensdagmiddag en vakantie.
Sportschool was door de vakantie relatief rustig. Meestal sporten op woensdagochtend de ouders die 's middags de kinderen thuis hebben. Maar die kinderen zijn er nu natuurlijk ook in de ochtend.
Eten gaat nog steeds goed. Inmiddels 83,1. Morgen meten en foto's bij PT.
Om daarna uit eten te gaan met mijn eetclub. Goed eten en lekkere wijn.
Ninoea
18-02-2026 om 11:39
Je hebt het sporten nu al achter de rug @dolfje. Heel slim gepland. Ik hoop dat het sporten ook fijn was. Wat deed je?
Ik was vroeger nooit overprikkeld. Pas nadat ik langere tijd continu de zorg voor ons viertal had, waarbij de oudste twee tamelijk zorgintensief zijn is dat ontstaan. Ik ben toen een tijd chronisch oververmoeid geweest en ook tamelijk gestresst. Dat ligt allemaal een tijd achter me, dat vermoeide, het gestresste minder lang want we hebben een erg lastige tijd gehad met ons oudste pleegkind waar wij uiteindelijk ook een andere woonplek voor hebben gezorgd omdat de situatie niet verantwoord houdbaar was. De stress is er eigenlijk behoorlijk uit. Het leven is weer meer ontspannen en in balans, maar dan is het verschil met voelen dat je overprikkeld bent opeens ook erg groot. Ik heb de laatste jaren heel veel geleerd van het sporten. Het heeft me gedisciplineerder gemaakt in zelfzorg en nu als ik dus een tamelijk klein signaal krijg dan wil ik er ook naar handelen want het voelt gewoon niet fijn. Terwijl ik daar vroeger gewoon door de omstandigheden überhaupt de ruimte niet voor had.
Mijn bewegen is ontzettend veranderd in de afgelopen jaren. Eerst wandelde ik alleen maar, toen kwam bootcamp erbij. Dat vond ik een hele grote stap, dat lid worden, van de bootcamp. Wellicht wel een jaar over getwijfeld. De stap om mee te doen met die 10 weken hardloopcursus was klein omdat die vanuit dezelfde bootcamp georganiseerd werd. Daarna was het weer lastiger want ik wilde lid worden van een loopgroep, maar geleerd van de bootcamp zette ik met buikpijn door om me op te geven, wetende dat ik dat lastig vind. Inmiddels bijna een jaar lid en toen ik dit jaar een cursus borstcrawl wilde gaan doen heb ik me zonder twijfel aangemeld. Van bewust onbekwaam, naar bewust bekwaam.
Ook verder is het sporten veranderd en wat ik aankan en ervoor over heb. Eerst was bootcamp de manier om kracht en cardio en wat souplesse te integreren. Later gingen bootcamp en hardlopen wat conflicteren op het loopdeel waardoor ik eerst minder ben gaan lopen, maar daar bleek uiteindelijk niet de fix in te zitten, en uiteindelijk minder bootcamp ben gaan doen nu nog 1x per week. Echter daarmee doe ik te weinig kracht. Daar zat ik al een tijdje mee en nu lukt het krachttrainen thuis me wel. Eerst kreeg ik het maar niet in mijn systeem, maar ik gebruik nu een app die me helpt mijn habbits op een gezellige manier te tracken waardoor ik herinnerd wordt en het doe. Waar ik eerst als excuus had “saai!” ervaar ik dat nu als een smoesje en denk “joh gewoon doen, je bent zo klaar en de rest van je trainingen is wel echt leuk”. Doel is 3 keer per week 1/2 uur kettlebell oefeningen. Ik heb dat nu 6 x gedaan dit jaar en ik merk dat het heel efficiënt is om steeds datzelfde riedeltje te doen. Ik merk ook dat ik de oefeningen steeds beter uitvoer en ook al iets meer aankan. Dus ik ben wel tevreden. Dus wat ik eerst perse niet wilde doe ik er nu dus toch bij en voelt goed. Nu ben ik daar blijkbaar aan toe. Verder wil ik stretchen en plyometrische oefeningen toevoegen. Niet te lang en teveel. Maar wel regelmatig. Ik ben nog op zoek naar stretchoefeningen voor beginners. Ik deed vanochtend mee met een filmpje stretchen van 10 min en daarbij waren sommige dingen echt te hoog gegrepen, zo lenig ben ik nog niet. Iemand tips voor goede korte beginnersfilmpjes?
ToetieToover
18-02-2026 om 12:05
Wat een mooie ontwikkeling Ninoea, ik volg je hier al enige tijd. Je schrijft regelmatig updates, dat maakt het leuk om met je mee te leven en te lezen. Al reageer ik niet elke keer. Vandaag wel, ik heb een tip voor de ontwikkeling van je lenigheid.
Flexibiliteit -volgens mijn ervaring als yogadocent- wordt doorgaans vooral gehinderd door deze factoren:
- gewrichtsstand. Einde bewegingsuitslag (range of motion, ROM) als je gewricht blokkeert. Voor een beginner moeilijk te onderscheiden van andere blokkades en zelden aan de orde bij mensen die nooit hebben gewerkt aan flexibiliteit.
- gebrek aan ontspanning. Stretchen is ontspannen. Je spieren blijven gespannen doordat je hersenen deze niet het signaal ‘vrij’ geven. Dit kun je trainen en is vooral een mindfulness oefening. Je spieren blijven óók gespannen als je lichaam het niet ‘aandurft’ om tot het einde te gaan door gebrek aan kracht om weer terug te komen uit die uiterste houding. Dit kun je trainen door meer excentrische oefeningen te doen. In Yoga zitten die (uiteraard) verweven. Je kunt ook zoeken naar excentrische yogaoefeningen.
Aangeraden is ook je training regelmatig na te lopen op balans tussen isometrisch concentrisch, excentrische oefeningen. En de elementen: kracht, snelheid, flexibiliteit, uithoudingsvermogen, proprioceptie (coördinatie, balans), rust.
Veel plezier op je weg naar je volgende doelen! 
Dolfje
18-02-2026 om 15:56
Ik wilde quoten en reageren maar het forum blijft dan bij me hangen.
Ik heb crosstrainer en wandelen op de loopband gedaan. Niet heel fanatiek maar puur om ff wat te bewegen. Was wel fijn.
Verder ben ik ff kwijt wat ik wilde zeggen.
Ben nogal emotioneel nu want net terug van mijn ouder.
Ysenda
18-02-2026 om 17:07
Dolfje schreef op 18-02-2026 om 15:56:
Ik wilde quoten en reageren maar het forum blijft dan bij me hangen.
Ik heb crosstrainer en wandelen op de loopband gedaan. Niet heel fanatiek maar puur om ff wat te bewegen. Was wel fijn.
Verder ben ik ff kwijt wat ik wilde zeggen.
Ben nogal emotioneel nu want net terug van mijn ouder.
Ninoea
18-02-2026 om 18:28
Dolfje, wat naar dat het een moeilijke tijd is met je ouder. Veel sterkte daarbij gewenst!
Fijn dat je vanochtend wel hebt kunnen bewegen. Heb je iemand bij wie je je verhaal/emoties kwijt kunt?
Dolfje
18-02-2026 om 18:48
Oh aan iedereen die het wil horen
.hier in topics, man, collega's en vrienden en ik zit in een appgroep met mijn halfbroers en halfzus. Dat is dan wel een mooie bijkomstigheid dat ons contact nu fijn geworden is. Er was geen ruzie of zo maar verschillende moeders en niet samen opgegroeid.
Voor het eten zag ik dat ik nog niet aan mijn 10.000 stappen zat dus nog ff met man een rondje park gedaan.
Het rare in deze situatie is dat ik overdag niet echt honger heb, ik eet wel maar minder.
Dorestad
18-02-2026 om 19:35
Dolfje, veel liefs en sterkte gewenst.
Ninoea, wat een mooi krachtig verhaal van jouw proces. Doorzettingsvermogen en vastberadenheid lees ik.
Kettlebelltraining is leuk en effectief hè! Ik heb een jaar lang dat in groepsverband gedaan totdat ik, net als bij drummen met de drumstokken, de kettlebells liet vallen. Toen kwam ik er dus achter wat voor proces er in mijn handen gaande was. Ik hoop het straks weer te kunnen doen.
Vanmorgen werd ik op tijd wakker gebeld. Moeder van vriend was een kwartier ervoor overleden. Hij moest uiteraard zijn verhaal en emotie delen. Toen stond ik ook direct aan.
Vandaag een wandeling door het veld gemaakt, in de zon. Doordat ik mijn ene stok anders moet vasthouden heb ik een blaar tussen duim en wijsvinger gekregen.
Verder met kind tickets geboekt voor zijn reis naar Rio de Janeiro over ruim anderhalve maand. Daar is hij een week voor een conferentie waarbij hij ook zelf moet presenteren.
Ik ben nu 2 weken de dinsdagnacht wakker geworden van hoofdpijn die de hele dag blijft zeuren. Dat ligt of aan te weinig drinken of aan iets niet goed doen op de bootcamp. Ik denk dat ik bepaalde dingen door de beperking van mijn hand nu niet goed uitvoer en daardoor iets doe met schouders en nek wat niet slim is.
Ysenda
19-02-2026 om 10:33
blij vandaag, 82,7.
2,2 kg er af in 4 weken.
Vanmiddag ook meten en foto's bij PT.
Hopelijk zijn er hier en daar ook wat vm af.
Ninoea
19-02-2026 om 13:45
Wat een fijn nieuws Ysenda. Je strategie is helpend. Hopelijk op de foto’s en in cm ook resultaat zichtbaar.
@dorestad en @ysenda in een ander topic, over ontaardt zijn als je uitkijkt naar de periode dat je kinderen uit huis zijn, las ik hoe jullie het nog in huis wonen regelen. Vond ik inspirerend. Bij jou overigens ook fijn geregeld @lientje met het huis naast je. Ik kan me indenken dat goede afspraken en zelfstandigheid heel veel doen.
@dorestad, gecondoleerd. Wat verdrietig dat het dan toch zo plots is. Fijn dat je er voor je vriend kan zijn. Verkrampt oefeningen doen kan ook voor hoofdpijn zorgen doordat je dan je schouders/nek anders belast.
@dorestad en @toetietoover. Leuk om te lezen wat jullie schrijven over mijn tocht naar nu qua bewegen. Ik ben al aan het zoeken geweest naar het type oefeningen dat jij benoemt @toetietoover.
Ik heb vanochtend hardgelopen; een intervaltraining. Het ging lekker. Ik merk dat ik geleidelijk aan weer wat sneller word. Leuk! De combi van zwemmen, bootcamp, kracht en hardlopen doet goed.