Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ysenda
16-02-2026 om 14:48
lientje69 schreef op 16-02-2026 om 10:26:
Ik kom de laatste tijd helaas weer niet verder dan zon 3000 stappen per dag. Herstel schiet niet echt op met me en vooruitgang dus ook niet. Eten de laatste dagen iets beter. Geen koek of snoep meer tussendoor. Veel groenten en fruit. En weinig calorieën. Dus hoop dat dst wat effect op mijn gewicht ( dat weer stijgt door de medicatie) gaat hebben. Volhouden is nog de grootste uitdaging. Ben ook erg moe de hele dag en vaak emotioneel. En dan is iets lekkers een troostoplossing.
Krijg je ook begeleiding bij het psychische stuk van revalidatie?
Dorestad
16-02-2026 om 16:39
wat een labbekakkerige dag heb ik. Ik wilde even flink huishoudelijk bezig gaan. Bed afhalen is al pijnlijk. Kamer stoffen ging redelijk. Boodschappen tillen niet fijn. Koken gaat niet, ik kan totaal geen kracht zetten met een open hand. Dus mes vasthouden en iets snijden lukt niet. Daarnaast regende het veel en was mijn nachtrust matig. Ik kon mezelf niet motiveren te gaan lopen. Ik heb wel zeer gemotiveerd 2 enorme koeken meegenomen uit de winkel en die ook opgegeten.
Wond wijkt best een paar cm. Niet verontrustend. Och en dat de moeder van mijn liefste vriend binnen een dag of 2 zal overlijden speelt zeker een rol. Een grote rol, hij belde vanmorgen een uurtje. Het gaat me aan het hart.
Ninoea
16-02-2026 om 16:57
Het klinkt alsof je lijf je even een halt toeroept. Je doet ook wel weer veel zo vlak na je operatie. Dit is denk ik weer zo’n moment dat acceptatie/mildheid naar jezelf een dingetje is. Al weet ik ook dat je strengheid je zo ver heeft gebracht. Morgen of overmorgen maar weer goed in het regime, een dagje wat minder bewegen en wat meer eten is een keer niet erg. Wat verdrietig dat de moeder van je beste vriend op sterven ligt. Heel veel sterkte gewenst voor jou, je vriend en alle betrokkenen.
Ninoea
16-02-2026 om 16:58
@lientje ik vind dat je het heel knap doet! Je let op je eten, je daagt jezelf uit. Het is gewoon heel lastig!
Ninoea
16-02-2026 om 17:00
Ik deed vanochtend mee met bootcamp in de sneeuw. Het was leuk en idyllisch. Een van de vrouwen kwam niet goed mee en werd duizelig. Ik ben wat achtergebleven met haar ter ondersteuning. Vandaag verder wezen shoppen met oudste met beperking. Dat was leuk maar is ook altijd hard werken. Hard werken in de zin dat de kleinste dingen tot overprikkeling en boosheid kunnen leiden en je dus steeds op je hoede bent. Maar het ging goed. Nu is kind weer op de woongroep om te ontprikkelen cq af te reageren en straks eet ze met ons mee.
Dorestad
16-02-2026 om 19:34
Ninoea, het is met name mentaal. Gisteravond, vlak voor het slapen gaan, kreeg ik bericht dat eigen onverwacht palliatieve sedatie werd ingezet. De verwachting was eerder deze week nog enkele jaren leven. Valpartij. Heup. Dus daarom slecht geslapen. En dan vanmorgen die regen terwijl er nog sneeuw lag. Dat vind ik lastig weertype, zo grijs. Qua conditie kan ik prima lopen. Maar goed, het werd hem niet. Morgen weer bootcamp light. Van binnenzitten knap ik mentaal niet op. Doordat de wond wijkt kan ik mijn vingers niet spreiden.
En alhoewel anders herken ik helemaal hoeveel energie het kost om te winkelen met mijn familielid met beperking. De simpelste dingen (in mijn ogen dan hè) kosten soms zoveel energie.
MMcGonagall
16-02-2026 om 19:47
Hier ook in de lappenmand, maar niet zo erg als sommigen hier. Ik ben al een paar dagen niet fit. Begon met koorts en keelpijn, vervolgens hoesten en nu mijn stem kwijt en ik voel me een uitgeknepen dweiltje. Slechte timing want volgende week heb ik de oplevering van een project en mijn assistent is voor de derde keer ziek in drie maanden. Hij zou een onderdeel doen maar als hij er woensdag nog niet is, ga ik er zelf aan beginnen. Of klagen tegen onze manager dat er iemand bij moet.
Oh ja sporten, vandaag niet dus. Ik kon het echt niet opbrengen en waarschijnlijk is zwemmen met zo’n vol hoofd ook niet heel slim. En chocola eten want dat doet geen pijn in je keel.
Trail
16-02-2026 om 21:32
Ik heb vanochtend lekker in het bos gewandeld voor werktijd. Gelukkig was het droog. Een prima, maar erg rustige werkdag gehad.
Getwijfeld om daarna nog even te gaan banenzwemmen en het maar gewoon gedaan. Voelde tijdens het zwemmen nog wel lichtjes mijn kniepijn van gister.
lientje69
17-02-2026 om 01:10
Ysenda schreef op 16-02-2026 om 14:48:
[..]
Krijg je ook begeleiding bij het psychische stuk van revalidatie?
Ja ben net gestart met ACT bij de klinisch neuropsycholoog in het ziekenhuis. Hier kon ik mevrouw de neuroloog sneller terecht. Sta nog op de wachtlijst hier in de buurt, geen idee hoe lang deze nog is.
lientje69
17-02-2026 om 01:13
Dank Ninoea!
Sterkte Dorestad!
Mezelf toch weer iets teveel uitgedaagd de afgelopen dagen denk ik. Anders was ik niet wakker op dit tijdstip. Hopelijk werken de extra pijnstillers snel.
Ysenda
17-02-2026 om 07:35
lientje69 schreef op 17-02-2026 om 01:13:
Dank Ninoea!
Sterkte Dorestad!
Mezelf toch weer iets teveel uitgedaagd de afgelopen dagen denk ik. Anders was ik niet wakker op dit tijdstip. Hopelijk werken de extra pijnstillers snel.
Ysenda
17-02-2026 om 07:38
nou, daar gaat mijn goede voornemen om voor mijn werk een stukje te gaan wandelen.
Lopen in de regen als je verder niets anders te doen hebt vind ik in de zomer geen probleem maar zoals nu, donker en koud er ook nog bij, nee bedankt.
Ik ga mijn spullen maar eens klaar maken en dan hoop ik dat het vanavond droger is.
Dolfje
17-02-2026 om 07:43
Ik wil zo ook even gaan wandelen, moet toch even naar de winkel. Heb wat geschoven met mijn uren dus ga iets later werken.
Dolfje
17-02-2026 om 09:14
Nou er is inderdaad niks aan buiten met dit weer. Vanmiddag in de pauze nog maar een rondje proberen.