Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ik heb vandaag gewerkt en daarna voor de sauna gegaan. Geen tijd voor beweging daardoor. Maar ik merkte dat ik tegen huilen aanzat toen ik uit mijn werk kwam. Grote behoefte aan ontspanning opzoeken! 

Trail schreef op 05-02-2026 om 22:50:

Ik heb vandaag gewerkt en daarna voor de sauna gegaan. Geen tijd voor beweging daardoor. Maar ik merkte dat ik tegen huilen aanzat toen ik uit mijn werk kwam. Grote behoefte aan ontspanning opzoeken!

Dat is ook een goede keuze. 

Auwereel schreef op 04-02-2026 om 19:30:

Ik drink graag een goedenachtrustthee omdat ik dan rustiger in slaap val, maar dat heeft tot gevolg dat mijn slaap onderbroken wordt omdat ik naar de wc moet!

Yep, standaard, maar komt misschien ook omdat ik die halve liter thee in mijn bed drink terwijl ik mijn dag afrond.

gister getraind met PT en ondanks een langere en warmere douche voelde ik toen de spierpijn al op komen. En nu weet ik precies welke spieren ik getraind heb. 
Ik hoop dat ik het laddertje naar mijn slaap zolder af kom. Het is niet staan, deur open trap aflopen. Mijn slaap zolder is nast mijn bed 1,60 hoog, of laag net wat je wil. Maar het punt waar mijn ladder zit is maar 1meter hoog, dus eerst gaan zitten, voeten over de rand en dan met beleid naar beneden.

Vandaag werken en natuurlijk vanavond de opening van de Olympische spelen kijken.

Ysenda schreef op 06-02-2026 om 07:50:

gister getraind met PT en ondanks een langere en warmere douche voelde ik toen de spierpijn al op komen. En nu weet ik precies welke spieren ik getraind heb.
Ik hoop dat ik het laddertje naar mijn slaap zolder af kom. Het is niet staan, deur open trap aflopen. Mijn slaap zolder is nast mijn bed 1,60 hoog, of laag net wat je wil. Maar het punt waar mijn ladder zit is maar 1meter hoog, dus eerst gaan zitten, voeten over de rand en dan met beleid naar beneden.

Vandaag werken en natuurlijk vanavond de opening van de Olympische spelen kijken.

Als je flinke spierpijn hebt klinkt dat als bergbeklimmen, wat een gedoe als je 's-nachts moet plassen.

Ik ben gisteren naar Burgers Zoo geweest en daar heb ik nog een aardig stuk gelopen.

Komende twee weken moet ik vooral opletten dat ik niet te veel tv kijk. Vind de spelen heel leuk en kijk heel veel. Afgelopen twee avonden al curling gekeken.

Vanmiddag als het hier een beetje weer is ga ik golfen.

Ik wilde vandaag groepslesje doen maar ga zo gewoon even de circuittraining doen en even op de loopband. 

Door stress ben ik een kilo aangekomen, beetje jammer. Wel ga ik naar de sportschool sinds november, naar het werk fietsen gaat daardoor makkelijker, vooral bij een spoorwegovergang of iets waarbij je een beetje omhoog fietst (ik woon in Groningen dus heuvels hebben we niet). Minder eten vind ik wel echt serieus moeilijk, minder snaaien ook.

Netherfield schreef op 06-02-2026 om 09:18:

Door stress ben ik een kilo aangekomen, beetje jammer. Wel ga ik naar de sportschool sinds november, naar het werk fietsen gaat daardoor makkelijker, vooral bij een spoorwegovergang of iets waarbij je een beetje omhoog fietst (ik woon in Groningen dus heuvels hebben we niet). Minder eten vind ik wel echt serieus moeilijk, minder snaaien ook.

De grap is dat je vaak niet minder moet eten maar vooral andere dingen, meer volume, denk aan sla, rauwe worteltjes, en vooral meer water drinken. 

Vaak helpt het om meer proteïnen te eten die geven een vol gevoel. 

Houd je het ook bij in een app?

Ik heb juist het gevoel dat ik de hele dag aan het eten ben om mijn 1600kcal binnen te krijgen.

Vandaag heb ik magere kwark met frambozen en bosbessen, granola en lijnzaad als ontbijt (340kcal), tussendoor 150 g geschrapte worteltjes (50kcal) lunch salade van rode biet 200g en cottage cheese 90g, en 2 rijstwafels met smeerkaas en kipfilet (290kcal), tussen door middag 2 mandarijnen en een limonade met 25g proteine poeder (ESN isoclear) (168kcal), avondeten kipdijfilet, veldsla, aardappelpartjes uit de airfryer (390kcal)  en dan vanavond nog meloen (als zoonlief die niet heeft opgepeuzeld) en ongebrande notenmix (325kcal) Totaal 1560 kcal op een dag. 

Wat mij helpt om minder te snaaien is de snaai alvast inplannen. Die nootjes van vanavond bijvoorbeeld staan al klaar. Ik plan alles 1 of 2 dagen vooruit, hoofdmaaltijden vaak voor een hele week. 

En hoe minder suiker ik eet hoe minder behoefte ik er ook aan krijg. 

Ninoea

Ninoea

06-02-2026 om 10:16 Topicstarter

Zoetigheid zorgt bij mij ook voor meer trek. Spa rood drinken helpt mij wat dempen. Ik tel momenteel niet echt calorieën maar heb wel mijn eigen restricties die werken. Bij mij is het ook zo dat het beter werkt al ik een soort van streak heb dat ik niet snaai dan is het opeens de moeite niet meer waard en makkelijk.
Maar die switch omzetten kan lastig zijn. 
Ik heb vanochtend alweer mijn kettlebelltraining gedaan. Vanmiddag zwemles. Moet daar ook naartoe fietsen. Dus dat gaat goed. Verder doe ik deze maand ook een challenge van elke dag 1 minuut planken ter versterking van mijn core. 

Vandaag sinds tijden weer eens naar de sportschool geweest. Wilde eigenlijk een rondje eGym doen. Maar ze vroegen of ik mee wilde doen met de boksles. 
Heb een half uur meegedaan met de les want het begon wat later als dat ik zelf gepland had. En had erna nog een andere afspraak.
Les was wel leuk en iets wat ik vaker ga doen denk ik. Moet ik wel een andere broek voor kopen want de legging waarin ik normaal sport zakte flink af met springen. En een dikke trui want de les wordt buiten gegeven.

Ik hoop dat ik mij snel mentaal weer een beetje beter ga voelen. Dan gaat het gezonder leven en meer bewegen ook wat makkelijker.

Trail schreef op 05-02-2026 om 22:50:

Oh wat naar joh. Heeft de sauna geholpen?

Ik ben gisteren behoorlijk overprikkeld van werk terug gekomen dus ik lag op tijd bed. Vandaag rustig aan, morgen lunchafspraak.

En dan hoop ik dat het volgende week wat minder koud is, want ik wil toch weer wandelen. Door de kou en gladheid komt dat er niet van.

Ysenda schreef op 06-02-2026 om 09:58:

[..]

De grap is dat je vaak niet minder moet eten maar vooral andere dingen, meer volume, denk aan sla, rauwe worteltjes, en vooral meer water drinken.

Vaak helpt het om meer proteïnen te eten die geven een vol gevoel.

Houd je het ook bij in een app?

Ik heb juist het gevoel dat ik de hele dag aan het eten ben om mijn 1600kcal binnen te krijgen.

Vandaag heb ik magere kwark met frambozen en bosbessen, granola en lijnzaad als ontbijt (340kcal), tussendoor 150 g geschrapte worteltjes (50kcal) lunch salade van rode biet 200g en cottage cheese 90g, en 2 rijstwafels met smeerkaas en kipfilet (290kcal), tussen door middag 2 mandarijnen en een limonade met 25g proteine poeder (ESN isoclear) (168kcal), avondeten kipdijfilet, veldsla, aardappelpartjes uit de airfryer (390kcal) en dan vanavond nog meloen (als zoonlief die niet heeft opgepeuzeld) en ongebrande notenmix (325kcal) Totaal 1560 kcal op een dag.

Wat mij helpt om minder te snaaien is de snaai alvast inplannen. Die nootjes van vanavond bijvoorbeeld staan al klaar. Ik plan alles 1 of 2 dagen vooruit, hoofdmaaltijden vaak voor een hele week.

En hoe minder suiker ik eet hoe minder behoefte ik er ook aan krijg.

euhm... ik ben een beetje een zeikerd met eten, oftewel, ik lust lang niet alles. Van alles wat je hierboven noemt lust ik de mandarijnen, je avondeten en de notenmix. Het ontbijt misschien ook nog wel. Dat heb ik vaak met slanke recepten en slanke tussendoortjes. Maar goed, neemt niet weg dat ik ook wel weet dat ik beter gekookte aardappels, broccoli en gebakken witvis kan eten dan een pizza...

Ik heb ook het gevoel dat ik de hele dag bezig ben mijn eten weg te krijgen. Al dat kauwen, vermoeiend En dan nog de tijd die nodig is om het klaar te zetten in de avond. Soms heb ik daar helemaal geen zin in. Maar vaak genoeg heb ik vooraf wat klaargemaakt en dan vind ik het zonde om dat weg te gooien. Dan eet ik het op uit plichtsbesef jegens de aarde enzo. 

ToetieToover schreef op 06-02-2026 om 14:27:

Ik heb ook het gevoel dat ik de hele dag bezig ben mijn eten weg te krijgen. Al dat kauwen, vermoeiend En dan nog de tijd die nodig is om het klaar te zetten in de avond. Soms heb ik daar helemaal geen zin in. Maar vaak genoeg heb ik vooraf wat klaargemaakt en dan vind ik het zonde om dat weg te gooien. Dan eet ik het op uit plichtsbesef jegens de aarde enzo.

yep, dat heb ik ook. Ben je zo goed bezig geweest om het klaar te zetten en dan heb je er helemaal geen zin in. Maar eten weggooien is echt not done, dan eet ik het toch maar op. Tenzij het echt helemaal niet lekker is of zo. Nieuw recept geprobeerd bijvoorbeeld dat echt mislukt is. Dan gaat het met een schuldgevoel weg.

Netherfield schreef op 06-02-2026 om 14:22:

[..]

euhm... ik ben een beetje een zeikerd met eten, oftewel, ik lust lang niet alles. Van alles wat je hierboven noemt lust ik de mandarijnen, je avondeten en de notenmix. Het ontbijt misschien ook nog wel. Dat heb ik vaak met slanke recepten en slanke tussendoortjes. Maar goed, neemt niet weg dat ik ook wel weet dat ik beter gekookte aardappels, broccoli en gebakken witvis kan eten dan een pizza...

Sommige dingen heb ik ook echt moeten leren eten, kwark vond ik heel erg meh. Nu vind ik het met voldoende fruit = smaakmaker prima te eten. 

Je moet je eten wel kruiden natuurlijk. Gister had ik kipdij met rijst en spitskool, daar kun je kerrie op doen, maar ook bbq terriyaki saus. Als je het afpast past het allemaal in je eetplan. Ik noem het heel bewust geen dieet. 

Morgen staat er bij ook popcorn in, ik ga naar de film. Doe ik niet altijd, maar morgen mag het wel. (ik ga 2-3x per week naar de film)

gekookte broccoli en geroosterde broccoli met paprikapoeder smaken heel anders, qua smaak maar ook qua structuur. Daar kun je misschien mee spelen in het pakket dat je wel lekker vind. 

Voor lunch neem ik ook wel soep mee dat ik opwarm op mijn werk met dan bv 1 snee volkoren brood met een beetje boter en zout. Of een broodje bouw: snee brood, veld sla, kipfilet, komkommer en tomaat. 

Of ik maak een mini pizza van een volkoren pita broodje, wat passata, kipfilet, champignons, paprika, ansjovis, en 20+ kaas. Wel allemaal afgewogen. 

Of zelfgemaakte eiersalade: 2 eieren koken en prakken, daar een halve eetlepel friteslijn in en light zoetzure saus voor op brood of een cracker. Doe ik dan veldsla bij. 

Wij aten al redelijk gezond maar nu kijken we juist hoe we dingen die we heel lekker vinden maar niet zo gezond zijn zelf kunnen maken. Friet: we snijden nu zelf de aardappels en die gaan zonder vet de airfryer in. Dan kiezen we voor zoete aardappel bijvoorbeeld. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.