Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ninoea

Ninoea

17-01-2026 om 17:19 Topicstarter

Zo wat is er veel geschreven, fijn om allemaal te lezen. Veel herkenbare dingen ook wel.
@toetietover had je wat aan hetgeen ik over hardlopen schreef in antwoord op je vraag?
Gisterenavond bij het naar bed gaan zag ik wat op tegen het hardlopen van vandaag omdat ik moe was van de zwemtraining. De twijfel of het niet te vlot achter elkaar was, hoewel dat wel degelijk doordacht is, sloeg toe. Ik heb echter onwijs lekker en vast geslapen. Geen enkele keer wakker dus mijn rust goed gepakt. Ik werd dus ook fijn wakker.
Vanochtend liepen we 16 km met de loopgroep. Eerst warming up en daarna 3 x 30 min met 1 min wandelen tussendoor. Het ging erg lekker. Op een bepaald moment voelde het alsof ik vleugels had en ben lekker even vooruit gaan lopen. Daarna juist weer wat gas terug. Rond de 11 km was opeens de pijp leeg en heb ik een dextro genomen. Dat hielp me. De volgende vijf gingen daarna weer prima.
Bij thuiskomst lekker geluncht, voor de kinderen en mijn man was het brunch. Daarna naar de stad gefietst met mijn twee dochters, daar wat kleine dingetjes gekocht, ergens wat gedronken en toen weer naar huis.
Heerlijk ontspannen dagje. Nu is mijn oudste zoon aan het koken en zit ik lekker voor de tv een serietje te kijken. Chill.

Mijn lijf voelde niet goed aan toen ik gister opstond en heb al mijn belangrijke afspraken afgezegd. Uiteindelijk wel nog een film gekeken, sportvestje bij de kringloop gehaald en rustig wat baantjes gezwommen.

Ninoea

Ninoea

17-01-2026 om 19:56 Topicstarter

Bewogen: 16,2 km hardgelopen en 2 km gefietst.
stappen: bijna 23.000 
Eten: wat meer dan normaal, maar gewoon gezond niet gesnoept.
Actieve kcal: 1190 

Ysenda schreef op 17-01-2026 om 16:39:

aaaaahhhhhhh, ik heb trek in chocolade. En het kan ook, een klein stukje dan, niet een hele reep van 100g.
Maar ik weet ook dat die trek weer over gaat als ik er niet aan toe geef en juist blijft als ik het wel doe.

Dus zit ik braaf in een hoekje ver van de bar in de bioscoop te wachten tot ik de zaal in mag.
Want dan heb ik gewoon mijn fles water en mijn afgewogen ongebrande notenmix. En als ik straks thuis kom heerlijke zelf gemaakte erwtensoep.

Het is gelukt, trek is gezakt, ik ben nu thuis en daar is het niet. Er is überhaupt geen snaai in huis. 

Net lekker een grote kom erwtensoep op en straks nog een proteïne pudding van melk en een sample van esn. 

Goed gedaan Ysenda! Ik heb de tactiek om helemaal niets te nemen, ook niets gezonds. Ik wil mijn lichaam afleren dat bioscoop=popcorn, bank&netflix=snacken enzovoorts. Als ik dan toch iets neem, activeer ik mijn Pavlov-spier. Ook al neem ik iets gezonds. Dus wordt het meestal: niks. Ook ‘moet’ ik laat in de avond vaak nog wat eiwitten bijspijkeren en dan staat er yoghurt met of zonder eiwitpoeder of gekookte eieren in de planning zodra er weer ruimte is in mijn maag. Gek toch dat er altijd ruimte lijkt te zijn voor zoete dingen 

@Ninoea ik heb je reactie gelezen, ik was op zoek naar algemene praktische tips omdat je trainer wilt worden. Ik loop met vriendin mee op haar tempo. Soms wandelt ze tussendoor, dan doe ik dat ook. Het doel is om samen te sporten in een mooie omgeving. Jammer dat het morgen weer kouder wordt!

ToetieToover schreef op 17-01-2026 om 21:55:

Goed gedaan Ysenda! Ik heb de tactiek om helemaal niets te nemen, ook niets gezonds. Ik wil mijn lichaam afleren dat bioscoop=popcorn, bank&netflix=snacken enzovoorts. Als ik dan toch iets neem, activeer ik mijn Pavlov-spier. Ook al neem ik iets gezonds. Dus wordt het meestal: niks. Ook ‘moet’ ik laat in de avond vaak nog wat eiwitten bijspijkeren en dan staat er yoghurt met of zonder eiwitpoeder of gekookte eieren in de planning zodra er weer ruimte is in mijn maag. Gek toch dat er altijd ruimte lijkt te zijn voor zoete dingen

Meestal neem ik alleen thee bij de film. Popcorn hebben ze niet bij de meeste filmhuizen waar ik naar toe ga. Meestal alleen borrelnootjes, chips en koeken.

Met gemiddeld 3 films per week kun je het ook niet een speciaal uitje komen dat een snack rechtvaardigde.

Ongebrande noten heb ik vaker als tussendoortje. Deze film was van 5 tot 7 en dan weer naar huis. Ik miste net de trein en was om 8 uur thuis. Dan is het wel fijn toch iets gegeten te hebben.

Ik probeer ook de consumpties bij de filmhuizen te vermijden. 

Vandaag een volle dag. Gewerkt.
Door naar een museum. Voor het eerst in mijn eentje en ik kon de rust niet echt vinden. Vloog een beetje door de stukken heen. Maar wil dit wel vaker gaan doen. Vanavond een concert en lekker een boekje gelezen in de trein. Beweging maar weer een andere dag. Mijn hoofd is vermaakt. Indrukken aan het verwerken. 

Ik luister naar de rust en de vogels buiten. Ze zijn er al vroeg in het seizoen bij om met hun stemmetjes hun plek af te kaderen tegen kapers op de kust die het mogelijk op hun plekje voorzien hebben!

Er is een trend tot minder gewicht op de weegschaal maar dat trekken we zo recht hoor. Ik loop ook iets meer dan anders. Omdat het kan, dus ik neem het ervan. Dat compenseren we met chocolaatjes. Niks duurt eeuwig. Nieuwe dag, nieuw probleem. Gisteren een lappenpop bijgeborduurd om hem wat leuker te maken. Gepersonificeerd; dat is het woord. Dat kost me altijd mijn buikspieren. Ik buig kennelijk veel voorover dan.

Voordeel van het voorjaar is dat het steeds eerder licht wordt. Hoewel: in de zomer is het om half vijf al licht en dat hoeft wat mij betreft nou ook weer niet. 

Ik kon van de week weer eens niet naar aquafitness vanwege een migraine aanval. Zonde, maar weinig aan te doen.  
Vrijdag op mijn vrije ochtend heb ik een flinke wandeling door het bos gemaakt en gefotografeerd. Dat was heerlijk.  Toen zat ik eind vd dat op 18000 stappen. Gisteren met de kinderen geshopt, dat was ook leuk, maar ik had dus wel veel minder stappen. 8000 ongeveer.  

Bij het aanschaffen van eigen ID schatten ouder en medewerker me op 1,76m. Zelf hadden we geen weegschaal bij familie ofzo wel eens opgestaan. Incl kleding en schoenen circa 75 kg, in latere jaren circa 85. Daarna jare genegeerd en (onbewust) veel stress. Bij ziekenhuisopname circa 124 kg. Wellicht inclusief jas en tas maar in ondergoed zou het dus nog ruim teveel zijn. Dat was 2011 denk ik. 

Minder zuivel en nog wat andere dingen leidden tot schommelen rond de 90 (simpele niet-geijkte mechanische personenweegschaal), rond 2018. Dat is op zich nu nog steeds zo (andere, zelfde type weegschaal) maar dan 90-94 ipv 85-90.
Voornemen om eens aan een diëtist basistips te vragen of ik überhaupt nog moet willen richting mijn gewicht van 16-jarige te gaan bijvoorbeeld.

Snacken als beloning, 'ontstresser' of omdat het bij gezelligheid of theater/film/concert hoort herken ik. Alles bij elkaar zou dat dan dagelijks (meerdere keren) kunnen. Schiet niet op natuurlijk...

Nu ontbijt dadelijk beetje huishouden en dan aan de wandel via supermarkt, Hema en boekenkastjes. 

Ik heb al heel lang issues met mijn gewicht. Als twintiger heb ik een aantal jaren een eetstoornis gehad, ondergewicht. Toen een sportschoolvriendin overleed in een anorexiakliniek, ben ik gaan werken aan een ‘gezond gewicht.’ In die kliniek werd je gedwongen vet te eten, dus dat was echt mijn angstvisioen. Jarenlang een keurig bmi van 18.5 gehad. Toen aangekomen door medicijnen en de weegschaal de deur uit gedaan. Tot het echt uit de hand liep en ik ineens veel te dik was. Inmiddels zit ik weer op een gezond gewicht. Dat zou best lager mogen maar ik kan het nog maar moeilijk opbrengen. Gek genoeg kan ik me niet herinneren dat ik vroeger honger had toen ik op een kipfilet en een appel de dag doorkwam en nu merk ik direct wanneer ik te weinig heb gegeten. Plus dat ik door al die jaren dat ik het heb laten gaan, geen nee meer kan zeggen tegen dingen die voor mijn neus worden gezet.
Ik wil het wel niet belangrijk vinden en bij anderen boeit het me ook niet wat ze wegen, maar het valt me direct op als iemand dunner is dan ik.

trots op mezelf. Ik ben naar de sportschool gegaan maar daar voelde het niet goed. Bij autisme is het dan meestal geen goed idee om toch door te zetten. Ik heb even de tijd genomen om de rest van mijn dag te reviewen en heb besloten toch te gaan sporten. Waarom de spanning? Nieuw schema.

Nu naar huis, lunchen en dan naar het filmhuis. (Vie privee, met Jodie Foster)

Gewicht 28 dec: 87,1 gewicht nu: 85,2.
Actieve minuten deze week: 234, het zijn er meer maar ik vergeet vaak mijn horloge te starten.

Vanmorgen gewandeld, 1900 meter. Dat is voorlopig echt  wel  de max. Vanmiddag  misschien nog een stukje  wandelen  , al zal die afstand waarschijnlijk  minder  zijn. Wel van de 1900 meter  1100 zonder stokken gelopen, daarna werd ik te instabiel en moest ze er toch weer bijpakken. Tis wat t is.

Hier ook al naar de sportschool geweest en straks gaan we nog wandelen. Ben wel ontzettend moe want slecht geslapen vannacht. Sporten was ook best zwaar want ik stond op een nieuwere maar minder fijne crosstrainer en omdat de loopbanden allemaal bezet waren daar 35 minuten op gestaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.