Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

MMcGonagall schreef op 13-01-2026 om 22:37:

Er zijn momenteel steeds veel beginners met goede voornemens in de sportschool en ik verbaas me soms over wat die mensen kunnen. Kennelijk maakt lichaamsgewicht heel veel uit ten opzichte van het gewicht dat je bij je oefeningen kunt gebruiken. Zo stond er laatst een forse dame luchtig bicep curls te doen met 8 kilo. Ik ben ruim een jaar bezig en kan met moeite 10 x 7 kilo. Dat een jongen van 16 sterker is dan ik vind ik tot daar aantoe, maar een dame van 50+ die uit de losse pols even 25 kilo bankdrukt… Daar moet ik me natuurlijk niets van aantrekken want die 25 kilo is pakweg de helft van mijn lichaamsgewicht, maar het is toch een beetje jammer dat ik dat alleen maar red met een heel oncharmant gezicht

Hahaha ik train graag met extra zware gewichten naast uitsloverige pubers van 16. Die blik naar mij als 50+ vrouw  maar serieus: je gezicht leren ontspannen is belangrijk. Alle spieren die je niet aan het trainen bent: ontspannen!! Begin bij je gezicht. Tip van mij 

ToetieToover schreef op 13-01-2026 om 22:44:

[..]

Hahaha ik train graag met extra zware gewichten naast uitsloverige pubers van 16. Die blik naar mij als 50+ vrouw maar serieus: je gezicht leren ontspannen is belangrijk. Alle spieren die je niet aan het trainen bent: ontspannen!! Begin bij je gezicht. Tip van mij

Dus 25 kilo bankdrukken is voor jou ook een eitje? Ja, het is ook niet echt veel. Toen ik 30 jaar geleden 5/6 keer per week trainde en piepjong was, kon ik in mijn beste tijd ook maar 30 kilo (woog toen 45).

MMcGonagall schreef op 13-01-2026 om 22:37:

Er zijn momenteel steeds veel beginners met goede voornemens in de sportschool en ik verbaas me soms over wat die mensen kunnen. Kennelijk maakt lichaamsgewicht heel veel uit ten opzichte van het gewicht dat je bij je oefeningen kunt gebruiken. Zo stond er laatst een forse dame luchtig bicep curls te doen met 8 kilo. Ik ben ruim een jaar bezig en kan met moeite 10 x 7 kilo. Dat een jongen van 16 sterker is dan ik vind ik tot daar aantoe, maar een dame van 50+ die uit de losse pols even 25 kilo bankdrukt… Daar moet ik me natuurlijk niets van aantrekken want die 25 kilo is pakweg de helft van mijn lichaamsgewicht, maar het is toch een beetje jammer dat ik dat alleen maar red met een heel oncharmant gezicht

Ooh zo herkenbaar.  Toen ik nog iets meer dan 100 kg woog kon ik ook véél meer gewicht verplaatsen.  Mijn zus die nooit sport en die het dubbele van mijn gewicht had (ze valt nu dmv Mounjaro snel af) kan zoveel meer tillen en gewicht verplaatsen dan ik. Met wandelen daarentegen is ze binnen enkele minuten heel kortademig.  Ik hoop dat ik dit jaar de spierkracht in mijn armen weer iets kan opvijzelen.

Knap dorestad. Ik wil deze maand beginnen met bootcamp maar ben het aan het uitstellen. En knap van jouw zwemmen Ninoea

Ik had drie doelen per dag. Huis, beweging, iets aan ontspanning. En merk dat het mij op dit moment gewoon niet lukt elke dag af te vinken. Te veel dat meespeelt. Maar ik hou het wel in gedachten. En probeer te doen wat wel lukt. En vandaag was dat werken plus de sauna.  Beweging en huishouden komt mogelijk morgen weer.

MMcGonagall schreef op 13-01-2026 om 22:48:

[..]

Dus 25 kilo bankdrukken is voor jou ook een eitje? Ja, het is ook niet echt veel. Toen ik 30 jaar geleden 5/6 keer per week trainde en piepjong was, kon ik in mijn beste tijd ook maar 30 kilo (woog toen 45).

Ik weeg 75 kilo, dus ik ben in verhouding uiteraard veel groter. Ik gebruik bij bodypump bijvoorbeeld 22 kilo op de oefening bankdrukken voor spieruithoudingsvermogen. En ik curl hoge herhalingen met 12 kilo. En ik ben niet gespierd. Echt niet. Ik doe niet meer aan het testen van mijn one rep max, want ik ben daar nu echt te oud voor  maar met minder herhalingen kun je doorgaans een hoger gewicht gebruiken. Dat is ook de manier om te verzwaren : gewicht erbij en reps omlaag. 

Ik heb nog nooit bankdrukken gedaan maar bij de eGym waarmee ik begonnen ben heb je de eerste keer een krachtmeting om hem in te stellen. Ik was aanzienlijk sterker dan de jongen die me begeleidde had verwacht 😅. 

Ik ben wel te zwaar, maar men verwacht meestal niet dat ik weeg wat ik weeg. Hier is het denk ik ook groot stuk genen hier. Als ik me erop zou focussen heb ik een bouw denk ik die behoorlijk bulky is. (Weet even niet welke term in het Nederlands maar gok dat spiergroei hier snel zou toenemen). 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.