Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


Hoihoi! Ik merk dat ik de laatste tijd weinig ruimte over heb om hier uitgebreid te schrijven. Maar ik lees wel mee! Maar weer even een poging wagen om wel wat te schrijven nu.

JEMMER, goed weer wat van je te horen! Vervelend dat je zulke heftige maanden had, maar ondanks dat kom je hier ook gewoon weer terug en krabbel je weer op, echt heel goed! Ik lees ook graag hoe het met je gaat, voel je niet verplicht om uitgebreide teksten te schrijven, maar weet dat ze met liefde gelezen worden. Dikke knuffel voor jou!

Grietje, goed bezig met je beweging! Jammer dat het eten in het restaurant niet helemaal je smaak was, ik ben dan wel nieuwsgierig wat je precies kreeg. Heb zelf nog nooit in een veganistisch restaurant gegeten (of is 'SLA' in Amsterdam ook veganistisch? Zou trouwens best wel kunnen, heb ik ooit eens gegeten).
Was je jarig? Nog gefeliciteerd! Ik zal de tabel aanpassen als dat nog niet gedaan is.
Goed bezig met je exposure trouwens, lijkt me lastig als je die dingen eng vindt, om ze dan niet te vermijden.

JtM, jij zat/zit dus ook niet zo lekker in je vel. Lastig is dat hè, dan voelt goed voor jezelf zorgen echt als een extra opgave die je er soms gewoon even niet bij kunt hebben. Maar wat super knap dat je dan om 6 uur in de sportschool staat! Dat vind ik toch echt te vroeg. Denk je dat je dat weer als 'gewoonte' gaat inbouwen? Ik vraag me dan altijd af: hoe vroeg moet je dan naar bed als je zo vroeg eruit gaat?

Anijs, in de vakantie heb ik echt even een dag niks gedaan en daarna de boel weer opgepakt. Ik heb wel een flinke slag kunnen maken qua schilderwerk hier, dus dat resultaat geeft dan ook wel weer energie. Maar merk wel dat ik niet echt een uitgerust vakantiegevoel had daarna. Nieuwe sportkleding is nog niet nodig, ik hang qua gewicht echt een beetje stil momenteel. Maar dat komt wel weer. Al was dit weekend dan weer geen goed weekend, ondanks dat ik veel heb gewandeld gisteren toch weer te veel gesnaaid.

Ik lees het boek 'Aandacht verloren' van Johann Hari. Als je dat leest dan zinkt de moed je wel wat in de schoenen moet ik zeggen. Ik voel me totaal nietig en onmachtig tegenover de grote bedrijven, en het probleem is deels ook dat voedsel dat 'gewoon' zou moeten zijn, en écht gezond is, zoveel duurder is dan de bewerkte en minder gezonde varianten. En dat kun je niet alleen op de consument afschuiven, daar is echt een grotere overheidsbrede verschuiving voor nodig. Denk niet dat die er met het toekomstige kabinet gaat komen. Qua social media ben ik eigenlijk zo goed als gestopt. Ik kijk hooguit eens per week/twee weken op FB of insta, en het boeit me echt niet meer wat erop staat. Denk dat ik mijn accounts binnenkort maar eens helemaal ga verwijderen. En qua eten proberen we meer hier in de omgeving te halen, zo komen de eieren en de kaas van een plaatselijke boerderijwinkel en willen we dit met meer dingen gaan doen. Maar daarbij geldt ook: het kost extra tijd, is verder rijden en kost vaak meer geld. Dat maakt het moeilijker. In de supermarkt probeer ik ook wel meer te kiezen voor biologisch, maar als je die prijsverschillen ziet en weet hoeveel de boodschappen in de afgelopen jaren al duurder zijn geworden... Tja. Dan vind ik die keuze toch moeilijk. Maar ja, alle beetjes helpen zullen we dan maar zeggen.

Haha, grappig dat je ons hebt 'gebruikt' om geen drop te halen. Goed bezig! Hier ging het afgelopen weekend mis omdat vriend vroeg: moeten we verder nog wat hebben bij de supermarkt? En ik dan roep: chiiiiippppssss... 
Vervolgens waren die in de aanbieding en komen er dus drie zakken chips én een zak borrelnootjes in huis. Ik had gewoon niks moeten zeggen... Maar ja, ik was moe en had honger. Dan gaat het dus gewoon mis.

Wat je zegt over die medicijnen en hoe er gesjoemeld wordt met die onderzoeken... Ik heb daar ook al het een en ander over meegekregen op andere gebieden. Ik vind het soms ronduit schokkend wat ik daarover hoor. Kennis van mij had zich ooit opgegeven voor het onderzoek naar een bepaald nieuw medicijn, de werking en de bijwerkingen, maar mocht niet meedoen met het onderzoek omdat ze een te grote kans had op bijwerkingen... Natuurlijk werd dat gebracht vanuit veiligheidsoverwegingen, maar dan vraag ik je, waarvoor is dat onderzoek dan?? Want dan krijg je dus al een gekleurd onderzoek. En zo zijn denk ik alle onderzoeken wel gekleurd, het liefst in de richting van de gewenste uitkomst. Ik ben daarin geen 'wappie', ik sta achter de wetenschap, maar weet er ook genoeg van om te weten dat het mensenwerk is en soms het behalen van gewenste resultaten ook belangrijker is dan daadwerkelijk goed onderzoek doen. Daarnaast is een goed onderzoek ook heel lastig, ongekleurd onderzoek doen is bijna niet mogelijk.

BMI vind ik zelf nog wel een goede (globale) leidraad, maar als ik soms zie dat iemand met duidelijk te veel buikvet alsnog een gezond BMI kan hebben, is dat inderdaad wel wat discutabel. Ik denk ook wel dat het en-en is. Het meten van buikvet word ik ook niet vrolijk van, al moet ik zeggen dat ik wat dat betreft nog wel geluk heb met mijn figuur. Maar ook mijn buik is te vet, en dat is ook wel meer geworden naarmate ik ouder werd. Volgens mij is die trouwens nog wel gemeten tijdens mijn sportmedische keuring van vorig jaar. Zou ik eens naar moeten kijken.

Nou, ik ga eens even wat andere dingen doen, eindelijk weer eens een ouderwets lange lap tekst van mij, haha! Nu het gesnaai nog even weer inperken... Dan ben ik er weer helemaal.

http://www.restaurantgaredunord.nl/menu

Hier staat het menu op.
Ze veranderen elke 3 weken
Bedankt voor je felicitaties 😀

Ziet er inderdaad wel uit als een leuk restaurant Grietje! En het klinkt op zich ook nog wel lekker, op de tofu na . Daar ben ik echt geen liefhebber van.

@Grietje:  Prima toch als je meer van de Hollandse kost bent, leuk dat jullie het vegan restaurant wel gewoon zijn gaan uitproberen. 
Gefeliciteerd nog met je verjaardag! Lekker, vlaai...vooral kersen of anders abrikozen.  Wanneer doen we een zomerse meeting in Limburg? 

@JtM: Ik heb tegenwoordig ook meteen training als de sportschool open gaat. Maar dat is niet om 6 uur, maar een uurtje later. Qua marathontrainingen stond ik soms wel om 6 uur buiten - het gaat best in je systeem zitten vond ik. Hopelijk merk je inderdaad dat je het weer een prettige oplossing vindt zo. 

@RandomWriter: SLA pffft RW wat ben je toch een yup. Ik heb geen idee of dat veganistisch is, ik heb er nog nooit gegeten - maar het zou best kunnen. Ik maak mijn salades liever zelf (verrassend he). 
Tofu heb ik vandaag nog gegeten, je kan er van alles mee maar de structuur blijft min of meer hetzelfde dus als dat het probleem is moet je het inderdaad blijven overslaan. Misschien is het ook niet fijn voor je PDS in jouw geval.
Ik zal dat boek wat je aan het lezen bent eens opzoeken, ik ben benieuwd. Wat goed dat streven naar meer lokaal eten. Ik deed voorheen ook, maar sinds het studeren ben ik weer veel vaker in de supermarkt. Het is zoals het is. Ik denk dat je vriend moet opvoeden, als jij zegt dat hij chiiiipss moet halen dat hij dan thuiskomt met iets anders...wat jij niet lekker vindt. Grapje hoor: lekker chips eten als jij dat wil.
Ik ben qua figuur echt een appeltje, of zoals iemand in mijn omgeving laatst weer eens zo fijn opmerkte  "Bij jou zit al het vet echt op je buik". Iemand in mijn omgeving is flink afgevallen - en het is mij echt niet opgevallen totdat er enorm veel over werd gepraat. Ergens ben ik blij dat ik zelf dus echt niet op die manier naar mensen kijk.

Hier gaat het redelijk goed. Ik was weer heel blij met de afspraak bij mijn diëtist en ik zie haar snel weer. Het blijft een mysterie hoe ze zo goed kan aansluiten bij wat ik nodig heb. Soms zou ik als vlieg op de muur willen zitten als ze anderen ziet - want kan ze dit bij iedereen? Of heb ik gewoon geluk?  
Ik denk weer wat bewuster na over keuzes, bijvoorbeeld net. Ik dacht: ik heb zin in chocola... (het zal wel hormonaal zijn) en in plaats van naar de winkel te rennen of een maiswafel met hagelslag te maken, bedacht ik me dat ik nog maar 1x fruit op had vandaag. Dus ik weet wat ik zo ga pakken. En ook als ik geen zin heb om te koken, dan probeer ik daar ook een plannetje voor te maken, bijvoorbeeld iets uit de vriezer pakken of ik maak een snelklaar-recept. In plaats van iets af te halen of te denken aan een pizza in de oven gooien. Ik probeer de associatie belonen (/vermoeidheid) en eten los te koppelen, dat is waar het op neerkomt heel kort door de bocht. Ik dacht dat ik dat goed gedaan had de afgelopen jaren, maar er is het afgelopen jaar blijkbaar toch teveel veranderd door te gaan studeren. Maar daar heb ik dus mijn hulpbronnen voor - en ik mag er best trots op zijn dat ik ze durf te gebruiken. 

Het sporten gaat oké, ik zit op ongeveer 4x per week en dan ook nog een paar keer zwemmen maar zoals jullie zien aan "ongeveer" en "een paar keer" zit er iets minder strak ritme in dan eerder. En dat is voor nu even prima. Qua krachttraining maak ik grote sprongen en dat voelt geweldig. Het hardlopen gaat ook weer lekker en dat buiten zwemmen vind ik ook zalig. Ik kan me niet voorstellen dat sporten niet leuk kan zijn - datlijkt me vreselijk lastig. 

Anijs, hahahaha, als er iemand mijlenver van de term yup af zit, ben ik het wel  . Ik denk dat de gemiddelde yup het als belediging ziet als ik een yup word genoemd  . SLA kwam ik ooit terecht samen met mijn moeder, omdat we beiden wat minder van het brood zijn en graag salades eten, leek ons dit wel lekker. En het was lekker hoor, maar voor mij ook net weer iets te experimenteel, haha! Met wilde spinaziebladeren en andere rare dingen die ik normaal nooit in de supermarkt tegenkom. Wat dat betreft ben ik echt niet zo avontuurlijk  . Het is ook bij één keer gebleven.
O ja, was tofu niet op basis van soja? Want dan mag ik het inderdaad ook helemaal niet hebben. Maar de structuur vind ik ook niet echt smakelijk.
Ik ben qua figuur wel gezegend met een zandloper, zelfs als ik wat zwaarder ben houd ik taille. Maar ik merkte wel dat mijn buik er in de loop van de tijd steeds minder makkelijk af gaat.
Maar zo'n opmerking is wel echt stom. Ik kan me geen moment voorstellen dat ik zoiets ooit over mijn lippen zou kunnen krijgen. Ik ben zelf ook niet zo opmerkzaam daarin. En het boeit me eerlijk gezegd ook niet zoveel, laat staan dat ik er wat over zou zeggen.

Wat fijn dat je weer zo'n goed gesprek had met je diëtiste! En inderdaad een schouderklopje waard dat je ook op tijd de juiste hulp inroept.
Ik probeer ook de associaties belonen-eten, moe-eten en gezelligheid-eten te verbreken, maar ik merk dat ik daar toch echt wel wat moeite mee blijf hebben. De ene keer lukt het me prima, maar de andere keer ook totaal niet. Misschien toch weer eens wat podcasts luisteren, dat hielp mij toen wel. Sporten gaat gelukkig wel lekker, niet zo vaak als jij Anijs, maar ik ben tevreden met twee keer in de week. Meer krijg ik echt niet voor elkaar momenteel, met de drukte op het werk, de drukte thuis en mijn opleiding. Volgende week ook weer een gekke week, ma-di weer weg voor werk, inclusief overnachting, dus ook buiten de deur eten. En dan donderdag ook weer vergadering waarbij we waarschijnlijk van te voren onderweg lunchen (want vergadering aan de andere kant van het land). Dus nu al besloten dat ik zondag moet sporten van mezelf, en dan woensdag nog een keer.

Nou, tijd om te koken nu, vrijdag is onze minst gezonde dag meestal. Vanavond wordt het 'zelfgemaakte' flammkuchen. Fijn weekend iedereen!

Vandaag is de Nationale Suiker Challenge begonnen, een actie van het Diabetesfonds. https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/suiker-challenge Zie hier voor meer informatie. Ik heb volgens mij twee jaar geleden een keer meegedaan, of tenminste me aangemeld voor de nieuwsbrief, maar de tips vielen me tegen en het was duidelijk gesponsord door allemaal bedrijven die 'rotzooi' maken. Dus dat waren vooral de tips. Wie weet is er  nu iets verbeterd want ik las ergens het advies als je meedoet aan de challenge om ook zoetstof zoveel mogelijk te laten staan in die week. Maar voor mij waren mijn eerdere ervaringen wel de reden om me niet meer aan te melden voor de nieuwsbrief.

Verder was afgelopen week dit in het nieuws: https://nos.nl/artikel/2523516-nederlanders-krijgen-twee-keer-zoveel-suiker-binnen-als-ze-zelf-denken en ik denk dat dat wel klopt. Ik vind het wel heel gek dat er nog steeds gerekend wordt in suikerklontjes - wie gebruikt dat nog? Aan de andere kant maakt het ook wel weer visueel dus ik snap het, maar suikerklontjes zie ik echt heel weinig meer. Als ik in een restaurant/café ben, staat er ofwel zo'n grote 'suikerfles' op tafel, of er zijn suikerzakjes. Of honing natuurlijk, maar dan weer niet voor in de koffie. 

Het gaat hier oké. Ik moet de komende weken even doorbuffelen, het voelt als overleven. Ik zal opgelucht ademhalen als in ieder geval mijn eigen studiejaar afgerond is. Qua eten ben ik erop bedacht, het wordt dus wat vaker de (goedgevulde) vriezer of brood-met-salade, maar daar is niets mis mee. Het station blijft mijn grootste fuik. Laatst had ik zelfs een als-dan-plan gemaakt:  Als ik honger heb en ik "opeens" toch in de AH-to-go sta, dan koop ik... De tijd van de als-dan-plannen is wel echt lang geleden. En of het werkte...? Eh, die dag niet...want ik strandde met-heel-veel-honger op een mij redelijk onbekend station en op weg naar de bus die ik moest nemen, kwam ik niet langs een AH-to-go maar wel langs een zakje Doritos . En zodra ik de eerste hap nam, wist ik ook weer: oh ja...dit is eigenlijk helemaal niet echt lekker....

Als er iets is wat ik niet lekker vind zijn het Doritos vind ze altijd zo muffig. 
In suikerklontjes denken doe ik dan weer wel visualiseer ik het inderdaad geeft mij een beter beeld
Gisteren lekker gewandeld en gefietst heb mijn beweging wel weer gehad.
Vandaag is het maar bagger weer niks aan

Grietje2 schreef op 10-06-2024 om 11:19:

Als er iets is wat ik niet lekker vind zijn het Doritos vind ze altijd zo muffig.
[...]

Ik heb dat met Pingles, dat begrijp ik echt niet, waarom mensen die extra lekker vinden. Die zijn zo...zacht of zo (vond ik, die ene keer dat ik er 20 jaar geleden eentje at). Gisteren was ik op een verjaardag en daar kwamen ze op tafel. Die kon ik dus makkelijk aan me voorbij laten gaan . Er waren ook heerlijke gezouten nootjes, dat was wel aan mij besteed.

Het was gisteren heerlijk weer, fijn dat je daar met wandelen en fietsen goed van hebt geprofiteerd. Vandaag is het meer weer om binnen te blijven! 

@RandomWriter: Jee weer zoveel van huis geweest dus. Hoe is het gegaan allemaal, is het sporten gelukt om dat ergens tussendoor te vlechten? 

Ik heb de laatste tijd last van inspiratieloosheid mbt broodbeleg. Ik heb eigenlijk vooral zin in kaas en ik had lekkere en "goede" (kikkererwten, tahin, olie, weinig zout) supermarkthummus gevonden, maar die is weer uit het assortiment.  Voor zelf maken heb ik nu vaak geen rust in mijn hoofd. Jammer dat ik er niet aan gedacht had wat extra kikkererwten apart te houden van de stoofpot die ik gisteren maakte...nu zit het allemaal door elkaar dus kan niet meer. Misschien dat ik maar even wat extra eieren kook, eentje voor nu en ook nog voor later deze week. 

Zie je...schrijven helpt! (Oh ja, en ik ben dus niet het type dat elke dag hetzelfde eet...dat zie ik wel bij collega's qua lunch en ik word daar zelf niet blij van)

Ik zag de nationale suikerchallenge ook weer voorbij komen inderdaad. Heb daar ooit eens voor ingeschreven maar kwam tot dezelfde conclusie als jij Anijs. Daarnaast is mijn normale dieet al een stuk suikerlozer dan waar zij voor gaan, dus het is niet helemaal in mijn straatje.
Al moet ik zeggen dat het bij mij momenteel allesbehalve suikerarm verloopt. Ook mede door de vele etentjes buiten de deur vorige week. Het sporten is de zondag ervoor wel gelukt, maar daarna niet meer. Dat had alles te maken met een nacht in een hotel waarbij ik misschien twee uurtjes heb geslapen en een drukke en stressvolle (werk)dag daarna. Die avond ook onderweg gegeten en daarna laat thuis. Vervolgens de woensdag halverwege afgehaakt op het werk omdat ik het echt niet meer trok, ik liep als een zombie rond. Dus die dag ook niet gesport, terwijl dat wel het idee was. Donderdag weer de hele dag weg, onderweg geluncht en vrijdag was ik er zo klaar mee dat ik de energie niet kon vinden. Zaterdag en zondag wel lekker een stuk gewandeld (8 en 6 km), maar ook daarbij steeds aan het eind een ijsje of een portie bitterballen... Niet al te best dus. Vandaag het sporten weer opgepakt. Wil standaard maandag en donderdag gaan inplannen, met dan dinsdag-vrijdag als alternatief als het maandag niet zou lukken. Ik sprak vandaag een andere sportster die deze training blijkbaar ook wel drie keer per week heeft gedaan, ze zei dat dat ook gewoon kon. Toch maar eens navragen. Wellicht als het iets rustiger is dan toch drie keer gaan proberen.

Haha, Dorito's en Pringles... Mjammie. Ik ben echt een chipsmonster (naast een dropjesmonster en een chocoladeliefhebber... o ja, en koekjes lust ik ook wel. Drama dus) Houd alleen niet zo van die 'kinder'chips zoals nibbits enzo. Maar verder... Ook de patatje joppie... 
Ook vrienden op bezoek laatst en dan koop je toch weer wat he. En altijd te veel, dus dan ligt het later weer in de kast naar je te roepen. Drama, de afgelopen weken. Blijkbaar is mijn trigger dus wel echt drukte/moe/stress, algeheel onbehagen en geen vast ritme. Dan gaat het mis. We gaan vol goede moed weer verder, morgen weer een dag. En de komende weken zijn wat rustiger als het goed is, al hebben we ook weer wat verjaardagen. Maar doordeweeks kan ik mijn ritme weer wat meer oppakken. Op morgen na dan... Dan zitten we in Artis  .

Zo. Nu lekker nog een boekje lezen in bed en lekker slapen. Heb het boek van Johann Hari nog steeds niet uit... paar pagina's lezen en mijn ogen vallen dicht. Wat niet met het boek te maken heeft hoor, haha!

randomwriter , hoe was Artis, daar ben ik echt lang niet meer geweest. Wij willen nog wel eens naar Blijdorp gaan.
Hier gaat het met bewegen nog steeds goed.
Zoon was ook weer iets afgevallen was helemaal heppiedepeppie.
Zoon en dochter allebei bijna klaar met de opleiding. Dochter gaat door naar mbo4 wel spannend want ze komt nu van mbo2 af en zoon heeft bijna zijn propedeuse in de pocket.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.