Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

Moosey!!  Wat fijn dat je je weer even komt melden. En heel goed dat hier schrijven de beste stok achter de deur is. Welke 0.0-biertjes heb je gehaald? De laatste die ik dronk, was afgelopen zomer met mijn verliefde hoofd en mijn geliefde, die toen nog een geenidee was (vakantieliefde? Gewoon een lekker ding waar ik van profiteerde?). Hij nam 0.0 mee omdat hij wist dst ik in principe niet drink. Of uit principe. Of zo. We hadden Leffe en een of ander lokaal 0.0-biertje maar de Leffe was beduidend lekkerder. Dat suppen van je blijft heel stoer, heb je dat in de winter ook gedaan of pas toen de zon wat meer ging schijnen? Het lijkt me vooral een fijn gevoel dat je weet aan welke touwtjes je moet trekken om jezelf weer in her gareel te krijgen. Dus fantastisch dat je dat ook zo weer kunt doen! Hoe kan je de ruimte creëeren voor je derde sportsessie in de week? Soms is het een kwestie van kritisch naar je week kijken en dan gewoon inplannen. Ik herinner me dat je met hormoontherapie ging beginnen, wat ontzettend fijn dat je merkt dat het zoveel verschil maakt. Goed dat je niet bent blijven aanmodderen!:

@Grietje2: Welkom terug in NL! Ik hoop dat jullie het heerlijk hebben gehad en dat het fijn was elkaar (je broer, toch??) weer te zien. Ik ben benieuwd welk eten je vooral niet meer kunt zien. Is er nog eten van hier wat je echt gemist hebt? Sterkte ook met de jetlag, hopelijk heb je niet al teveel last en lukt het langzaam weer te wennen. 

Hier was het een heftige tijd. In mijn laatste post liet ik al een beetje doorschemeren dat ik aan het strugglen was. Dat bleek ook echt zo te zijn en had een enigszins onverwachte reden/oorzaak. Maar mijn klachten zijn heel serieus genomen door de medici en zo hebben ze het toch betrekkelijk snel achterhaald. Zonder in details te treden vanwege anders heel herkenbaar verhaal: Ik ben vorige week geopereerd en ik ben nu aan het herstellen. Dat is best pittig en qua bewegen kan ik nu even heel weinig, vooral vanwege extreme duizeligheid en misselijkheid. Volgende week gaat het hopelijk weer wat beter, dat is gelukkig wel de verwachting. Deze klachten passen in ieder geval bij herstellen, hoe rot het ook is. Mijn verweggegeliefde is er om voor me te zorgen. Het hele verhaal kan zelfs nog te maken hebben met mijn gewichtsschommelingen, hoewel het primair te maken heeft met mijn onderliggende neurologische aandoening, alleen mogelijk werden mijn klachten nu veroorzaakt door toch weer wat aankomen. Natuurlijk is het puzzeltje door de medici niet helemaal te leggen, je moet het wel een beetje mysterieus houden als je anijsblokje heet.  
Moet ik naar de diëtist? Jazeker (goede stok achter de deur), maar eerst even helemaal hersteld zijn. Of in ieder geval meer hersteld dan nu. 

Verder kom ik een hier melden dat er een nieuwe versie uitkomt van het heelvaakdoormijaangeradenboek Eet als een expert. Dus mocht je hem nog niet gelezen hebben, wacht dan nog even een paar maanden en schaf dan de geüpdate versie aan. 

Mijn geliefde wordt nu wakker: What are you doing? was ongeveer het eerste dat me gevraagd werd. Maar hij is ook blij dat ik iets kan typen/schrijven, gisteravond had ik wazig beeld en was dat niet gelukt, dus hopelijk op naar een betere dag! (en nog even verder slapen...en knuffelen...of eerst knuffelen en dan weer slapen )

Goede actie dat je het topic weer wakker hebt gemaakt, Moosey!   

Anijsblokje, heel veel succes met je herstel doe rustig aan.
En weer naar de diëtist gaan is altijd een goed plan. Super leuk dat het in de liefde nog steeds goed gaat 🥰

De reis was super gaaf. Zeeleeuwen en dolfijnen gezien.
Naar zo’n grote mall geweest en ook naar zo’n autoshow bij een outlet centrum waar iedereen hun gave auto’s tentoonstelde. Ook 4 dagen op een cruiseschip geweest was de eerste keer. Wat overweldigend was dat mijn hoofd had er de 1ste dag erg last van.

Wat eten betreft redelijk rustig aan gedaan, maar broer en schoonzus zijn aardig van het buiten de deur eten. Lunchen/brunchen.
Ik starte met dochter in de ochtend met 2 geroosterde boterhammen.
Voor de lunch was het een salade of omelet, of een vegaburger, pizza. Overal wordt friet bij gedaan en veel kaas.
Vroeger kon je me wakker maken voor friet, maar sinds een jaar moet ik er eigenlijk niet aan denken als ik er 10 eet is het al veel.
Doordat ik vegetarisch eet is het best wel beperkt merkte ik.
Gelukkig ook een aantal keren thuis gegeten.
Zij namen vaak de leftovers mee in een take a home box.
Dat heb ik niet gedaan. Ik zag het toch vaak weer in de prullenbak belanden.

Op de cruise was het all you can eat. Ontbijt gewoon een scrambelled egg en een toast of wentelteefjes. Natuurlijk veel worstjes bacon aardappeltjes en rösti rondjes. Koekjes ect.

‘s avonds hadden we een vaste tafel in het restaurant, het menu was super.
Vegetarische curry, lasagne, van die gevulde tortilla’s. 1 gerecht was steeds het zelfde en het 2de gerecht wisselde. Zo ook met de toetjes.
Nam als voorgerecht een kleine cesar salade. En 1 keer Tiramisu genomen, dat is mijn lievelings gerecht op toetjes gebied😊

Wat heb ik gemist uit Nederland. Eigenlijk mijn routine. Op redelijk vaste tijden eten. Weten wat ik ga eten ongeveer de hele week omdat ik vooruit plan.
Daar ging het elke dag over wat waar we zouden gaan eten. Was onderwerp van het gesprek. Ben blij dat ik thuis veel minder met eten bezig ben.

Het was een hele gave ervaring jetleg valt mee gisteren middagdutje gedaan en rond 21:30 naar bed en om half 8 er weer uit.

Kan iemand mijn gewicht aanpassen naar 77

Grietje, wat knap dat je niet bent aangekomen! Met overal slechte keuzes voor de hand en ook nog het ‘ik ben op vakantie dus ik mag best een keertje…’ -principe. Fijn hoor! En fijn dat je het zo leuk hebt gehad. 

Ik denk dat een deel van mijn hervonden kilo s (niet dramatisch hoor, krap 4 vanaf op m’n allerlichtst vorig jaar) nog wel van de Canada-vakantie van vorig jaar stammen. Toch wel elke dag een biertje, wat vaker iets zoets.. dan gaat het al gauw hard. 

Anijs, sterkte met herstellen! Fijn dat het zo te horen wel een soort van soepel traject was, en hééél fijn dat je lief bij je is om je te verzorgen Kan-ie een tijdje blijven? En kom je nu erg in de knel met je opleiding?

Suppen ben ik in de winter wel blijven doen ja, maar wel aanmerkelijk minder. Was ook even bang dat ik er wat minder enthousiast van aan het worden was, maar dat bleek weer-gerelateerd afgelopen weken vond ik het weer echt zalig. Plannen is wel echt lastig, omdat ik A geen echte regelmaat in m’n werk heb en het B ook nog ns afhankelijk is van het weer of het een goed idee is of niet. Bij windkracht 3 wordt het al echt pittig, en dat is het best vaak. En natuurlijk altijd de afweging wat de prioriteit heeft, de tuin schreeuwt ook om aandacht, het huis moet soms ook schoon, de was, de ouders willen ook wel eens aandacht, vrijwilligerswerk, bijspringen bij broer die in een nare situatie zit, vrienden, band, en ik mag soms ook erg graag even niks doen… Nou ja, zo.  Dus als ik er een week niet aan toe kom is het ook ok. 
De komende twee weken heb ik trouwens ook lessen staan, en daarna wil ik me eigenlijk aansluiten bij een sup-fit-clubje, dan krijg je les en ook extra oefeningen enzo op dat board om bepaalde spieren sterker te maken. t Is wel een eindje uit de buurt (wel soort van in de buurt van werk) dus ik moet nog even kijken of ik het wil blijven doen. En qua geld moet ik dan misschien wel terug naar 1 keer per week Pilates, anders stroomt er wel heel veel uit per week.. Dan wil ik wel weer wat meer thuis gaan doen aan yoga/Pilates. 

Vandaag lijkt het kalmer dan voorspeld qua wind dus ik denk dat ik zo m’n sup-kleren maar ns aantrek. En dinsdag en gisteren heb ik al gepilatest, dus dan zou ik de drie keer mooi gehaald hebben deze week. 

Ik heb me toch last van de jetleg.
Misselijk totaal geen zin in eten. En rond 4 uur wakker. De dagen duren dan wel lang hoor.

Even wat anders,
Ik voelde een tijdje geleden wat in mijn borst maar zakte weer weg.
Nu weer terug. Ik ben bij de dokter geweest en moet as maandag voor een mammo. Spannend is ook de eerste keer zo’n mammografie en natuurlijk de uitslag.
Probeer het een beetje te laten rusten, maar het sluimert wel heel de dag door mijn hoofd.

Moest het even van mij afschrijven.

Ja dat zijn nare dingen Grietje. Je kunt jezelf wel vertellen dat je er gewoon niet aan moet denken maar dat werkt zo niet. Sterkte met afwachten (en ik hoop dat de mammografie meevalt qua ongemak)

Goed dat je het hier even van je af komt schrijven. Het is logisch dat het in je hoofd zit, je hoopte in eerste instantiewaarschijnlijk dat de huisarts het zou afdoen als "geen verder onderzoek nodig". Maar gelukkig wordt er geen risico genomen. Ik kan alleen maar vanaf hier de standaarddingen schrijven, maar die zijn wel allemaal waar: Goed dat je naar de dokter bent gegaan en het is ook goed dat er verder gekeken wordt. Daar is een mammografie voor nodig en dat is een stom onderzoek (ervaring hier, ik vond het goed te doen maar het is heel erg persoonsafhankelijk hoe je het ervaart), maar het gaat hopelijk wel duidelijkheid bieden. Stap voor stap...en nu is dit de volgende stap. 
Maandag zal ik extra aan je denken. Wanneer en hoe krijg je de uitslag? Hopelijk zit er niet teveel tijd tussen. 
Als je merkt dat je heel bang bent voor de mammografie, vertel dat dan ter plekke ook gewoon. Ik ben ervan overtuigd dat dat soort dingen helpen, aan beide kanten.

Schrijf vooral van je af als dat nodig is. 
Liefs vanaf hier! 

Ik hintte hier vorige keer dat ik schreef ook op medisch gedoe en dat dat voorbij zou zijn. Dat bleek wederom niet het geval. Maar nu...hoop ik....wel! Hopen jullie met me mee?  Het lukt gelukkig om er niet gefrustreerd over te raken, geen idee hoe maar het is wel heel fijn!

Ik duim voor je anijsblokje 👍
Het ziekenhuis waar ik naar toe ga heeft een Borstkliniek. Er wordt eerst een mammografie gemaakt. Als daar wat of iets lastig te zien is dan meteen een echo.
Als er een biopsie nodig is wordt dat ook meteen gedaan.(die uitslag volgt later )
Ze pakken door gelukkig scheelt wel afspraken en wachten.

Vandaag als verjaardags cadeautje (morgen jarig) lekker naar de kapper geweest geknipt en geverfd van mijn moeder gekregen.
Morgen wat visite dus afleiding en ‘s avonds uiteten.

Ik hou jullie op de hoogte

Hoe is het met jullie, Grietje en Anijs? Ik hoop op goede uitslagen voor jullie allebei!

Hier gaat het aan de touwtjes trekken toch nog niet zo soepel als gehoopt. Moet blijkbaar toch weer even in wat kleinere stapjes terug het goede pad op dan ik dacht. Maar ik ben er in elk geval mee bezig, dat is positief. 

Laatst was ik ook nog even bij mijn fysio langs omdat mijn ex-herniabeen maar klachten blijft geven. Volgens hem valt er nog wel wat winst te behalen met specifieke oefeningen, en die oefeningen zijn hoofdzakelijk, jawel, squats Gelukkig heeft ie me goed uitgelegd hoe zo’n squat nou echt moet en dat maakt het wel minder erg, want ik wist ook nooit zeker of ik het goed deed (spoiler: nee, ik deed het niet goed) en dat raak ik heel ongemotiveerd van. Dus nu doe ik braaf m’n best, bijna elke avond. Ik kom echt nog niet diep genoeg maar dat zal met de tijd wel beter worden hoop ik. En dan nog hopen dat de klachten ervan verminderen. 

@Grietje: Inmiddels ben je een jaar ouder! Ik dacht toen je erover schreef: morgen feliciteer ik je, maar mijn hoofd functioneert nog niet als normaal dus dat ben ik vergeten. En maandag dacht ik aan je, maar deed ik daar verder ook niks mee... Ik hoop dat je je verjaardag fijn hebt gevierd, dat het maandag bij alleen een mammografie hoefde te blijven en dat je nu meer duidelijkheid hebt.

@Moosey: Grappig, je hekel aan squatten. Ik herken dat niet, ik doe ze 'gewoon' (volgens de regelen der kunst, dat dan weer wel,vaak onder supervisie van mijn PT). Een goede squat wordt inderdaad zeer onderschat. Sommigen maken er een hele show van, dat is meestal ook geen goed teken.  Maar goed dat je nu weet hoe het moet! 
Wat is je squatmoment van je dag? Misschien kan ik ze ook integreren in de mijne, als je met een goede tip komt. 
Een 'bekende' tip is om dat soort dingen te doen terwijl je je tanden poetst. Meestal gaat het dan over op-1-been-staan, trouwens. Maar squatten kan ook, realiseerde ik me. Ik ben sceptisch en vraag me af wie dat soort dingen echt volhoudt, tanden poetsen als een flamingo. Aan de andere kant: waar komt mijn achterdocht vandaan, want ook zoiets integreren is gedragsverandering. 
Wat betreft de touwtjes...wat je schrijft, is het inderdaad: je bent ermee bezig. Bewust. En alleen al daarom weet ik dat het je gaat lukken! Door mild naar jezelf te kijken - en dat doe je al - grijp je op tijd in. Deze zin klopt niet helemaal maar alle woorden die belangrijk zijn staan er wel in. 

Hier....ik had in een eerdere post toch behoorlijk wat gedeeld las ik. Nou ja, de linkjes kunnen hopelijk niet leiden tot mijn offline-persoon. En anders wel, tja. Het is allemaal anders gelopen dan aanvankelijk was voorspeld. Het zou eenvoudig zijn en een korte hersteltijd, maar ik ben meerdere keren geopereerd omdat dat nodig bleek. Gelukkig word ik goed gehoord en uit van alles blijkt dat ik (nu opeens) een speciale patiënt ben. Maar dat wil je juist liever helemaal niet. Bovendien weet ik veel over die wereld, door mijn werk/opleiding. Ik denk dat het helpt, ook in het bewaren van kalmte, maar het is ook soms lastig. 
Ik ben al heel lang (maanden intussen ) thuis van mijn werk. Mijn opleiding plooit beter dan het werk, dus qua opleiding doe ik wat lukt (terwijl werken helemaal niet lukt) en dat is heel fijn. Ze denken mee en het is heel erg fijn om in ieder geval nog ergens mee bezig te zijn wat structuur aan de weken/soms dagen geeft. Eerder was ik ook een langere periode thuis van werk (door dezelfde ziekte/aandoening/maar een andere operatie (en toen was het is wel gewoon maar 1 ) en sindsdien weet ik hoe de hele maatschappij je identiteit ophangt aan werken. Dat is nu weer duidelijk. Ook pijnlijk is hoe langer je weg bent van werk hoe minder aandacht er is. Maar dan heb ik dus de lieve mensen van mijn studie en er staan ook altijd weer uit andere onverwachte hoeken hele lieve mensen op. En dat vind ik bijzonder. 
Mijn verwegge geliefde is nu nog verder weg, want zijn seizoenswerk is begonnen. Het was heerlijk dat hij er langer was en als het nodig is, is hij relatief snel weer bij me. Maar we zijn ook gewend aan creatief online communiceren en ook nu ik het moeilijk heb, gaat dat gelukkig goed. 
Even dus niet zo opbeurend hier. Maar wel eerlijk. En zo is het alweer bijna ochtend. Kijken of ik nog wat kan slapen... 

even een kort berichtje 
De plek waar ik last had zat niks.
Wel 2 kleine plekjes daar is een biopt uitgenomen. Hij verwacht dat dat goedaardig is.
Ik word nog gebeld met de uitslag 

Dat klinkt hoopvol Grietje, fijn dat je ons op de hoogte houdt

gisteren met de kliniek gebeld. Ze hadden niet doorgekregen dat ze mij moesten bellen. Duizend maal excuses.
Ik had online al even in mijn dossier gekeken.
Ze verwachten dus dat het bindweefsel knobbeltjes zijn. Maar ze twijfelen er aan of het biopt wel helemaal goed is afgenomen.
Vandaag wordt ik besproken in het team en woensdag word ik terug gebeld of het biopt opnieuw afgenomen moet worden of niet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.