Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


Dat kan ik niet zo goed begrijpen inderdaad. Ik heb me daar in andere afvaltopics ook wel over verbaasd. Mijn interpretatie is dan dat je blijkbaar eigenlijk dagelijks de motivatie van resultaat nodig hebt om het vol te kunnen houden. Maar A zie je zeker niet dagelijks resultaat en B denk ik dat als je zoveel externe motivatie nodig hebt om het vol te houden het probleem eigenlijk ergens anders ligt. Dat je bezig bent op een manier die eigenlijk niet zo goed bij je past, bijvoorbeeld. Of dat er onderliggende issues zijn die het te moeilijk maken (slaapgebrek bijvoorbeeld) en die je misschien beter eerst (zo mogelijk) aan zou moeten pakken. 
Geheel en al mijn interpretatie hè, trek je er niks van aan als het voor jou niet klopt. Maar dagelijks iets doen omdat je het prettig vindt terwijl het je frustreert, dat is voor mij moeilijk te volgen. 

JtM schreef op 08-04-2024 om 11:41:
[...]

Verder vind ik het lastig om te zien dat ik dus meer vocht vast hou als ik spierpijn heb, dat werkt demotiverend in mijn hoofd en dan gaat de gedachte dat ik maar beter niet kan gaan sporten door mn gedachte. Terwijl ik me uiteindelijk altijd beter voel na het sporten en na een tijdje ook zie dat mijn lijf er positief door veranderd.

Deze week word weer iets uitdagender, we gaan het weekend weg met familie. Sporten in de sportschool zit er dit weekend dus niet in. Hopelijk lukt het me om wel gezonde keuzes te maken qua eten.

Spierpijn wordt minder naarmate je beter getraind bent.  Hier toch ook een beetje team-Moosey. Ik zie geen kwaad in dagelijks wegen (al is het feitelijk 'gewichtsschommelingen kijken'), maar als je merkt dat je er zozeer een oordeel aan gaat hangen wat de weegschaal zegt, dan wel. 

De weegschaal is gewoon een apparaat dat uitvoert wat je vraagt. Je gaat erop staan, dan komt er een getalletje uit. En bij sommige weegschalen heel veel getalletjes. Die getalletjes zijn getalletjes. Meer niet. De oordelen hang je er zelf aan. 
Dus wees daar lief in. Of neutraal. "Oh, ik ben zwaarder dan gisteren." (Oh ja dat komt natuurlijk omdat ik heb gesport want dan houden de bindweefsels van mijn spieren meer vocht vast...wat was ik goed bezig gisteravond!) (Of: oh ja, ik moet vast ongesteld worden. Of: oh ja, ik ben nog niet naar de WC geweest/heb veel zouter gegeten dan normaal/etc (heel veel meer redenen kan ik niet bedenken trouwens))

En misschien denk je: dat is makkelijk gezegd...maar ik snap dat het misschien wat (of veel) oefenen vergt om zo te kijken. Maar je doel is dat je je beter gaat voelen, in je lijf. Je verwachting is dat daarvoor het getal op de weegschaal naar beneden moet. Maar eigenlijk is dat niet het belangrijkste. (denk ik)

Je schrijft ook dat je je altijd beter voelt door sporten. Dat is super belangrijk! Het kan dus ook een mooie motivator zijn om gewoon te gaan. Het is voor mij de reden dat ik eigenlijk ook altijd gewoon ga: misschien voelt het nu zwaar, zit ik niet lekker in mijn vel, etc, (ik schreef een paar dagen geleden heel eerlijk dat het hardlopen hier op het moment niet gaat zoals ik wil) maar ik weet: als ik gesport heb (en meestal al tijdens het sporten) voel ik me beter dan nu. Ongeacht wat de weegschaal zegt. (wat het gaat ook niet in een strakke rechte lijn!) 

Leuk, een weekend weg met familie! Hoewel...soms geeft het ook gedoe. Hopelijk niet bij jullie. Blijven jullie in NL of gaan jullie de grens over? En natuurlijk, anders eten, andere gewoontes enzo. Wat kan je nu al bedenken qua relatief gezonde eetkeuzes maken? Een plannetje (+ vooruitdenken) helpt je verder. 

Ik heb inderdaad vrijdag gezwommen en dat deed me heel goed. Ik ben van plan om donderdagochtend ook weer te gaan. Vrijdag wordt qua sporten/bewegen de grootste puzzel: ik heb een lange werkdag en ga daarna uit eten. Waarschijnlijk kan ik wel naar het restaurant lopen, dat scheelt en ik reis met het OV dus kan ook wel naar het station lopen. En dat moet het dan maar zijn voor die dag. Mijn horloge vindt het waarschijnlijk niet goed genoeg, maar ja. Ook dat is alleen maar een apparaat! Als lunch neem ik waarschijnlijk een salade mee, voor wat extra groente en meer kan ik niet doen. In theorie kan ik een uur eerder opstaan om nog krachtoefeningen te doen, maar dat vind ik overdreven.

JtM

JtM

09-04-2024 om 15:49

Ik snap jullie punt hoor wat betreft de weegschaal Anijs en Moosey. Ik weet rationeel nagedacht ook dat ik dan zwaarder ben omdat ik spierpijn heb, zout heb gegeten, noem het allemaal maar op. Maar toch is er dan een klein stemmetje in mijn hoofd die dan 'teleurgesteld' is en het allemaal maar wil laten. 
Aan de andere kant vind ik het dus ook fijn om iedere dag te wegen.
Nou ja, goed, een rare gedachtenkronkel in mijn hoofd is dit dus  laten we het daar maar op houden. 

We blijven lekker in Nederland.  Aangezien ik samen met zus zowat alles regel zijn we inderdaad al wat plannen aan het maken. Ik verzorg samen met vriend het avondeten op de dag van aankomst en wij zorgen dat er spullen voor het ontbijt zijn. Daar kunnen we dus al goede keuzes in maken  
De zaterdag willen we een activiteit doen (bewegen) dus dat komt ook wel goed. We zijn (gelukkig) geen familie die de hele dag binnen op de bank zit bij wijze van spreken.

Het was gistermiddag best rustig op het werk, heb 2 uur verlof genomen, ben vanuit kantoor meteen doorgereden naar de sportschool (dit plan had ik 's ochtends thuis al bedacht en mijn sportspullen in de auto gelegd). Dat was in ieder geval fijn de eerste keer deze week zit er dus op. Nog 2 keer te gaan. 

Wat fijn dat het zwemmen zo beviel Anijs, en goed dat je donderdag weer wil gaan. Vrijdag wat minder beweging is dan niet zo'n ramp als je de andere dagen je beweging wel krijgt. 

Ik zit op een kwart slaaptablet. 

Ik doe het op eigen houtje zonder hulp van huisarts of poh. Aankomend weekend zou ik dan zonder gaan slapen. Even kijken of dat lukt want zaterdag avond een dansavond en als ik dan thuis kom zit ik vol adrenaline en kan ik vaak slecht in slaap komen.

Dat van elke dag op de weegschaal staan herken ik wanneer ik weer meer met mijn gewicht bezig ben zoals nu. Ook beinvloed het mijn humeur een beetje . Zo stom eigenlijk want je gewicht schommelt ivm hormonen en vocht en zo. 

Ik ben er nog hoor! Maar even geen rust om te schrijven hier. Druk weekend afgelopen weekend en verder druk met werk en opleiding, en helaas pindakaas er ook nog een beginnende nierbekkenontsteking bij (ik heb dus echt noooooit een blaasontsteking, tot vorige week, en toen was het nog niet erg genoeg voor AB. Toen ik afgelopen nacht bij de HAP eindigde ivm pijn in mijn rug (nieren dus) vonden ze het er wel tijd voor gelukkig...). Dus dat loopt niet helemaal lekker. Maar sportschool is lekker, ben blij dat ik me heb aangemeld. Alleen nu dus even niet, hopelijk kan ik begin volgende week weer aan de bak. Hoop dat ik dit weekend weer even tijd heb om op jullie te reageren en iets meer te schrijven! 

En o ja, hier ook een fervent dagelijks weger. Maar als het me te veel frustreert lukt het me inmiddels beter om naar die frustratie te kijken en die in perspectief te zetten. En wat Anijs ook al aangaf, ik ga dan ook na waar het van komt en 9 van de 10 keer is het gewoon te verklaren. Is het niet te verklaren, dan is het er in de dagen erna ook vaak langzaam weer af. Niet dagelijks wegen eindigt bij mij sneller in helemaal niet meer wegen, wat weer eindigt in meer eten. Voor mij is het dus wel een soort 1e actiepuntje van de dag, het teken dat ik er nog mee bezig ben. Wat erop staat bepaalt over het algemeen niet mijn humeur, al voelt het natuurlijk wel anders als er een hoger getal staat dan als er een lager getal staat. Die kleine korte 'hè-jammer!' momentjes houden me juist scherp.

RW blaasontsteking vind ik echt verschrikkelijk. Ik zeg altijd heb liever de griep. Ik heb preventieve medicijnen voor na de daad zeg maar 😊 ondanks goede hygiëne had ik per wel eens last van.
Dat je al last van je nieren hebt is wel een teken dat ze je eigenlijk te lang hebben laten lopen. Ik hoop dat het snel aanslaat en dat je opknapt zodat je weer lekker kan gaan sporten.

Gisteren weer lekker gewandeld deze week een goede eetweek gehad.
Ook met gewoon wat lekkers er in. Frietjes en gisteren een stuk vlaai vriend wilde ergens kopje koffie drinken.
Heb voor kruimelenvlaai gekozen leek me de minste suikers te bevatten.

Ik heb nu 3 nachten zonder slaapmedicatie geslapen. Lastig vind ik het wel. Tijdens het inslaap komen lig ik te wachten dat ik wegval zeg maar  dus duurt wel een 1,5 uur zeker voordat ik slaap en dan ben ik nog niet echt weg. Maar ik ga ervoor.

Vanochtend 84.8 dit is mijn eerste doel. Nu rustig aan verder.

Ozempic was gelukkig gewoon lever baar en krijg een 1mg spuit, daar doe ik 8 keer mee ipv 4 omdat ik 0,5 gebruik wekelijks. 
1 het werkt voor mij 
 2 het scheelt aanzienlijk in de kosten.

Hardlopen doe ik helemaal niet meer vind het toch een te zware opgave. Blijf lekker wandelen hoef ik me ook niet om te kleden.

@JtM: Hoe was jullie weekendje weg? In ieder geval hebben jullie heerlijk weer gehad... 
Heb je nog last van weegschaal-frustraties if viel het afgelopen week wel mee? En is het gelukt om het sporten weer rond te krijgen? 

@Grietje2: Hoe is het nu met slapen? Lukt het zonder slaaptablet of blijft het lastig? Mooi dat je voor jezelf ontdekt  dat wandelen meer past dan hardlopen. Je weet: je moet doen wat je plezier geeft, want alleen dan houd je het vol. En wat goed dat het zo lekker gaat. En ook dat de Ozempic goed werkt voor je! Ik heb de tabel eindelijk weer bijgewerkt. 

@RandomWriter: Nierbekkenontsteking, gatsiedarrie! Ik hoop dat de antibiotica zijn werk heeft gedaan intussen en dat je verder aan het opknappen bent...en wie weet ook de eerste stappen weer in de sportschool. 

Hier gaat het weer goed. Het is bizar dat ik ineens weer onder de 70 kg duik. Ik voel me heel goed, het vreten voelt heel ver weg, maar ik worstel een klein beetje met het alles-of-niets-gevoel. Soms wil ik drop...ofzo...en voor nu is mijn strategie dan afleiding zoeken of iets anders eten (als ik ontdek dat ik weinig heb gegeten die dag, bijvoorbeeld vandaag...ik heb nog niks aan fruit op, dus dat eet ik zo nog even en daarmee weet ik ook dat ik verder niks meer hoef). Ik bespreek het weer met mijn diëtist als ik haar zie, want alles-of-niks is niet de modus die ik wil blijven hanteren. Aan de andere kant: de laatste weken eet ik gemiddeld 1x per week buiten de deur, er zijn periodes dat ik dat echt zelden doe...maar nu is dat wel iets waar ik dan rekening mee houd, dat dat uit-eten-moment het uitzonderingsmoment van de week is. Nou ja. Het lijkt me allemaal passend bij dat waar ik mee worstel, maar het staat wel op mijn lijstje te-bespreken-met-mijn-diëtist. Maar goed, daar is ze ook voor! 

Fijn weekend voor jullie! Ik ga nu nog even boodschappen halen omdat ik daar morgen niet aan toe kom en ik hoop dat ik met lopend boodschappen doen ook de 100% op mijn horloge haal (nu 91%). Dat takkenweer overleef ik vast wel.

Deze week stabiel gewicht 😀

Tja alles of niets zo zag mijn ‘dieet’periode er altijd uit. Ik kan van sommige dingen niet afblijven als ik er 1 neem. Drop chocola noem maar op.
Hoe het mij nu lukt is om vooral hartige tussen doortjes te nemen.
Naturel chips hou ik bij 1 kommetje bijvoorbeeld. Mijn smaak naar zoet is aanzienlijk verminderd hierdoor.
Is wel een rare gewaarwording want vroeger was ik echt van de chocola en drop. 
Neem bewust naturel chipjes daar zijn geen suikers aan toegevoegd aan paprika bijvoorbeeld wel weer. Zo stom eigenlijk.

Met mijn slapen gaat het goed  op 1 dag na (lag tot 2:30 wakker toen een kwart tabletje genomen)
Een week slaappilloos voel me ook echt wel een stukje beter. Wat blijer ofzo.

Vanmiddag naar een voorjaarsmarkt wandelen. Hoop dat het droog is. Mijn dochter gaat gezellig mee.

Hehe, ik ben weer van mijn antibiotica af gelukkig. Mocht er 10 dagen aan geloven, en denk ook wel dat het nodig was. Maar gelukkig zijn de klachten nu weg. Nu alleen nog mijn darmflora opnieuw opbouwen  . Heb twee weken met een opgeblazen buik gelopen en dat eindigde vandaag in een flinke PDS-aanval. Maar goed, heb maar wat activia gehaald en hoop dat het daar wat beter van wordt.

Sporten heb ik nog niet weer gedaan, dat is erg vervelend als ik zo'n opgeblazen buik heb. Hoop morgen weer te kunnen gaan! Beetje zonde van het geld ook zo natuurlijk.

Grietje, wat goed dat het afbouwen van de slaapmedicatie is gelukt!
Dat ik in eerste instantie geen antibiotica had gehad voor die blaasontsteking vond ik niet zo vreemd. Er zat niet heel veel in mijn urine en uiteindelijk werden mijn klachten (die al niet zo heftig waren) eigenlijk weer minder in het weekend. Anders had ik maandag wel weer urine ingeleverd. Nu dus niet gedaan, en had ik woensdagavond ineens heftige rugpijn, echt binnen een paar uur van niks naar niet meer te houden. Maar ook toen was er nog niet extreem veel te zien in mijn urine, wel iets meer waarschijnlijk, nu genoeg om wel wat voor te schrijven. Ben wel blij dat ze nu direct 10 dagen hadden gedaan in plaats van eerst 5 of zo.
Ben wel blij dat ik dit eigenlijk nooit heb... Lijkt me echt vervelend als je het regelmatig hebt.

Anijs, goed om te horen dat je weer wat beter op de rit bent inmiddels! En weer mooi onder de 70. Het alles of niets gevoel kent iedereen wel denk ik, ik heb daar zelf in ieder geval ook bij vlagen wel last van. Zoals deze week... Een blik in mijn telefoon/agenda leerde me dat het natuuuurlijk weer hormonaal is. Maar ik moet het wel echt weer even gaan oppakken, ik was zo mooi bijna onder de 80, en zit er nu weer een stukje boven. Gelukkig gaan kilo's die er in zulke rare weken aankomen, vaak ook snel weer af.

JtM, hoe is jullie weekendje weg geweest? En hoe gaat het met je haat/liefde verhouding met het dagelijks wegen?

Moosey, het is al even geleden dat je het schreef, maar wat heerlijk dat je gewoon geniet van je spiegelbeeld! Daar ga ik ook voor dit jaar  .

Ik probeer het weer even op te pakken hier... Het gaat nog niet vlekkeloos. Zoals ik al zei heeft dat veel met hormonen te maken. Ben er verder niet echt gefrustreerd over gelukkig, het is gewoon zo en ik probeer het iedere dag weer opnieuw.

Randomwriter Fijn dat je weer van de antibiotica af bent.

Hier net telefonische belafspraak met de internist, we zetten de behandeling door. Ze gaf aan dat ze blij was dat ik geen bijwerkingen heb. Er schijnen ook mensen te zijn die na 3 dagen moeten stoppen.
Ook gaat er over een half jaar op mijn b12 geprikt worden kijken hoe die is. Daar heb ik zelf ongevraagd omdat ik natuurlijk ook een maagverkleining heb gehad en een te kort daar veel bij voorkomt.
Ik heb veel klachten en dan kan ik uitsluiten of het daar van komt of niet.
Ze gaan op een zuur prikken dat geeft beter inzicht omdat ik ook B12 supplementen in neem

JtM

JtM

23-04-2024 om 13:38

Wat knap dat je de eerste paar nachten zonder slaappillen bent doorgekomen Grietje! En fijn dat je je eerste doel qua gewicht hebt behaald! Goed gedaan  
Gelukkig dat bij jullie de Ozempic leverbaar is.

Gelukkig heb je AB gekregen voor je nierbekkenontsteking RW. Goed dat je naar de HAP bent geweest. 10 dagen AB is niet niks, gelukkig ben je van de ontsteking af.

Het weekend weg was erg leuk Anijs! Eten ietsjes minder, maar daar was ik op voorbereid. Het sporten ging eigenlijk wel goed. Iedere dag weegschaal gaat ook best prima, kan verklaren waarom ik de ene dag iets zwaarder ben dan de andere dag. Al lijk ik nu op een soort plateau te staan qua gewicht. Nouja, we gaan gewoon lekker door en dan zal dat gewicht ook wel weer naar beneden gaan.

Wat fijn dat het bij jou lekker loopt en je onder de 70kg komt! Slim om je ‘issue’ met de diëtist te bespreken, fijn om even te sparren met elkaar denk ik.


JtM

JtM

23-04-2024 om 13:41

Deze week een iets lastiger week qua sporten. Zoon heeft 2 weken vakantie waardoor mijn ochtenden sporten komen te vervallen. Ik sport het liefst 's ochtends omdat als ik 's avonds eenmaal op de bank ga zitten echt geen meer heb om dan nog te gaan, plus na een drukke kantoordag heb ik daar ook vaak geen energie meer voor over. 

Goed, voor vanavond toch maar ingeschreven voor een les BBB. Is een pittige les, heb ik al een hele tijd niet meer gevolgd. Het is bij onze sportschool een hele populaire les, ik keek en deze les zit voor de eerstkomende 3 weken al vol op dinsdagavond. Er kwam een plekje vrij dus heb me meteen ingeschreven.

Morgen wil ik wat wandelen met zoon, hij op de fiets mee bijvoorbeeld. Het eten gaat eigenlijk ook wel prima tot nu toe. Onze weekplanning is prima. Donderdagavond gaan we met zn 3en uit eten om het 13 jarig jubilium van vriend en mij te vieren  
Zaterdag met Koningsdag gaan we naar een festival, zoon gaat bij opa & oma logeren. Nu al zin in! 

Later schrijf ik weer wat meer, maar voor nu even een podcastaflevering-tip: De nieuwste aflevering van Voedingspraat over de invloed van de (sociale) omgeving op eetgedrag. Het heet Hoe beïnvloedt social media ons eetgedrag? maar het is breder dan dat! 

bedankt voor de tip ga ik van het weekend eens opzoeken die podcast.

JtM gefeliciteerd met jullie jubileum en eet smakelijk voor vanavond. 

83,3   

Ik ga gewoon richting de 30kg afgevallen wie had dat ooit bedacht 😀
En jawel een gezond BMI kan ik nu eindelijk zeggen. Al weet ik dat dat best een achterhaald iets is. Maar na al die jaren toch wel een ontzettende beloning.

We schrijven al een flink tijdje met zijn allen en als e dan ziet wat we al bereikt hebben in leefstijlversnderingen echt super goed.

Het is mooi weer ik ga zo eens een loopje naar de kaasboer doen dat is toch zo’n 50 minuten wandelen , hopen dat het droog blijft 😬

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.