Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


En JtM, welcome back! Fijn dat de rust weer wat weergekeerd is. Je kunt nou eenmaal niet alles tegelijk doen. Hoop dat je gauw weer een fijne modus vindt in beter voor jezelf zorgen. 

Moosey schreef op 13-03-2024 om 08:19:

Pssst Anijs je hebt de verkeerde persoon te pakken

[...]

Oh wat ontzettend slecht!  Het was ook veel te vroeg denk ik vanochtend. 

Dus ...JtM....WELKOM TERUG!! Hoe moet ik dit nou weer goedmaken? 

JtM

JtM

14-03-2024 om 13:28

Haha Anijs, geen enkel probleem hoor  

Ik ben er wel achter dat bij mij het 'probleem' 100% in mijn eetgewoonten zitten, en dan vooral mijn eetgewoonten in het weekend. Of als ik heel moe ben, of veel emoties heb  
Ik ben overduidelijk ook een emotie-eter. Goed, dat probeer ik op tijd te signaleren en gaat opzich best redelijk. Maar die weekenden joh, daar gaat het eigenlijk iedere keer mis. Ben ik heel de week netjes aan het eten etc maar het weekend kan ik dan toch geen maat houden oid. Ik weet waar het probleem zit, maar dat ook echt aanpakken is een stuk lastiger. Bewegen gaat opzich prima, ik haal (bijna) iedere dag 10K stappen (of meer), en wandel best regelmatig. Moet me er weer even toe zetten om ook weer naar de sportschool te gaan om te sporten. 

hoi JtM,
Ik eet ook uit emotie, maar ook uit verveling en als ik onrustig. Probeer zo veel mogelijk aan te pakken. Door dingen te regelen waar ik onrustig van wordt. Voor nu is dat nog 2 hotelovernachtingen regelen voor de zomervakantie. Schuif ik al een tijdje vooruit.
Gelukkig grijp ik niet naar hele slechte dingen vooral rijstewafels met pindakaas en hagelslag

Vandaag maar weer begonnen met het invullen van de Eetmeter was alweer 3,5 maand geleden zag ik. Aan de ene kant een goed teken dat ik er niet zo mee bezig ben aan de andere kant sluipen dan bepaalde dingen er wel weer in.

Met zoon gaat het ook goed zijn gewicht daalt weer een beetje na een lange tijd stil gestaan te hebben 

Welkom terug JtM!

Hier even een klein dipje in mijn motivatie, maar ik herken het en krijg mezelf wel weer bij de lurven gepakt. Komt wel goed. Ik denk dat het een combinatie is tussen de vermoeidheid na mijn zakenreisje en het feit dat dat voor mij een duidelijk doel was waarvoor ik nog wat wilde afvallen. Dat doel is nu geweest (en gehaald! Want ik paste in het pak dat ik had bedacht voor het gala-diner, waarbij ik achteraf overigens toch één van mijn nieuwe jurken had aangedaan en het pak mijn koffer dus niet uit is geweest ), en nu moet ik even energie vinden voor een nieuw doel. Dat komt er wel, want ik heb nog steeds mijn mooie leren motorbroek in de kast hangen. En het motorseizoen begint nu toch echt te komen. Maar ik kreeg mezelf afgelopen dagen gewoon even niet zover. Morgen weer een nieuwe dag, en een nieuwe poging.

En ik heb een blessure opgelopen ben ik bang... Ik heb flink last van mijn voorvoet. Ook dat is denk ik een combinatie, van een hele dag sjouwen op hakken die ik eigenlijk nooit meer draag (ik loop 100% BF tegenwoordig, had nog geprobeerd een net bf-schoentje voor onder mijn jurken te vinden maar dat mislukte helaas), en mijn fanatieke hardlooprondje van afgelopen week. Ik liep voor het eerst 4 km aan één stuk, en dat was een kilometer meer dan de duurloop van daarvoor. Ik denk dat ik mezelf daarbij wat voorbij ben gelopen. Daarna had ik overigens nog niet direct last, dat kwam tijdens het loopje daarna, afgelopen vrijdag. Toen ontstond de pijn aan mijn voet al redelijk vlot, en heb ik toch doorgerend. Had ik achteraf niet moeten doen. Nu doet het zeer zodra ik een stukje heb gelopen, en nog erger tijdens het autorijden (tis mijn rechtervoet, dus die gebruik je dan continu helaas). Het hardlopen dus maar even in de koelkast gezet. Heb gisteren in plaats daarvan nog een stuk (4km) gewandeld met vriend, maar ook dat had ik achteraf beter niet kunnen doen. Rust dus maar... En nog iets meer opletten met eten, nu het bewegen even wegvalt.

Zoals ik al zei: klein dipje... Maar komt goed! 

@Moosey: Hoe gaat het met de walnoten? Iedere dag walnoten of iedere dag noten maar qua soorten afwisseling? Wat fijn dat die pilates je zo goed bevalt. Ik hoop dat de rust van afgelopen week heeft doorgezet (en dat het goed gaat met je vriend), maakt het allemaal ook weer makkelijker. 

@JtM: Oh dat weekend...ja het weekend... Hoe is het afgelopen weekend gegaan? Goed dat je voor jezelf hebt geanalyseerd waarom het weekend steeds lastig is. Waar zit voor jou het probleem en wat voor plannetje( s) heb je gemaakt? Want na 5 dagen is het weer minimaal 2 dagen weekend en voor sommige de vrijdag erbij...en dan is het opeens bijna een halve week. Kan het bijvoorbeeld ook dat je jezelf doordeweeks teveel oplegt of juist teveel ontzegt, waardoor je in het weekend voor je gevoel "moet" belonen? Ik weet niet of het je helpt om er op die manier jaar te kijken - ik roep maar wat. Zelf ben ik blij dat de finale van Wie is de Mol weer achter de rug is, want om de een of andere reden "moet" ik dat kijken met eten. Chips. Chocola. Afgelopen zaterdag heb ik niet eens tv gekeken en dus ook niets gegeten. Geen idee of jij soortgelijke dingen hebt. 

Wat @Grietje2 schrijft over uit emotie eten ken ik ook. Kom ik zo nog op... Hoe gaat het met het inzicht uit de Eetmeter? Zijn je nog bijzondere dingen opgevallen? Fijn dat je zoon nog steeds zo goed bezig is. Hoe was het voor hem in de periode dat zijn gewicht stilstond, lukte het hem om gemotiveerd te blijven of sloop er weer oud gedrag in? 

@RandomWriter: Ben je gevoelig voor wat Amerikaanse peptalk? Dan deze even kijken:


https://youtu.be/AdKUJxjn-R8?si=8f18IXEeiWsC1ihY
Ik vond het wel grappig om te zien maar dat Amerikaanse opzwepende vind ik een beetje moeilijk. Maar volgens mij roept deze figuur wel goede dingen, ik ga meer over hem opzoeken.
Wat balen van die blessure. Hoe gaat het nu met je voet? En hoe kijk je terugop je reisje? 

Hier gaat het best goed. Ik had weer een afspraak met mijn diëtist en dat was zoals altijd weer heel fijn. Al herken ik ook de motiverende gesprekvoering-trucjes en daar moet ik altijd een beetje om lachen. Ik zeg er niks over want het werkt wel en ze zet het wijs in. (ik vermoed dat zij ook weet dat ik het herken - beroepsmatig - en ik volg niet braaf het script) Er was ook een stagiaire bij, ik ben altijd benieuwd wat er na afloop over mij wordt besproken. Het is vast goed dat ik dat niet weet! 
We hebben afgesproken dat ik ga opschrijven als ik weer heel veel eet. Ik deel het soms in vage bewoordingen hier en in periodes dat het goed gaat heb ik ook echt geen problemen mee dat ik dat wel eens doe, maar het is nu teveel, te vaak (en om de verkeerde redenen) en ik voel me daar niet prettig bij. Ik ben blij dat we ernaar gaan kijken, ik ben daar ook wel aan toe. Maar ik vind het ook best confronterend om op te schrijven. Dus dat wordt nog wat. Ik heb beloofd dat ik niet met een leeg schema op de volgende afspraak verschijn en dat kan ook niet meer want ik heb al iets opgeschreven. 
Verder ga ik het een beetje vaag houden hier denk ik maar ik wil wel eerlijk delen wat er gebeurt, alleen niet teveel details, denk ik. 
Het sporten/bewegen gaat prima en ondanks dat ik het heel druk heb qua stuie en werk, lukt het ook om mijn huis redelijk netjes te houden. Dus er zijn ook vlakken waarop ik mezelf verbaas! Verder heb ik eerlijk in mijn omgeving gedeeld dat ik wat aan het worstelen ben. Dat is half fijn, maar ook weer niet fijn. Kortom, het is nooit goed. 

Ik denk dat ik zo maar eens naar bed ga. Mooi op tijd erin. 

Anijsblokje dat je het aan je omgeving verteld geeftje een gevoel van kwetsbaarheid denk ik?
Het voordeel is dat ze je wel kunnen bijstaan.

Het stil staan bij zoon gaf gelukkig niet echt frustratie. Heb regelmatig benoemd dat hij al van ver gekomen is. Er slopen wel wat oude gewoontes terug,maar dat pakken we met zijn allen aan.
We liepen wat te vaak naar de supermarkt (3 minuten op afstand) voorheen kaasbroodje of broodje brie maken. Dat hebben we nu al 2 weken aangepakt.
Even weer in het ritme komen.
Zijn optimel afwisselen met roggebrood en wat meer fruit.
Met dochter gaat het ook goed.

Anijs, heb het filmpje gekeken, en vond het wel interessant. Niet volledig nieuw overigens, maar herhaling is nooit verkeerd en hij legt het wel goed uit. Hopelijk heeft het een zaadje gepland ( ) in mijn hoofd.
Mijn voet is nog steeds bagger, ik heb er niet de hele dag last van hoor, maar als ik meer loop (en dat is op het werk momenteel wel zo, er moet nog veel opgeruimd en ingedeeld worden na de verhuizing) dan wordt het wel erger. Dus ik durf nog niet echt te gaan wandelen of hardlopen. Ik was nu aan het twijfelen om mezelf aan te melden bij een sportschool hier in de buurt, voor de Milon Circle. Ik denk dat zij ook overweg kunnen met blessures en daar de training op kunnen aanpassen. Maar het is wel prijzig, dus ik twijfel of ik het dat waard vind. Maar ik merk dat ik totaal niet goed in mijn vel zit nu, en dat heeft toch echt ook wel te maken met het feit dat ik niet kan sporten. Ik haalde veel van mijn motivatie uit het sporten en ook mijn week-ritme was erop aangepast. Bijzonder dat ik dat ooit zou zeggen, maar ik voel me echt wat wankel zonder dat sport-ritme door de week heen. Ik krijg de boel nog even niet opgepakt en voel me echt wat down.
Gekke is dat ik toch nog omlaag ga op de weegschaal, terwijl ik het snoepen ook weer wat heb opgepakt. De dropjes staan te dichtbij als ik aan het koken ben, en dan heb ik trek. De doos is nu leeg, en er is geen nieuwe. Ik merk wel dat mijn basis-eetpatroon inmiddels zo ingesleten is dat het dus niet meteen volledig inzakt, en het hele 'nu maakt het toch niet meer uit' gevoel kan ik redelijk weghouden. Ik verlies me dus niet in het eten, maar snoep gewoon meer dan ik zou willen.

Mijn reisje was heel tof, we waren in een stad waar ik normaal nooit heen zou zijn gegaan maar wat wel tot de verbeelding spreekt. Vorige week was de betreffende stad nog op tv . Maar het was ook mega vermoeiend, heb weinig geslapen en veel gezien, gedaan en geluisterd. Het congres was heel boeiend maar ik had me graag iets fitter gevoeld (nu had ik in de twee nachten ervoor opgeteld zo'n 7 uur geslapen). Al met al was het zeker de moeite waard en goed dat we erheen zijn geweest. Maar de stress van te voren had wat minder gemogen, ik heb me echt in jaren niet zo gestresst gevoeld.

Fijn dat je weer een goed gesprek hebt gehad met jouw diëtiste! En weer goede afspraken gemaakt dus, fijn dat je weer even iets meer ondersteuning hebt. Dat hebben we allemaal wel eens nodig... Jammer dat ik niet in de buurt woon, anders ging ik ook even langs bij jouw diëtiste. Ze klinkt als een fijn mens.

Dit was even mijn ego-berichtje, sorry dat ik even niet op de rest reageer. Ik lees alles wel, maar ik krijg het even niet voor elkaar om op iedereen te reageren.
Ik denk dat ik maar gewoon naar bed ga. Ben eigenlijk best moe...

Randomwriter ik denk dat het goed is als je je aanmeld. Met een aangepast schema voor je voet.
Weer lekker endorfine aanmaken dan voel je je meteen een stuk beter

JtM

JtM

26-03-2024 om 10:31

Grietje: Wat fijn dat je zoon zijn gewicht ook weer naar beneden gaat! Jullie zijn, geloof ik, als gezin goed bezig met jullie gezondheid!

RW: wat goed dat je je doel hebt gehaald en je jezelf weer hebt kunnen herpakken en motiveren. Wat vervelend van je blessure aan je voet zeg. Je hebt verder dus wel echt een verandering in je levensstijl aangebracht, je blijft je toch redelijk aan je eetritme te houden, ondanks dat het sporten nu niet gaat. 

Is het geen idee om een keer naar de fysio oid te gaan voor je voet? Of heb ik het gemist en ben je al ergens onder behandeling?

Anijs: Mijn weekend probleem zit ‘m voornamelijk in dat ik/we dan meer thuis zijn, en vriend precies hetzelfde probleem heeft. Zodra het vrijdagmiddag of avond is zeggen stemmetjes in onze hoofden dat het okee is om chips oid te eten. Dat kan natuurlijk, maar wij kunnen ons dan moeilijk inhouden en eten dan vrijdagavond een zak chips, maar ook zaterdag bijvoorbeeld. Een avondje is prima. Verder eten we in het weekend vaak een stuk makkelijker wat voor ons – helaas – inhoudt dat we ongezondere keuzes maken omdat we dat nou eenmaal het lekkerste vinden.

Fijn dat je voor jezelf duidelijk hebt dat af en toe een gesprek met je diëtist voor jou helpt. Ook al heb je eigenlijk dezelfde kennis zoals zij heeft, ze weet je toch op een goede manier te motiveren. Vervelend van je ‘eetbuien’, hopelijk krijg je die knop ook weer (snel) omgezet. Fijn dat het sporten/bewegen wel goed gaat.


JtM

JtM

26-03-2024 om 10:35

Ik heb vorige week het sporten in ieder geval weer opgepakt en ben 3 keer naar de sportschool gegaan. Was toch wel weer heel fijn. Het eten ging iets minder, maar goed, nog wel redelijk.

Gisteravond ben ik wandelend met een vriendin richting het pand van haar vriend gelopen, daar geeft ze zaterdag een feest. Er moest wat leeggeruimd worden. Wandeling van 4km heen, daar een uurtje doorgewerkt, en toen weer 4km naar huis lopen. Uiteindelijk heb ik gister ruim 18.000 stappen gezet  

Mijn plan is om morgenochtend weer even te sporten. Donderdag en vrijdag heeft zoon studiedag, we gaan donderdag samen een dagje naar een pretpark, vrijdag een rustig dagje denk ik. Komt helaas mijn vrijdag(ochtend) sporten wel te vervallen. 
Zaterdag nog vriendin helpen met versieren van de locatie en 's avonds dan feest. Ik vrees dat ik dan zondag ook niet fit genoeg ben om te sporten, plus we hebben een paaslunch bij schoonouders. Dat word nog een paar keer extra lopen 's avonds denk ik maar. 

Het invullen van de Eetmeter helpt me echt.
Ook neem ik netjes lunch en tussendoortjes mee naar mijn werk.
Als ik thuis kom heb ik wel trek en moet ik me even beheersen dat ik niet een koekje neem of zo. Voordat ik ga koken.
Om 20:00 lekker een plak roggebrood met kaas. Het viel me op dat dat zo inzettend vult.
Bewegen staat op een laag pitje, maar dat komt wel weer.

JtM, door de weeks hebben we geen chips. Op vrijdag lopen we altijd even naar de supermarkt. Dochter kiest dan een zak chips of chocola uit. Daar moet ze dan heel het weekend mee doen. Zoon heeft altijd nootjes.
Zelf merk ik dat mijn smaak veranderd. Was ik vroeger van het zoete ben ik nu meer van het hartige.

Even wat leesvoer tussendoor, bij wijze van snack. 
https://www.metronieuws.nl/eten-drinken/2024/03/aanbod-gezond-eten-langs-de-weg-verleid/

Als strijd tegen de paaseitjes! 🐇

Uuuh paaseitjes, hier 2 kleine zakjes.
En minipaashaasjes voor zoon en dochter. Normaal hadden we grote dus toch een winst.
Met 17 en 20 jaar er helemaal happy mee. 😂

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.