Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


Sterkte JtM! Hoop dat de gevolgen van de bom een beetje te overzien zijn/gaan worden.. Lief zijn voor jezelf hoor!

Sterkte JtM!

sterkte JtM hoop dat de chaos een beetje voorbij is.

Hier gaat het nog goed.
Snoepen kan ik aardig laten en het wandelen lukt elke dag.
Even profiteren van mijn vakantie.
Straks weer hardlopen.

Hoe ging het hardlopen? Het was er in ieder geval heerlijk weer voor. 

Ik heb nieuwe sportkleding gekocht omdat ik tijdens mijn laatste sport les uit mijn broek was gescheurd. Wat een crime altijd. Veel broeken zakken af en/of schijnen door en bij veel shirts kijk je tegen je bh aan.  Gelukkig uiteindelijk wel geslaagd. Nog even gedacht dat te vieren met een ijsje, maar niet gedaan omdat dat ijsje er ook weer afgesport moet worden in die nieuwe kleding. 

Hoop dat de rust weer een beetje kan wederkeren bij jou JtM! Sterkte!

Ik hoop morgen of dit weekend weer even te kunnen bijschrijven! Vanavond vroeg naar bed, moet morgen al rond 06:30 in de auto zitten...

Bananenbrood. Hardlopen ging goed zitten op 2.8 km en dan 2 keer wandelen tussendoor.
We bouwen rustig op.
Vandaag eens oriënteren naar een nieuw hardloop horloge.
Ik heb nog ergens een oude polar. Met nadruk op ergens 🤪
Sportkleding vind ik ook lastig.
Ik heb graag broeken met een rits maar die zie je eigenlijk niet meer.

Randomwriter 6:30 is me wat te vroeg hoor. 😀

JtM

JtM

05-05-2023 om 09:54

Bedankt allemaal  
Gelukkig lukt het aardig goed om op mn eten te letten, en de sportschool is perfect om mijn hoofd leeg te krijgen. 

Het weekend word weer lastig qua goede keuzes maken. Morgen gaan we bij vrienden eten en borrelen, zondag heb ik een babyshower met een high tea.

Hier al een paar dagen in de lappenmand verkouden pff.
Vandaag voel ik me al iets beter.
Hopen dat ik mogen genoeg energie heb om te hardlopen. Vandaag wel wat gewandeld en gefietst 
Beetje makkelijk met eten gedaan omdat ik niet echt de puf had om te koken

Half zeven in de auto was ook wel best vroeg... Maar soms kom je er niet onderuit. Ik ben de dag verder goed doorgekomen, maar ik was wel gesloopt aan het eind. In het weekend het project weer opgepakt waar ik al maanden mee bezig ben, lijkt nu wel richting zijn einde te lopen gelukkig. Ik vind het een mooi project om mee bezig te zijn, maar het kost allemaal altijd weer meer tijd dan je van te voren bedenkt. Vooral de afronding duurt altijd weer langer.

Ik vind het moeilijk om de tijd/zin te vinden om weer te gaan hardlopen. Ik merk dat als ik dat steevast 2x doordeweeks doe, er best wat huishoudtaken blijven liggen en daar erger ik me dan weer aan. Die krijg ik dan in het weekend weer extra op mijn bordje en dan kom ik lastig aan uitrusten toe. Ik worstel daar wel wat mee. Eten net zo goed, ook dat heb ik momenteel niet lekker op de rit. Merk het ook in mijn kleding, alles zit weer net wat strakker. Soms baal ik daarvan, maar soms denk ik ook: joh, komt wel weer. Maar het voelt wel alsof ik momenteel de grip even kwijt ben.

Grietje, weet je al wat voor soort hardloophorloge je wilt? En wat ie allemaal moet kunnen? Ik ben zelf nog steeds erg tevreden over mijn Garmin Venu 2, maar ik blijf Garmin wel een niet heel doorgrondelijk systeem vinden. Qua handleiding is het echt bagger. En hardloopbroeken met een rits? Daar kan ik me weinig bij voorstellen, die zie ik inderdaad eigenlijk nooit voorbijkomen.
Vervelend dat je niet helemaal fit bent! Hopelijk knap je de komende dagen weer helemaal op.

JtM, druk weekend weer voor jou! Fijn dat je je hoofd lekker leeg kunt sporten.

Bananenbrood, wat goed dat je het ijsje kon weerstaan! Ik slaag voor mijn sportkleding meestal bij de Decathlon. Niet altijd de beste kwaliteit, maar wel goed te betalen, en best veel keus. Jammer genoeg verkopen ze de hardloopbroek waar ik heel fijn in hardloop niet meer, daar had ik er best twee van willen hebben. Lig je ondanks je verkoudheid van vorige week nog een beetje op schema voor je loopje?

Moosey, fijn dat het beter gaat met jouw vriend! Hopelijk heeft hij geen grote stap teruggedaan met zijn verkoudheid/koorts. Je voorkomt het helaas niet inderdaad. Fijn dat je vakantietje leuk was! En het is altijd goed om weer eens bewust om te gaan met je alcohol-inname. Hoeft helemaal niet te betekenen dat er een probleem is, maar ik ben, net als jij, wel van mening dat het goed is om je bewust te zijn van hoeveel je nu eigenlijk drinkt, en waarom.

Nou, bij ons is de feestmaand April weer voorbij gelukkig. Echt, het is een soort tweede December. Pasen natuurlijk, met de paaseitjes, al ben ik daar nog redelijk goed vanaf gebleven. Maar we hebben zoveel verjaardagen... Echt ieder weekend taart en dan vaak tussendoor ook nog een keer. En dan al die hapjes erbij... Ik heb wel geprobeerd zo min mogelijk chips te eten en het te houden bij kaas, worst en komkommer.
Nu moet ik de draad dus weer oppakken maar zoals ik hierboven al schreef vind ik het maar lastig. Maar ja. Iedere dag weer een nieuwe zullen we maar zeggen. Vandaag was de dag wel oké wat dat betreft. Op naar morgen...

O ja, voordeel: nog een dikke maand en dan heb ik een beugel... Ik ga lekker meedoen met de kinderen (nu een verzekering, dus dan ook maar gebruik van maken). Dus dan is tussendoor snoepen, helemaal blokjes chocolade en zo, niet echt handig. Wellicht helpt dat...

Een hardlooploopbroek met een zak die dicht kan met een rits bedoel ik.😀
Ik zat ook aan een garmin te denken.
Voor nu doe ik het gewoon met mijn telefoon en strava. Misschien een beloning voor als ik op de 5 km zit.

Hee lieve allemaal,

Wat is het ontzettend mooi weer vandaag hè, gaan jullie hier ook van genieten door lekker buiten te zitten, te wandelen/hardlopen o.i.d.?

RandomWriter, wat balen dat het even voelt alsof het allemaal niet zo lekker gaat. Toevallig had ik dit laatst (ongeveer twee weken terug) ook  ineens ontzettend te pakken en had toen ook heel veel moeite om te bedenken hoe het wel allemaal weer een beetje in balans kon komen. Inmiddels weer een fijner ritme te pakken, maar ik wilde hem toch even met je delen als bemoediging, omdat het bij mij nu ook weer beter gaat en het denk ik fijn kan zijn om te beseffen dat dit ook bij jou weer voorbij zal gaan. 

Dat je verder zo struggelt met het hardlopen en/of hoe je dat kunt combineren met alle andere dingen die je moet doen, zoals het huishouden, is heel herkenbaar. Nu ik er redelijk een balans in heb gevonden, zijn er wel alsnog dingen die (soms zelf structureel, oeps) blijven liggen in bijvoorbeeld het huishouden helaas. Voor mij is het wel heel helpend om hier af en toe bij stil te staan, te bedenken wat mijn waarden zijn/wat ik het belangrijkste vind om te kunnen doen en dan vervolgens mijn beslissingen op basis daarvan nemen. Nu is dat voor mij misschien makkelijker, omdat ik in dat soort dingen alleen rekening hoef te houden met mezelf (en niet ook nog met een gezin), maar misschien alsnog een fijne om eens over na te denken. Omdat ik dan bijvoorbeeld kan denken 'ik vind het belangrijker dat ik sport en op tijd naar bed kan vandaag dan dat ik stofzuig' en dan kan ik alsnog balen dat het huishouden me niet is gelukt, maar kan ik het wel beter accepteren omdat ik er bewust voor heb gekozen om andere dingen voorrang te geven. Ik denk (en hoop eigenlijk, voor mijn eigen onzekerheid haha) dat er weinig mensen zijn die op álle vlakken perfect voor elkaar krijgen wat ze het liefste zouden willen. Dat is ontzettend frustrerend en naar en ik zeg ook niet dat het bij mij fantastisch gaat daarmee, maar wel dat ik merk dat het mij helpt om hier bewust over na te denken, omdat ik me er dan wat rustiger over voel.

En natuurlijk net zo oké als je hier even helemaal niets mee kunt hoor, maar het komt hoe dan ook echt weer goed met het hebben van grip! Voor nu een dikke knuffel voor jou!

Grietje2, wat leuk van het hardloophorloge! Ik hoor vanuit mijn omgeving ook hele goede verhalen over Garmin. Sommigen zijn ook fan van Apple, maar dat is denk ik afhankelijk van wat je allemaal verwacht van je horloge en of je hem buiten het sporten ook gebruikt voor andere dingen. Maar een mooie beloning voor het sporten is het zeker, leuk! Ik ben inderdaad nog lekker aan het sporten, lief dat je het vraagt. Ik zal hieronder zo even een update geven over van alles. 

JtM, wat knap en wat fijn dat je weer in een goed ritme zit que eten en sporten, ondanks de moeilijke situatie thuis... Hoe is het lastige weekend uiteindelijk gedaan? En ziet dit weekend er wat rustiger uit?

Bananenbrood, ha, ik moest jouw naam ook even noemen. Helemaal omdat ik zojuist na het sporten heb genoten van een lekkere koffie en een plak bananenbrood en ik nu helemaal met een goed gevoel mijn dag ben begonnen haha! Maar shit, wat balen van de broek die scheurde. Heel herkenbaar van hoe moeilijk het is om écht fijnzittende sportkleding te vinden. Met als bijkomende moeilijkheid dat als je veel aan het afvallen bent maar je wel een fijne sportlegging gevonden hebt, je een paar weken of maanden later wéér een afzakkende broek hebt haha! Ach, dan mag je jezelf wel weer belonen met nieuwe kleding, dat is dan weer het voordeel. Waar ben je uiteindelijk geslaagd voor nieuwe kleding?

Moosey, jij gaat ook goed zeg, en zelfs je streefgewicht kunnen aanpassen, mooi! Merk je bewust dingen die zijn veranderd door het afvallen/gezonder leven, behalve het gewicht zelf?

anijsblokje, hee we hebben alweer eventjes niets van jou gehoord, hoe is het met je? Is het op je werk inmiddels wat minder hectisch druk geworden? Je zou ook vakantie hebben en met vakantie gaan, dus misschien ben je dat nog wel momenteel. Ik hoop dan dat je er lekker van hebt kunnen genieten.  Wel heel herkenbaar overigens, wat je schrijft over familievakanties, voor mij voelt dat ook nooit echt ontspannen. Maar hoop dat je ook wat fijne momenten voor jezelf hebt kunnen nemen en alsnog een mooie vakantie hebt (gehad).

Wat naar dat je je zo neerslachtig en moe voelde laatst. Toevallig sluit het heel erg aan op wat ik hierboven naar RW schreef, dat het soms dan rustiger is om te accepteren dat dingen als opruimen dan niet lukken zoals gehoopt, ondanks het natuurlijk balen is. Maar wel des te knapper dat het wel lukte om jezelf de deur uit te krijgen en wat beweging te pakken, want ik weet zelf ook hoe moeilijk dat juist op die momenten kan zijn. Want ook al helpt het mooie weer ontzettend (ook herkenbaar!) en weet je dat je je beter zult voelen van wat beweging, als je je somber/moe voelt, kan de drempel als een enorme berg aanvoelen.

Ben benieuwd hoe het nu met jullie gaat allemaal!

En ook nog even een update over hoe het bij mij gaat. Ik had kortgeleden dus echt even een enorme dip. Mijn stemming was heel slecht, waardoor ik ook echt minder goed ging qua eten/sporten/slapen/sociale contacten etc. en ik me daar alleen maar nóg slechter door ging voelen. Dus het voelde echt weer een beetje als een negatieve spiraal waar ik voor mijn gevoel weer nooit meer uit zou gaan komen. Gelukkig is het inmiddels sinds ongeveer een week gelukt om alles weer een beetje op te pakken en zit ik weer min of meer in een fijn ritme (ondanks dat er altijd dingen blijven die niet helemaal lukken zoals ik wil uiteraard). Het lukt me redelijk consistent om vier keer per week te sporten. Dit gaat niet altijd even makkelijk, maar ik denk dat ik mag zeggen dat het best oké gaat. Dit geldt eigenlijk ook voor het eten. Ik loop wel nog héél vaak tegen mezelf aan en moet echt heel bewust juiste keuzes maken als ik me heel rot voel en alles moeilijker aanvoelt, maar het lukt aardig, verrassend genoeg. Ik heb de afgelopen weken, toen het allemaal wat minder ging, ook wel echt stilgestaan qua gewicht helaas, wat me ook weer slechter/stommer liet voelen over mezelf. Maar inmiddels is daar ook weer wat beweging in te zien, dus dat is bemoedigend. Dus al met al, na weer wat tegenslagen, wel toch een best positief berichtje van mijn kant vandaag!

Zou iemand de tabel weer even willen aanpassen voor mij? Mijn leeftijd mag worden aangepast naar 25. Hij is nog niet zo lang geleden in de tabel aangepast naar 24, maar ben hier altijd wat maandjes later mee met doorgeven, dus vandaar haha.  Verder is mijn huidige gewicht 87,7 kg (13-05). Hiermee ben ik dus 21,3 kg afgevallen inmiddels. En BMI graag nog even leeg laten, omdat dat geen bemoedigend getal is in mijn hoofd.

Liefs en een fijn weekend!

Zo wat ga je als een speer Jemmer. Ik kan me nog herinneren dat het in het begin zo lastig ging.

Hier vanochtend 86.9 100 gram er af maar wel een nieuw getal voor de komma.

Net terug van een wandeling van een uur. Vanmiddag nog hardlopen en vanavond dansen. Heb mijn beweging dan wel weer gehad 

Grietje, haha, dat had ik inderdaad niet begrepen... Ik vond het al zo raar. Een hardloopbroek met een zak met een rits heb ik wel. Die had ik gewoon bij de Decathlon vandaan. Lekker hoor, weer een nieuw getal voor de komma!

JEMMER, jij ook al zo goed bezig!!! Ik gun het jou echt dat jouw zelfvertrouwen en waardering voor jezelf op een gegeven moment helemaal niks meer te maken hebben met of je wel of niet bent afgevallen. Maar dat je er gewoon altijd mag zijn van jezelf en voelt dat je gewoon een waardevol mens bent  . Ik moet dan altijd denken aan de omdenken-podcasts de ik veel luister. Een mooie uitspraak daaruit vind ik: Je hoeft niet te bewijzen dat je er 'mag zijn'. Want je bent er al. De ene dag doe je goede/leuke/fijne dingen, de andere dag lukt dat allemaal even niet. Maar dat verandert niks aan wie je bent. 
Heel lief, je berichtje aan mij  . Het is inderdaad ook wel een beetje hoe ik erin sta, maar dat lukt de ene keer wat beter dan de andere keer. De afgelopen weken leek het soms alsof er niks lukte, én het huishouden niet, én het eten niet, én het hardlopen niet. Daarnaast lukt het ook niet om voldoende rust in te bouwen, want te laat naar bed, en dan heb je overdag geen energie meer om dingen aan te pakken die zijn blijven liggen. Zo wordt de berg alleen maar hoger.
Gelukkig kwam mijn moeder afgelopen weekend, eens in de zoveel tijd komt ze hier twee dagen en hebben we een 'spelletjes-weekend'.
Maar, dan wil ik het wel tot op zekere hoogte netjes en gepoetst hebben. Dus hoe moe ik dan ook ben, dan moeten even de schouders eronder en doe ik alles op één middag en avond. Kapot daarna, maar dan ga je wel lekker het weekend in. Ik heb wel eens gedacht, ik zou gewoon moeten doen alsof er ieder weekend iemand hier komt logeren. Dan is het tenminste 1x per week netjes  .

Bij het hardlopen heb ik het geluk dat dochter het wel weer tijd vond om wat vaker te gaan, dus die heeft me nu al twee dagen gezegd: vanmiddag gaan we hardlopen hè, mama! En dan gaan we ook. Want het is net die ene stok achter de deur die ik nodig heb. Dus vorige week en deze week zijn we alweer geweest. Waarschijnlijk gaan we donderdag weer. Ik merk wel dat het goed is dat ik mijn snelheidsdoelen in de prullenbak heb gegooid. Deels onbewust had ik die namelijk wel. Ik wilde 5 km in een half uur kunnen, en het liefst uiteindelijk 10 km in een uur. En natuurlijk die doelen zo snel mogelijk bereiken. Ik heb nog eens kritisch gekeken en kwam erachter dat die doelen ook een deel van de reden zijn waarom ik het op een gegeven moment minder leuk begin te vinden en uiteindelijk steeds afhaak. Want als ik ze niet snel genoeg haal raak ik gefrustreerd en heb ik geen zin meer, maar als ik ze wel heb gehaald heb ik geen doelen meer en heb ik de neiging om ook niet meer te gaan. Zo ben ik eerder wel tijden gestopt geweest juist vlak nadat ik een gepland loopje had gelopen. Toen was het 'klaar' en voelde ik de noodzaak niet meer.
Nu wil ik vooral gaan genieten van het hardlopen zelf, ongeacht afstand of snelheid. Dat doet er niet meer toe. Ik wil gewoon kunnen zeggen: vandaag gaan we lekker naar het bos en ren ik een stukje. Ik heb zin in interval/duur/wat dan ook, in een rustig/gemiddeld/vlot tempo. Maar net wat ik op dat moment wil. Geen schema meer. Ik merk nu wel dat dat wellicht een stukje bevrijding geeft die ik nodig heb om er ook echt zin in te krijgen. En ook te houden, tijdens het lopen. Want ook dat ging niet altijd goed.

De weegschaal heb ik laatst nog op gestaan, en dat viel me eigenlijk wel mee. Ik zat zelfs een kilo onder het gewicht wat ik voor mezelf had ingeschat. Wel iets meer dan wat in de tabel staat, maar geen dramatisch verschil. Ik ga het er nu niet inzetten denk ik, ik weet nog niet zo goed wat ik ga doen qua wegen. Ik zie wel.

Nou, even lekker ontspannen nu, nadat ik eerst de tabel even heb bijgewerkt! Fijne avond!

@grietje: fijn dat het lukt met langzaam opvouwen van het hardlopen. Ik heb een garmin horloge, daar ben ik erg tevreden over.

@Jtm: fijn dat de sportschool zo goed werkt om je hoofd leeg te maken? Hoe is het weekend gegaan?

@Randomwriter: wat lastig dat je de grip wat kwijt lijkt te zijn. Het blijft ook een continue zoektocht. April klinkt als een gezellige maand, maar niet als een maand die meehelpt met een gezond ritme vasthouden. Fijn dat je dochter daar een handje mee helpt met hardlopen! Wat spannend dat je een beugel krijgt, is de verwachting dat je die lang gaat hebben?
De decathlon is wel een goed idee voor een sportbroek. Heb er 2 gekocht, maar 1 blijkt toch af te zakken tijdens het rennen. Voor mijn loopje log ik redelijk op schema. Meestal ga ik 2x per week lopen naast mijn gewone sportmomenten. Eigenlijk zou ik nog een 3e keer moeten als ik écht goed op zou willen bouwen, maar 5-6x in de week sporten is me echt teveel.

@Jemmer: leuk je weer te lezen! En fijn dat je nog lekker aan het sporten bent. Ik vind het heel knap hoe je alles aanpakt en doorzet.
Ik ben uiteindelijk bij de scapino geslaagd. Maar zoals ik hier boven al schreef zakt 1 van de 2 broeken alsnog af... Gelukkig is het voorlopig nog mooi weer, dan kan de korte broek weer uit te kast.

Hier gaat het qua eten en bewegen best goed. Qua eten ben ik weer meer weinig bewerkt voedsel gaan eten en elke dag een handje nootjes, en dat werkt goed. En sporten doe ik op het moment zo'n 4x per week. Merk dat het wat veel is, dus na de wedstrijd ga ik weer wat minder hardlopen. Op het moment past trainen voor langere afstanden niet in mijn leven. Ik val ook weer langzaam wat af, dus dat is ook fijn. Op het moment is het op mijn werk erg stressvol en twijfel ik weer of ik dit nog langer wil. Ik had zelfs in een zwak moment een chocoladereep gekocht, maar die heb ik per ongeluk in de winkel laten liggen, dus zo heel ik mezelf ook een beetje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.