Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI


Ik ben er ook nog hoor! Maar momenteel volledig ondergedompeld in allerlei regelwerk en festiviteiten van de kinderen in verband met de laatste schoolweken van groep 8... En een familieweekend afgelopen weekend waarbij ik heel slecht heb geslapen. Nu net pas terug met de kinderen vanaf de disco op school, stond nog vast in een boerenprotest dus dat was even spannend hoe lang dat zou duren. Gelukkig viel het mee. Nu snel slapen... Hopelijk kan ik morgen weer even bijschrijven!

Succes bij de diëtiste Anijs!

JtM

JtM

30-06-2022 om 14:59

Ons zwembad blijft inderdaad de hele zomer staan Anijs, is een Intex zwembad van geloof ik 549 x 274 x 132, met chloorfilter, pomp en verwarming. Denk dat we de waterrekening niet leuk gaan vinden als we het water een aantal keer eruit laten lopen en opnieuw aanvullen, haha .

Gepofte haver smaakt prima hoor! Moet zeggen dat ik niet heel vaak yoghurt eet, dus mn voorraadje is nog niet zo geslonken.

Hoe was het bij de diëtist? Heb je je struikelpunten en onzekerheden even kunnen ventileren en fijn advies meegekregen?

Drukke weken zo te lezen RW.

Hier is het ook druk, ik ben alleen op kantoor i.v.m. vakantie werkgever. Dus mijn taken en extra zaken probeer ik zoveel mogelijk in drie dagen te verwerken waarbij ik op mijn vrije dagen ook wat zaken op moet pakken, ben ik ongeveer 2 uur extra per vrije dag mee bezig. Die schrijf ik dus mooi en kan ik later weer vrij voor pakken. Tussendoor ga ik sporten, zorg voor zoon, de hond en het huishouden loopt gewoon door. Volgende week is zoon jarig en we vieren zijn verjaardag aankomende zaterdag. Ook daar weer een hoop geregel mee.


Klinkt druk JtM! Maar het klinkt wel alsof je alles onder controle hebt.

Hier is onverwacht verplichte rust gekomen… Ik ben geveld door COVID helaas… Slechte timing ivm de afsluiting van groep 8 van de kinderen. Ik hoop vooral dat ik hun niet aansteek en zelf ook vlot weer opknap zodat ik de eindmusical niet mis. Dat zou ik echt jammer vinden! Dus nu extra rust aan het houden en alles eraan doen om snel op te knappen!

JtM wat een groot zwembad , lekker hoor. 
Random heel veel beterschap , ik hoop dat je gauw opknapt.
De eindmusical is natuurlijk een hele happening.

Hier alles goed nog 1 week werken en dan lekker vakantie.

JtM

JtM

01-07-2022 om 08:37

Oh nee toch RW, dat is balen! Hopelijk heb je er niet teveel last van? 
Hopelijk knap je snel op en kan je de musiscal bijwonen. Beterschap!

Dat is een fijn vooruitzicht Grietje, gaan jullie nog weg op vakantie of lekker thuis? 

midweekje landal. Eindelijk weer eens na 4 jaar met het gezin weg. 🥳

Net nog een hotel geboekt voor een overnachting (had nog een bon liggen) met mijn man weg. Mogen de kinderen het huis bewaken 

JtM

JtM

01-07-2022 om 12:08

Wat fijn Grietje! Dat word zeker genieten 

@RandomWriter: Oh nee, wat rot dat je Corona hebt... Ik hoop dat je inderdaad wel naar de musical kan, wat zou dat een domper zijn als het niet kan/lukt. Ik kan me voorstellen als jij niet zou kunnen komen dat je kinderen dan ineens hun vader vreselijk missen misschien... (ook al is je vriend volgens mij super lief voor ze en regelen jullie vast dan wel iets met hem en/of iemand anders vertrouwd voor je zoon en dochter) Hoe dan ook hoop ik dat je koest houden je herstel bevordert inderdaad. Wanneer is de musical? En hoe is het met je groep 8-ers, hebben ze zin in de overstap naar de middelbare school? Voor mij was de middelbare school echt de plek waar ik ontdekte dat mijn basisschooltijd niet zo leuk was...en hoe anders het kon zijn. 
Ja, die boerenprotesten...het is wat! Ik ben benieuwd hoe het maandag zal zijn en wat ze allemaal van plan zijn, zelf ga ik uit voorzorg maar op de fiets naar het werk. (ik moet er zijn, anders zou ik thuis gaan werken) 
Familieweekend...klinkt me altijd wel leuk in de oren, zelf heb ik geen familieweekend-achtige-familie, maar ontzettend balen als je op dat soort gelegenheden slecht slaapt. Denk je dat je daar besmet bent geraakt met Covid, of heb je geen idee waar je het hebt opgelopen? 

@JtM: Dat is een flink zwembad, beter niet leeggooien inderdaad tussendoor! Bij mij schiet het ook niet zo op met de gepofte haver, ik gooi als ik het eet een paar eetlepels door de kwark. Volgens de verpakking is 1 portie 50 gram, maar dat is een kwart van het pak ofzo en dat haal ik bij lange na niet. Ik denk dat die 3 lepels bij elkaar hoogstens 30 gram korrels zijn, maar prima. 
Je hebt op kantoor dus het rijk alleen.  Dat kan lekker zijn, maar ook niet lekker. Voor jou betekent het nu extra werken ook, maar in ieder geval wel fijn dat je de extra gewerkte uren later naar eigen inzicht kunt opnemen/compenseren. 
Veel plezier alvast met het feestje voor jullie zoon vandaag! Ik kan me voorstellen dat het leuk is om voor hem te organiseren en dat het toch ook fijn is als het straks weer achter de rug is. Komt er dan ook nog een apart kinderfeestje? En krijgt hij op het feestje ook van jullie zelf cadeaus, of doen jullie dat op zijn echte verjaardag? 

@Grietje2: Wat fijn dat jullie met zijn allen op vakantie kunnen dit jaar! Gaat je mooie blauwe fiets ook mee naar Landal? En goed geregeld om ook samen met je man nog een nachtje weg te gaan. De kinderen vinden dat vast ook helemaal prima, lekker even het huis voor zichzelf. Volgens mij zijn jullie ook laatst bij Billie Eilish geweest...? Ik hoorde dat het geweldig was. 

Ik was inderdaad weer bij mijn diëtist en het blijft...ik ga haar toch ooit een medaille uitreiken of zo...  Ik weet niet hoe ze het doet, maar het werkt geweldig tussen ons. (ik vertel het haar wel hoor, hoe blij ik met haar ben en heb ook een keer een kaartje geschreven, dus ze weet het) Alles op tafel gegooid, geconstateerd dat ik niet een beetje bang ben om weer terug bij af te geraken en hoe onzeker de schommelingen in gewicht me maken, maar 'gewoon' echt heel bang, uitgeplozen waarom die gedachten van mij toch echt niet heel reëel zijn, we hebben gelachen en er ligt een plan (+ opdrachten, waaronder toch weer even wekelijks wegen, dus ik zal mijn getalletjes in de tabel ook weer vaker updaten!) voor de komende maanden. We hebben het er ook over gehad dat je van een lijf dat 35 kg afvalt binnen een jaar, diabetes en hoge bloeddruk wegwerkt enzo terwijl ik de jaren daarvoor ook duidelijk zwaarder was dan nu, ook niet kan verwachten dat het ineens heel makkelijk is dat gewicht stabiel te houden. En dat het eigenlijk geweldig is dat mijn lijf (+ ikzelf) zich zo goed houdt, met alles wat ik doe. Dus die schommelingen zijn wat het zijn en dat is oké, ik hoef daar niet ineens allerlei conclusies aan te verbinden en te denken dat alles verloren is. (in gedragswetenschap schijnt dat het whatthehell-effect te heten, dat je dus maar alle koekjes eet als je er eentje hebt genomen 'want het maakt toch niet meer uit', wat dus niet klopt!) Het is gewoon mijn lijf dat een nieuw evenwicht zoekt, of zoiets. 
Ik had deze week een barbecue, waar veel niet super lekker eten was maar waar ik toch veel at, 's avonds toen ik naar bed ging zat ik echt heel vol (...tot zover Intuïtief Eten... lukt dus duidelijk nog niet altijd, maar dat kan en hoeft misschien ook niet!) en 's nachts werd ik meerdere keren wakker met enorme dorst. Zo'n barbecue, daar is het eten heel veel zouter dan ik gewend ben inmiddels...dus ja, dan maar extra drinken. De dag erna had ik nog steeds weinig honger, tot na het avondeten...maar wel gewoon normaal gegeten overdag. Conclusie is dat ik ongesteld moet worden, het is weer zover: de bodemloze puttendagen in de maand. Trekt gelukkig ook wel weer recht weet ik intussen. 

Bij de barbecue kreeg ik van een collega iets achtigs te horen dat ik toch wel alles kon eten want je beweegt zoveel enzo...collega donderde bijna van haar stoel toen ik het scenario schetste van een ruim 30 kg zwaarder anijsblokje + diabetes type 2-op-mijn-31e. Ik vind die informatie meestal niet zo relevant en wil ook niet rondlopen als Het Succesverhaal dus er zijn niet veel collega's die er van af weten, maar dat soort mythen dat ik er niks voor hoef te doen mogen ook direct naar het land der fabelen, dus nu was het even nodig om te vertellen. 

En...de magere kwark is in de supermarkt steeds op, sinds een week ofzo. Dat zullen de boeren ook wel zijn, ofzo, geen idee. Ik heb nu ter afwisseling Griekse yoghurt gehaald en breek morgen de laatste bak kwark uit mijn koelkast aan. Dus hopelijk zijn de schappen snel weer gevuld. Ik sta er helemaal achter om een eerlijkere prijs te gaan betalen voor zuivel, mocht het daar om gaan!

Even snel, want wil op tijd naar bed...

Anijsblokje, Fijn dat het wederom zo goed is bevallen bij de diëtiste! Klinkt als een heel fijn gesprek dat jullie hadden, en er is dus een plan gemaakt. Top! Dat je bij die collega even alles uit de doeken hebt gedaan snap ik heel goed. Zo irritant die aannames, vooral als ze niet waar zijn.

De musical is aankomende dinsdag, voor mij is dat dag 6, en aangezien je na dag 5 uit isolatie mag als je 24 uur klachtenvrij bent, ga ik voor een klachtenvrije maandag... Het gaat de goede kant op, ben eergisteravond en gisteren wel echt even goed ziek geweest maar ben nu weer koortsvrij. Nu nog even de andere klachten weg, dan ben ik er wel weer klaar mee. Vriend heeft het nu ook, dus die kan sowieso niet mee helaas.. Die loopt twee dagen op mij achter. Ik heb wel mijn ouders al gevraagd of zij eventueel in onze plaats kunnen gaan. En dat doen ze natuurlijk maar al te graag. Belangrijkste is nu dat de kinderen het niet krijgen. Hopelijk hebben zij genoeg afweer opgebouwd tijdens hun besmetting een aantal maanden geleden.

Ik weet waar ik besmet ben geraakt, tenminste, wat het meest aannemelijke was. Ik had maandag een vergadering ergens aan de andere kant van het land, en de persoon waar ik naast zat tijdens de lunch bleek diezelfde avond een positieve test te hebben. De incubatietijd is daarmee behoorlijk kort, zo'n 2,5 dag, maar dat schijnt te kunnen. Verder is er niemand van mijn familie besmet, dus ik kan me niet voorstellen dat ik het tijdens ons weekendje heb opgelopen. Ik was bij die vergadering samen met mijn collega, maar die is nog niet zo heel lang geleden besmet geweest, dus ik denk dat hij een redelijk goede afweer had nog.

De kinderen hebben wel zin in de middelbare geloof ik, maar vooral dochter heeft er voor mijn gevoel wel wat moeite mee dat ze haar beste vriendinnetje dan niet meer ziet. Die woont toch net wat te ver weg, daar kan ze nog niet zelfstandig naartoe. Ik hoop echt dat ze op de middelbare weer een leuke vriendin tegenkomt in de klas.

Ik herken wat je zegt over de middelbare, ik had dat overigens zelf pas toen ik naar één van mijn vervolgopleidingen ging. Eind middelbare school vond ik ook nog wel oké, maar de basisschool en begin van de middelbare waren niet mijn beste jaren. Zoon en dochter hebben het juist nu op de basisschool heel erg leuk, maar ik merk wel dat ze een beetje 'klaar' zijn met de basisschool zelf. Toe aan de volgende stap.

De rest ook allemaal bedankt voor de beterschapswensen! Ik kruip zo heel verstandig mijn bedje weer in.

Anijsblokje    mijn nieuwe fiets gaat mee lekker rond toeren.
Vandaag ook weer lekker gefietst stond wel een windje maar daar had ik natuurlijk niet zo veel last van.😀
Mijn dochter heeft het geweldig gehad bij Billie eilish ze ging samen met haar nichtje. Dochter en ik verbleven in een hotel was helemaal top 👍

JtM

JtM

05-07-2022 om 15:07

Wat fijn dat het zo klikt tussen jou en de diëtist Anijs, daar hoor/lees je wel eens hele andere verhalen van. Fijn dat weer een nieuw plan van aanpak is, hopelijk stelt dat je voldoende gerust dat je het allemaal goed op een rijtje hebt.
Goed dat je de mythe hebt ontkracht bij je collega, daar zal ze vast flink van geschrokken zijn. Je hoeft er inderdaad niet mee ‘te koop’ te lopen maar mensen onwaarheden laten denken schiet ook niet op. Slim dat je haar hebt uitgelegd dat haar beeld niet juist is.
Wat raar dat de magere kwark op is, inmiddels al wel weer bijgevuld?

Hoe gaat het RW? Klachtenvrij? Kan je vandaag naar de musical? Zou toch wel heel erg balen zijn als je die niet kan meemaken. Lief dat je ouders willen gaan, maar dat is toch niet hetzelfde.
Wat een mijlpaal de musical en overstap naar de middelbare. Ik vond dat best een leuke tijd, al vond ik de basisschool ook leuk. Heb het geluk gehad dat ik leuke klasgenoten had.

Laatste weekje werken Grietje, het begin van je vakantie zal nu wel goed in zicht zijn. Leuk dat de fiets ook mee gaat, kan je lekker fietsen.

Zoon zijn feestje was erg geslaagd, ik ging 's nachts om 01.30u naar bed  die kinderverjaardagen lopen bij ons in de vriendengroep altijd uit de hand qua eindtijd, haha. Het was in ieder geval erg gezellig.

Kinderfeestje slaan we deze keer nog over, in zijn groep zijn er eigenlijk geen kinderfeestjes geweest en aangezien vriend en ik daar best tegenop kijken komen we er dit jaar nog goed mee weg. 
Hij moest ook nog even wachten op zijn cadeautje van ons, dat krijgt hij morgenmiddag. Morgen mag hij ook trakteren op school, ook leuk! 

Ik ben helaas snip verkouden geworden, heb zelfs vanochtend voor de zekerheid een corona test gedaan (negatief gelukkig) maar voelde me vanochtend zo ellendig.
Dat wordt deze week weinig sporten, krijg geen adem door mn neus, dus dat schiet al niet op. Extra rondje wandelen dan maar


Grietje, jij vertrekt lekker voor je weekje weg morgen? Veel plezier!!! Volgens mij wordt het weer ook best oké, toch? Lekker fietsen!

JtM, de musical heb ik helaas niet live kunnen bijwonen. Dat wil zeggen, niet op school zelf. Gelukkig waren er ouders die een live-verbinding wilden opzetten via de laptop, dus nu konden we toch meekijken vanaf de bank. Dat was wel echt heel fijn. Mijn klachten zijn ook nog steeds niet helemaal over, ben nog neusverkouden en hoest nog. Gelukkig zijn we inmiddels dag 10 voorbij, en mag ik dus alsnog wel uit isolatie. Neem toch ook aan dat ik nu niet meer besmettelijk ben.
Leuk dat het feestje van zoon geslaagd was! Zo klinkt het ook wel, haha! Wij hebben dat nooit zo gehad, feestjes van de kinderen waarbij de volwassenen dan doorfeesten tot middernacht. Maar heb ook niet echt een vriendengroep, heb vooral losse vriendinnen die elkaar allemaal niet kennen. Dan zet je toch minder makkelijk zo'n feestje op. Dit soort feestjes hebben we nu alleen met de vrienden van mijn vriend, maar die zijn allemaal kinderloos dus dan zijn de kinderen niet mee.

Kinderfeestjes had ik ook altijd een hekel aan. Wel ieder jaar gedaan, maar kwam dan vooral op mijn schouders en die stress van het vermaken van een stuk of wat kinderen die niet van jezelf zijn, nee. Niet mijn ding. Ben blij dat ze inmiddels de leeftijd hebben dat ik ze met een stel vrienden bij de bios kan afzetten en zelf weer naar huis kan gaan. Of thuis voor de tv met een zak chips en dan zelf een stuk gaan wandelen  .

Vervelend dat je verkouden bent geworden! Hopelijk ben je inmiddels weer wat opgeknapt. Wel fijn dat het geen Corona is. Moet eerlijk zeggen dat ik vooral de beperkingen van Corona als vervelender heb ervaren dan het ziek zijn. Terwijl ik echt wel even goed klachten heb gehad. Maar het idee dat je met een simpele snotneus officieel gewoon thuis moet blijven zitten, vond ik erg irritant. Want ondertussen moeten de kinderen gewoon naar school, en moet ik het maar oplossen hoe ze daar komen. Heb dus twee keer per dag heen en weer gereden, netjes met een mondkapje op en de ramen open van de auto. Ben blij dat dat nu niet meer hoeft en dat ik vanaf maandag weer gewoon naar kantoor kan. Kostte me gewoon twee uur per dag... en dito brandstof.

Ik wil aankomende week het sporten weer gaan oppakken. Wilde eigenlijk dit weekend gaan, maar was nog zo moe dat het me niet verstandig leek. Mijn gewicht blijft best aardig stabiel, terwijl ik er eigenlijk weinig voor doe. Sterker nog, ik heb toch wel wat momentjes van troosteten gehad afgelopen twee weken. Maar zit nog steeds op hetzelfde niveau als in de tabel staat. Op sommige dagen zelfs nog wat lager. Zodra het ritme weer terug is ga ik er weer helemaal voor!

JtM

JtM

11-07-2022 om 15:52

Geniet van jullie vakantie Grietje 

Wat jammer dat je de musical niet live hebt kunnen bijwonen RW. Wel lief van de andere ouders dat ze een livestream voor je hebben opgezet zodat je de musical toch kon zien. Vervelend dat je nog steeds klachten hebt.
Ik hoorde van mijn schoonzus dat ze ook corona had, en na 14 dagen ook nog steeds klachten (verkoudheid) had. 
Dat zijn flinke brandstofkosten die je dan had met de kinderen van en naar school brengen/halen.  Gelukkig vandaag weer op kantoor! 

Heb je je sportdagen voor deze week al ingepland?

Mijn verkoudheid is gelukkig een stuk minder.  Ik ben afgelopen vrijdag en zaterdag ook wezen sporten, bij flinke inspanning was het wel iets lastiger om adem te krijgen, maar dat is ook weer achter de rug.

Ik doe sinds vorige week eigenlijk aan IF. Eerst onbewust, ik had 's ochtends geen honger en dat kwam pas rond een uur of 10 en na 18u at ik niet meer. Ben er nu op gaan letten en probeer mijn tijdvlak qua eten tussen 10 - 18u te houden. Gaat tot nu toe prima eigenlijk. Merk dat mijn lunch vanmiddag ook minder groot was doordat ik dus later ontbeet.

Dank jullie wel.
2 fietsen op het dak 2 achter op en daar gingen we.
We hebben een leuk huisje, het is een flink heuvelachtig gebied. Heet natuurlijk niet voorniks miggelenberg 😂😂
Ik had met mezelf afgesproken dat ik deze week lekker eet waar ik zin in heb. Dus de donuts als toetje in de park shop kon ik niet laten liggen.
Wanneer ik weer terug ben ga ik minderen met brood en weer mijn kwarkje oppakken

Hee lieve allemaal,

Wat fijn om te zien dat iedereen nog zo af en toe meekletst in dit topic, leuk!

Grietje, wat klinkt dat fijn zeg, ik hoop dat je er lekker van kunt genieten!

JtM, heel herkenbaar dat met erge verkoudheid het wat benauwder kan worden met het sporten, dus gelukkig dat dit weer beter gaat! Lukt het sporten op de warmere dagen ook een beetje of is dat weer een uitdaging erbij?

RandomWriter, balen van je ziek zijn en het niet kunnen bijwonen van de musical, maar wat goed dat ze het zo konden regelen dat je het wel live kon meemaken. Blijft wel bijzonder zoiets altijd, als afsluiting van de basisschool.
Een fijn idee lijkt me trouwens, dat je gewicht redelijk stabiel blijft, ondanks troost-eten en het sporten dat je even niet kon doen. Is het inmiddels al gelukt om weer een keer te sporten of heb je dat voor komende dagen ergens op de planning staan?

anijsblokje, wat onwijs fijn dat je dat goede gevoel blijft hebben bij de diëtiste en dat jullie er dan toch steeds samen weer voor kunnen zorgen dat je weer weet hoe je verder kunt en daar dan ook zo positief in staat. En ik herken ook wel wat dingen die je omschrijft in je verhaal. Hoe gaat het tot nu toe met het plan dat jullie hadden bedacht? 
Die situatie met je collega lijkt me een lastige hoor, ik begrijp helemaal dat je het gevoel had dat je daar even wat over wilde uitleggen deze keer. Dat is wel stiekem een van de dingen waar ik een beetje tegenop zie hoor, mocht ik weer wat meer gewicht verliezen; dat mensen altijd wat te zeggen hebben over gewicht/afvallen/alles daar omheen. 
Oh en ik hoop dat je inmiddels je kwark weer gevonden hebt haha!

Met mij gaat het qua gezond eten/bewegen momenteel met ups en downs. Maar als ik heel eerlijk ben, was het inmiddels al een hele tijd geleden dat er ook ups waren, dus ben ik best positief over het feit dat er nu weer wat beweging in zit. Ik merk wel dat ik sommige dingen heel lastig blijf vinden, maar het gezond en regelmatig eten gaat steeds beter (zeg ik even heel voorzichtig, omdat het ook nog zeker niet elke dag goed gaat). Na een periode van elke keer weer wat aankomen, zit ik nu weer bijna op het gewicht uit de tabel, dus dat is even mijn eerste streven voor nu (buiten het terugvinden van een fijn, gezond eetpatroon voor mezelf, wat steeds een beetje beter gaat). 

Wel merk ik de laatste tijd dat ik ook graag het sporten weer zou willen oppakken. Vroeger was sporten echt mijn allergrootste hobby, maar door hoe slecht ik mentaal ging lukte dit me een hele tijd niet meer. Ik zou het zo fijn vinden om dit weer te kunnen doen, om het afvallen en fitter voelen wat te stimuleren, maar ook om dus die fijne hobby terug te krijgen. Ik ben wel al vaker aan het wandelen weer, om in ieder geval de beweging wat op te pakken. Maar ik heb tegelijkertijd behoefte om echt weer te gaan sporten, in de sportschool of lekker buiten, of een combinatie daarvan. Inmiddels heb ik goede, passende kleding klaarliggen waar ik me (voor zover dat kan, ik voel me eigenlijk naar in al mijn kleding momenteel, gewoon van onzekerheid) oké in voel. Maar ik voel dat de drempel groot is. Mochten jullie nog tips hebben van dingen die jullie fijn vonden of waar jullie veel aan gehad hebben bij het (weer) beginnen met sporten, ze zijn heel welkom! 

Voor nu laat ik het weer even hierbij. Hoop dat het goed met jullie gaat en ik kijk ernaar uit om ook weer van jullie te horen qua updates. ♥️

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.