Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

Anijsblokje, haha, valt het zo op dat ik van de gadgets ben?  Ik probeer het tegenwoordig wel echt te beperken tot zaken waar ik ook daadwerkelijk gebruik van ga maken en die een probleem oplossen dat ik ook echt had. In plaats van mezelf een probleem laten aanpraten om daar vervolgens een gadget voor te willen kopen. Zo eentje was ik vroeger namelijk wel... Toen ik krapper bij kas kwam heb ik dat wel snel afgeleerd. En, in my defense, ik heb dan ook nog geen pandora-bedels gekocht  .
Ik heb ook tot voor kort altijd met draad gelopen, maar dat begon wel echt te irriteren. Nu de combinatie met dat MP3 spelertje en mijn bluetooth oortjes, ben ik echt helemaal tevreden. Momenteel red ik het zelfs met mijn sportkleding, ik draai nu standaard een wasje de avond nadat ik gerend heb. Dus heb besloten dat ik de extra sportkleding nu ook nog even niet aanschaf, maar wacht tot ik wat meer afgevallen ben. Dan moet er sowieso een nieuwe sport-BH komen.

Mijn darmen zijn wel weer wat rustiger, maar merk dat ik nu weer meer moeite heb met het afblijven van het lekkers dat nog in huis ligt. We hadden veel te veel gekocht voor het weekend, dus nu ligt er nog allemaal chips enzo. Daar heb ik de afgelopen dagen wat te vaak bij gezeten. Nu weer even op gaan letten en gewoon alles weer even bijhouden. Dat werkt bij mij toch echt het beste.
Me afzijdig houden bij nutteloze discussies is makkelijker gezegd dan gedaan, als ik er door anderen bij wordt betrokken... Zelfs na meerdere malen aangeven dat ik het nutteloos vond, werd erop doorgezaagd. Doodvermoeiend. Maar goed, gelukkig zijn de meeste van mijn collega's het met mij eens. Dus daar kan ik af en toe lekker bij klagen. Hoe dan ook, ik voel me wel weer wat vrolijker inmiddels. Kreeg vanochtend zelfs de reactie van vriend: wat is er met jou gebeurd? Je bent zo vrolijk, het is bijna eng... 

Heb je alles wandelend kunnen doen uiteindelijk? Er lag hier wel wat sneeuw vanochtend, maar dat was al vlot weer weg. Echt glad is het hier op de wegen volgens mij ook niet geweest. Maar kreeg een fotootje doorgestuurd uit de andere kant van het land, en daar was het wel echt wit, ook op de wegen. Daar zal de overlast dus ook wel wat groter zijn geweest.
Qua hardlopen, ik wil inderdaad uiteindelijk naar een uur. Maar eerst de 5km maar eens binnen een nette tijd kunnen lopen, dat is het eerste doel voor over een maand of twee.

Grietje, ik snap ook wel dat jouw zoon daar zo zijn bedenkingen bij heeft. Lijkt me trouwens wel heel frustrerend dat als hij het wel ooit zou willen, dat het dan financieel ook eigenlijk niet kan. Ik snap ergens wel dat ze grenzen stellen aan het vergoeden van dure medicijnen, maar aan de andere kant voelt het zo als het dempen van de put nadat het kalf verdronken is. Zorg eerst maar eens dat je écht veel overgewicht hebt, of gewoon nog meer onderliggende problemen, en dan gaan we het pas vergoeden. Terwijl ze nu juist veel kosten kunnen voorkómen door het nu al te vergoeden. En dan hebben we het nog niet eens over het menselijke leed dat erachter weg komt. Tja. Ik denk dat ik geen goede zou zijn voor in de verzekeringswereld.

Hmmm... Zei ik nog zo enthousiast dat dat kilootje extra er wel weer af zou gaan in een week, dat blijkt toch niet zo te zijn. Sterker nog, ik had er vanochtend ineens nog eentje bij. Ik ben nu voor mezelf op een rijtje aan het zetten waar ze vandaan komen en probeer me er niet door te laten demotiveren. Maar het valt me wel even tegen.
Als ik nu alles op een rijtje zet: een verjaardag gehad met taart en aanverwanten, en de nasleep daarvan (nog chips, borrelnootjes en bonbons in huis), last van mijn buik (van die chips/borrelnootjes?), weer volop paaseitjes op het werk (ik eet expres alleen de pure, maar ja, daar kan ik ook wat in doorslaan)... Eigenlijk kan ik het allemaal wel verklaren. En dat geeft wel weer rust. Nu weer even de boel op scherp zetten en weer aan de slag.
Maar vanmiddag ook nog een lunch buiten de deur... dus dat is meteen een lastige. Hopelijk hebben ze lekkere salades!

@Grietje2: Ik kan ook wel heel goed begrijpen dat je zoon wat huiverig is voor de medicatie. Mooi dat jullie zijn keuze daarin respecteren en volgen, ik denk dat dat heel belangrijk is. Jij hoeft geen GLI te volgen, toch? 
Het is overigens prachtig fietsweer hier vandaag... Hopelijk profiteer je er lekker van! 

@RandomWriter: Wat goed dat je je gedachten en overwegingen lekker hier neerschrijft. Vervelend als de weegschaal tegenvalt voor je gevoel, maar zie het gewoon in perspectief: het is maar een getal en zo te lezen kan je hem best herleiden. Het gaat om al die kleine keuzes samen...al die momenten...verjaardag = taart, borrel + chips (+ buikpijn), paaseitjes...kunnen we het daar trouwens even over hebben?  Heel herkenbaar namelijk, dat je daar niet van af kunt blijven. Ik snap ook niet waarom die dingen al maanden in de winkels liggen. Inmiddels is het april, dus vind ik het logischer, maar volgens mij is het: kerstchocola eruit, paaseitjes erin. Vanaf januari dus. Vreemd genoeg hebben de paaseitjes mij nog niet geroepen, maar ik weet heel goed: als ik er eenmaal aan begin.... 
Volgens het Intuïtief Eten-gedachtegoed betekent dat dat ik mezelf blijkbaar niet onvoorwaardelijk toestemming heb gegeven om paaseitjes te eten, zoveel als ik wil en wanneer dan ook. Dat zou kunnen. Heb jij nog iets aan de aantekeningen uit je geheimzinnige boek wat betreft deze fase waar je nu in zit en de keuzes die je daarin maakt? Laatst heb ik meerdere dagen gedaan over een zak drop, dat leek twee maanden geleden ondenkbaar dus ik vond het leuk dat dat ineens weer makkelijker was.

Ik hoop dat je hebt kunnen genieten van de lunch - en dat er lekkere salades waren. Dat hangt maar net af van het gezelschap! 

Super mooi weer, ik heb mijn hardloopschoenen aangetrokken. Was vooral wandelen en joggen zeg maar 😀. Heb een schema gevonden voor 20 minuten aan 1 stuk uit eindelijk.

JtM

JtM

04-04-2022 om 09:59

Geen probleem wbt de typfout hoor Anijs, kan de beste overkomen zo zie je maar haha. Fijn dat je hebt genoten van je weekendje weg, af en toe is dat heerlijk, even in een andere omgeving.
Knap dat je meerdere dagen met een zak drop hebt gedaan, dat is hier een utopie. Ik kan daar niet vanaf blijven, helaas.

Ik kan me goed voorstellen dat je zoon daar wat huiverig voor is Grietje, iets ‘onbekends’ te gaan spuiten. Voor jullie qua financien dan nu nog ‘fijn’ dat hij het niet wil. Studeren + medicijnen en jouw medicijnen zal wel de spuigaten uitlopen qua kosten. Fijn dat je gisteren lekker hebt gewandeld en gejogd.

Wat balen van je extra kilo RW. Gelukkig kan je wel relativeren en rust vinden als je een verklaring hebt hoe het komt. Hoe was de lunch? Heb je een lekkere salade op?

Hier ook een slecht weekend gehad qua eten. Zaterdag heb ik alsnog mijn verjaardag voor familie gevierd, was erg gezellig. Ik had qua eten natuurlijk weer veel te veel gehaald waardoor ik gisteren eigenlijk niet normaal heb gegeten. Alleen met avondeten heb ik groentesoep gegeten, verder voornamelijk toastjes, chips, taart, borrelnoten etc gegeten. Dat was vanochtend ook wel te zien op de weegschaal.

Maar goed, de nieuwe week is aangebroken, dus we gaan er weer tegenaan. Dit weekend heb ik een rustig weekend, niks gepland dus kan me ook netjes aan mijn eetplan houden. Ik heb voor deze week al 4x sporten gepland, vanavond trap ik af met een uurtje bootcamp. Hopelijk aan het einde van de week weer resultaat te zien

Anijsblokje, klopt ook hoor, ik kan het allemaal wel herleiden. Dat komt trouwens ook wel uit dat boek, daarin leer je ook om naar de feiten, én eerlijk naar jezelf te kijken. En als ik heel eerlijk ben, heb ik ook gewoon te veel buiten mijn boekje gegeten. Nadeel is dat ik het te veel ga vergelijken met anderen en dat moet ik niet doen. Ik vond het overigens wel fijn om te horen dat vriend ook het idee had dat ik toch maar weinig kon afwijken van mijn dieet en dat direct op de weegschaal gepresenteerd kreeg. Dat voelde als een soort erkenning en puur dat was al genoeg om het als minder frustrerend te ervaren.
Het boek gaat ook zeker in op de manieren hoe je 'terugvalletjes' kunt aanpakken en vooral ook hoe je je daarop kunt voorbereiden. Ik heb gisteren meteen mijn dieetschrift met aantekeningen erbij gepakt en de oefeningen gedaan die daarbij hoorden. Dat hielp wel.
Paaseitjes... Tja. Als een bedrijf geld kan verdienen met feestdagen, dan doen ze dat natuurlijk. Paaseitjes verkopen gewoon. Daar zit toch ook echt wel zo'n zweem van 'lekker genieten' aan vast. Ik kan ook echt het beste de eerste gewoon niet eten. Want als ik eenmaal met de eerste ben begonnen, volgen er altijd meer. Vandaag ben ik er afgebleven. Ook de taart vandaag op kantoor (er was een jarige) heb ik beleefd afgeslagen.

Netjes dat je meerdere dagen over een zak drop hebt kunnen doen! Drop is ook een zwakte van mij, en haal ik nu dus expres niet in huis. Heel mooi dat je die vooruitgang zo duidelijk kunt merken, goed om dat af en toe weer eens bewust te vergelijken met vroeger. Dat doe ik ook regelmatig even, en dan ben ik toch echt wel vooruit gegaan. Ondanks dat het in gewicht misschien nog niet zo'n mega verschil is, in mindset is het dat zeker.

Ik heb gisteren inderdaad netjes een (grote) salade genomen, en het brood en de friet die je er normaal bij kunt krijgen van te voren al afgeslagen. Ik kan beter zeggen dat ze het helemaal niet erbij geven, dan dat ik het op tafel moet zien te weerstaan. Het was ook echt een heerlijke salade!
Maar.... toen kwam de vraag of we nog koffie na wilden en hadden ze een 'aangeklede koffie'... Tja. Toen ging het 'mis'. Alhoewel, echt mis ging het niet, het was wel een bewuste keuze. Ik moet eerlijk zijn, het voelde eerst als falen, doe je zo goed je best met zo'n salade, en 'verpest' je het met een aangeklede koffie. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo. Andere jaren zou ik het allebei hebben gedaan, in het kader van: ik ben lekker uit. Nu heb ik toch minder slecht gegeten dan eerder. En ik heb er wel heerlijk van genoten.

Dat stukje wat je trouwens schrijft over het intuïtief eten, vond ik wel interessant. Begrijp ik het goed dat het idee daarachter is, dat als je het jezelf maar altijd en overal toestaat, dat het 'maat houden' dan vanzelf komt? Maar dat als je het jezelf eigenlijk niet toestaat, dat je dan juist meer ervan gaat eten? Ik snap het ergens wel, als ik weet dat er altijd chips, koek, chocolade en drop tot mijn beschikking zou staan, en dan bedoel ik binnen handbereik en zonder dat er iemand iets van zou zeggen als ik het neem, dan zou ik er denk ik ook weer minder moeite mee hebben om het te laten staan. Ik merk dat ik vooral moeite heb met het idee: nu is het er, misschien over een week niet meer... Omdat ik het nooit in huis heb voelt het dan speciaal en een gemiste kans als ik het dan niet neem. Hmmm... interessant wel. Misschien is dat boek op termijn ook nog wel wat voor mij. Maar eerst het vorige boek even verder toepassen.

Grietje, jij dus ook (weer?) begonnen met hardlopen! Goed bezig! En in het begin is het altijd wandelen/joggen. Dat is alleen maar goed. Rustig opbouwen.

JtM, jij dus ook weer fanatiek aan het inplannen in de sportschool! Hoe was de bootcamp?
Jij zat dus ook met allemaal dingen die over waren na jouw verjaardag, daar ging het bij mij dus ook mis. Hopelijk vliegt het er bij jou wel weer zo af.

Vandaag weer netjes gaan hardlopen, ondanks de regen en de wind. Was wel koud... Maar niet zo koud als afgelopen vrijdag. Ging vandaag wel ietsje minder, ik vond het zwaar. Tempo viel ook ietsje tegen. Ach ja, toch weer 3 km aan één stuk gerend. De training van afgelopen vrijdag was ook wel erg pittig geweest, dus misschien toch nog wat naweeën daarvan. Woensdag weer.

JtM

JtM

05-04-2022 om 07:53

Netjes van je RW, 3km aan één stuk rennen! En wbt je lunch, heerlijk een salade maar je hoeft je niet meteen schuldig te voelen over de koffie je de daarna hebt gedronken. Vroeger had je waarschijnlijk al geen salade besteld, én friet gegeten én die koffie gedronken. Moet je eens kijken wat voor verschil dat deze keer al was.
Slim dat je van te voren hebt aangegeven geen brood of friet erbij te willen. Als het er niet is kan je het ook niet eten.

Mijn bootcamp was half in de regen, half onder een tent (waarvan de vloer ondertussen ook wel nat was). En ik vond het wel flink koud, brrrr. Maar goed, uurtje lekker bezig geweest. Merk wel echt dat mijn conditie en kracht bij lange na niet in de buurt komt van de rest van de groep, maargoed, je moet toch ergens beginnen.
Stond vanochtend toch op met wat spierpijn en weer een paar honderd gram van mijn gewicht van gisteren af

Hopelijk kan mijn sportafspraak morgenochtend doorgaan, zoon is ziek thuis. ik hoop dat hij zich morgen weer fit genoeg voelt om naar school te gaan. 

Vriend had paaseitjes van m&m meegenomen, mennn die waren echt heerlijk! Ik hou normaal niet super veel van chocolade maar in combinatie met die m&m stukjes erin. Gelukkig voor mij heeft vriend de zak leeggegeten toen ik was sporten, dus heb er maar 3 op.

JtM, oeh, paaseitjes van M&M's... Daar zou ik ook moeilijk af kunnen blijven. Ik zat even te denken, was dat nu bij jou dat jouw vriend ook wat gewicht wilde verliezen? Of ben ik dan in de war met iemand anders . Want anders is het natuurlijk voor hem weer niet zo goed dat hij de hele zak heeft leeggegeten . Maar ik herken het wel, soms voelt het gewoon weer even als een opluchting als dat ene lekkere waar je niet vanaf kunt blijven, weer op is.
Kon je sportafspraak nog doorgaan woensdag? Of was zoon nog ziek? Hopelijk is hij weer vlot opgeknapt.
En goed dat je je niet uit het veld laat slaan als de rest van de bootcamp groep een betere conditie heeft. Je moet inderdaad ergens beginnen, en die betere conditie en kracht komen alleen maar door het te doen. Je staat daar toch voor jezelf, en niet voor hen .

Ik ben afgelopen woensdag uiteindelijk niet meer gaan hardlopen. Ik kreeg het niet ingepland, was even vergeten dat ik nog plasma moest geven en ik moest nog naar de kapper. Volgens mij wordt het ook niet geadviseerd om fanatiek te sporten op de dag dat je bloed of plasma moet geven. Erna natuurlijk sowieso niet, maar ervoor volgens mij ook niet.
Net wel weer even geweest, 5x 1 km gerend met een minuutje wandelen ertussen. Was wel even zwaar, dochter was mee op de skates maar ook die vond het pittig. Het waaide ook nog best wel en we gingen door het buitengebied. Vol in de wind dus. Maar ben weer trots op mezelf . Langste stuk tot nu toe, bijna 5,5 km.
Vanochtend was mijn gewicht ook weer teruggezakt naar wat in de tabel staat, dus nu kunnen we weer verder omlaag. Al wordt dat dit weekend wel even lastig, ik heb twee verjaardagen op zaterdag... die beiden uitgebreid gevierd worden. Tja. Het is nu in april ook echt ieder weekend feest (veel jarigen in april in onze families), dus dat is wel een uitdaging. We gaan het zien. Extra reden om doordeweeks goed mijn best te doen.

Hoe is het met de rest? Tis stil hier... 

Hoi hoi hier ben ik ook weer even.
Vandaag ook weer mijn hardloopschoenen aangetrokken.
Ik begin met 5 minuten wandelen en dan 1 minuut hardlopen en dan weer 1 minuut wandelen. Training duurt ongeveer 25 minuten. Ging best goed.
Toen ik terug kwam zei mijn vriend ga je nog even mee fietsen. Dus op mijn mooie blauwe fiets weer 12 km gefietst.

Goed bezig Grietje! Op naar de 20 minuten 

JtM

JtM

09-04-2022 om 12:30

Goed onthouden RW, vriend wil inderdaad afvallen maar doet er nu maar weinig moeite voor... maar wel klagen. Hij zal toch echt zelf de knop om moeten zetten. Aan zijn beweging ligt het in ieder geval niet, het is puur het eten bij hem.

Ik ben woensdag inderdaad wezen sporten, mn schema uitgelegd gekregen, prima schema. Gisterochtend ook geweest en net weer. Deze week 4x geweest

Knap hoor, 5.5km door de hard wind, mag je zeker trots op zijn! Herkenbaar al die verjaardagen, onze agenda is nu ook weer flink druk met verjaardagen en andere afspraken.

Jij bent ook lekker actief geweest Grietje, eerst hardlopen en daarna nog 12km fietsen. 

Ik ben dus net wezen sporten, was weer een pittig lesje. Vanavond eten zoon ik samen, gaan we zelf pizza maken en een wat chips eten. Had eerst geen zin om te sporten maar door de eetplanning van vanavond tóch gegaan. Nu blij mee! Fijn weekend allemaal.

Halloo, ik ben weer terug van vakantie! 
Heel blij dat ik afgelopen week niet hier in de regen en sneeuw zat, maar lekker in het zonnetje!

Heb heerlijk hele week zo ongeveer op een strandbedje gelegen, veel gelezen, beetje gezwommen, paar keer wezen sporten in de interne gym, vooral ook wel heel veel gegeten en cocktails gedronken en zelfs nog paar dagen cultuurhistorisch bezig geweest (archeologisch park bezocht). 

Het all inclusive beviel me best prima, maar zou niet elke vakantie zo willen doen. Buffeteten was prima (geen kroketten en/of Russen te bekennen ), wel daardoor nu weer wat aangekomen. Je eet toch echt wel meer dan je thuis gewend bent, want wil alles proberen wat er lekker uit ziet (en dat is vooral lastig met alle lekker uitziende toetjes). 

Nu weer lekker thuis, paar drukke weken voor de boeg dus ik ben hier waarschijnlijk niet al te veel te vinden, die tijd kan ik dan beter besteden aan eten koken en sporten😄

chocoladeaardbei fijn dat je het naar je zin hebt gehad 😀

Vandaag lekker de marathon gekeken. Half uurtje gewandeld en 7 km gefietst.

Morgen weer mijn hardloopschoenen aan.

Ik probeer het weer op te bouwen.
In 2012 na mijn gastric bypass ben ik begonnen met rennen met evy.
Opgebouwd naar de 5 km en toen zelf verder uitgebreid naar de 15 km. Bruggenlopen gedaan en zelfs een halve marathon in 2014.
Toen kwam de bruggenloop van 2014 eraan en dacht nog zal ik wel mee doen ben zo moe. Toch gedaan en toen knalde ik een half jaar later in.
Burn-out en depressie. Ik kon alleen maar slapen. Zelfs de kinderen niet naar school brengen op 200 meter afstand zo moe was ik.
Heel mijn vertrouwen in mijn lichaam was weg, waar ik zo op vertrouwde tijdens mijn hardlopen.
Aantal jaren later weer geprobeerd het lopen op te bouwen maar elke keer lukte dat niet en dat voelde als falen.

Ik mis het zo erg. Dat ik het toch weer heb opgepakt. rustig aan en niet naar mijn tijd en snelheid kijken.
Gewoon elke keer blij zijn als ik geweest ben.

Grietje2, zo mooi wat je schrijft over het hardlopen! 

Ik heb ook de marathon gekeken. Maar dan op de tv. Ik was ook van plan een soort van ondertussen een post te schrijven voor hier, maar dat is er niet van gekomen. Die houden jullie dus tegoed, ofzo. 

Ik leef nog. Kom volgende week even bijschrijven en bijleren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.