Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

Hoi, ik wil wel in de tabel!
Ik ben 49 jaar...1.68 lang, 93 kilo...bmi 33.
Ben al lang te zwaar...2 jaar geleden 10 kilo afgevallen met streng dieet. En ja hoor, ze zitten er weer aan. Ik eet helaas teveel lekkere dingen...chocola, koekjes en ook niet altijd even gezond avond eten. Heb 2 pubers die veel niet lusten dus vaak gedoe over het eten. Maar ik wil echt wat kilos kwijt dus ga goed mm best doen.

MelMel, heel goed die non scale victories, die inderdaad vooral bijhouden en daarvan genieten!
En fijn dat het helpt dat Becky staat te wachten, als je afspreekt om te gaan sporten zeg je inderdaad veel minder snel af! 

Ik geef mezelf geen cadeautjes bij een bepaald gewicht, omdat ik dus ook vooral naar die non scale dingen wil kijken. Geef mezelf wel cadeautjes als ik een challenge heb gehaald, zoals nu de 60 dagen wandelen. Moet alleen nog even bedenken wat ik mezelf nu gun, denk een afspraak bij de pedicure ofzo

JtM, voel je je alweer wat beter? Ik snap best dat je lontje wat korter is als je je al niet goed voelt! 

Gemberkoekje, welkom! 

Anijsblokje, ik heb nog geen nieuwe uitdaging gekozen, ben nu gewoon lekker doorgegaan met de huidige, zit er nu ook wel lekker in dus kost me minder moeite om die 10.000 te halen. Geen idee nog wat mijn volgende sportieve challenge wordt, dus als iemand nog suggesties heeft dan hoor ik het wel  

Fijn dat je gisteren zo'n goede dag hebt gehad! Wat voor muziek maak je? Speel je zelf een instrument? 
Ik hoop dat er in je vriezer dan wat gezonde opties liggen, en dat je dus niet de hele week diepvriespizza's eet  

Randomwriter, je klinkt lekker positief, heel goed! Fijn ook dat je ondanks je verkoudheid wel weer wat meer kunt gaan trainen. Wanneer is de cross waar je nu voor oefent? 

Bij mij blijft het nog steeds redelijk stabiel tussen de 72,5 en 73 kg gaan nu. Hoopte eigenlijk dat ik eind deze maand met mijn verjaardag de 70 kg zou halen, maar ik verwacht dat dat nu toch niet lukt. Blijf lekker wandelen en sporten, dus ik zie wel waar ik uit kom. 

Ik doe al een aantal jaren als ik ben wezen carnavallen daarna ook mee met het katholieke vasten, ik kies dan één of enkele dingen uit die ik normaal gesproken graag lust, maar nu tot pasen laat staan. Eerdere jaren was dat bijvoorbeeld geen alcohol, geen luxe koffie (cappuccino, verkeerd, latte etc.), geen snoep/chocola.. dit jaar ga ik voor geen kaas. Ben een echte kaaskop, gek op kaas bij al mijn eten, dus ik merk wel dat het een echte uitdaging is al! Ik ben katholiek opgevoed, maar wij deden vroeger nooit aan vasten, ben ik dus mee begonnen toen ik echt ging carnavallen onder de rivieren onder het mom van: als ik het feesten van carnaval doe, dan ook de soberheid van het vasten daarna! 

Zoals jullie misschien wel merken hou ik dus wel van challenges. Merk dat ik eigenlijk altijd wel een of andere uitdaging (met mezelf) heb lopen, zoals dus dat wandelen, vasten, zo min mogelijk nieuwe kleding kopen (ben fan van kringlopen en Vinted geworden, zeker omdat ik daar nu ook random dingen uit de rekken kan trekken en daar veel waarschijnlijker gewoon in pas!).. moet daar altijd wel mee oppassen dat het niet obsessief wordt, maar dat gaat tot nu toe wel goed. 

@Gemberkoekje - welkom!!! Heb je al een plannetje gemaakt wat je wil? Ik kan beter helemaal geen chocola of koekjes eten en merk dat ik dan heel gelukkig kan worden van wat duurder fruit in plaats van de chocola maar weet ook wel uit dit draadje dat sommige mensen liever wat minder eten en toch een koekje bij de koffie kunnen nemen op die manier.

JtM

JtM

14-03-2022 om 12:55

Welkom Gemberkoekje, leuk dat je mee wil schrijven.
Sport je ook of wil je het afvallen dmv eetverandering doen?

Anijs, om jezelf te verwennen zijn schoenen altijd goed, haha! Nieuwe schoenen of een nieuwe tas kan ik altijd zo van genieten. Dat is echte verwennerij voor mij.
Directeur is inderdaad deze week weer terug op kantoor, collega hopelijk woensdag weer aan het werk. De smaak is gelukkig weer redelijk terug gekomen, ik heb alleen nog niet echt veel honger.
Wat fijn dat je muziek hebt gemaakt, speel je een instrument? En heerlijk een wandeling zonder jas. Langzaam word het weer steeds beter. Heel herkenbaar qua eetkeuzes wanneer je inspiratieloos bent. Wij zitten thuis ook weer in zo’n periode, nergens zin in en uiteindelijk kies je dan toch de minder goede keuzes.

Je weekend klinkt goed RW, fijn dat je zo genoten hebt en dat je het lopen weer opgepakt hebt. Een cross van 5km klinkt goed. Is zo’n cross dan ook ‘off-road’?
En wat fijn dat je onder de 85kg bent gekomen, zit je er nu nog onder?

Dat zou ik ook moeilijk vinden om van de kaas af te blijven Chocoladeaardbei, succes met je nieuwe challange. Leuk dat je jezelf zo uitdaagt!

Hier wel een fijn weekend gehad. Mijn beste vriendin en ik zijn op dezelfde dag jarig en ze gaf een feestje zaterdag. In eerste instantie had ik wat familie uitgenodigd om mijn verjaardag zaterdagmiddag te vieren maar gezien mijn energie level heb ik familie afgezegd zodat ik 's avonds energie had om naar het feestje van mijn vriendin te gaan. Dat was erg gezellig, gisteren had ik een katerdagje haha.
Ik blijf nog zo moe na het ziekzijn, vervelend is dat, hopelijk wordt dat snel beter.

Qua gewicht gaat het ook best prima, ik zit nu op 70,5kg. Had eigenlijk gehoopt om voor mijn verjaardag onder de 70kg te zitten, maar hopelijk haal ik dat dan deze week. Ik hoop deze week ook energie genoeg te hebben om weer te gaan sporten, beetje jammer zo.
Zou iemand de tabel nog willen aanpassen?
Huidige gewicht: 70,5kg
Afgevallen: 6,9kg
BMI: 26,5

Had laatste tijd steeds vaker last van mijn knie, omdat dat aan bleef houden toch maar afspraak bij de fysio gemaakt. Vandaag ook weer wezen wandelen, grotendeels vlak wat prima ging, paar 100 meter heuveltje op en af en knie doet gelijk weer rottig. 

Net bij de fysio geweest, blijk een overbelaste knieschijf te hebben, dus ze heeft hem ingetapet en heb oefeningen gekregen, voorlopig maar even wat rustiger doen qua sporten, squats en dergelijke mogen nu niet. 

Tabel is bijgewerkt!

Gemberkoekje, mocht je al een doel in je hoofd hebben wat je ook in de tabel wilt, laat maar weten.

Ik was jullie nieuwe berichtjes aan het lezen en dacht even dat ik dubbel zag . Zowel bij Chocoladeaardbei en bij JtM precies dezelfde wens, rond/onder de 70 kg bij jullie verjaardag... ik vond het wel toevallig.

Chocoladeaardbei, wel heel erg balen dat je nu met een blessure zit... Hopelijk helpt het tapen ook wat tegen de pijn en gaat het snel weer wat beter. En dus weer een nieuwe challenge, geen kaas! Een vriendin van mij doet hetzelfde, niet specifiek met kaas , maar inderdaad ook de vastentijd na de carnaval.
De cross waar ik voor train is pas in juni, dus ik heb nog even. Al vergeet ik soms dat we ook alweer halverwege maart zitten... Tijd gaat snel!

MelMel, ik zit daar een beetje tussenin, tussen het 'beter helemaal niet' en 'af en toe moet kunnen'. Dat fluctueert bij mij echt, ik heb momenten dat ik echt voor de 'helemaal niet' moet gaan omdat ik anders weet dat het mis gaat. Andere momenten weet ik dat het 'af en toe' ook echt af en toe blijft, dus dan kan dat wel.
Ik er weer ietsje meer rust bij jou op het werk inmiddels? Geen verwarde mensen meer hoeven najagen?

JtM, ik begrijp dat je dus al jarig bent geweest? Alsnog gefeliciteerd! Betekent dat dat ik er een eentje achter moet zetten in de tabel? Of blijf je hier lekker nog even 30  .
Wel balen inderdaad dat je moest kiezen tussen feestjes omdat je het anders nog even niet trekt qua vermoeidheid. Maar klinkt alsof je een prima keuze hebt gemaakt!

De cross die ik ga doen is inderdaad volgens mij vooral off-road. Door een stuk natuurgebied heen geloof ik. Maar heb me er nog niet heel erg in verdiept eerlijk gezegd... Eerst maar eens opbouwen.
Vandaag de derde training gedaan, ik was gisteren ook geweest maar de maandag komt mij beter uit dan de dinsdag, dus daarom maar even twee dagen achter elkaar. Woensdag wil ik weer. Ik vind het wel wat lastig om het schema aan te houden wat ik voor mezelf op internet had gevonden, maar het voelt alsof die wel heel erg 'from scratch' beginnen en ik toch al ietsje verder ben. Dus ik verbouw het schema hier en daar een beetje naar mijn eigen zin.

Ik zat vanochtend niet meer onder de 85, sterker nog, ik zat tegen de 86 aan. Maar ik kan het allemaal verklaren, dus ik zit er niet mee. Heb dit weekend alcohol gehad, meer koolhydraten dan normaal gegeten en ik had last van mijn darmen. Tja, dan komt er maar zo een kilo bij. Gelukkig zijn dat de kilo's die er ook altijd weer makkelijk af gaan als ik me weer netjes aan mijn planning houd. Ik weeg me nog steeds iedere dag, en dat bevalt me erg goed. Ik zie de cijfers op de weegschaal nu puur als 'informatie', niet als waardeoordeel. En de ene dag leg ik die informatie naast me neer, de andere dag pluis ik die informatie wat meer uit om te zien waar het vandaan komt.
Wat dat betreft gaat het echt lekker!

JtM

JtM

15-03-2022 om 10:09

Oh wat balen van je knie Chocoladeaardbei. Hoe lang moet je knie ingetaped blijven? Hopelijk merk je snel verbetering!

Haha ja klopt RW, ik was afgelopen zondag jarig, 31 jaar inderdaad. Ik was nog niet eens gewend aan het 30 zijn en toen kwam er alweer een jaar bij
Wat leuk zo'n cross door een natuurgebied, dan zit je in ieder geval wel in een mooie omgeving. Probeer je om de dag te gaan lopen om op te bouwen?
Wat fijn dat het iedere dag wegen je goed bevalt en je niet 'gek' maakt. Ik weeg ook iedere dag en vind dat eigenlijk ook wel fijn, vaak is het te verklaren waarom het gewicht wat omhoog is gegaan en merk je de dagen erna dat het snel weer naar beneden gaat tot je terug bij je eigenlijke gewicht bent. 

Hoi, ik had me aangemeld maar ik merk nu al dat ik het te druk heb om actief mee te schrijven en op iedereen te reageren. Ik kom wel meelezen om inspiratie op te doen 

Gemberkoekje, geen probleem hoor! Voel je niet verplicht. Er zijn wel meer stille meelezers .

JtM, wat gaat dat hard hè... Ik ga alweer richting de 41. Blijf het gek vinden. Voel me geen veertiger, maar heb eigenlijk ook geen idee hoe de gemiddelde veertiger zich voelt. Ook geen veertiger waarschijnlijk . Ik probeer nu inderdaad om de dag te rennen, in ieder geval drie keer per week. En dan nog een avond wandelen erbij. Het was vandaag ook echt weer heerlijk, gezellig met dochter samen, zij op de skates, ik rennend. Zit nu nog in de korte intervalletjes, maar merk al wel dat ik aan het opbouwen ben. En omdat ik echt train voor iets, is mijn motivatie weer helemaal terug! Fijn!
Jij weegt dus ook iedere dag, wanneer bepaal je dat het gewicht dat je hebt ook de tabel in gaat? Heb je daar een 'grens' voor, bijvoorbeeld minimaal 2x achter elkaar ongeveer dat wegen? Ik zit soms ineens een dag een stuk lager, maar dat zet ik dan meestal nog niet in de tabel. Pas als ik het een aantal keer heb gezien op de weegschaal, voelt het ook dat het 'klopt'. Zo was ik laatst ineens ruim onder de 85, nu zat ik er alweer een paar dagen boven. Dan wacht ik maar even met aanpassen totdat ik er weer een paar dagen onder zit. Ergens ook wel mooi/interessant om die fluctuaties te zien. Het relativeert altijd wel goed vind ik.

JtM

JtM

17-03-2022 om 11:02

Wat gezellig dat je gisteren een rondje met je dochter hebt gedaan! Ik kan me goed voorstellen dat je nu extra motivatie hebt nu je een doel hebt om te halen. 
Ik kijk inderdaad ook of ik een paar dagen rond hetzelfde gewicht zit voordat ik het laat aanpassen in de tabel Gisteren heb ik bijvoorbeeld soep gegeten die wat zout was uitgevallen, dat merk ik dan vanochtend meteen op de weegschaal, +100 gram. Als ik vandaag weer netjes eet / weinig zout binnen krijg is dat morgen weer weg. Fijn om het zo door te hebben vind ik.

Ik voelde me gisteren eindelijk weer voor het eerst fit, met energie. Daar heb ik meteen gebruik van gemaakt. Ik heb zoon op de fiets weg gebracht en opgehaald van school, ben wezen sporten, een lekkere ronde met de hond wezen wandelen en 's middags nog gepoetst thuis. Dat was wel weer even fijn. 

Wel heel fijn trouwens, ik trok vanochtend een broek een maat kleiner uit de kast en die past weer   
Dat is weer een extra motivatie om zo door te gaan.

Ik woog vanochtend 79.95 kg met een BMI van 26.7 (zag dat mijn hogere gewicht van vorige week niet in de tabel was opgenomen; laten we dat vooral zo houden 😬🙈😂)

@JtM - leuk om te lezen dat jij ook iedere dag weegt en dat dat voor jou werkt. Ik vind het ook een handige manier om de lijn te zien en te merken wat fluctuaties te weeg brengt. Ik heb wel besloten tijdens nachtdiensten niet meer te wegen - dat fluctueerde me toch net iets te veel naar boven! Wat fijn dat je je weer fit voelt; als je te veel energie hebt mag je hier ook gerust komen opruimen. Fijn ook dat zo’n broek weer past. Ik heb nog een leren jasje dat niet dicht ritst maar mijn hele kledingkast past weer. Heb ook erg veel weggedaan (alhoewel ik sowieso erg weinig kleding bezit dus zoveel was het niet).

@RandomWriter - fijn dat je zo lekker loopt. Ik ga voor het weekend uit is ook registreren voor een loopje, lijkt me een goed doel voor mezelf. Volgende week zaterdag alweer de derde Park Run met collega’s. Hopelijk komen er deze week meer. Ik heb er zin in. Mijn vader is dan ook op bezoek. Mijn hond hinkt op het moment, gisteren bij dierenarts meloxicam gekregen en nu is het helemaal over maar deze week houden we het toch maar even bij wandelen. Ik ga wat meer onderzoek doen over Apple Watch batterijduur. De batterijduur van mijn Iphone mini valt me heel erg tegen. (En ja ik werkte voor Artsen zonder Grenzen in Afghanistan.)

@Chocoladeaardbei - hoe is met je knie? Vervelend is zoiets. En jij ook al een Garmin ipv Apple Watch. Strava de sport app doet trouwens heel veel challenges. Volgens mijn in Ned ook. Vind ik zelf wel leuk om aan mee te doen. Ben je verder wel weer fit?

@anijsblokje - ik had eerder niet echt kadootjes voor mezelf maar hoop dat het werkt voor de laatste elf kilo. Ik háát trouwens nieuwe schoenen kopen, hoge wreef en iets meer dan een halve maat verschil. Fijn dat je ook veel aan je personal trainer hebt. Ik heb vandaag jumping squats en plank walkouts gedaan, paar meer per minuut dan vorige week, zwaar maar wel fijn om vooruitgang te merken.

@Grietje2 - hier was het vanmorgen om zes uur al licht - fijn hè.

@JEMMER - alles goed?

@Gemberkoekje - lees gewoon lekker mee, hopelijk lees je iets dat jekan gebruiken

@RandomWriter: Wat fijn dat je een lekker weekend had, met familiebezoek en een nachtje in een hotel. En hoera, weer gaan hardlopen! Heel fijn voor je als dat weer gaat. En inderdaad moet je soms die schema's een beetje naar eigen hand zetten, dusgoed dat je dat doet. Crossloopjes zijn/waren altijd mijn favoriet. Zo kom je nog eens ergens. Wat leuk dat je dochter mee ging skaten. Het is daar ook echt wel ideaal weer voor natuurlijk.

@Gemberkoekje: Ik begrijp dat je toch niet meer mee wil schrijven. Jammer, maar dat kan natuurlijk. Wie weet duik je af en toe op als je iets wil schrijven, of blijf je een stille meelezer: kan allemaal. Het is zeker geen verplichting om (altijd) op iedereen te reageren hier, hoor! Succes met wat je ook gaat doen! 

@Chocoladeaardbei: En, heb je al een afspraak bij de pedicure? 
(En deze is ook een beetje @JtM) Ik speel inderdaad een instrument en zit in een orkest. Maar hoe, wat en waar precies dat houd ik lekker geheim. (ik wil niet dat er puzzelstukjes te leggen zijn ) Laten we het erop houden dat ik redelijk goed ingevoerd ben in de wereld van de klassieke muziek. 
Hoe bevalt het leven Zonder Kaas? Probeer je dan evt wel de vegan alternatieven? Ik zou het niet weten, een nieuwe uitdaging voor je. Iets op het gebied van bewegen? 7 minute-workouts 3x per week ofzo? Het moet vooral iets zijn wat je zelf ziet zitten, wil je zorgen dat het haalbaar is! Hoewel nu met je knie...moet je maar even voorzichtig doen. Bijzonder dat je zelfs je knieschijf kunt overbelasten. (met wat voor soort bewegingen?) Ik hoop dat het intapen helpt en dat het snel weer gaat! 

@JtM: Gefeliciteerd nog! Wat balen dat je je eigen feestje moest afzeggen ivm verminderde energie, maar gelukkig maakte het gezellige feestje bij je vriendin veel goed. Inclusief kater dus. Had je die kater op je verjaardag zelf?  Wat goed dat je weer bent wezen sporten, en je ook nog allerlei andere dingen hebt kunnen doen. Ben benieuwd of jullie de eveneens inspiratieloze eetweek een beetje door komen! 

@MelMel: Ik ben groot barefootschoenen-fan. Dus dat geeft je een idee misschien. Normale schoenen pas ik niet meer omdat de vorm van mijn voeten is veranderd.  Ik snap niet meer hoe het overgrote deel van de rest van de wereld op reguliere schoenen kan lopen. En ja, ik heb ook hele gekke barefootschoenen maar ook exemplaren waar je niet veel bijzonders aan ziet.
Arme hinkende hond...aan de pijnstillers! Gelukkig helpt het dus wel. Veel plezier alvast met het bezoek van je vader en de Park Run dit weekend. Loopt hij ook mee? (Je vader, laat je hond maar even met rust! Los daarvan zijn honden bij hardloopwedstrijden sowieso irritant) Wat voor hond heb je eigenlijk? 

Ik ben ziek thuis. Covid. Waarschijnlijk opgelopen tijdens de twee optredens van afgelopen weekend. Maar dat had ik er voor over, want het was geweldig om weer concerten te kunnen geven. 
Ik ben er behoorlijk beroerd van: moe en lamlendig. Heel verkouden ook. Koorts zoj kunnen maar ik zie niet veel meerwaarde aan om dat te weten dus meet het eigenlijk niet. Werken zit er dan ook even niet in. Wel balen want er waren juist deze dagen belangrijke dingen gepland, maar gelukkig heb ik lieve collega's die inspringen voor me. Ik hoop heel erg dat als ik me nu rustig houd, dat ik er dan zo snel mogelijk weer bovenop ben.

JtM

JtM

17-03-2022 om 14:28

Mel; Oh nee, dat snap ik inderdaad met nachtdiensten, daar raakt heel je lichaam van in de war. Die ochtenden zou ik ook niet wegen! Haha mijn opruimwoede duurde niet al te lang hoor ik ben niet zo’n opruimer / poetser. We hadden een schoonmaakster maar die heb ik helaas moeten ontslaan, nu dus even zelf doen totdat we iemand anders gevonden hebben. Die opruimwoede heb ik maar heel weinig (helaas).
Jasjes die net niet dichtgaan zijn meestal niet zo erg, vind ik. Leuke sjaal erbij om en niemand die ziet dat het jasje eigenlijk niet dicht gaat. Al heb ik nog een heel mooi zomerjasje maat 38 hangen, die paste ik afgelopen zomer overduidelijk niet. Hopelijk deze zomer wel weer!
Heftig dat je in Afganistan hebt gezeten, daar zul je een hoop ellende hebben gezien.

Groot gelijk dat je niet alles op het forum neerplempt Anijs. Leuk dat je concerten weer leuk waren, balen dat je er Corona aan over hebt gehouden. Hopelijk voel je je snel beter.
En ja, die kater had ik inderdaad op mijn verjaardag. Had ik meteen weer door dat ik geen 18 meer ben, haha.

Ben ik weer even.
Om 6 uur al licht uuuhmm dan heb ik mijn ogen nog dicht hoor 🤪
Van de week op mijn mooie blauwe fietst gefietst. Het was mooi weer en ging met dochter naar de tennis toe. Ik zei we gaan fietsen scheelt weer benzine.
Anijs beterschap.

JtM

JtM

18-03-2022 om 10:29

Vanochtend stond de weegschaal op 70.2 kg nog 300 gram en dan is er weer een doel behaald
Net weer wezen sporten, kunnen we de benodigde beweging ook al afvinken voor vandaag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.