Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

@RandomWriter: Dankje voor de niet-aanbeveling van diepvriesgroente.  Komt overeen met hoe ik het ervaar. Ik heb wel altijd 'tuinerwten' in de vriezer liggen en als ik ze tegen het lijf loop ook tuinbonen. En voor sommige recepten (bijvoorbeeld socca) is diepvriesspinazie handig, dus dat gebruik ik ook nog wel. Verder niet inderdaad. 
Hoe is het gegaan met jullie klusweekend, vorige week? Kunnen doen  wat jullie van plan waren? Lekker geregeld en het plafond in de badkamer weer klaar? Hopelijk even een rustiger weekend deze week, hoewel het qua klussen ook altijd heel fijn is als er dingen weer gebeurd zijn! 
Wat fijn dat het qua eten nu weer lukt im bewuste keuzes te maken, want zo lees ik het. En dat lopen...wandelen is ook al hartstikke goed! 

@Chocoladeaardbei: Fijn om te weten dat je nog altijd meeleest! Ik heb voor het terug reageren altijd twee tabbladen open met het topic, in het ene schrijf ik per bericht terug en in het andere lees ik wat er is geschreven. Dat werkt voor mij goed. Wie weet kun je er wat mee.
Wat betreft hoe het gaat: realiseer je dat je gewicht stabiel houden nadat je meer dan 10 kg bent afgevallen ook al een heel mooi resultaat is! Bedenk je bijvoorbeeld ook hoe je je voelt tov eerder, denk aan de dingen die nu makkelijker gaan...enzo! Je hebt al heel veel gewonnen. Goed idee om eens bij de sportschool te gaan kijken wie er mee kan denken over gerichte oefeningen, passend bij je doel. Zodat je ook bij de apparaten en je zelfstandige rondjes inderdaad effectief traint. Dat is natuurlijk helemaal geen gekke vraag. Wanneer ga je daarmee aan de slag? En wie weet merk je trouwens ook aan je lichaam dat de vorm van je lijf verandert omdat je sterker wordt- dat zie je dan niet zozeer terug in kilo's maar merk je nog aan andere dingen??!

@JtM: Die sperziebonen uit de vriezer was voor mij eens en nooit weer, dus geen ander merk geprobeerd. Dit was het huismerk van de supermarkt, daar lijkt me op zich niks mis mee maar ik vond het dus een muffe bende en de bonen hadden geen echte bite. Wie weet had ik ze ook iets korter moeten koken ofzo. (had wel de kortste kooktijd zoals aangegeven op het pak aangehouden, iets meer dan blancheren was het geloof ik) Als de verse sperziebonen er verlept uitzien, neem ik gewoon iets anders mee.  
Ik heb de sportkleding binnen,maar het meeste gaat helaas retour. Ik vind het nog altijd lastig om de maat goed in te schatten, sportkleding die ik nu fijn draag varieert van M tot nog altijd XL voor sommige dingen. Ik vind het ook fijn als het wat losser zit, snap niet waarom iedereen in vreselijk strakke sportkleding wil rondlopen. Dus met de maten zit ik nog wat te klooien en sommige dingen staan niet zo mooi of zitten niet zo lekker. Uiteindelijk had ik dus toch beter 'live' kunnen gaan passen! Weet ik dat ook weer. (al vind ik soms het aanbod dat ze hebben bij de hardloopsoeciaalzaak hier wat beperkend, maar dat komt natuurlijk ook door al die mensen die online bestellen en hoe iedereen nu ook 'gewend' is aan veel om uit te kiezen)
Hoe gaat het deze week tot zover, nu je weer in het gareel zit? (met zowel eten als werken!) Kan me voorstellen dat het rust en duidelijkheid geeft om vooruit te plannen wat je in een week eet. Ik heb wat dat betreft een voordeel aan alleen zijn want ik hoef nooit te overleggen of rekening te houden met wat iemand anders wel en niet wil!
Ook jij dus op zoek naar meer gerichte training in de sportschool, eigenlijk net als Chocoladeaardbei. Ben benieuwd of het je al gelukt is om te gaan kijken of die andere sportschool inderdaad zo leuk is als je denkt! 
Wordt het in de sportscholen alweer rustiger, of is het goedevoornemenseffect nog van kracht? (ook omdat de sportscholen eigenlijk ook pas recent weer open zijn gegaan natuurlijk) Hopelijk heb je je wandelingetje nog kunnen maken gisteravond. Want we gaan weer richting gek weer, bijna het hele land krijgt last van Eunice! Toevallig ken ik iemand die zo heet - normaalgesproken is dat niet iemand die veel mensen tot last is, dus hopelijk valt het mee. 
Wat heb je voor jezelf ingebouwd om jezelf te herinneren aan dat je merr wil drinken? Flesje water op je bureau? Beker of glas vullen elke keer als je opstaat op het werk? Of nog iets anders? Bij mij gaat veel (meestal water) drinken vanzelf, dus ik heb geen ervaringsdeskundige tips! Ik zit eigenlijk altijd met verbazing te kijken hoe weinig 'men' drinkt. En nu ik dit schrijf heb ik alweer zin in water! 

@Grietje: Wat balen dat je covid hebt opgelopen. Ik hoop dat je je redelijk oké voelt en niet al teveel last hebt. Beterschap! Zijn er meer gezinsleden ziek? 

Hier heb ik weer veel slechte nachten achter de rug. Vandaag naar de huisarts voor iets waar ik al lang last van heb en wat eraan kan bijdragen dat ik weer even wat slechter slaap. Sorry dat ik zo cryptisch blijf. Hopelijk kan de huisarts iets betekenen. Overigens is het niet de huisarts die ooit dingen vroeg toen ik nog zwaarder was en wat bij mij juist de deur dichtdeed om het erover te hebben. (al was ik er toen zelf ook vast niet aan toe, want voor gedragsverandering moet je zelf ook willen en kunnen veranderen!) Maar ik heb speciaal even nagevraagd bij welke huisarts ik terecht kon morgen. Het maakt me niet veel uit, maar als het 'die ene' was had ik mogelijk een dubbel consult gevraagd om nog even met hem te bespreken hoe die vragen op mij over waren gekomen destijds. Hij vroeg bijvoorbeeld bij het weggaan nog op de drempel "En hoe gaat het eigenlijk met afvallen" terwijl ik voor heel iets anders was geweest en we het helemaal niet over mijn gewicht hadden gehad...ik werd dan dus door die vraag overvallen en schoot in de verdediging, of wist hoogstens iets uit te brengen als "het is wat het is en het gaat op en af, soms gaat het goed en dan weer minder". Maar als ik dan eenmaal echt buiten stond voelde ik me altijd boos en beledigd/gekwetst en dat maakte voor mij juist de drempel hoger in plaats van lager om naar de huisarts/praktijkondersteuner te gaan, waardoor ik bijvoorbeeld ook heel lang niet mijn bloeddruk liet controleren, die toen te hoog was en waar ik ook medicatie voor gebruikte. Omdat ik me dus schaamde en me gekwetst voelde. 
Toen ik me erin ging verdiepen, heb ik overigens wel gelezen dat het 'casual' vragen naar hoe het ging mbt mijn gewicht zoals deze huisarts deed of probeerde te doen juist geadviseerd wordt aan huisartsen en dat er ook wetenschappelijk bewijs voor is dat dat goede resulttaten oplevert. Alleen mij blokkeerde het juist en gaf het omgekeerde effect en het lijkt me toch goed om dat nog een keer te bespreken. (ook op aanraden van de praktijkondersteuner overigens!) Maar goed, dus niet morgen want dan zie ik een andere huisarts. 

Verder ben ik volgens mij weer goed op weg. Nogmaals, hoera voor mijn diëtist die ervoor gezorgd heeft dat ik 'gewoon' de draad weer oppak. (ook al ben ik zelf degene die het uiteindelijk moet doen!) En dat gaat dus goed. Ik merk dat het heel erg vooruit denken en plannen is en als dat me lukt, is het meteen ook veel makkelijker. 

Sterkte voor iedereen alvast met de aankomende storm! Hopelijk gebeuren er geen gekke dingen. 

Chocoladeaardbei, niet erg toch, dat je niet zoveel schrijft? Ik vind het soms ook wel eens moeilijk om er de energie voor te vinden. Maar als ik eenmaal begin dan blijf ik vaak schrijven. Tis niet voor niks mijn vak  .
Probeer ook tevreden te zijn met het feit dat je stabiel blijft hè? Dat is vaak al moeilijk genoeg. En vanuit daar kun je dan kijken of, en zo ja hoe, je er nog wat vanaf kunt krijgen.
Heb je bij je huidige sportschool nog niet echt een intake of programma gekregen? Geen idee hoe dat bij de verschillende sportscholen werkt hoor. Kan me voorstellen dat je dat ook kunt kiezen.

JtM, wij hadden tot voor kort ook een vaste frietdag, maar die heb ik afgeschaft. Ik merkte dat dat bij mij ervoor zorgde dat ik qua gewicht stil bleef staan. Dus voor nu is dat even klaar. Komt misschien wel weer als ik meer richting mijn streefgewicht ben. Morgen komt er waarschijnlijk wel weer een frietdag (of pizzadag) aan, we krijgen bezoek en gaan waarschijnlijk eten bestellen. Dat calculeer ik dan maar gewoon in.

Qua klussen vind ik het ook leuk om veel dingen zelf te proberen. Vroeger hielp ik mijn vader altijd mee als hij thuis aan het klussen was, en zo heb ik best wat dingen geleerd. Ook tijdens één van mijn opleidingen heb ik bepaalde handigheidjes geleerd, zoals het solderen van leidingen en het werken met elektriciteit. En afgelopen weekend is daar dus tegelen bij gekomen  .

Heb je al een afspraak gemaakt bij die andere sportschool? Ik zou bij zo'n sportschool ook echt een trainingsprogramma moeten hebben. Anders heb ik geen idee wat ik aan het doen ben.
Veel drinken probeer ik ook, op het werk lukt me dat beter dan thuis. Daar drink ik zo een mok of vijf aan thee weg. En dat zijn flink grote mokken. Ik loop dus ook regelmatig naar het toilet  . Wel goed, anders zit ik echt de hele dag alleen maar op mijn bureaustoel. Regelmatig even opstaan, plassen en thee halen is dan wel goed  .

Grietje, beterschap! Balen dat je geveld bent door Covid. Heb je er veel last van? Hopelijk knap je snel op!

Anijsblokje, ons klusweekend is goed verlopen, maar duurde wel langer dan ik gehoopt had. Hebben echt twee volle dagen geklust, en daarna natuurlijk gewoon weer aan het werk. Ik was behoorlijk moe, en vervolgens heb ik afgelopen woensdag nog wat dingen moeten afronden (tegels voegen, plafond verven), dus na het werk ook de hele middag en avond weer geklust. Gisteren was ik dus helemaal gesloopt en vandaag ook nog niet bijgetrokken. Dit weekend hebben we logees, dus ik moet wel zorgen dat ik vanavond op tijd in bed lig.
Maar het klussen is verder naar tevredenheid gegaan, wat we af wilden hebben is wel af gekomen. Het toilet en de badkamer zijn eindelijk weer toonbaar  .

Gisteren nog wel een blokje gewandeld, maar ik moest me er echt toe zetten. Ik ben ook minder ver gegaan dan normaal. Mijn lijf wilde gewoon niet meer. Heb ook onwijs spierpijn tussen mijn ribben, denk van het tegelen in een kleine ruimte. Dan gebruik je spieren waarvan je niet wist dat je ze had...

Het eten was dit weekend en de dagen erna wel weer ietsje minder goed dan afgelopen weken, maar heb het nu weer opgepakt. Heeft tot resultaat gehad dat ik deze week weer even omhoog ben geschoten maar ook redelijk vlot weer omlaag. Zit nu dus weer ongeveer hetzelfde als een week geleden. Morgenavond wordt weer een minder gezonde avond, maar verder houd ik me er weer netjes aan.

Hoe was het bij de huisarts? Kon hij wat voor je betekenen? Vervelend dat je zo slecht slaapt, dat kan echt slopend zijn weet ik uit ervaring.
Wel heel goed om het wellicht op termijn nog eens met die betreffende huisarts erover te hebben hoe je die aanpak toen ervaren hebt. Zoals je zelf ook al relativeert, zij weten ook niet alles en iets wat bij het gros van de mensen werkt, hoeft niet bij iedereen te werken. Als mensen daar dan achteraf nog feedback op geven, leren ze alleen maar bij. Een goede huisarts kan dat denk ik alleen maar waarderen.

Fijn dat het is gelukt om de draad weer op te pakken. Dat doe je inderdaad zelf, maar met de juiste ondersteuning wordt dat wel makkelijker.

Hier waait het flink, Eunice is op haar hoogtepunt geloof ik. Wij zitten niet in het zwaarst getroffen gebied gelukkig, dus het is hier nog te doen. Maar ben blij dat ik al een paar uurtjes lekker thuis zit. Zo maar eens even koken.

JtM

JtM

19-02-2022 om 09:22

Hoe is het bij de huisarts gegaan Anijs? Ik kan me goed voorstellen dat zulke 'terloopse' opmerkingen of vragen over je gewicht je tegen hebben gehouden om een afspraak te maken. Goed dat je die desbetreffende arts daar op aan gaat spreken.

Knap hoor RW dat je jezelf al die dingen hebt aangeleerd. Dat scheelt weer een hoop geld als je zelf veel kan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel weinig kan  
Ik was vroeger de jongste thuis waardoor er veel uit m'n handen genomen werd. En met een hele handige vriend hoef ik thuis ook niet te klussen. Zelfs als ik aanbiedt om te helpen doet vriend het liever zelf haha. Het is sneller om het zelf te doen als het mij eerst uit te moeten leggen. Al geef ik toe dat ik zelf ook niet heel veel moeite doe om iets te leren aangezien het niet nodig is.

Ben je weer een beetje bijgeslapen?

Hoe is het met Grietje en Mel?

En heeft er niemand stormschade opgelopen?

Ik ben gisterochtend gaan kijken bij de sportschool, heb een gesprek gehad en een rondleiding. Vanaf maandag gaat mijn proefweek in. Dan mag ik onbeperkt aan alle groepslessen mee doen en fitnessen. Mocht het niet bevallen kan ik alsnog aangeven niet daar te willen sporten, als ik niks aangeef start het abonnement. 
Maandagavond start ik meteen met een les bootcamp. Ik ben benieuwd! Sportschool zag er goed uit.

Hier ben ik weer even.
Ik voel me gelukkig een stuk beter. Wel wat slapjes natuurlijk na dagen niks doen.
Het voelde als een gewone griep voor mij. Snotterig, last van keel en griepbenen.
Echt van die steken in mijn benen zijn gelukkig weg.
Nu weer langzaam wat in huishouden doen.

met het eten gaat het redelijk merk dat ik nog niet op het juiste spoor zit.
Heb veel last van mijn psychische ‘problemen’ en dat werkt niet echt mee. Zat er zelfs over na te denken om weer naar de huisarts te gaan.
Door dingen uit te spreken met mijn partner ( wat ik gewoon meer moet doen als ik ergens mee zit, maar ik dit zo ontzettend moeilijk vind) luchte het aardig op.

Net een hotel geboekt voor in juni dan gaat dochter naar Billie Eilish en maken we er een gezellig weekend van. even iets om naar uit te kijken.

@Anijsblokje, goed idee, 2 tabbladen open houden, dat werkt inderdaad wel makkelijker  

Ik merk nu inderdaad vooral heel veel 'non scale victories', bijvoorbeeld dat het veel makkelijker is om kleding te kopen! Zat ik eerst altijd net op de grens of de grootste maat van een 'normale' kledingwinkel paste of dat ik naar een plussize winkel moest, nu heb ik veel meer keuze in kleding. 
En iets waar ik eerder nooit over na zou hebben gedacht, maar ik merkte vanochtend dat mijn bikinilijn scheren een stuk makkelijker is nu mijn bovenbenen wat smaller zijn 🙈 zulk soort dingetjes zijn dan wel heel fijn om te merken  
Ik heb afgelopen week ook wat nieuwe sportkleding besteld, herken het wel dat die maten nog wat lastig zijn. Ik hou wel van strakke sportleggings, die draag ik het liefst nu ook de hele dag met thuiswerken. Heb nu zelfs een croptop gekocht en die afgelopen week naar de sportschool gedragen, dat was ook wel een innerlijke overwinning! 

@anijs, lekker verse groente kopen dan als je de diepvriesversies niet lekker vindt, wel gewoon lekker blijven eten natuurlijk! Zelf koop ik eigenlijk alleen spinazie en doperwtjes in diepvriesvariant, en fruit. Vooral van die zakken met wokgroenten worden altijd zo zompig uit de vriezer vind ik. 

@Grietje, beterschap, ondanks dat je gelukkig alweer bijna beter bent. Even rustig aan doen, ook na een gewone griep moet je niet te snel alles weer willen! 
Leuk dat jullie een weekendje weg hebben gepland, goede combinatie

@RandomWriter, ik zit al een jaar of 4 bij mijn huidige sportschool, dus destijds wel een intake gehad en ook meerdere keren aanpassing van mijn schema, maar ik zag dat mijn laatste update daarvan in februari 2020 is geweest. Mag wel weer eens wat nieuws dus. Ik wil het steeds voor/na een groepsles regelen om een afspraak te maken, maar ik heb de pech dat de trainer dan net altijd druk is met iemand anders, dus als het morgen na de les niet lukt dan bel/mail ik ze wel even om een afspraak te plannen. 

Wat fijn dat jij zo handig bent en dus ook de aanleg wel hebt om zulke dingen te leren. Lijkt me ideaal! Al wil je dan misschien ook weer teveel zelf doen en dan ben je dus inderdaad gesloopt. Gelukkig is het dus nu zo goed als af?

@JtM, veel plezier met je proefweek! Lekker veel verschillende dingen proberen inderdaad, kijken wat voor soort lessen je leuk vindt  

JtM

JtM

21-02-2022 om 10:02

Wat fijn dat je veel 'non scale victories' opmerkt Chocoladeaardbei. Daar mag je zeker trots op zijn! Ik vind zelf sportleggings ook heerlijk zitten, daar woon ik in als ik thuis ben. 
Slim dat je je sportschema weer eens laat updaten, dat mag wel na 2 jaar

Gelukkig dat je je weer wat beter voelt Grietje. En neem gerust contact met de HA op voor je psyschise problemen, daar zijn ze voor.

Zoon testte zaterdag positief op Corona hij was vrijdagavond al wat koorstig en kwam zaterdagochtend met flinke koorts uit bed en klaagde over hoofdpijn. Maar even een test gedaan en die was meteen positief. Gelukkig voelt hij zich nu weer fit, heeft alleen weinig eetlust. Hij zit in ieder geval t/m woensdag binnen.
Gelukkig mogen vriend en ik wel naar buiten als we geen klachten hebben aangezien we de booster hebben. Ik werd deze week in ieder geval thuis.
Kijk er wel naar uit om vanavond mijn eerste proefsportles mee te doen, al ben ik benieuwd hoe dat gaat met dit weer aangezien de les ook (voor een gedeelte) buiten is. 

Hoihoi! Rustig hier...

JtM, geen stormschade hier, gelukkig! Hoe gaat het deze week bij de sportschool? Al enig idee of je ermee doorgaat?
Wel grappig, bij ons is dat klussen net andersom. Ik weet meer en heb meer kluservaring, en doe alles dus het liefst zelf. Maar ik probeer dat wel wat los te laten, vriend wil ook graag helpen, hij vindt ook dat hij dat moet doen (want: man ) en is zeker ook handig. Hij heeft alleen veel dingen nog niet eerder gedaan. Alles wat hij aanleert gaat zeker niet slechter als dat ik het doe, dus dat maakt het ook makkelijker voor mij om hem dingen te laten doen.
Bij jullie nu dus ook Corona in huis. Is hij weer helemaal opgeknapt? Hopelijk zijn jullie verder Corona-vrij gebleven, en is de quarantaine weer voorbij inmiddels.

Grietje, als je het nodig denkt te hebben, zeker naar de huisarts gaan! Wellicht heb je die stap inmiddels wel gezet. Met jezelf worstelen kost zoveel energie en dat is zonde. Fijn dat je wel weer wat opgeknapt bent, én wat leuks in het vooruitzicht hebt! Zo fijn dat dat soort dingen weer mogelijk zijn nu.

Chocoladeaardbei, hahaha, ik moest wel lachten om je 'non-scale-victories'. Zo fijn om dat soort dingen te merken!
Is het al gelukt om een afspraak in te plannen bij de sportschool?
Of het nu zo goed als af is, vraag je. Nou.... nog niet echt. Tenminste, wel de dingen waar we aan gewerkt hebben afgelopen weken, die zijn op wat kitrandjes, plintjes en het ophangen van een wastafeltje wel af nu. Maar de lijst is lang... En veel kost ook best wat geld, dus dat maakt het lastiger. We doen het allemaal op zijn tijd. Maar heb met dit huis wel echt een hoop kluswerk aangekocht. Dat wist ik en het was mijn enige optie op dat moment, dus dat heb ik geaccepteerd. Maar dat maakt wel dat we dus nog lang niet klaar zijn.

Het gaat hier best goed op weegschaalgebied (en verder ook wel hoor)! Ik ben eindelijk weer eens onder de 86 kg gezakt. Het kost eigenlijk steeds minder moeite, dus dat is fijn. De boekentip van Jemmer heeft me wat dat betreft wel echt het zetje gegeven dat ik nodig had.

Hoe is het met jou, JEMMER

En Anijsblokje en MelMel, ben ook wel benieuwd hoe het met jullie is?

JtM

JtM

25-02-2022 om 17:51

Grappig om te lezen dat het bij jullie in huis andersom is RW. Fijn dat je vriend die klus dingen wel makkelijk leert dan is het ook makkelijker om hem wat dingen te laten doen.
Fijn dat de weegschaal weer onder de 86kg is gekomen en dat het verder goed met je gaat.

Mijn proefles van maandag moest ik op het laatste moment afzeggen, de auto deed het niet
Dinsdag heb ik een andere les gedaan: een uurtje BBB (buik, billen, benen). Was een pittig maar leuk lesje. Ik heb er 2 dagen flinke spierpijn van gehad en nu nog een beetje. Vanochtend een halfuurtje een cardio groepsles meegedaan, wederom pittig maar leuk. Mijn volgende les staat voor zondag op de planning. Dan maandagavond weer bootcamp en dinsdagavond BBB.
Zoon heeft vakantie vanaf vanmiddag dus kan volgende week niet overdag gaan sporten. Ik blijf bij deze sportschool ga volgende week even een afspraak maken om een trainingschema te laten opstellen.

Ik bleef qua gewicht een beetje rond de 72kg hangen maar vanochtend was het 71.6kg. Helaas nog niet terug op gewicht van voor de vakantie maar dat komt wel weer ben nu flink bezig met sporten en gezond te eten.

@RandomWriter, ja, afgelopen woensdag afspraak gehad en mijn trainingsschema nu dus aangepast! Gelukkig door de 'hoofdtrainer', die kent me dus ook wat langer en weet gewoon goed wat goede oefeningen zijn in plaats van een stagiair die maar standaard de apparaten kiest en niks aanpast wat de computer tegen hem zegt (zoals ik eerder wel eens heb gehad). Nu dus wat meer oefeningen met losse gewichten etc. 
Komende dinsdag ook weer eens een fittest, kijken of dat ook verbeterd is met 2 jaar geleden. 

Dit weekend eerst even helemaal los gaan, want ik ga carnavallen! Ik vind het ook wel een klein beetje spannend nu, al die maatregelen loslaten, maar ik heb er wel enorm zin in. Morgen en zondag dus lekker feesten in Lampegat 😃

@RandomWriter: Ik ben er weer/nog, hoor. In drukke werkweken heb ik soms niet zoveel zin om te schrijven en ik had ook niet zoveel te melden eigenlijk. Maar natuurlijk wilde ik vooral kijken wat er gebeurt als ik even niet reageer. Grapje hoor. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat bij je mbt het eten en bewegen! Pikken de kinderen het dat je de frietdag hebt afgeschaft? Zelf denk ik dat het veel beter werkt dat je dingen als friet, pizza, pannenkoeken, ...eet als je er echt zin in hebt en niet 'omdat het vrijdag is' ofzo. Maar goed, leg dat maar eens uit aan je kinderen als je zoiets wil veranderen. Wat fijn dat je iets hebt aan de geheimzinnige boekentip van Jemmer! Het kan ook helpen om dingen te lezen om je focus te houden of weer even scherper te krijgen.

@JtM: Klinkt goed wat je schrijft over de sportschool. Hoe is het nu met je zoon? En hoe was het sporten buiten? Of is het nu weer binnen? Is de auto inmiddels weer gerpareerd? Anders is fietsen ook weer extra beweging, maar ik heb geen idee hoe ver de sportschool is voor je.

@Grietje2: Wat goed dat je zelf inziet dat het uiteindelijk alleen maar meer oplevert om dingen bespreekbaar te maken, ook al kan dat heel lastig zijn. 
Wat leuk dat jullie naar Billie Eilish gaan, echt een gelukje. Ik hoop dat je je in ieder geval lichamelijk steeds wat beter voelt. 

@Chocoladeaardbei:  Fantastisch, wat je schrijft over alles wat makkelijker gaat of waaraan je merkt dat dingen fijner voelen. En zelfs een croptop, super stoer dat je je daar ook lekker in voelt. Wat goed dat je een nieuw sportschema hebt. Ik ben benieuwd naar de resultaten van je fittest aanstaande dinsdag. Hopelijk heb je je bij het carnavallen een beetje gedragen, dat zal helpen bij de fittest.  

Hier is niet zoveel bijzonders te melden. Het gaat wel goed, maar niet fantastisch. Voor nu is het prima. De huisarts verwees me door naar het ziekenhuis en dat plannetje van de specialist lijkt wel wat te helpen. Sorry dat ik het een beetje vaag houd! En ik heb erg genoten van de zon de afgelopen dagen. Dat doet me echt goed. Je voelt ook echt de lente in de lucht. Heerlijk vind ik dat.

JtM

JtM

28-02-2022 om 09:19

Fijn dat je een nieuw (op maat gemaakt) trainingschema hebt Chocoladeaardbei! Hoe was het carnavallen? Ga je vandaag ook nog? 

Heerlijk dit weer zo inderdaad Anijs, hopen dat de regen voorlopig weg blijft! Fijn dat het plannetje van de specialist lijkt te helpen, ik hoop voor dat dat het probleem oplost. En niks bijzonders te melden is ook altijd wel prima toch? Dan gaat het in ieder geval niet slecht. 

Auto is weer gemaakt, we hebben een vreemd accu probleem dus toen de auto aan de lader gehangen had deed hij het daarna weer. Het sporten buiten heb ik dus af moeten zeggen, die dinsdag heb ik binnen gesport. Vrijdagochtend ook een cardio les (binnen) gevolgd en zondagochtend ook. Die les van zondag was echt heel zwaar, halverwege werd ik misselijk en had ik het idee dat ik moest overgeven, dus toen heb ik het maar even een stuk rustiger gedaan haha. 
Ik heb het sporten voor vanavond ook maar even afgezegd, even mijn lichaam een beetje rust geven en dan morgen weer een lesje volgen. Gisteren zijn wij ook even carnaval gaan vieren, zoon vond het fantastisch, hij wilde niet naar huis toen ik er wel klaar mee was haha.
Vandaag en morgen mag hij ook weer verkleed naar de BSO  

Anijs, goed dat je er nog/weer bent Snap het hoor, dat je in drukke weken even geen zin hebt om hiervoor tijd te maken. 

Ik heb, zoals te verwachten viel, corona opgelopen bij het carnavallen, dus vanavond geen fittest doen. Die wordt even doorgeschoven naar wanneer ik weer naar buiten mag. Valt nog mee met de klachten, vooral aan het hoesten en flinke keelpijn. Kan er wel heel slecht tegen dat ik nu verplicht binnen moet blijven, gelukkig weet ik van al mijn dagelijkse wandelingetjes dat ik (bijna) niemand tegen kom, dus dat kan ik nog wel blijven doen zolang ik me verder goed voel vind ik. 

@JtM: Ai. Ik heb geen auto (wel een rijbewijs overigens) maar "een vreemd accuprobleem" klinkt heel vervelend. Gelukkig dat het na opladen wel weer ging en de auto het deed, maar dat wil dus niet zeggen dat het niet plotseling weer kan gebeuren...? Lijkt me een lastig gevoel. Ik hoop dat de auto zich voorlopig gedraagt! 
Een sportles waar je misselijk van werd, klinkt helemaal niet fijn. Was je iets te fanatiek geweest tijdens die les (en daarom misselijk?) of later ook echt niet lekker? Goed dat je rustiger aan bent gaan doen en de latere les voor de zekerheid hebt afgezegd. Hopelijk voel je je intussen weer beter en kan je weer sporten, zodra de planning het toelaat. Wat leuk dat je zoon zo enthousiast carnaval aan het vieren was. Ik woon te hoog in NL om bij carnaval 'iets' te voelen. Volgens mij moet je er bijna mee opgegroeid zijn om dat te hebben. Maar ik ben sowieso niet dol op feesten, dus als ik in het zuiden was opgegroeid had ik dat misschien net zo goed niet gehad.  Overigens houd ik wel van bier, dus dat biedt geloof ik perspectief! Ben jij zelf opgegroeid met carnaval vieren? 

@Chocoladeaardbei: Wat balen dat je Corona hebt opgelopen. Ik kan me voorstellen dat je niet super strikt binnen blijft, inderdaad 'aan de randen van de dag' (dwz 's ochtends enigszins vroeg of juist 's avonds) lekker naar buiten kan volgens mij helemaal geen kwaad, zolang je dus goed nadenkt over waar en wanneer. Ik zou ook niet binnen kunnen blijven! Hopelijk blijf je je redelijk goed voelen, in ieder geval sterkte en beterschap. Ik hoop dat je gauw weer hersteld bent. Hoe ben jij met eten als je ziek(ig) bent? Hebt je juist veel trek (in specifieke dingen) of helemaal niet? 

JtM schreef nav mijn opmerking dat ik niet veel te melden had: 'dan gaat het in ieder geval niet slecht' en dat gaat het zeker niet. Eigenlijk moet ik concluderen dat het toch best wel heel goed gaat hier. Ik zag ineens iets met 66 op de weegschaal, wat betekent dat ik met alles wat ik wel en niet doe sinds mijn afspraak bij de diëtist een paar weken geleden, toch weer 2 tot 3 kg ben afgevallen. Ik lijk dus echt weer op de goede weg. (met ergens tussen de 0,5 en 1 kg per week eraf nu) Niet alleen in mijn hoofd! De tabel zal ik bijwerken als er een consistent getal op die weegschaal staat.
Voor mezelf heb ik weer heel scherp dat ik vooral veel meer ga eten bij een combinatie van stress en een gevoel dat ik alles alleen moet doen. Wat natuurlijk nooit echt zo is. Mijn geheimzinnige lichamelijke problemen waarover ik niet in detail wil treden zijn nu 'out in the open' (behalve in dit topic  ) en voor nu is er iets gevonden dat toch werkt, ondanks mijn aanvankelijke twijfels daarover. Gek, maar ook mooi, dat alles toch weer samenhangt daarin. Verder is er in mijn werkroutine weer een verandering, want van overwegend thuiswerken ga ik nu weer naar overwegend op locatie. Dat is nodig om allerlei redenen. Ik zie heel scherp dat dat een verandering is in routines en dat ik extra alert moet zijn op wat ik dan w en niet in mijn eigen eetroutines aanpas. Vooral niet kiezen voor de makkelijkste oplossing, maar even praktisch denken. Zo is het op sommige dagen veel handiger als ik warm lunch, (op het werk dus) zodat ik vrijwel direct (brood of bijvoorbeeld salade) kan eten als ik 's avonds vrij laat (en met honger) weer thuis kom. Ook zorg ik dat ik op de terugweg naar huis nog dingen kan eten, vaak (ongezouten!) nootjes en/of fruit. Ik neem meestal meer eten mee naar het werk, dan ik uiteindelijk daadwerkelijk eet. En traktaties enzo daarvan is weer even het uitgangspunt: nee, ...tenzij...heel erg lekker! (en meestal zijn werktraktaties dat niet) Alles wat voorverpakt is, is bij voorbaat nu al nee in mijn hoofd. Taart? Alleen als het lekkere (vaak zelfgemaakte) taart is. En dat werkt prima. 
Overigens merk ik zoveel verschil in opmerkingen over wel/niet eten van collega's. Ik ben ruim een jaar geleden overgestapt van de zorg naar het onderwijs. In de zorg werd met haviksogen gelet op wat eenieder wel en niet at. En daar was altijd commentaar op. Bijvoorbeeld mijn uitgangspunt dat ik werktraktaties niet at, tenzij... : "Ik vind je wel erg streng" "eet je dat nou nog steeds niet" etc.. In mijn huidige groep collega's wordt hierin helemaal niet op elkaar gelet, laat staan commentaar geleverd. Komt er iets op tafel, dan zegt een deel: Lekker, ik neem wat en anderen: Lekker, maar nee dankjewel nu even niet. Verder niets. Geen uitleg nodig. Geen oordeel. Geen commentaar. Valt me iedere keer weer op. Niet omdat ik er zelf een mening over heb, wel omdat ik het verschil echt verbazend vind. En geen idee of het te maken heeft met de wisseling van sector, of dat het de combinatie van mensen is. Hoewel ik in de zorg op best veel verschillende plekken heb gewerkt en eten/afvallen altijd een dankbaar gespreksonderwerp was, denk ik dat het toch vooral ligt aan de mensen met wie je werkt.

Verder schreef ik natuurlijk ongeveer een maand geleden dat ik duidelijk weer aankwam en dat in daarvan baalde en mee worstelde. Ik heb er ook bewust voor gekozen om in mijn omgeving te delen met de mensen om mij heen dat ik het alweer een tijdje lastig vond. Omdat ik het belangrijk vind om dat te kunnen delen - en ook omdat er veel mensen in mijn omgeving zijn die me erg hebben gesteund in het hele traject rondom mijn diabetes wegwerken en gezonder gaan leven. Ik vond het dus wel zo fair ook te delen dat ik het de laatste maanden weer lastiger vond. Daarop is ook weer fijn gereageerd door de (lieve! dus) mensen om mij heen. Veelgehoorde reactie toch ook: "Maar ik zie het niet". (dwz aan mijn lijf) En dat snap ik, bij maximaal 4 kg erbij. Ook wel weer mensen om me heen die zeggen 'wat goed' als ik bijvoorbeeld taart oversla, omdat ze weten waar ik mee bezig ben. Daar heb ik het dan ook wel over, dat dat niet wel of niet goed is, maar dat het ervan afhangt wat ik verder voor keuzes maak. En dat die +3-4 kg ook niks te maken had met dat stuk taart, maar meer met wat ik at als verder niemand anders het wist of er was. Thuis, met mezelf. Vooral daarin zit het verschil weer. En dat heeft te maken met bewust keuzes maken en vooraf nadenken over veranderingen. Zo is het cirkeltje van deze lange post weer rond. 

En ik ben nog steeds heel blij met PT. De PT zelf ziet ook enorme progressie. De laatste keer constateerde hij tevreden: "Jaaaaa, we hebben echt veel gedaan! Of nou ja, wij...? Jijzelf, natuurlijk." 
Ik merk nog niet 'in het dagelijks leven' dat ik sterker word, maar tijdens de trainingen merk ik wel dat oefeningen makkelijker gaan of al met meer gewicht kunnen. En het belangrijkste: ik vind het ontzettend leuk. 

Anijs, wat goed dat je echt rekening houdt met wat de verandering van routines voor jou zal gaan betekenen. Dat je dus weet wat je dan wanneer het handigste kan gaan eten en op welk moment, top! en fijn dat er weer wat af is, dan helpt je plannetje dus  

Ik ben trouwens ook van flink boven de rivieren hoor, maar wel altijd gek geweest op verkleedfeestjes en hier in de buurt is ook altijd een van de grootste optochten van boven de rivieren, dus wel wat van carnaval meebeleefd. Sinds een aantal jaar met een vriendin die in Eindhoven studeerde mee gegaan naar het carnaval daar, en dat bevalt dus wel goed (ondanks de corona nu dan, maar goed dat heb ik er voor over). 
Veel last van keelpijn, hoestbuien en beetje mehh, maar minder ziek dan tijdens mijn griep afgelopen jaar, dus ik heb wel het idee dat alle vaccins gewerkt hebben  

Voor in de tabel, vandaag weer gewogen, ik zit nu op 72,3 kg! Dus blijkbaar is bier en dansen goed voor mijn dieet 😁 (bleef steeds boven de 73 hangen de afgelopen 2 maanden)

JtM

JtM

04-03-2022 om 12:26

Hoe is het met je klachten Chocoladeaardbei?

Anijs, goed bericht, ik probeer er later even op terug te komen maar ben nu flink ziek sla niks op.

Ik ben dinsdagmiddag ziek naar huis gegaan. Zat op kantoor en was aan het rillen van de kou. Thuis bleek ik koorts te hebben. Woensdag zo'n beetje heel de dag geslapen. Donderdag verplaatst naar de bank. Heb 5 zelftesten gedaan, allemaal negatief. Maar ik blijf koorts houden en voel me zó beroerd. Vanochtend naar de GGD gereden en nu wachten op de uitslag. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik geen corona heb met alle klachten die ik heb.
Vriend had ook meerdere keren getest maar testte gister middag ook positief. Gelukkig voor hem heeft hij vandaag alleen nog wat keel en hoofdpijn.

Onze halve vriendengroep heeft nu ook corona en mn broer, zus + vriend ook  

Ik hou trouwens helemaal niet van carnaval, haha, niet van de muziek en al helemaal niet van het verkleden. Maarja zoon en vriend vinden het leuk en veel vrienden van ons gingen ook, dus dat maakt het dan gezellig.

Overigens is dit wel goed voor de lijn  alles smaakt vies en mn lichaam heeft geen behoefte om te eten. Dus ik eet maar een klein beetje omdat het moet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.