Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
| Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
| JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
| RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
| anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
| grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 77 (07/05) | 34,7 | 23,0 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
| Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
| Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
Chocoladeaardbei
19-11-2021 om 18:26
Jullie gaan lekker met het bewegen en sporten zo te lezen! En inderdaad, elke beweging is beter dan op de bank blijven zitten!
Hier nog alleen een naar hoestje, maar verder helemaal opgeknapt gelukkig.
Vorige week tijdens singlesday toch gezwicht voor korting en wat nieuwe broeken besteld, heb ze maar in verschillende maten besteld, want geen idee wat ik nu precies pas. Kreeg ze woensdag binnen, en tot mijn vreugde en verbazing kreeg ik mijn kont in een maat M (ik droeg van dat merk broeken altijd XL), rits past zelfs dicht.. alleen bewegen kan ik dan niet meer, dus er moet toch nog wel wat af wil ik die broek houden 😂
Tot nu toe heb ik nog amper kruidnoten gegeten, 1x een handje chocokruidnoten volgens mij, maar komende week 3x piet spelen, dus ik vrees dat er dan wel een aantal in mijn mond gaan verdwijnen 😅
Grietje2
19-11-2021 om 19:26
Hier gaat het ook nog goed. Vandaag een nieuwe winterjas gekocht maat je 48. Kom van de 52 af yeah 
anijsblokje
20-11-2021 om 18:52
@JtM: Ik ben niet de enige die de tabel aanpast, RW doet het ook maar dan in stilte en foutloos.
Bij mij gaat het niet altijd foutloos en ik gooi er ook soms mensen uit, vandaar dat ik het meestal wel meld.
Goed dat je lekker aan het sporten bent en dat het soms ook lukt om de lekkere dingen te laten liggen!
@MelMel: Ben benieuwdhoe de kruidnoten worden ontvangen in de UK. Intussen kun je wel echt gaan aftellen naar je halve marathon. Spannend dat dat er bijna aan komt! Heb je voor jezelf ook een plannetje qua eten en drinken onderweg? Aan de gelletjes? Of ga je het anders doen? En is het echt een wedstrijd, of zelf iets geregeld? Staan er nog supporters voor je ergens op de route? En ken je het parcours?
Fijn verjaardagsvier-weekend gewenst voor je!
@RandomWriter: Wat goed dat je het hardlopen zo goed volhoudt! Ben benieuwd of je gisteren die extra kilometer hebt kunnen lopen. Dat is dan wel meteen weer heel veel verder!
Ik herken het dat het soms niet goed valt met eten. Twee van mijn trainingen per week zijn 's avonds rond etenstijd. Voor mij werkt het het beste om uitgebreid te lunchen op trainingen en dan als avondeten boterhammen ofzo of een salade, en dan kwark en nog wat nootjes oid als ik weer thuis kom. Soms nog fruit.
Grietje en Chocoladeaardbei, wat hebben jullie fijn geshopt! Chocoladeaardbei, heb je die broek nu maar in L gehouden, zodat ie wel fijn zit? En Grietje, heerlijk, je nieuwe maat! Hopelijk heb je een mooie en fijne jas gevonden.
Lief jullie reacties op mijn laatste klaagpost. (en sorry nog daarvoor) Ik vind het altijd ingewikkeld als het weer donkerder wordt en dan zie ik het wat somberder in. Ik weet wat ik eraan moet doen (dwz wel naar buiten, wel uit bed, wel sporten en muziek maken, wel afspreken met vrienden) maar mijn gevoel en vermoeidheid roept dan allemaal dat dat niet moet en dat bijvoorbeeld kruidnoten, chocola en drop de oplossing zijn. En slapen...heel veel slapen, dat wil ik ook. Maar dat is natuurlijk geen goed idee. Vandaag had ik gelukkig een goede dag en dat geeft dan ook wel weer moed.
Ik heb mezelf vandaag getrakteerd op verse ananas. Schoongemaakt, in zo'n bakje. (vind ik meestal te duur, maar de verse ananassen waren niet rijp) Ik had er plotseling heel veel zin in toen ik in de supermarkt liep. Misschien eet ik de andere helft vanavond ook nog wel op...
Op dit moment zit ik te eten. Meestal lees ik dan wat, nu dus zelf iets op het forum zetten/schrijven. Wat doen jullie als je alleen eet? Volgens mij zou je officieel helemaal niet iets anders moeten doen tijdens het eten, (omdat je dan afgeleid bent en ongemerkt meer zou eten) maar ik doe dat dus altijd wel.
RandomWriter
20-11-2021 om 21:55
JtM, zo irritant vind ik dat altijd die vochtige warme lucht in zwembaden... Altijd zweten inderdaad. En iets doen is inderdaad altijd beter dan niks. Net als jouw cardio in de sportschool, heb er ook wel respect voor dat je dat dan op zo'n manier even combineert. Ik had/heb daar altijd veel moeite mee. Heb graag wat ruimte rondom mijn activiteiten, en stel daardoor ook te vaak dingen uit. Want die ruimte is er lang niet altijd.
MelMel, ik ben ook benieuwd wat iedereen van de pepernoten gaat vinden. Had je trouwens pepernoten, of kruidnoten besteld?
Gefeliciteerd met je verjaardag! Lekker, uit eten! Wat voor eten gaat het worden/is het geworden?
Volgende week alweer die halve marathon dus, dat is al vlot! Had je er al eens eerder eentje gerend, of is dit de eerste?
Chocoladeaardbei, fijn dat je weer aardig bent opgeknapt! En nieuwe kleding, zo fijn als je merkt dat je een (of meerdere!) maten kleiner aan kunt. En Piet spelen, ik heb het ooit een keer gedaan, maar heb toen zelf amper strooigoed gegeten. Helemaal geen tijd voor! En officieel mocht het ook niet, was een officiële intocht en ze wilden geen snoepende pieten
.
Grietje, ook jij zo'n heerlijk resultaat met je winterjas! Zo fijn!
Anijsblokje, haha, ik pas de tabel ook wel eens aan inderdaad. Maar vaak is het ook al door jou gedaan tegen de tijd dat ik denk: joh, laat ik het eens aanpassen! Ik meld het inderdaad meestal niet.
Ik heb gisteren niet gerend, maar vandaag wel. Had er gisteren de puf niet meer voor, dus bewust doorgeschoven naar vanmiddag. En, inderdaad een km eraan geplakt! Nu 3 km gerend aan 1 stuk, en best een aardig gemiddelde. Was ook wel behoorlijk moe aan het eind. Maar ging oké! En nu begint het ook leuker te worden, hoe langer de rondjes worden, hoe meer je kunt kiezen uit waar je precies langs gaat lopen. Vanmiddag een rondje weilanden gedaan.
Ik eet niet zo heel vaak alleen, maar zo wel, dan zit ik meestal voor de tv. Moet eerlijk toegeven dat we ook met het gezin regelmatig voor de tv eten. Schijnt inderdaad niet zo best te zijn, maar ja. Je kunt niet alles goed doen. We proberen wel wat regelmatiger aan tafel te eten. Ik kan het niet zo goed, 'niks' doen tijdens het eten. Terwijl dat inderdaad echt wel bewezen beter is. Ik ben toch ook wel wat verslaafd aan prikkels en verveel me snel.
Hier heeft Corona ook ons huisje bereikt. In ieder geval 1 van de kinderen heeft het, na opkomende koorts maar even een zelftest afgenomen. Morgen worden ze beiden getest door de GGD (besmetting komt vanuit school en ze zitten in dezelfde klas). Wij mogen dus gezellig in quarantaine.
JtM
22-11-2021 om 13:28
Zijn de pepernoten al binnen Mel? Hoe werden ze in de UK ontvangen? En lekker gegeten voor je verjaardag? Alsnog gefeliciteerd!
Wat spannend de halve marathon aankomend weekend. Ga je deze week nog trainen? Geen idee hoe dat werkt met voorbereiden voor een (halve) marathon.
Dat moet alvast een fijn gevoel zijn geweest dat je die broek aan en (bijna) dicht kreeg Chocoladeaardbei. Nog even verder bikkelen en dan kan je zelfs bewegen in de broek 
Geen sorry zeggen voor een ‘klaag’post hoor Anijs! Klagen mag ook in dit topic.
Herkenbaar dat lezen tijdens het eten. Ik doe dat ook als in alleen ben, of kijk tv oid. Anders is het maar zo stil/saai alleen eten.
En RW ook jij bedankt voor het bijwerken van de tabel!
Oh nee, in quarantaine met zn allen. Heb jij klachten? Hopelijk valt het allemaal mee met hoe ziek ze ervan zijn, beterschap in ieder geval.
Hier wel een fijn weekend gehad, lekker bewogen en van het weer genoten maar tegelijkertijd ook heerlijk rustig aan gedaan.
Vanavond een uurtje samen met een vriendin cardio gepland, is de week weer goed begonnen.
RandomWriter
22-11-2021 om 22:15
Hoe ziek iedereen ervan is valt wel mee. Dochter heeft na 1 avond koorts bijna geen klachten meer, alleen vooral nog erg moe. Zoon was inmiddels ook positief getest en is alleen een beetje snotterig. Wij zijn nog niet getest, maar na mijn (korte) hardlooprondje van vanavond (heb netjes heeeeeel ruim om mensen heen gelopen, zo dichtbevolkt is het hier gelukkig ook niet) denk ik dat ik toch maar eens een testafspraak ga maken. Ik kwam niet verder dan 1 km en was helemaal buiten adem. Het voelt niet helemaal lekker allemaal.
De GGD belde twee keer vandaag, voor beide positieve tests 1 keer. Blijkbaar wordt dat niet samengevoegd, nu snap ik ook waarom ze het zo druk hebben. Maar komt erop neer dat we waarschijnlijk ook volgende week nog de hele week thuis zitten. Tja. Ik kan prima thuis werken dus zolang ik weinig klachten heb is dat niet zo'n punt.
RandomWriter
25-11-2021 om 22:19
Gaat het nog goed bij iedereen?
Hier ook weinig te melden, nog in quarantaine dus we maken weinig mee
. Morgen weer proberen een rondje te hardlopen, test gisteren was negatief en voel me alweer wat beter. Verder is het gezond eten weer iets lastiger, tenminste, het snoepen tussendoor steekt de kop weer wat op. Te veel lekkers in huis en te weinig afleiding...
Grietje2
25-11-2021 om 22:31
kom op randomwriter laat dat lekkere links liggen.
Hier gaat alles nog goed. Van de week 2 keer gefietst had er gewoon spierpijn van.
Met het eten gaat het ook goed. Al heb ik af en toe wel eens trek in lekkere dingen.
Buiten huis eet ik dat niet omdat ik niet weet hoe mijn lichaam precies reageert.
Dan eet ik stroopwafel wel thuis 😃
Ik merk dat mijn lichaam aan het bijkomen is van het afvallen. Kan weer een jurkje van vorig jaar aan. Scheelt weer kleding kopen heb hem in 2 kleuren.
Morgen staat een lekkere soep op het menu.
Doordat ik wekelijks mijn boodschappen laat bezorgen weet ik van te voren precies wat we kunnen eten en dat voorkomt dat we makkelijk gaan eten. Pizza of iets anders.
Zaterdag op de weegschaal. Kijken of er dit keer wel wat af is. Zo niet kanjer niet erg gaat er om dat ik me goed voel. In ieder geval zit ik onder de 100 en die wil ik ook niet meer zien.
Met de cavia’s gaat het ook nog goed 👍🏼
JtM
26-11-2021 om 07:44
Ik ben sinds woensdag ziek. Heb de afgelopen dagen 22u per dag/nacht geslapen. Amper gegeten en gedronken omdat ik geen honger of dorst signalen krijg. De zelftest die ik woensdag heb gedaan was negatief gelukkig maar ik laat voor de zekerheid dadelijk nog een test doen. Hopelijk geen corona. Wel goed voor de lijn zo 
Grietje2
27-11-2021 om 09:37
voor de tabel deze week 1,9 kg eraf
96,6 kg
totaal afgevallen 15,1
bmi 26,9
De ene week sta ik stil en de andere week maak ik een klapper. Kijken hoe lang dit voort zet.
JtM
29-11-2021 om 09:47
Goed bezig Grietje!
Mijn andere test was (gelukkig) ook negatief. Ben ook wel weer opgeknapt, ik hoest alleen echt super veel en heb nog flinke keelpijn. Vandaag maar weer gaan werken.
Hoe is het bij jou thuis RW? Kinderen weer opgeknapt?
Jij lekker kunnen hardlopen?
En hoe gaat het met de rest?
anijsblokje
01-12-2021 om 13:11
Bij mij is het allemaal even aan het instorten. Dat staat er dramatischer dan het is. Maar ik zit even in de vicieuze cirkel van druk, veel, moe slechter eten en minder bewegen en ook een wat grijs hoofd met beperkende gedachten. Ik voel me dus niet lekker in mijn vel nu. Voordeel is dat ik het zelf opmerk en ik er dus iets aan kan doen. Maar dat kost moeite en ik heb ook niet veel zin om erover te schrijven.
RandomWriter
01-12-2021 om 13:59
Dikke knuffel
Anijs... Fijn dat je het herkent. Onthoud dat ook dit soort periodes weer voorbij gaan, al voelt het niet zo als je er middenin zit.
Hier gaat het overigens net zo, het in quarantaine zitten heeft flink wat invloed op mijn psyche. Ook ik zit niet lekker in mijn vel, het eten gaat niet super en hardlopen voelt niet fijn als je officieel je huis niet uit mag. Ik accepteer het dat ik nu in een soort fase van zelfmedelijden ben beland, omdat ik inmiddels uit ervaring van de afgelopen 2 jaar wel weet dat ik daar vanzelf weer uit kom. Over een paar dagen geef ik mezelf weer een schop onder mijn kont en dan ben ik er weer.
Chocoladeaardbei
01-12-2021 om 14:32
Sterkte Anijs, de lockdown en het slechte weer zijn daarin ook nog wel een extra factor dat het allemaal minder rooskleurig is dan gewoonlijk.
Goed dat je het zelf inziet, dan kun je er inderdaad wat bewuster op zijn dat je in ieder geval niet in een negatieve spiraal belandt!
Hier gaat het redelijk zijn gangetje. Het lukt me nog goed om van alle sinterklaaslekkers af te blijven, weinig behoefte aan op dit moment. Met de regen niet zo'n zin om naar buiten te gaan, maar had mezelf als doel gesteld om deze maand weer elke dag 10.000 stappen te zetten, dus vanochtend toch maar alvast een wandelingetje gemaakt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.