Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
| Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
| JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
| RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
| anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
| grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 77 (07/05) | 34,7 | 23,0 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
| Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
| Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
RandomWriter
12-11-2021 om 21:59
Super goed Chocoladeaardbei!!! Topprestatie! Nog even en je zit gewoon op een gezond BMI
Hier ga ik morgen maar weer eens naar de teststraat. Voel me totaal niet tof, beetje koortsig. Vandaag wel een zelftest gedaan (ik moest de kinderen naar een feestje brengen en dat voelde niet zo tof om zomaar zonder test te doen) en die was negatief. Maar toch maar even zekere voor het onzekere nemen en officieel laten testen.
Vandaag dus ook niet hardgelopen, leek me niet verstandig. Morgen kijken hoe ik me voel, als het beter gaat ga ik dan een rondje. Anders maandag weer.
MelMel
12-11-2021 om 22:26
@grietje2 fijn dat de cavia aan de beterende hand is!
@chocoladeaardbei - gezond bmi komt nu wel heel dichtbij
over oortjes - ik heb aftershokz die voor je oor zitten, ik loop veel met de hond en wil daarom de omgeving goed kunnen horen, zijn ook vaak de enige oortjes die je met een wedstrijd mag gebruiken; ik ben er heel tevreden mee
hier sinds dinsdag keelonsteking en vandaag er echt flink ziek van. geen fut om te lopen, gewicht schommelt wild. rustig doorgaan maar…
RandomWriter
13-11-2021 om 09:55
Beterschap MelMel! Vervelend, zo’n keelontsteking. Hopelijk knap je snel op.
Hier ook nog niet fit. Vooral ook wat last van mijn buik, eergisteren heb ik ibuprofen gehad ivm migraine-achtige klachten en daar heb ik altijd wat last van.
Vanochtend nieuwsgierig en toch op de weegschaal gaan staan met de verwachting dat ik iets zwaarder zou zijn dan vorige week. Maar ik zit ineens weer een kilo lager dan een paar dagen terug
snap er niks van. Dat zou betekenen dat ik in 1 week bijna 2 kg kwijt ben. Volgens mij klopt dat niet dus er zal wel een dagelijkse fluctuatie meespelen. We gaan het zien de komende weken. Wil wel proberen om vandaag een rondje te rennen, dan maar gewoon relaxed rennen in een laag tempo. Het is nog steeds maar een rondje van 2 km, dus dat moet kunnen vind ik, ondanks dat ik niet helemaal fit ben.
Grietje2
13-11-2021 om 11:15
Voor de tabel 98,6 totaal afgevallen 13,1 bm1 29,4
We zijn wel een ziekenboeg. Ik ben afgelopen donderdag door mijn rug gegaan zit aan de tramadol nu. Helpen doet het maar een beetje.
beterschap voor iedereen
Randomwriter succes met hardlopen.
Chocoladeaardbei
13-11-2021 om 11:54
Melmel, verschrikkelijk zo'n keelontsteking, snap heel goed dat je nergens zin in hebt. Even lekker voor jezelf zorgen en niet aan sporten denken!
Random, 2 kg in 1 week is wel erg veel, zal dan wel met wat schommelingen te maken hebben. Succes met hardlopen, rustig aan!
MelMel
14-11-2021 om 10:54
Mijn oor kraakt nog maar mijn keel heeft geen witte punten meer en ik ben koortsvrij. Mag ook wel want moet dit weekend late dienst draaien, maandag en dinsdag lesgeven en woens-vrij late dienst draaien.
Is de rest van de ziekenboeg ook weer beter? @Grietje2 cavia’s allebei gezond en aan elkaar gewend? @RandomWriter alweer op adem en snotvrij?
Hier woog ik vanochtend 82,7 kg, BMI 27,6 (denk dat ik veel vocht vasthield door menstruatie en zout eten).
Grietje2
14-11-2021 om 12:39
Met de kleine cavia gaat het goed. De oudere is nog aan het herstellen maar eet wel wat dus hij gaat vooruit. As woensdag voor controle naar de dierenarts.
JtM
15-11-2021 om 09:48
Hoe gaat het nu met je RW? Heb je toch je rondje kunnen hardlopen?
Gelukkig ben je niet meer ziek van de keelontsteking Mel.
Fijn dat de andere cavia lijkt op te knappen Grietje.
Hier weinig te melden eigenlijk. Niet zo'n goede week qua eten gehad, het typische emotie eten kwam weer naar boven (door het nieuws uit het zkh). We beginnen vandaag maar weer met een frisse start. Ben ook niet op de weegschaal gaan staan.
Eten voor vandaag ziet er eigenlijk prima uit, en als zoon vanavond in bed ligt ga ik nog even sporten, dan is de week in ieder geval weer goed begonnen. Nu weer volhouden.
anijsblokje
15-11-2021 om 21:57
Als het goed is, is de tabel weer bijgewerkt...maar je weet het nooit met mij.
@RandomWriter: Ben benieuwd hoe het is gegaan met je hardlooprondje. En hopelijk ben je weer echt aan de beterende hand, want het lijkt een beetje op en af gaan voor je - niet fijn! Soms is sporten prima als je je niet zo lekker voelt en gaat het ook wel goed op andere momenten kun je erbij lopen als een natte krant terwijl je nauwelijks verkouden bent ofzo. Ben benieuwd waar de weegschaal uiteindelijk op uitkomt. Is je buik wel rustig of kunnen de schommelingen nog uit die hoek verklaard worden? Ik moest wel lachen om de oortjes die je jezelf cadeau hebt gedaan. Wat heb je jezelf nu in het vooruitzicht gesteld voor het volgende (volhoud)doel?
@Chocoladeaardbei: Wat ga je lekker! Ben je nu ook weer helemaal opgeknapt?
@MelMel: Gelukkig ben je weer opgeknapt. Klinkt ook als een pittige/drukke week dus hopelijk werkt je lijf weer echt mee anders wordt het lastig.
@Grietje2: Gelukkig knappen de beestjes weer wat op. (en zijn ze dus niet helmstok
) Het blijft lekker gaan voor je, hè. Ik hoorde je dokter laatst weer bij Eenvandaag, moet het item nog terugkijken. (viel er in toen het bijna afgelopen was) Maar altijd denk ik even aan je als ik haar zie! Is je dochter intussen ook met de medicatie begonnen, of is dat nog afwachten?
En...JtM, lekker gesport? Ging het goed qua plan wat je wilde eten? Tja, naar eten grijpen bij emoties...kan een manier zijn! Mooi dat je het nu doorziet, dat maakt hopelijk dat je minder teleurgesteld bent in jezelf. Dat hoeft namelijk niet! Want je pakt het gewoon weer op en gaat zo verder - en dat kan je!
JEMMER...? Lees je nog stilletjes mee?
Hier ben ik even op kruidnotenjacht gegaan sinds de Goedheiligman is gearriveerd. De Aldi-kruidnoten zijn erg lekker! Een en ander onder invloed van mijn cyclus. Het was weer zo ver.
Ik had training vanavond maar liep niet zo best. Het viel ook de trainer en mijn medelopers op. Maar ik ben wel gegaan en het was gezellig, dat is ook wat waard. Sinds het aangescherpte thuiswerkadvies zijn er weer dagen waarop ik geen echte mensen zie. (op de meeste dagen spreek ik wel collega's online) Stiekem was ik vorige week al thuis gaan werken en ik merk direct een verschil, ook in mijn eigen denken/gevoel/gemoed. Gelukkig ben ik me er bewust van en hoewel mijn gevoel me op zulke dagen influistert dat ik 's avonds met een dekentje op de bank het beste af ben, (want ik ben ook zoooo moe) weet ik dat dat niet zo is en dat ik niet direct moet toegeven aan dat gevoel. Dus juist naar buiten, toch afspreken met vrienden of muziek maken...dat soort dingen. Qua avondeten ben ik wat inspiratieloos. Dat gaat met periodes en komt ook wel weer goed. Op een ander moment zitten er weer te weinig dagen in de week om alles te maken wat ik wil.
Gelukkig zit er genoeg in de vriezer, maar als ik geen zin heb in avondeten heb ik ook geen zin om iets uit de vriezer te halen. Gedoe, gedoe!
RandomWriter
16-11-2021 om 22:06
Grietje, hoe is het nu met jouw rug? Zo rot om daar doorheen te gaan.. heb er helaas ervaring mee. Morgen voor controle naar de dierenarts, hopelijk gaat het nog steeds goed met de cavia!
MelMel, fijn dat je aan de beterende hand bent. Lukt het werken een beetje?
JtM, dat emotie-eten valt wel te verklaren natuurlijk. Zoals Anijs al zei, goed dat je het herkent. Iedere dag is weer een nieuwe dag om de draad op te pakken.
Ik heb zaterdag toch besloten niet meer te lopen, maar even mijn rust te pakken. Ik was zo moe dit weekend... Gisteravond wel meteen weer gegaan, gezellig met zoon dit keer!
Anijsblokje, ik ben inmiddels weer aardig beter gelukkig! Ben het testen ook wel een beetje zat... Maar we zijn er nog niet klaar mee, van je holladieeeee.... Want nu is het op school van de kinderen weer gedoe met Covid. Wel rot, moest vorige week ivm Covid al een afspraak verzetten in het ZH, die staat nu deze week, maar die mag ik dus weer gaan verzetten want nu is dochter in contact geweest met een besmet persoon. En de afspraak is voor haar.
Het hardlopen gaat wel lekker! Ik kan me er goed toe zetten (oke, behalve dit weekend dan, maar dat lijkt me niet zo raar). Ik heb momenteel dus geen nieuw 'volhoud-doel' nodig, ik weet weer precies waar ik het voor doe! De oortjes heb ik overigens pas één keer in gehad met hardlopen, omdat gisteren zoon dus mee ging. Morgen weer lopen, ben benieuwd of ik dan weer een meelopertje heb of dat ik met dopjes in ga lopen.
Ik denk dat schommelingen in mijn gewicht eigenlijk altijd wel deels toe te schrijven zijn aan de 'schommelingen' in mijn buik, haha! Maar denk dat er momenteel ook andere schommelingen mee gaan wegen, letterlijk. Heb afgelopen weekend met dochter kruidnoten gebakken... En kan ik de normale kruidnoten nog redelijk goed laten liggen, zelfgebakken heb ik echt een zwak voor. Dus daar neem ik af en toe wel wat van. Ook weer niet belachelijk veel hoor, maar meer dan ik eigenlijk zou moeten doen. Tja. Ik geniet er wel lekker van
.
Jij dus ook op kruidnotenjacht, die cyclus kan soms wel een beetje een spelbreker zijn he? Of eigenlijk een aanjager... Tis maar net hoe je het wilt zien.
Goed dat je wel gewoon bent gaan lopen, jammer dat het niet zo lekker liep. Maar ik hoorde laatst ook weer iemand zeggen: Je wint het altijd van de couch potato
. En zo is het maar net.
Ook voor jou, iedere dag is weer een nieuwe kans om je best te doen. Wat voor lekkers heb je allemaal in je vriezer liggen?
Ik zie dat het alweer veel later is dan in mijn planning lag... Ik moest ineens nog van alles regelen en dan gaat de tijd ineens heel snel. Vlot naar bed nu dus! Want de afgelopen twee nachten waren alweer veel te kort...
JtM
17-11-2021 om 08:41
Bedankt voor het aanpassen van de tabel iedere keer Anijs!
Ik ben maandag niet meer wezen sporten, had zó'n behoefte aan een heet bad, dus dat ook lekker gedaan.
Af en toe heb je van die dagen waarop het allemaal niet wil, goed dat je toch bent gaan trainen 
Wat vervelend dat je dagen hebt dat je niemand ziet, lijkt me lastig. Is het een idee om samen met een vriend/vriendin een wandelingetje te maken? Ben je lekker in beweging en heb je toch wat contact.
RW, goed bezig met bewegen! Lastig om van die pepernoten af te blijven, herkenbaar
zelf gemaakte zijn inderdaad nóg lekkerder.
Ik merk dat ik het lastig vind om savonds niet (te) veel te snoepen. Er is zoveel in huis op het moment, moeilijk om de verleiding te weerstaan.
Vandaag heeft zoon studiedag, dus daar gaat mn ochtend workout. Vanavond heeft hij zwemles en heb ik ruim een halfuur over. De sportschool zit aan de andere kant van het parkeerterrein dus wil dan even cardio gaan doen, heb ik in ieder geval nog iets gedaan vandaag.
RandomWriter
17-11-2021 om 21:59
Is het nog gelukt met de cardio JtM?
Ik ben net terug van een rondje hardlopen. Geen meelopertje dit keer (mijn meelopertjes lagen al heerlijk op 1 oor) dus mijn dopjes weer in. Maar man, wat ging het zwaar. Had wat te veel gegeten van te voren, dus dat liep niet zo lekker. Toch tevreden, heb wel best vlot gerend. Rondjes zijn nog steeds maar 2 km, maar het begin is er weer! Vrijdag mijn derde training van deze week. Dan hoop ik er weer een kilometertje aan te plakken. Nu snel douchen en naar bed!
JtM
18-11-2021 om 10:27
Goed bezig RW
Die 2km is altijd beter dan 0km omdat je op de bank ligt 
Ik ben inderdaad snel even cardio gaan doen, heb een klein halfuurtje gesport. 20 minuten op de crosstrainer gestaan en toen nog 8 minuten op de loopband (helling omhoog gezet) gelopen. Was fijn.
Daarna weer dat bloedhete zwembad in om zoon aan te kleden, zweten heb ik wel gedaan dus haha.
MelMel
18-11-2021 om 19:56
Precies RW wat JtM zegt; iets is altijd meer dan niets. En mijn broer zegt dan je speelt het hardloop spelletje met jezelf, niet met anderen dus alles wat een beetje beter voelt, makkelijker gaat of sneller loopt dan normaal is lekker winnen!
Jij gaat ook wel lekker met sporten JtM! Fijn!
In een moment van verstandsverbijstering heb ik uitdeel zakjes pepernoten en zo voor bij ons thuis in Engeland besteld. Denk dat ik er mini pakketje voor collega’s ga maken 🤣 Anders eet ik het echt allemaal op.
Dag 6/7 van werken. Vandaag tot tien uur dienst, morgen van drie tot elf. Dan lekker weekend and uit eten voor mijn verjaardag.
Vandaag ook eindelijk een behoorlijke afstand hardgelopen. Viel niet tegen na weken een beetje aankwakkelen of te druk zijn maar blijf het gevoel houden dat ik nooit klaar zal zijn voor de halve marathon over negen dagen. Ach ja ik kan nog altijd terug wandelen naar de auto.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
wat goed