Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
| Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
| JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
| RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
| anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
| grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 77 (07/05) | 34,7 | 23,0 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
| Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
| Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
JtM
06-11-2021 om 17:19
Gecondoleerd en gefeliciteerd DanGun, dat zijn flinke ups en downs. Knap dat je hebt gesproken op de crematie.
Goed gedaan RW, mag je trots op zijn! Heb je tot nu toe alle dagen iets aan sport gedaan? Die avond poetsen op school telt ook mee hoor 
Niet aankomen/afvallen is ook prima Grietje. Je bent de laatste weken zo hard gegaan!
Ik was gisterochtend lekker aan het sporten toen ik gebeld werd door het zkh. Ze zouden eigenlijk einde van de middag pas bellen. De arts wilde me toch nog even face to face zien, dus o. 12u zat ik al in het zkh. Helaas niet zulk goed nieuws. Het stuk weefsel wat ze weg hebben gehaald zat ook een klein stukje kanker in... gelukkig hebben ze alles weg kunnen halen en was de rest van het weefsel schoon. Word extra in de gaten gehouden dmv extra controles. Flink schrikken dus, maar gelukkig uiteindelijk liep het goed af.
Morgenochtend hoop ik ook weer even te gaan sporten.
MelMel
07-11-2021 om 09:59
pffft - hier vandaag weer beginnen. Twee keer een nachtje weg met friend with benefits in een week tijd en gezellig samen snoepen, ongesteld geworden en werk dat me even boven het hoofd groeide deden me even denken dat ik nu maar beter kon stoppen. En ja ik ben redelijk fanatiek en dat ben ik dus ook als ik vind dat ik maar beter koekjes kan eten 🙈
Wat gaan jullie allemaal verder lekker. @RandomWriter je loopt lekker. @Grietje2 verdrietig van de cavia maar fijn dat jij op gewicht blijft @JtM schrikken in het ziekenhuis maar fijn dat het toch allemaal weg is
Ik woog vandaag 85.35 BMI 28.5
Grietje2
07-11-2021 om 11:20
jtm, wat een naar nieuws zeg. Gelukkig is alles weg gehaald.
melmel lekkere week heb je achter de rug op naar deze week.😀
Gisteren hebben we weer een cavia er bijgehaald de andere zat alleen.
Het was de keuze of hem weg doen zodat hij ergens anders een goed huisje kan krijgen of een nieuwe erbij. Aangezien hij helmstok was en bijna niet meer at.(aan het rouwen) hebben we voor het laatste gekozen.
Hij vind het maar raar zo’n klein ding om hem heen. Hij is het er nog niet echt mee eens, maar begint wel weer te eten daar doen we het voor.
Wel de keuze gemaakt dat dit de laatste cavia’s zijn. Voor dochter is het nu ook duidelijk mocht de oudste overlijden dat dan de jongste ergens anders een fijn huisje krijgt. Het zijn tenslotte groepsdieren.
DanGun
07-11-2021 om 16:55
wat moest daar staan dan? Ik heb het 6 keer gelezen
Maar kom er niet uit 😂😂😂
anijsblokje
08-11-2021 om 07:09
Grietje2 schreef op 07-11-2021 om 16:28:
helmstok 😂😂😂 stomme auto correctie
Ik dacht dat dat vast een speciale term was voor cavia's die rouwen.
Of iets regionaals ofzo.
Veel plezier met de nieuwe cavia.
Mijn belofte om uitgebreider te reageren ben ik niet nagekomen...hopelijk vandaag of morgen ofzo.
Wel nog even @JtM: Wat zullen jullie geschrokken zijn! Mijn hart zou al duizend sprongen maken bij een arts die zegt: Komt u toch maar even naar het ziekenhuis voor de uitslag... Gelukkig relatief goed nieuws, (en er op tijd bij) maar toch schrikken! Sterkte.
@DanGun: Ups en downs, dat kun je wel zeggen... Fijn dat je bij je man terecht kunt. Zorg goed voor jezelf.
@MelMel: Je kan het! Gewoon de draad weer oppakken. Niks mis met zulke weken, maar juist daarna weer verder gaan (op normale manier!) is belangrijk. En dat ga je gewoon doen!
@RandomWriter: Lekker bezig met het bewegen/sporten en ook het op tijd naar bed gaan. Zit daar nog een verband, dat dat misschien makkelijk is als je fysiek meer gedaan hebt/tot rust bent gekomen bij het sporten? (op een bepaalde manier dan)
Grietje2
08-11-2021 om 14:38
Neeee nu ook de andere cavia bij de dierenarts. Waarschijnlijk longontsteking.
Wanneer houdt het eens op. 😔
Kreeg ik normaal vraatzucht bij onrust en onzekerheid draait nu mijn maag om.
Rare gewaarwording.
Ik moest het even kwijt.
MelMel
08-11-2021 om 14:48
Hey Grietje2 dat is wel erg veel zieke caafjes bij jullie thuis nu. Hopelijk snel beter met wat antibiotica maar ze zijn naar kwetsbaar.
Hier zit de fruitmand veel te vol dus heb me vanmorgen door een bord pap, een appel, een sinasaasappel, een banaan en drie peren heengegeten.
Vannacht pas om twee uur mijn bed in en werd om half vier ijskoud wakker en heb een homp halloumi opgegeten terwijl ik op de kruik uit de magnetron stond te wachten. Terug naar het nieuwe normaal hapert nog wat.
RandomWriter
08-11-2021 om 21:56
JtM, dat was wel schrikken inderdaad! Heel fijn dat het met een sisser afloopt en goed dat ze het nog even in de gaten blijven houden. Wel lekker aan het sporten dus!
MelMel, jammer dat je nog even niet helemaal uit je dipje bent. Maar wat niet is kan nog komen. Komt vast goed! Vraag vooral niet te veel van jezelf, misschien moet je het eens proberen met de helft van het fanatisme. Zou jammer zijn als je het juist omdat je zo hard van start gaat, niet kunt volhouden.
Grietje, altijd zielig, die cavia's die helmstok zijn
. Sorry, grapje. Maar wel echt heel sneu dat hij nu ziek is, hopelijk komt hij er bovenop! Twee cavia's zo snel achter elkaar is wel extra sneu. Heeft ie nu antibiotica met bananensmaak? Van die Bactrimel? Dat kregen ze bij mijn werk altijd, maar das al lang geleden
. Vervelend dat het je echt even een beetje uit balans brengt, ergens fijn dat je geen eetbuien ervan krijgt, maar niet kunnen eten is ook niet goed natuurlijk.
Anijsblokje, soms lukt het gewoon even niet he, het bijschrijven. Geen probleem natuurlijk. Als je maar weer terugkomt
.
Het vroeg(er) naar bed gaan is een beetje het omgekeerde van de vicieuze cirkel (is daar een term voor?? de positieve vicieuze cirkel?
). Ik voel me beter, kom daarom aan meer dingen toe, en ben 's avonds eerder 'klaar' om naar bed te gaan. Ook omdat ik weet dat ik me daar de volgende dag ook weer beter door voel. Met sporten heb ik vooral gewoon de knop gevonden, ik ben vandaag voor de vierde keer geweest (vorige week in totaal drie keer, dat wordt mijn nieuwe doel per week) en het is echt heel fijn!
Om mijn positieve vibe te belonen heb ik die nieuwe oordopjes gekocht
. Het zijn de Rolfstone Nova Sport geworden. Ik was al een tijdje op zoek naar goede draadloze dopjes die goed blijven zitten tijdens het sporten, en deze hadden goede reviews en vielen me qua prijs nog mee. Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar tot nu toe ben ik erg tevreden! Heb ze vanavond direct uitgeprobeerd met mijn rondje rennen. Ze staan bekend om hun goede bass en dat klopt inderdaad wel. Voor hardlopen dus perfect, dan kan ik die extra bass wel goed gebruiken
. Vorige week heb ik drie keer een (klein) rondje aan één stuk gerend, vanavond heb ik wat meer op tempo gedaan met een interval-traininkje. Het stelt nog steeds niet zoveel voor qua tijd en afstand hoor! Maar het voelt goed en dan wordt het vanzelf meer en langer.
Nu nog even een handje nootjes en een kop thee, mijn sportwasje ophangen en weer lekker richting bed. O ja, heb ook nog op de weegschaal gestaan vanochtend. Viel niet mee, viel niet tegen. Wel weer wat meer dan wat in de tabel stond, maar ook maar net iets meer dan een kilootje erbij. Dus dat is eigenlijk ook gewoon prima. Nieuwe nulmeting
.
JtM
09-11-2021 om 09:40
Och wat sneu dat de andere cavia nu ook ziek is, Grietje. Hopen dat de AB snel aanslaat!
Mijn hart sloeg zeker over toen de arts vroeg me naar het zkh te komen Anijs. Als ze al eerder bellen dan ze eigenlijk hebben gezegd en vragen om naar het zkh te komen weet je al dat het geen goed nieuws is. Gelukkig met een goede afloop. Iedereen verder bedankt voor de sterkte wensen.
Goed bezig RW, en fijn dat je goede oordopjes hebt gevonden!
Ik heb van het weekend niet echt opgelet qua eten. Hier liggen de pepernoten ook weer in de kast en zondag ook toegegeven aan de zin om chips te eten.
Gisteren weer lekker gezond gestart met de nieuwe week, in total anderhalf uur bewogen (gelopen en gefietst) en met eten ging het ook goed. Vandaag hoop ik ook weer een uurtje te kunnen wandelen en verder rustig aan. Er staat stamppot boerenkool op het menu vanavond, lekker!
Chocoladeaardbei
09-11-2021 om 12:49
JtM, oef dat is schrikken zeg! Gelukkig wel met een goede afloop, maar ik kan me voorstellen dat je je nu wel onrustig voelt of alles echt weg is, of niet?
RandomWriter, ik hoor graag hoe die oordopjes je bevallen, want ze staan ook op mijn lijstje als mijn huidige oortjes het begeven. Vooral die extra wing aan de bovenkant waardoor ze minder snel uitvallen spreekt mij erg aan, want daar heb ik met mijn huidige nog wel last van. Ik luister vooral podcasts en dergelijke, zou ik dan last hebben van de extra bass, of valt dat mee?
Grietje, wat balen dat je andere cavia nu ook ziek geworden is. Hoop dat het snel beter gaat, ook wel zo fijn voor jullie nieuwe cavia natuurlijk..
Hier nu alles wel aan de beterende hand. Nog zeker niet de oude, maar het begint langzaam te komen. Al een paar dagen geen paracetamol hoeven nemen en de keelpijn neemt gelukkig ook flink af. Wel nog erg moe steeds en heel 'wollig' in mijn hoofd, kan me als ik sta/loop slecht focussen, dan word ik snel licht in mijn hoofd. Hoop dus dat dat snel weggaat.
Vanochtend even snel op de weegschaal gestaan, maar niet mijn officiële weegdag dus hij hoeft nog niet in de tabel, maar zat nu op 75,5. Toch wel een flinke slag gehad met ziek zijn dus, in 2 weken ruim 2,5 kg eraf.. maar aangezien mijn eetlust nu weer begint toe te nemen zal dat wel snel bijtrekken/ minder hard gaan.
RandomWriter
10-11-2021 om 20:50
Grietje, hoe is het nu met jullie cavia?
JtM, In het weekend even wat lekkers nemen moet natuurlijk gewoon kunnen. Vooral als je het op de maandag gewoon weer gezond oppakt. Lukt het om de goede voornemens voort te zetten in de rest van de week? Hier zijn de pepernoten inmiddels ook gearriveerd. De kinderen gingen boodschappen doen voor ons en dan mogen ze altijd zelf iets lekkers uitkiezen. Dat werden dus chocoladepepernoten. En een bonbonbloc voor mijn vriend, met caramel... Maar het lukt nog goed om daar netjes mee om te gaan. Alleen als de kinderen 's middags een handje pepernoten eten, neem ik er ook een paar. En dat is niet eens iedere dag. En 's avonds 1 blokje bonbonbloc bij de koffie. Verder valt het tot nu toe mee. Chips hebben we nog steeds vooral in van die uitdeelzakjes, dus als ik dan stiekem twee zakjes pak in plaats van eentje, is het nog niet heel veel. Maar dat is echt alleen voor in het weekend.
Chocoladeaardbei, fijn dat je aan de beterende hand bent! Klinkt nog niet helemaal jofel, maar gaat dus de goede kant op. 2,5 kg in 2 weken is inderdaad best veel. Zou ook helemaal niet raar zijn als daar toch nog weer iets van terugkomt. Of als je eventjes stilstaat daarna.
De oordopjes heb ik nog steeds maar 1x gebruikt, vandaag ging dochter mee hardlopen dus dan heb ik geen muziek nodig
. Die kletst aan 1 stuk door totdat ze moe is. Wel gezellig. Ik denk dat ik nog even de kleinere dopjes erop ga zetten, ze zitten nu wel redelijk strak. Maar ik ben ook geen in-ear dopjes gewend, heb eigenlijk altijd alleen die dopjes met draad van apple gehad. Ik moet daar wel een beetje aan wennen, dit sluit echt best wel af. Daardoor hoor je die dreun van je voetstap en het ruizen in je hoofd wel meer. Maar dat ligt dus niet specifiek aan deze oordopjes denk ik, ik denk dat je dat met alle in-ears wel hebt. Qua geluid hebben ze de bass dus redelijk sterk, maar als er geen of weinig bass in het nummer zit vind ik het ook prima klinken. Ik denk dat het voor podcasts ook prima kan. Maar ik heb dus niet zoveel vergelijkingsmateriaal. Qua sporten vind ik ze wel echt perfect, ik kan mega wild met mijn hoofd schudden en dan nog verschuiven ze totaal niet. Niet dat ik dat doe tijdens het hardlopen hoor, hard met mijn hoofd schudden
.
Hier heb ik echt de smaak te pakken. Deze week dus ook alweer twee keer wezen hardlopen, vrijdag weer. Dat zijn nu mijn vaste dagen, ma-wo-vr. Ik vraag me momenteel echt af waarom me dat eerder niet lukte, het lijkt nu als vanzelf te gaan. Ik geniet er gewoon van.
Ik heb puur uit nieuwsgierigheid afgelopen dagen elke ochtend op de weegschaal gestaan en ook dat gaat prima. Het zal vooral vocht en dagelijkse fluctuaties zijn, maar ik woog vanochtend alweer bijna een kilo minder dan maandag
. De rest van de week blijf ik er denk ik even af, vanavond wat zouter gegeten dus morgen zal het sowieso weer zwaarder zijn. Ik weeg me volgende week wel weer een keer.
Grietje2
10-11-2021 om 20:59
Het lijkt de goede kant op te gaan met de cavia. Hij eet al wat meer en wordt wat alerter.
owwwwww pepernoten die zijn lekker ik haal ze nog maar even niet in huis.
Hebben jullie het nu ook sneller koud door het afvallen?
Ik zit met mijn snuggle trui op de bank.
Chocoladeaardbei
11-11-2021 om 07:17
Even een klein feestje hier, want ik ben de eerste 10 kg kwijt!
Voor in de tabel: Vandaag 74,7 kg, totaal kwijt 10,3 kg, BMI 26,2
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.