Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

Vanavond afscheidsetentje gehad van een collega, lekker risotto op. De helft laten staan want het was te veel. Ben ook van het brood met kruidenboter afgebleven. Waar ik normaal gesproken niet van af kan blijven. 

@Grietje2 - knap hoor uit eten gaan en niet los gaan, dat vind ik nog lastig. Vooral een midden vinden tussen iets lekkers eten en al het lekkers eten vind ik lastig. Nu ben ik niet vaak uit eten dus een heel groot probleem is het niet.

@RandomWriter - trekt je rug weer wat bij?

@Jemmer - wat fijn dat je weer wat meer beweegt. Het hoeft ook niet echt sporten in een sportbroek te zijn om zoden aan de dijk te zetten hè! Er zijn ook echt hele makkelijke of bijna klaar maaltijden die echt weinig tijd en moeite kosten. Ik verwen mezelf vaak met een dure diepvriesmaaltijd of diepvriesfruit. Beter dan dure snacks die niet goed voor mezelf zijn kopen als ik kapot moe ben.

@DanGun - wanneer is je wedstrijd? Voel je je er een beetje klaar voor?

@RoosOpJeHoed - hoe gaat het nou verder bij de dokter?

Succes allemaal deze week!

Zo...daar ben ik weer even! 
Allereerst, ik heb de tabel bijgewerkt. (laat weten als er iets niet klopt, want ik zie heel vaak iets over het hoofd!) Iertjepiertje, LoveDobby en Yoehoe heb ik uit de tabel gehaald. Dames, mochten jullie toch weer in de tabel willen, dan kan dat uiteraard! Meld je dan gewoon en we zetten je erin. 

Even kijken waar ik was gebleven...! 
@RandomWriter: Wat vervelend dat je last hebt van je rug. Hopelijk gaat het intussen weer beter.
Zeker een interessant artikel. Ik ben ook blij dat er steeds meer bekend wordt over hoe obesitas/overgewicht werkt. Wat ik lastig blijf vinden, is dat er zoveel meer mensen zijn gekomen die te (soms: veel) zwaar zijn dan een paar decennia geleden. Dus er moet toch ook een link zijn met dat eten veel makkelijker beschikbaar is en dat we daar minder voor hoeven te doen. En dat een deel van de oplossing dus ook wel daar zal liggen, als je het zo bekijkt. Maar dat vind ik dus ook echt een ingewikkeld verhaal. Zelfde gevoel als RoosOJH, want ik ben ook geen goeroe. Het is niet omdat het mij toevallig lukt om mijn gewicht stabiel te houden dat ik het ei van Columbus heb uitgevonden of zoiets.

@Grietje2: Hoe is het intussen met je ontlasting? Zit er al wat meer regelmaat in? Ik vind om de 3 dagen nog steeds niet zo best, tenzij dat voor jou al was wat je voorheen gewend was en dat zonder problemen ging. 
Je kunt gerust wat 'spelen'  met die zakjes, zowel de iberolax (ik moest het opzoeken, maar het is gewoon macrogol) als de psylliumvezels. Ze zijn feitelijk inwisselbaar, maar werken net een beetje anders. De psylliumvezels zijn letterlijk vezels, (je kunt dus ook kijken waar en hoe je meer vezels kunt toevoegen aan wat je eet) iberolax vergroot het volume van de ontlasting door water te onttrekken uit de darm. (dat doet je darm zelf ook al) Dus als je een van de twee beter weg te krijgen vindt, of prettiger werken oid, kies die dan.
Fijn dat jullie nu weten hoe het zit, qua genafwijking ook voor je zoon. En mooi hoe jullie ook zijn beslissing respecteren. Als hij zich bedenkt en toch medicatie wil proberen, kun je gaan nadenken hoe dat aan te pakken natuurlijk. (qua kosten)
Vervelend dat je je zo beroerd voelde na het eten van de betweens.

@JtM: Wat goed dat het goed gaat met schakelen. Plateau...ja, wie weet sta je nu even stil. Maar je bent je bewust van wat je doet dus dat is al heel mooi. Hoe is het intussen met je zoon op school, gaat het allemaal goed? Een grote verandering! En jij dus twee ochtenden voor jezelf. Dat zal ook weer even wennen zijn!

@RoosOpJeHoed:  Ik moest lachen dat je hebt opgezocht wanneer de Goedheiligman voet aan de wal zet. Een mooi streven om zijn komst te vieren met kruidnoten. Wat vind jij van de Red velvet-exemplaren enzo? Ik kan dat echt niet begrijpen. Alleen voor chocoladepepernoten maak ik een uitzondering. Maar pas ná 13 november! 

@Chocoladeaardbei: Welkom terug! Heerlijk, fijn vakantie gehad. En dus veel gelopen. Wie weet iets wat je kunt doorzetten op een of andere manier? Leuk dat je weer komt meeschrijven! 

@MelMel: Ah, aan het aftellen richting vakantie dus. Lekker om zoveel hard te lopen! Hoe verdeel je de kilometers? 

@JEMMER:  Volgens mij kan je echt heel erg trots zijn op de stappen die je hebt gezet en blijft zetten! Meer bewegen, naar buiten (dat alleen al meld je terloops) en koken voor jezelf! Lees even terug wat je een of twee maanden geleden schreef... En de weegschaal gaat dus ook wat naar beneden, dus fijn hoe dat samenvalt. Hoe is het met je hulptroepen, krijg je wat inzicht in hoe het allemaal werkt voor je? 

Hier niet veel bijzonders te melden. Druk op het werk, niet altijd zin om te schrijven. (gewoon omdat ik dan moe ben en ik dan geen zin heb om nog aandachtig te reageren enzo) Maar ik lees wel mee!

Rug was toch wel spierpijn, gelukkig! Dat was dus na een dag of drie/vier weer weg. Lief dat jullie ernaar vragen!

Verder nog steeds druk, terwijl als je me dan vraagt waarmee, dan kan ik niet echt iets groots noemen. Ik moet daar met mezelf mee aan de slag, toch weer meer tijd voor mezelf inplannen/creëren. Ik lees hier wel mee, en leef ook mee ☺️. Maar net als Anijs kost het meeschrijven me af en toe gewoon even teveel tijd, dat ik gevoelsmatig niet heb. Binnenkort weer iets rustigere weekenden, en wil meer lucht creëren in mijn week. Nu nog even bedenken hoe. 

JtM

JtM

30-09-2021 om 13:17

Mel, dat ‘probleem’ heb ik inderdaad ook met uiteten. Ik vind het lastig om te stoppen met eten wanneer alles zo lekker is. Bijna ieder weekend heb ik een etentje gepland dus voor mij is het wel belangrijk om daar een goede middenweg in te vinden.

Thanks voor het aanpassen en opschonen van de tabel Anijs! Zoon doet het heel goed op school, hij heeft zijn draai al aardig gevonden. De juf was vorige week ook positief over hem. Heerlijk, die twee ochtenden voor mezelf. Gisterochtend weer lekker wezen sporten, voel ik nu in mijn bilspieren. Morgenochtend ook weer sporten.

Fijn dat je rugpijn weg is en spierpijn bleek RW.

Ik herken het wel qua drukte en reageren. Merk dat vooral op mijn vrije dagen / in het weekend. Heb dan veel om handen en kom er vaak niet aan toe om te reageren. 

Morgen je bilspieren dan wel even wat rust geven, JtM, maar dat doe je vast! 

Ik heb de tabel nu daadwerkelijk bijgewerkt, om de een of andere reden waren de laatste wijzigingen niet opgeslagen. Hopelijk nu wel! 

Ik had vandaag een teambuildingdag, met borrel en daarna een etentje. Bij de teambuilding (eigenlijk een grote vergadering, dus niks actief, even voor de beeldvorming) merkte ik als mijn gedachten afdwaalden dat de chocolaatjes die de hele dag op tafel stonden aantrekkelijk werden. Maar de tomaatjes die ik mee had genomen waren net zo lekker.  
Na het etentje onderweg naar huis merkte ik ook dat trek in iets soms verbonden is met bepaalde plaatsen. Hardnekkige gewoontes. Ik nam de route die ik 35 kg geleden nam naar huis. Moest wachten op het station. Donker, ik wilde graag naar huis. Moe. En plotseling had ik zin in chips. Dat at ik 35 kg geleden vaak, op die plek, op een soortgelijk tijdstip. Met soortgelijke moeheid . Mooi vond ik het om te merken hoe ik mijn gewoontes heb veranderd, want op het moment dat ik die zak chips voor me zag, dacht ik aan de banaan die nog in mijn tas zat. Met voorbedachte rade vanochtend meegenomen. En hij was heerlijk! Ik vind het leuk om te merken hoe dit soort dingen werken voor mij. 

Anijsblokje dank je wel voor het bijwerken van de tabel.
Fijn dat je de verandering in je gewoontes opvalt. Mij geeft dat een goed gevoel.
Hier gaat alles nog goed. Ontlasting redelijk op pijl met zakjes movicolon.
Ik merk dat ik echt minder eet kom aan de 1000 calorieën per dag. Staat een  beetje gelijk als net na mijn maag verkleining zo voelt het ook.
Mijn glas niet in 1 keer op kunnen drinken en aan 2 boterhammen met kaas genoeg.
In de ochtend zorg ik-vormen mijn eiwitten met skyr of optimel.
Dan ‘s avonds gewoon mijn avond eten.
Owja in de middag komkommertje en in de avond soms nog een cracker.
Ook drink ik een stuk minder koffie en meer water dat is alleen maar mooi meegenomen.
We waren nog al gewend om bij het winkelen ergens te lunchen maar daar heb ik ook totaal geen behoefte aan. Loop er gewoon voorbij 😀
Als we het doen dan blijft het bij een bakkie koffie of soepje

Hier even zo’n dag waar ik begin te denken dat meer snacken zou kunnen helpen. Maandag, dinsdag, woensdag nachtdienst gedraaid, werd vanmorgen groggy wakker en een WhatsApp dat ik door veel ziekte in het team vandaag, zat en zondag ook weer nachtdienst gedraaid.

Net een geroosterde zuurdesem boterham met avocado en ei opgegeten dus heb mijn calorieën en proteïne echt wel binnen maar heb zin in een bak vol chocola. Ga maar verstandig doen, niet teveel zeuren tegen jullie en terug naar bed. Vanmiddag een rondje hardlopen daarna personal trainer en dan nog een paar uurtjes naar bed. Ga proberen net zoals anderen mijn triggers leren te herkennen en om te zetten naar iets verstandigers.

Oh voor de tabel ik woog vanochtend 84,6 kg BMI 28.3

JtM

JtM

01-10-2021 om 13:00

Wauw Anijs, goed van je dat je extra eten mee hebt genomen en op de momenten dat je eerder naar 'slecht' eten zou grijpen nu de gezonde keus hebt gemaakt. Leuk om door te krijgen dat je je levenstijl  en denkwijze hebt aangepast geeft weer even een boost zelfvertrouwen denk ik.

Ik vanochtend lekker gesport (bilspieren inderdaad met rust gelaten), daarna met de hond een rondje van 4km gelopen (visje gehaald) en net zoon op de fiets opgehaald. De krachttraining er niet bijgeteld, al bijna 400 kcal extra verbrand. De middag even rustig aan doen.

@Grietje: Wauw wat een veranderingen voor je allemaal. Hoe voelt het om weer te kunnen voelen dat je 'vol'  zit? Ik herinner me dat ik dat ik daar in het begin aan moest wennen! Vol...? Oh ja, dat kan ook. 
Wat doe je qua fruit? Of past dat er ook niet meer bij?
Deel je trouwens in je omgeving dat je met medicatie begonnen bent, of houd je dat een beetje voor jezelf? Grappig wat je schrijft over de lunchtentjes voorbij lopen. 

@MelMel: Vergis je niet...gezond eten en nachtdienst hebben is gewoon heel lastig te combineren, omdat je lijf door de onregelmatigheid van slag is. Dus logisch dat je lijf vraagt om chocola! Ik hoop dat je wel weer hebt kunnen slapen. Toen ik nog nachtdiensten had (jaren gedaan...) had ik altijd zin in heel specifiek eten. Ik heb het een tijdje opgelost door iedere nachtdienstreeks een grote pan soep te maken. Hartige taart was ook favoriet. Maar daarnaast at ik ook veel andere (ongezonde) dingen. Tot ik ging voelen dat ik me beter voelde in de nachten als ik gezonder at. Ik verwende mezelf oa met een bakje voorgesneden fruit. (ananas ofzo) Dat at ik dan vroeg in de nacht. Ook lekkere, goedvullende (zelfgemaakte) salades, bijv met kikkererwten at ik graag. 
Heb je voor jezelf een goed eetschema in je nachtdiensten? Hier staan wel goede tips vind ik: https://www.iamafoodie.nl/voedingstips-voor-mensen-die-onregelmatig-werken/ en een van de vakbonden in NL had een paar jaar geleden voedingstips voor in de nacht, je kunt even zoeken. 

Ben je nou 1,5 kg lichter dan vorige week? Dan kan het sowieso verstandig zijn om iets meer te gaan eten! 

@JtM: Het gaat inmiddels al meer dan een jaar goed met mijn gewicht stabiel houden. Dat geeft zeker vertrouwen. Maar gisteren zag ik weer even heel concreet wat ik allemaal veranderd heb - en dat dat dus heel vaak ook nog weinig denkkracht kost. Ik geloof er heel erg in dat iedereen moet doen wat voor hem/haar werkt en ben blij dat ik mijn methodes heb gevonden. 
Wat goed dat je weer lekker hebt kunnen sporten! En rondje met de hond...het is wel echt hondenweer, althans hier nog steeds vandaag! Dus super goed dat je erop uit bent gegaan. 

Ik vind het erg bijzonder hoe ik het allemaal ervaar.
Vandaag had ik het er nog met mijn moeder over wat een verschil het is.
Patat,pizza,Chinees, pannenkoeken ik moet er niet aan denken en zelf een tosti als ik daar aandenken draait mijn maag om.
Ik wordt vrolijk van normaal gezond eten.
Zonder de medicijnen koste op mijn eetpatroon letten zoveel energie steeds de strijd van ik wil wel (denk aan chips,chocoladepinda’s,gezouten noten maar ook die extra boterhammen vlak voor het slapen gaan)
maar ik ‘mag’ het niet. Nou met niet mogen bedoel ik dan dat het verstandiger is het niet te nemen. Dit hield ik vaak 2 weken vol en dan knalde ik weer terug naar mijn oude gewoontes.
Wat me ook opviel is dat ik al 2 weken niet 1x de snoepla heb opengetrokken.

Familie,vrienden en collega’s weten dat ik er mee begonnen ben. Ik maak er geen geheim van. Kunnen ze me steunen.
Owja en ik schrijf nu al weer wat langer mee hier en dat zegt ook wat 

1,1 kg eraf

gewicht nu 104,8 , totaal afgevallen 6,9 kg bmi 31,3

De 100 kruipt steeds dichter bij.

JtM

JtM

02-10-2021 om 09:55

Wauw goed bezig Grietje, niet normaal wat voor verschil die medicatie geeft. Wat je aangeeft dat je nu niet taalt naar extra boterhammen of snoep oid maar je gezonde eten eet en daarna voldaan bent en geen behoefte meer hebt aan nog meer. Wat fijn dat het zo goed werkt voor je! In dit tempo zit je snel onder de 100kg lijkt me.

Anijs, bij mij was het weer gister best prima. Rond een uur of 13 wat regen gehad, de rest van de middag droog en vanaf 18u weer regen. 

Ik voel mn rugspieren van het trainen gister goed, aardige spierpijn vandaag niet naar de sportschool. Vanochtend al een rondje van 3km gelopen met de hond. Dadelijk even naar de stad met vriend en zoon en vanavond lekker met vriendinnen uit eten. Planning is om morgen weer even te gaan sporten.

Fijn weekend allemaal! 

@Grietje2 - klinkt alsof het heel lekker gaat bij jou! Fijn joh!

@JtM - lekker aan het sporten, de hond zal ook wel genieten! 

@anijsblokje - leuke pagina stuurde je door over nachtdiensten, er is hier in Engeland ook wel aandacht voor hoor. Gelukkig werken we maar van 2200-0830 dus ik een een gewone avondmaaltijd en drink dan vaak in de auto een zelfgemaakte latte met een banaan of appel. Het nadeel van de leidinggevende zijn is dat ik eigenlijk niet echt weg kan van de werkvloer om te gaan zitten eten. Er komt altijd wel een telefoontje binnen waar ik advies moet geven of er is een patiënt die opeens slechter wordt (we zijn chronisch onderbezet op mijn niveau, beter dan dit gaat het niet worden). Ik zorg dus dat ik mijn thermosfles bij me heb en en drink heel veel ranja, groene thee en water. Tegen een uur of vier als het iets rustiger wordt drink een smoothie op met een schep Huel - dan weet ik dat ik niet gierend van de honger naar huis rij. Tussendoor soms een paar noten. Eerste nacht een of twee Red Bulls maar daarna niet meer. ‘s Ochtends eet ik een mega bord havermout, wandel ik met de hond en ga ik naar bed. Als ik overdag met honger wakker word eet ik een boterham met avocado of pindakaas heel soms als ik echt geen fut heb een proteïne reep met beker melk. 

Mijn gewicht fluctueerde nogal vorige week. Hing wat tegen een ongesteldheid aan ondanks de pil en had na de nachtdiensten een dag waar ik misselijk was van slaapgebrek. Als ik het week per week bekijk op mijn telefoon gaat het niet sneller dan 0,5 tot 1,5 kg per week en dat vind ik netjes.

Hier nog één late dienst en één gewone dienst en dan ben ik eerst een week op vakantie in Nederland. Hardloopschoenen mee!

Wat een rust hier! Gaat het goed met iedereen? Hier is het oké, sporten is weer even bagger maar gisteren wel de hele dag door een pretpark gewandeld (kinderen hadden een dag vrij) dus dat waren wel flink wat stappen. Verder het hele weekend op pad, met veel eten waar ik weinig invloed op had. Dus dat was wat lastiger. Nu moeilijk om weer goed in de flow te komen. Even weer de schouders eronder...

Hopelijk heb ik morgen weer wat meer tijd om op jullie allemaal even te reageren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.