Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Op een gezond tempo naar een gezond BMI

Vandaag naar een verjaardag geweest.
Geen taart op maar wel een paar cassave’s en Tommie tomaatjes.
Tot nu toe geen last van bijwerkingen door de ophoging van het aantal mg
Owja alleen last van obstipatie pfff hoop dat ik gauw kan.
Hebben jullie hier ook last van toen jullie minder gingen eten.
Ik ben sinds gisteren begonnen met psylliumvezels.

Grietje2 schreef op 19-09-2021 om 18:41:

Vandaag naar een verjaardag geweest.
Geen taart op maar wel een paar cassave’s en Tommie tomaatjes.
Tot nu toe geen last van bijwerkingen door de ophoging van het aantal mg
Owja alleen last van obstipatie pfff hoop dat ik gauw kan.
Hebben jullie hier ook last van toen jullie minder gingen eten.
Ik ben sinds gisteren begonnen met psylliumvezels.

Ja, toen ik vorig jaar veel meer vezels ging eten in de vorm van vokoren brood en groente/fruit kreeg ik een totaal andere toiletcyclus zeg maar Ik heb (had) PDS en ging soms 2x per dag, toen soms 2x per week   Dat herstelt zich wel na een aantal weken.

JtM

JtM

20-09-2021 om 09:17

Zo Grietje, dat is een flink bedrag zeg per maand / jaar zeg! En je hebt een goede week gehad qua afvallen, fijn altijd dat die eerste weken zo hard gaan. Vind ik zelf in ieder geval wel, haha. Fijn dat de medicatie lijkt te werken en de bijwerkingen van de verhoging mee lijken te vallen, op de obsipatie na.

Goed bezig Jemmer!

Knap dat je bent doorgelopen bij de pepernoten Roos. Als je zoon straks naar school gaat kan je inderdaad goed structuur creeren. Heb je dan ook tijd voor jezelf overdag zodat je die tijd kan gebruiken om te sporten oid?

Anijs, wij aten iedere week toch wel een keer friet met snacks (die kleine frikandellen, bitterballen etc, heerlijk, heb je van alles wat). Daar wilden vriend en ik toch wel wat vanaf, konden dan niet goed maat houden. Omdat je dat gewend bent om wekelijks te eten vond mn hoofd het nodig om daar zin in te hebben. Ik heb dit weekend een bakje chips gegeten, verder niks. Beviel goed en dat ene bakje had ik deze keer ook wel genoeg aan.
Later lunchen wil nog niet echt lukken. Ik probeer het te rekken tot 12.30u en dan te gaan lunchen en aansluitend even buiten een rondje te wandelen.
Leuk dat je collega verbaasd was over je wijziging in levensstijl en jou ziet als iemand die veel beweegt. Goed dat je jezelf daarin ook steeds meer geloofd dat je het gaat volhouden.

Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis DanGun. Moet je lang wachten op de overdracht? En moet er veel geklust worden?

Wij hebben een fijn weekend gehad. Niet het meest fantastische weekend qua eten. Vrijdag had vriend als verrassing sushi besteld. Zaterdag uit eten geweest met een vriendin. Gisteren met vriend en zoon naar een speeltuin geweest waar je ook heerlijk kan lunchen. Toen een hamburger gegeten. Als avondeten hebben we soep met een stokbroodje gegeten, die hamburger was zo groot dat we allebei geen zin hadden om een grote avondmaal te eten.
Nu weer op kantoor en weer normaal eten we hebben een drukke avondplanning deze week dus even kijken wanneer ik het haal om te gaan sporten.

naar de wc geweest hahahaha. Sorry moest het even kwijt.
Ook weer een lekker stukje gefietst.
Houden jullie ook je eten bij in een app? Ik gebruik Eetmeter vind het erg makkelijk.

JtM

JtM

21-09-2021 om 09:04

Dat zal een opluchting zijn Grietje, haha

Ik gebruik MyFitnessPal voor het bijhouden van mn eten en lopen / fietsen. Krachttraining hou ik daarin niet bij. 

Ik gebruik ook de Eetmeter. Vind het wel prettig om calorieën bij te houden en mijn macro's in de gaten te houden. Ook weeg ik mijn eten nog altijd af. Als er straks wat meer structuur in de dagen zit ga ik ook weer weekschema's maken. Dat werkt voor mij toch het beste. Nu sluipen er te vaak dingen in die ik achteraf helemaal niet had willen eten of ik eet te weinig fruit o.i.d. Ik ben ook wel een vreselijke lijstjes-nerd.

Klinkt als een goed weekend JtM, lekker genieten en nu weer pas op de plaats. Sushi, uit eten en hamburgers lijkt me best fantastisch hoor maar ik snap je punt. Lastig hè dat je het sporten zo moet plannen. Voor mij is dat echt een extra drempel.

Als zoon naar school gaat heb ik inderdaad wat meer tijd overdag om wat aan beweging te doen. Op het moment volg ik een thuis-/avondopleiding en pas volgend jaar gaat daar werk/stage bij komen.  Enige nadeel zijn die verrekte ontstekingen die het er niet fijner op maken. Het 'grappige' is dat die ontstekingen erger zijn geworden door het flinke afvallen Hangend vel gaat blijkbaar schuren. Maar voordat dit een vreselijke klaagzang wordt: ik ga gewoon verder met hangend vel kweken , want de gezondsheidsvoordelen van het afvallen zijn toch altijd nog belangrijker. Eerst eens beginnen met NL in Beweging en wandelen.

Hier een beetje baaldagen. Kreeg zaterdag een zere keel en loopneus. Bedacht om het weekend niet op eten te letten en ook even sporten te laten zitten. Prompt bijna twee kilo aangekomen. Gisteren weer opgelet en gesport maar ik voel me nog steeds belabberd. De hardloop uitdaging op het werk is weer begonnen. Gisteren tien punten voor het team binnengehaald (twee km gewandeld, vier hardgelopen + vijf maandag motivatie punten) maar of zoiets vandaag gaat lukken weet ik nog niet. Hopelijk donderdag weer wat bijgetrokken want dan tellen de punten dubbel en ga ik twee dagen weg met de hond.

Ik houd trouwens min punten/calorien niet bij in een app of zo. Ik probeer bij elke maaltijd rond de 500 calorien te eten en alleen fruit te snacken. Soms vier Brazil nuts of heel soms een proteine bar (ligt allebei rond de 200 calorien). Mocht ik gaan stil staan dan ga ik wat beter tellen denk kk.

@DanGun: Gefeliciteerd met jullie huis! 

@Grietje2: Super fijn dat je ontlasting weer op gang is. Je kunt zelf met die psylliumvezels kijken wat een goede dosering is voor jou - ik hoop dat je daar ook uitleg over hebt gehad. Het zijn feitelijk gewoon extra vezels. Voldoende (water ) drinken is wel ook erg belangrijk! En zo fijn dat je effect merkt van de medicatie. Hopelijk went het prikken ook en gaat het ook goed met het afwisselen van de prikplaatsen. En wat heerlijk dat je zo aan het fietsen bent - zo'n mooie nieuwe fiets wil je ook gewoon mee op pad nemen, toch!

Zelf heb ik nooit mijn eten bijgehouden met een app. Op papier opschrijven voor de diëtist was destijds voldoende. Maar als ik het zou doen, dan zou ik ook de Eetmeter gebruiken, ook omdat het een Nederlandse app is en dus makkelijk met producten.

@JtM: Fijn toch zo'n weekend! Hopelijk lukt het goed om je vaste gewoontes weer op te pakken, ik merk bij mezelf soms dat het schakelen een paar dagen kost. Het zou mooi zijn als je toch nog wat moment vindt waarop je kunt sporten deze week!

@RoosOpJeHoed: Klinkt heel erg naar, die ontstekingen. Helpt de zalf nog die je een tijd terug kreeg? Of mag je daar ook niet te lang mee smeren? En zijn er nog trucjes, bijv. mbt het voorkomen van smetten? Dat is waar ik aan denk met hangend vel,maar wie weet zit ik ernaast. 
Het wordt ook weer een verandering voor jou als je stage moet gaan lopen. Ben benieuwd in welke richting je een opleiding volgt - maar snap het als je er niets over wil delen.

Overigens denk ik dat het niets boeit als ik nu naar mijn huisarts zou gaan en dat ik hele keurige waarden zou hebben, maar ik blijf het spannend vinden omdat die diabetes toch figuurlijk in mijn nek blijft hijgen. Voor mij is het niet alleen een risico, maar een reële dreiging - en zo voelt het dus ook. Daarom ben ik me er ook bewust van dat ik levenslang zal moeten doen wat ik nu doe. 

@MelMel: Balen dat je je niet zo goed voelt afgelopen dagen. Rustig aan en goed voor jezelf zorgen maar.
 Hoe kijk je zelf tegen die gewichtsschommelingen aan? Als je merkt dat het obsessief gaat worden/de weegschaal je humeur of kleur van de dag bepaalt, moet je even gaan nadenken wat je wil. 
Wat is dat voor hardloopuitdaging met je werk? Fijn als dat motiveert om meer te bewegen/sporten. 

Hier gaat het weer goed. Ik heb eigenlijk niet veel te melden, maar wilde wel even reageren!

Dag allen! Even een teken van leven van mij! Beetje drukke weken hier, en even weinig puf om uitgebreid mee te schrijven. Niet echt iets voor mij, maar dat komt allemaal wel weer. Het loopt nu allemaal gewoon even anders.

Qua eetlijstjes heb ik de app Food een tijd gebruikt. Die vind ik tot nu toe het fijnst. Ik heb laatst een proefmaandje genomen op MFP, maar daar kon ik echt niet mee worden. Voordeel was dat ik die kon koppelen met mijn bewegings-app, maar ik kreeg de MFP-app zelf niet echt goed onder de knie. Vond de gebruikersvriendelijkheid van Food veel beter. Momenteel gebruik ik even geen meer.

Ben wel wat aan het rommelen met mijn eten, in zoverre dat ik probeer even wat minder vet te eten. Kijken of dat wat meer gaat doen. Daarnaast probeer ik het bewegen vol te houden, gisteren voor het eerst echt zo geen zin in hardlopen dat ik niet ben geweest. In plaats daarvan wel wat krachtoefeningen thuis gedaan, dat moest ik dan wel van mezelf. Ik wil kijken of dat morgen weer lukt. Misschien krijg ik dat beter in mijn planning gepropt dan hardlopen.

Qua gewicht kruip ik weer langzaam wat omlaag, terug naar het gewicht wat nu nog in de tabel staat. Ik laat die even staan, hoop dat ik daar met een week of twee weer mooi op zit, en daarna er weer onder. We gaan het zien. Probeer het ook allemaal weer even wat los te laten, merkte dat het me even heel erg begon te frustreren en dat is voor mij een teken dat ik te obsessief bezig ben. Gewoon weer verstandige keuzes maken en rest even laten voor wat het is.

Hoop dat ik morgen even tijd heb om weer wat meer op jullie te reageren, nu snel naar bed!

Ha RandomWriter, fijn dat de weegschaal langzaam naar beneden gaat. Ik ken dat dat je soms te obsessief bezig kan zijn en dan lukt het juist niet. Vind het knap dat je toch krachtoefeningen hebt gedaan toen je niet ging hardlopen. Zo vind je toch een balans voor jezelf. Wat dat betreft gooi ik altijd heel snel de handdoek in de ring.

Anijsblokje ik kan me goed voorstellen dat die diabetes altijd in je nek blijft hijgen. De kans dat het weer opkomt blijft altijd en dat geeft een extra drive om je aan je gezonde leefstijl te houden. Dat is aan de ene kant een voordeel, maar ik begrijp ook goed dat het vaak ook lastig kan zijn en de angst er wat sneller is als je even niet zo lekker gaat. Ik vind het wel echt bewonderenswaardig dat je destijds die wake-up call zo goed hebt opgepakt en je leefpatroon hebt veranderd. Hoeveel mensen blijven wel niet hangen in hun ellende?

Dat is ook wat mij motiveert. Ik wil me gewoon niet zo in de weg laten zitten door die vervelende ontstekingen, ook al doet het verrekte zeer. Ik heb ergere dingen overwonnen. Helaas is er preventief weinig aan te doen, behalve continu antibiotica slikken. De zalf helpt wel tegen de heftige ontstekingen, maar mijn gewone huid gaat er vreselijk van vervellen, dus kan het niet lang/vaak gebruiken. Het zijn overigens geen smetten. Echt ontstekingen van de huid die niet zozeer veroorzaakt worden door het hangend vel, maar er wel erger van worden zeg maar. De opleiding die ik doe is in de richting van het onderwijs. Heb mijn halve leven in een snelle en harde zakelijke omgeving gewerkt en vond het tijd voor iets anders.

@RandomWriter - fijn dat het weer een beetje omlaag kruipt. Knap hoor krachttraining in je eentje - daar heb ik meestal geen geduld voor. Ik heb ook weleens geprobeerd touwtje te springen maar ook snel opgegeven.

@Grietje2 - ik gooi trouwens chia zaadjes door mijn smoothies en mijn pap, vind ze lekker en helpt ook voor de stoelgang en een voller gevoel

@RoosOpJeHoed - hebben ze ook wel wat naar het lab gestuurd? Ik heb een tijdje met MRSA PVL rondgelopen voordat het herkend en behandeld werd. Komt heel weinig voor dus dat zal het wel niet zijn bij jou maar lab studies en dermatoloog kunnen dingen soms wel duidelijker maken.

@JtM - waarom wil je eigenlijk later gaan lunchen? Kan je ook later ontbijten? Eet je rond koffietijd wel iets? Ik eet vaak havermout met een zakje diepvriesfruit erdoor als ontbijt, dan ben ik eerst heel vol maar rond elf uur krijg ik soms schreeuwhonger. Dan helpt een kop koffie en een banaan of zo wel.

@anijsblokje - ik zou gewoon lekker laten prikken, die HbA1C waarde schommelt niet zo snel en ik denk dat je wel ver weg bent van dat risico (en daarnaast kan je het maar beter weten).

Ik heb niet echt last van de schommelingen op de weegschaal - ik zie het rustig naar beneden lopende lijntje even goed wel. Wel last van het idee dat als ik het een paar dagen los laat dat het dan wel heel snel weer om hoog vliegt.
Ik voel me weer wat beter, heb een inhaal personal trainer sessie staan voor morgen en gisteravond nog een uurtje hardgelopen. Op het werk hebben we een stuk of acht teams van twintig mensen met binnen het team goed gemengde fitness levels variërend van mensen die alleen met de hond wandelen tot triathloners. Op een app zoals Strava houden we onze gewandelde, gerende en gefietste km bij. Het team met de meeste punten wint maar je krijgt ook extra punten voor bewegen op maandag (begin van de week), donderdag (klappen voor de gezondheidszorg) en meer dan vier keer per week iets doen dus een beetje strategisch zijn helpt ook.

Ik woog vanmorgen 86.3 kg, BMI 28.9

Gaan mijn man en zoon naar de bioscoop.
Dochter is speciaal naar de supermarkt gelopen voor mijn favoriete chips (Lays ribbelchips naturel)
Ze zei lekker voor bij de serie die we straks samen gaan kijken.
dat wordt een klein kommetje. Past in mijn eetschema.

Grietje2, is het gelukt met het kleine kommetje chips? Wat lief van je dochter dat ze die speciaal voor jou ging halen. Welke serie kijken jullie samen? Heerlijk is dat he, als je echt even van die één op één momentjes kunt hebben met je kind. Ik doe ook heel bewust regelmatig iets alleen met de één of met de ander. Ze zijn al zoveel samen, ook in dezelfde klas en dezelfde BSO-groep, gelukkig trekken ze regelmatig hun eigen plan.
Hoe is je stoelgang nu? Wel weer wat meer op de rit?

JtM, hoe is het met je drukke avondplanning? Lukt het om alles wat je wilt doen er een beetje tussen te plannen?

RoosOpJeHoed, haha, hier ook zo'n lijstjes-nerd. Helaas blijft het bij mij vaak bij het maken van de lijstjes steken. Ik heb overal lijstjes, maar bekijk ze daarna helaas nog maar weinig.
Het lijkt me heel irritant dat het goede van het afvallen een beetje overschaduwd wordt door het feit dat je huid dan meer problemen geeft. Fijn dat je dit zelf niet ziet als een reden om te stoppen. Hopelijk komt hier uiteindelijk weer meer rust in. Of vinden ze nog een beter middel wat de boel onder controle kan houden.
Wat leuk dat je je laat omscholen! De harde zakenwereld zou ook geen wereld zijn voor mij. Ik ben blij met mijn baan binnen een klein bedrijf met niet zulke harde deadlines. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken. Ik ben benieuwd hoe je stages volgend jaar gaan bevallen!

MelMel, touwtje springen kan ik niet eens  . Nou ja, ik weet hoe het moet hoor, en kan het feitelijk ook wel, maar het moederschap kwam voor mij ook met gebreken, dus om flink te kunnen touwtje springen zal ik toch aan de Tena moeten ben ik bang. Zelfde geldt voor jumping jacks en trampolines...
Wat leuk dat het sporten tot een spel gemaakt is bij jullie op het werk! Dat motiveert wel extra. Daar hoef ik bij mij op kantoor niet mee aan te komen  . Eerder deden we nog wel aan lunchwandelen, maar omdat dat van de pauze afgaat en ik geen zin heb om iedere dag mijn sla achter de pc op te eten, zijn we daarmee gestopt.

DanGun, gefeliciteerd met jullie huis! Het is momenteel allesbehalve makkelijk om een huis te krijgen... Super dat jullie het geluk aan jullie kant hadden!

Hier is het wel een beetje balen, ik weet niet of het van die korte krachttraining komt, maar ik heb me toch last van mijn rug... Dat kwam gisteren door de dag heen opzetten, en vannacht kon ik amper lekker liggen. Uiteindelijk met pijnstilling nog wel aardig geslapen. Vandaag op kantoor ook veel last, dus heb vanavond maar niet meer gesport. Was eigenlijk wel mijn plan... Dus dat is weer een beetje in duigen gevallen. Hoop dat ik morgen weer wat minder last heb. Hopelijk is het gewoon spierpijn.

Ik zal de tabel nog even bijwerken waar nodig, en dan weer op tijd naar bed!

Random. Een warm bad is misschien lekker als je dat hebt. Vervelend dat je zo’n last van je rug hebt.

Wij kijken de serie awkward is op Videoland. Al een oude serie uit 2011 maar echt zo’n tiener highschool serie heerlijk. Een aflevering duur maar ongeveer  20 minuten. Kijken we er 3 en dat is dan wel weer even genoeg.

Kommetje chips was lekker kreeg het niet eens op 😱
Met me ontlasting gaat het redelijk om de 3 dagen of zo. Even aan kijken of er een beetje regelmaat in komt.

Sorry meiden, ik reageer eigenlijk gewoon te weinig op iedereen. Thnx voor de lieve felicitaties voor het huis!
@melmel, heb je uiteindelijk doe MMA les nog gedaan?
@Grietje, hopelijk gaat je stoelgang steeds beter! Zo naar om daar last van te hebben!
@RW, thnx voor het bijwerken van de tabel. En balen van je rug!
@anijsblokje, ik snap heel goed dat die diabetes als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangt. Het is dan ook echt lastig om op je lijf te vertrouwen denk ik. Wel heel knap dat je die wake up call zo serieus hebt aangepakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.