Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
| Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
| JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
| RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
| anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
| grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 77 (07/05) | 34,7 | 23,0 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
| Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
| Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
Grietje2
11-09-2021 om 18:33
WoW heftig een anafylactische reactie gelukkig kon je helpen op naar de volgende MMA
JtM
11-09-2021 om 20:08
Klinkt heftig Grietje, iedere dag zo'n injectie. Al denk ik dat je daar uiteindelijk ook aan went, net zoals iedere dag medicijnen moeten innemen.
Balen van je les Mel, maar gelukkig heb je die persoon kunnen helpen / bijstaan. Dan aankomende week een les mee doen?
Super stom, maar ik ben even heel trots op mezelf. Heb vandaag voldoende zelfbeheersing gehad en geen chips gegeten
het eten was een broodje (zelfgemaakte) hamburger van de BBQ. Erg lekker.
Ik en zoon zijn weer lekker thuis, zoon ligt in bed en ik even heerlijk in bad.
anijsblokje
12-09-2021 om 11:15
@Woepsiedaisy: Grappig wat je schrijft over frisdrank niet lusten. Je kunt die zoetvoorkeur inderdaad ook 'afwennen'. Vervelend dat je omgeving niet wil aanhouden wat jullie de kinderen proberen aan te leren qua eten/drinken. Kan me voorstellen dat dat frustreert. Super dat je zo lekker aan het bewegen bent. Belangrijker dan sporten!
@DanGun: Ik ken de principes van Intuïtief Eten. Toen je zoveel ijs aan het eten was, was je nog niet bij Eer je gezondheid aanbeland, denk ik.
Voor mij heeft het lezen van het IE-boek me vooral relaxter gemaakt over eetmomenten. Niet zo'n zin in ontbijt, dan vind ik niet dat ik toch tegen mijn zin veel moet gaan eten want oh jee misschien krijg ik straks wel heel veel honger. Het lastigste vind ik wel stoppen met eten als je je comfortabel verzadigd voelt. Wat was voor jou het lastigste? Of ben je ook nog wel zoekend wat voor jou werkt? Ik merk dat als ik overwegend gezond eet, ik eigenlijk ook geen extra dingen hoef te eten, dus dan heb ik wekenlang geen behoefte aan snoep, gebak of snacks. En soms heb ik een periode dat ik dat allemaal wel wil. En dat is dan oké.
@JEMMER: Wat een mooie uitgebreide post heb je weer geschreven.
En mooi dat je zelf ook wel de kleine verbeteringen ziet, alleen jammer dat je ze nog niet voelt. Maar ieder klein stapje is al zo goed!
@RandomWriter: Haa, jij was er ook weer! Ben benieuwd of je dit weekend hebt kunnen lopen. .
Sportbh's...fijne zoeken is een crime. Ik was/ben fan van Shock Absorber, maar die zijn steeds slechter verkrijgbaar. Eerst in de winkels, nu ook online.
Ik heb net 2 exemplaren met veel korting aangeschaft en kan daarmee hopelijk weer 2 jaar ofzo vooruit en daarna begint mijn zoektocht naar een ander merk. Ik had ook ooit Pure Lime, maar die gaf veel minder steun. Ik heb hangers, dus dat helpt natuurlijk niet.
En zoet...tja, die liefde is gewoon aangeboren. Moedermelk is super zoet.
Ik vond dat programma Operatie Obesitas best leuk om te zien. Vooral ook goed dat er aandacht voor is. Tegen het stigma van een gastric bypass is een makkelijke oplossing, en ook aandacht voor alle vooroordelen die er zijn over mensen met obesitas.
@Grietje: Fijn dat je begonnen bent! Injecteren zal vast wennen. En inderdaad, goed geinjecteerd valt de pijn meestal mee.
@MelMel: Ben benieuwd naar je MMA-les. Wat maakt dat je het wil gaan uitproberen?
@JtM: Wat fijn dat je genoten hebt van de hamburger, maar niet van de chips!
Bij honger...tja,niks bijzonders. Een volkorenboterham met (zelfgemaakte)groentespread, hummus, notenpasta, een salade, volkorencracker(s) met beleg, ... En dan cersier ik dat brood of de cracker meestal ook nog met groente. Vroeger nam ik ook wel maiswafels maar dat vult eigenlijk niet vind ik nu. En voor echt snelle energie, een handje ongezouten noten.
Voor de mensen die zich herinneren dat ik mijn cacao-pinda-hazelnootpasta miste, ik vond deze: https://www.ah.nl/producten/product/wi479258/whole-earth-pindakaas-met-choco-en-hazelnoot?gclid=CjwKCAjwyvaJBhBpEiwA8d38vOjoPmdWUoXL03YuqtoNwTCPMLFSDyJDsCLGiLX07rn24xlvd9D0yRoCPOMQAvD_BwE en heb 2 potten gekocht. Ben benieuwd. Mijn AH houdt de cacao-pindapasta wel in het assortiment zag ik, dus dat kan ook nog een alternatief zijn voor me. Dus voorlopig hoef ik niet zelf te knutselen.
Grietje2
12-09-2021 om 20:09
Vandaag naar Ouwehands dierenpark geweest. Ow wat zijn die reuze panda’s leuk😍
Veel stappen gezet en vandaag een goede dag met eten gehad.
Ik kan lang teren op mijn lunch en avond eten normaal al heel gauw trek.
Hopen dat dit zo blijft 😀
JtM
13-09-2021 om 11:29
Wat fijn dat je toch nog cacao-pinda-hazelnootpaste hebt gevonden Anijsblokje. Hopelijk smaken deze goed. Altijd vervelend als het vertrouwde uit de schappen verdwijnt.
Wat fijn dat je (het gevoel hebt) dat je langer vol zit Grietje. Zou dat dan komen door die injectie?
En leuk dat je naar de dierentuin bent geweest, dat is een leuk uitje voor de zondag.
Hier gaat het eigenlijk wel prima. De teller staat op 2 weken geen chips
aangezien wij altijd ieder weekend chips aten is dit al een hele overwinning. Nu nog volhouden. Ik heb alleen nu een beetje honger, vanochtend was de yoghurt bijna op waardoor ik dus eigenlijk niet genoeg heb gegeten. Heb mn gekookt eitje al op maar toch weer echt een honger gevoel. Nog even volhouden tot 12u en dan lunchen. Wil dat eigenlijk voortaan iets later doen omdat ik ook tot later werk dan ik gewend heb, maar voor nu is het even niet anders.
Eten gaat eigenlijk wel prima. Bewegen op zich ook. Vorige week heb ik het helaas niet kunnen halen om ook te gaan sporten, daar komt deze week weer verandering in. Woensdag en vrijdag zijn mijn vrije dagen en nu zoon die dag ook halve dagen naar school gaat heb ik dus twee ochtenden voor mezelf. Dat word meteen door naar de sportschool zodra zoon is afgezet op school. Ik kan me er nu al op verheugen.
RoosOpJeHoed
14-09-2021 om 17:39
Joehoe, ik ben weer terug van vakantie! Heerlijk genoten en de weegschaal gaf exact hetzelfde cijfer aan als voor de vakantie. Dus ofwel de weegschaal is stuk ofwel ik heb niets te klagen
Nu alweer een paar dagen vol terug op regime. Na vijf maanden (enigszins bewust) op hetzelfde niveau qua gewicht wordt het nu wel tijd dat ik weer flink kilo's af ga vallen. Mijn eetschema's van vorig jaar heb ik wat aangepast, nu meer 80/20 methode (destijds heel cold turkey naar 1500 kcal per dag) en gáán!
Moet zeggen dat ik me er wel lekker bij voel. Mijn lijf reageert echt heel slecht op suikers, vetten en weinig groente/fruit eten, dat werd wel duidelijk tijdens de vakantie. Herkenbaar voor anderen? Ik voel me echt beroerd en 'vol' na een paar dagen zonder groente en volkorenbrood. Dat kon ik me een paar jaar geleden echt niet voorstellen, haha!
Heb met een schuin oog meegelezen hier, maar beetje teveel om nog op iedereen te gaan reageren. Ik schrijf vanaf nu gewoon weer gezellig mee!
MelMel
14-09-2021 om 21:19
@anijsblokje en DanGun - ik ben Intuitive Eating aan het afluisteren, eerste hoofdstukken vind ik wel wat betweterig en zelfaanbiddend overkomen eerlijke gezegd maar ik snap het idee al wel wat
@PhilDunphy - hoe gaat het?
@JtM - wat knap van de chips, ik hou erg van chips, het liefst met een dipsausje er bij, ik vind popcorn trouwens wel een redelijke vervanger
@jemmer - fijn dat je weer wat ritme hebt. Ik heb een paar jaar geleden een stevige depressie gehad met wat PTSD en heb toch zeker een paar maanden in bed en op de bank gezeten als ik er niet uit moest om te werken of voor de hon
@RandomWriter - klinkt alsof je heel wat voor de kiezen hebt gehad de afgelopen paar jaar en nog steeds heel veel te doen hebt. Lijkt me erg lastig om dan verstandig te blijven eten en bewegen.
Ik herken het probleem van de sportbeha’s trouwens, ga er nu eentje van RunderWear kopen omdat ik korting heb gewonnen met een Strava Challenge
Hier ben ik moe na drie nachtdiensten. Morgen weer aan de bak met een late dienst maar eerst een personal training sessie.
Ik woog vanochtend 86,5 kg BMI 28,9
anijsblokje
15-09-2021 om 11:54
MelMel schreef op 14-09-2021 om 21:19:
@anijsblokje en DanGun - ik ben Intuitive Eating aan het afluisteren, eerste hoofdstukken vind ik wel wat betweterig en zelfaanbiddend overkomen eerlijke gezegd maar ik snap het idee al wel wat
[...]
Ik snap wat je bedoelt, maar het gaat (mij) vooral om het principe. Het Amerikaanse sausje zit er wel duidelijk over inderdaad.
JtM
15-09-2021 om 13:52
Fijn dat je gewicht hetzelfde is gebleven Roos! Ik merk het inderdaad ook als ik een paar dagen weinig groente heb gegeten, dan heb ik daar ook zo'n zin in!
Hopelijk ben je weer wat bijgekomen van je nachtdiensten Mel? Goed vooruitzicht om weer met je PT te trainen!
Ik vind popcorn ook lekker, maar dan wel de gezoete versie, haha en dat is net niet de versie die bedoelt word. Gewoon popcorn zonder iets vind ik saai eten. Dan eet ik liever niks 
Heeft iemand de laatste tijd nog iets van LoveDobby gelezen? Het valt me op dat ze al enige tijd niet meer heeft geschreven terwijl ze eerder wel actief was.
Grietje2
15-09-2021 om 19:51
Ow ik hou van popcorn en dan de zoute variant. Heerlijk in de bioscoop.
Hier gaat het nog steeds goed. Vul de Eetmeter in en moest dit ook doormailen naar het ziekenhuis.
As zaterdag weer op de weegschaal al kon ik het niet laten om er al even op te springen. Het gaat de goede kant op 😀
MelMel
16-09-2021 om 09:55
Ik heb een popcorn bak die de magnetron in gaat. Theelepel olie theelepel suiker en je hebt zoete popcorn maar ook zonder olie lekker en dan strooi ik er wat zout over.
Hier even de balen. Het is maar een cijfer maar mijn weegschaal had nieuwe batterijen nodig en opeens ben ik twee kilo zwaarder vandaag 😣
JtM
16-09-2021 om 11:07
Wat fijn Grietje. Dat is dus al het effect van die injecties als ik het goed begrijp? Ik hoor voor je dat zakkende lijn zo naar beneden blijft gaan.
Balen Mel, wat zijn die weegschalen af en toe oneerlijk 
Ik ben gisteren weer wezen sporten en heb spierpijn, haha. Eten gaat wel prima. Ik heb vanmiddag een uitvaart en hoop daarna nog even te kunnen gaan sporten.
Woepsiedaisy
17-09-2021 om 08:38
Hier weer een update. Deze week en vorige week weinig tijd gehad voor te sporten. Wel ben ik begonnen aan het fitmama programma, dat bevalt goed, nu twee keer geweest. Daarnaast een keer 20 min wandelen en een keer thuis paar oefeningen gedaan (met kids erbij dus niet zo’n succes). Qua eten gaat het goed. Ik ben inmiddels ook 3 kilo kwijt sinds ik hier meeschrijf. Eindelijk weer onder de 90 🎉.
Ik vind zoute popcorn ook lekker en van de week s avonds een keer gemaakt. Kocht altijd die zakjes voor magnetron maar wilde t toch gezonder met eigen olie ipv het vet dat in die zakjes zit. Maar dat was dus even kijken met de hoeveelheid zout en daar ging t wel even fout 😨
Grietje2
17-09-2021 om 14:10
Woepsie Wat is het fitmama precies , billen buik benen?
Net terug van een rondje fietsen (12 km) ben nog super blij met mijn fiets.
Volgende week een afspraak bij de klinisch genetica voor onze zoon.
Horen we of hij ook de gen afwijking heeft.
Morgen weer een officieel weeg moment en ophoging van de medicatie.
Heb alleen de eerste 2 dagen last gehad van bijwerkingen.
Ben benieuwd hoe het na de ophoging gaat
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.