Jouw lijf
SamenAfvallen
09-07-2021 om 13:40
Op een gezond tempo naar een gezond BMI
Het vervolg op de 2020 en 2021-edities op Viva. Want ja, langzaam afvallen en nieuwe eetpatronen aanleren kost tijd. Dit topic is voor iedereen met een te hoog BMI die voor de lange termijn gaat. Met als doel een blijvend nieuwe eet- en leefstijl.
Deel hier je ervaringen!
Linken naar de oude topics (op Viva en de herstart op Viva) kan niet want er moet een minimaal aantal posts worden geschreven. Dus googlen kan wel, om een indruk te krijgen van wat er in dit topic gebeurt.
Nieuwe meeschrijvers van harte welkom!
De tabel is overgezet van de laatste versie van Viva. Om het topic actief te houden, worden niet-actieve meeschrijvers na een paar weken uit de tabel verwijderd. (tenzij je iets hebt laten horen en bijvoorbeeld even tijdelijk stopt)
Wil je ook in de tabel (of juist eruit!) of wil je je gegevens wijzigen? Laat dit weten met een persoonlijk berichtje aan SamenAfvallen, RandomWriter of anijsblokje, of schrijf in dit topic.
De ervaring leert dat we in dit topic vaak uitgebreid op elkaar ingaan en dat levert soms lange posts op.
Schrijf je liever kortere berichtjes, geen probleem: voel je welkom om te doen wat jij zelf prettig vindt! Ook als je liever niet in de tabel wil, geen probleem!
| Naam | Leeftijd | Lengte | Startgewicht
+ datum | Streef | Huidig gewicht
+ datum | Kwijt | BMI |
| JEMMER | 25 | 163 | 109 | 60 | 82,2 (17/05) | 26,8 | |
| RandomWriter | 43 | 176 | 91,1 (1-2020) | 74 | 80,5 (30/03) | 10,6 | 26,0 |
| anijsblokje | 36 | 174 | >100 (2019) | <70 | 68,8 (17/05) | 31,2 | 22,7 |
| grietje2 | 45 | 183 | 111,7 | 82 | 77 (07/05) | 34,7 | 23,0 |
JtM | 31 | 163 | 77,4 | 65 | 69,7 (25/03) | 7,7 | 26,2 |
| Moosey | 45 | 178 | 89,5 (17/10) | 81 | 74,5 (22/01) | 15 | 23,5 |
| Bananenbrood | 34 | 180 | 87,0 (26/12) | 77 | 85,7 (03/02) | 1,3 | 26,5 |
MelMel
09-09-2021 om 12:00
Wat raar: ik had dinsdag een heel verhaal getypt maar dat staat er niet. Was wel na een nachtdienst die redelijk uit de hel kwam dus misschien niet goed opgelet.
Ik woog vandaag 88.2 kg, BMI 29.5 - mag die het lijstje op?
Ik zit een grapefruit op te eten waar ik alle velletjes vanaf gepeuterd heb. Wel eetbaar maar toch maar uit het fruitpakket gegooid want echt lekker vind ik hem niet. De groene thee is aangekomen en ik ben er vol goede moed aan begonnen. Twinings verkoopt hier ook groene thee infusions voor in koud water en dat was tijdens de nachtdienst echt lekker. Niet zo zoet maar toch een smaakje.
Over zoet gesproken trouwens - ik denk dat de wetenschap er nog niet over uit is wat zoet uiteindelijk met je gewicht doet. Ik kan zelf echt de hang naar zoet ook bevredigen met een Coca Cola Zero of een Red Bull Light. Ik heb overwogen om met alle zoetstoffen te stoppen omdat er toch een zweem van ongezondheid om heen hangt maar ik kan echt bewijs daar niet voor vinden dus af en toe gaat er tijdens een late of nachtdienst lekker zoiets in en ik drink veel gezoetstofde ranja.
@PhilDunphy - jammer dat alles momenteel wat chaotisch is thuis. Ik ben zelf een vreselijke chaoot dus kan daar echt niet tegen en ga dan ook gelijk naar zoeter, zouter, vetter eten grijpen om er mee om te gaan.
@RandomWriter - heb het denk ik even gemist maar is er een duidelijke reden waarom het niet lekker loopt op het moment? Ik heb een tijdje de Noom app gedaan en daar presenteren ze je elke dag met wat onderzochte feitjes. Het lijkt er toch op dat het voor de meeste mensen wel helpt om regelmatig te wegen. Ik stel me vaak ook idioot andere cijfers voor dan er uiteindelijk op de weegschaal staan.
Oh ik gebruik trouwens Nike Running daar zitten ook hele korte loopjes en een I Don’t Want to Run Run bij - misschien ook iets voor jou?
@JtM - ja snaaidrang uitstellen en iets anders gaan doen helpt bij mij vaak heel goed maar daar heb ik niet altijd zin 🤪
@Grietje - spannend zo’n medicatie traject
@DanGun - hoe gaat het? Ik ga morgen voor het allereerst een MMA les doen, ben nu al zenuwachtig!
Ik had eerder al op anderen gereageerd maar dat is dus weg en nu wat oud. Excuus daarvoor.
JtM
09-09-2021 om 12:34
Mel, nee daar heb ik ook niet altijd zin in en daarom geef ik er ook (te) vaak aan toe. Anders zou ik er niet uit zien zoals ik er nu uit zie
MMA, gaaf! Heb je al een achtergrond in (kick)boksen?
Wij hebben gisteren nog even de BBQ aangestoken, dat zou zomaar een van de laatste keren kunnen zijn. Wij hebben altijd een twee vaste dingen die we eten van de BBQ: hamburger en worst. Gisteren hadden we allebei al het een en ander gegeten en hadden we eigenlijk genoeg gehad. Normaal zouden we dan toch nog die worst op erop gooien omdat dat erbij 'hoort'. Gisteren niet gedaan, we hadden allebei genoeg gehad en vonden het fijn om daarin naar ons lijf te luisteren 
Ik was stiekem toch wel een beetje trots op ons, ook op vriend, een hele verandering zo voor ons om zo te denken en te doen.
MelMel
09-09-2021 om 12:48
@JtM - nee nog helemaal nooit zoiets gedaan. Heb het al vaak overwogen maar heb geen zin in het wedstrijdelement. En hier is dus geen contact. Maar ik ben helemaal niet sportief of gecoördineerd dus ik zie er als een berg tegenop.
DanGun
09-09-2021 om 16:14
Melmel wat ontzettend stoer!!! Ik heb ooit eens een paar lesjes gevolgd en vond het superleuk! Veel plezier!
JEMMER
09-09-2021 om 21:07
Hee lieve allemaal!
anijsblokje, ik ben inderdaad nog bezig om mijn draai te vinden in het weer veel actiever zijn, structuur hebben in mijn week en voor mijn gevoel wat meer eruit te halen. Ik heb vanmorgen bij mijn diëtiste besproken tegen welke dingen ik aanloop en we hebben er fijn over gepraat, maar had toch geen geweldig gevoel daarna, omdat ik een beetje boos ben gewoon op mezelf over de dingen die nog niet goed lukken. Maar op de een of andere manier toch wel denk ik wat kracht uit het gesprek gehaald, want heb vanavond na mijn lange werkdag nog boodschappen gedaan, gezond gekookt en gegeten. Wel een wijntje erbij genomen, en daar baal ik dan nu weer van.
Het voelt inderdaad alsof ik ook gewoon wat actiever ben doordat ik weer wat meer structuur heb in mijn leven (en mijn bed uit kom), zoals dus inderdaad bijvoorbeeld in de weekenden. En denk dat dat goed voor me is.
Fijn dat je (en ook anderen) even relativeerden dat het voor veel mensen een uitdaging is om na een werkdag nog een gezonde maaltijd op tafel te zetten. Dat deed me wel ietsje minder slecht erover voelen denk ik. Dank ook voor alle tips voor makkelijkere maaltijden, ik sla ze op en ga ermee aan de slag komende tijd!
Dank voor de tip, ik ga de serie kijken!
DanGun, dank voor je berichtje! Fijn om even dat besef te hebben dat dit voor de meeste mensen best wel moeilijk is af en toe. Maar lief dat je meedenkt, ik ga zeker wat doen met jullie tips!
Wat mooi dat je je ervaring met intuïtief eten deelt. Ik las je stuk en dacht: dit kan ik me eigenlijk wel voorstellen. Het werkt niet voor iedereen en het kan inderdaad ook juist heel veel losmaken om jezelf alles toe te staan. Maar zo fijn dat je dan nu merkt dat je totaal die behoefte niet meer hebt, dus misschien heeft het je toch dat gebracht? Dat is wel mooi.
Ik vind het ook wel bijzonder dat je zo goed kunt verwoorden waar je tegenaan bent gelopen en welke dingen je ook juist over jezelf hebt geleerd afgelopen jaren, daar heb ik wel bewondering voor. Ik denk dat kunnen reflecteren een belangrijke eigenschap is om te kunnen blijven groeien in dingen. En op die manier heb je dus toch een ritme gevonden dat voor jou fijn werkt!
RandomWriter, was ook weer blij om jouw naam voorbij te zien komen, dank je wel voor je mooie woorden weer.
Lief dat je dat zegt, voor het eerst in mega lange tijd, vond ik zelf eigenlijk ook wel dat ik wat positiever klink. Zo voelt het ook wel, ondanks alle uitdagingen en moeilijke dingen. Het geeft gewoon een klein beetje hoop dat er ook weer iets is dat stiekem een klein beetje oké voelt. Weet niet precies hoe en wat, maar dat geeft niet, blij dat ik me zo nu en dan gewoon net wat minder slecht voel. Ik merk dat ik het moeilijk vind om er woorden aan te geven, omdat het eigenlijk niet goed uit te leggen valt hoe dit voelt. Maar het is een soort opluchting, dat er ook nog iets anders mogelijk is dan me continu mega slecht voelen.
Wat lief ook allemaal, wat je benoemt. Ik merk inderdaad aan mezelf dat ik het moeilijk vind als iemand zegt dat die ziet dat ik dingen goed doe. Mijn psycholoog zei dat ook laatst, en soms wil ik dan schreeuwen 'Maar waarom VOELT dat dan niet goed?'. Dat voelt soms zo frustrerend en pijnlijk. Maar tegelijkertijd moet ik ook leren om erop te vertrouwen dat mensen echt dit soort dingen aan me zien, dat er misschien meer dingen goed gaan dan ik besef. Maar blijven vechten vind ik in ieder geval ontzettend belangrijk.
Ik hoop inderdaad dat het me lukt om een beetje te settelen in alles wat nu nieuw is. En dat ik het tot die tijd toch een beetje op kan pakken en vol kan houden qua de gezonde kant op gaan. En dat ik daar inderdaad dan uiteindelijk ook zelf tevreden over kan zijn.
Wat lastig dat je dochter geen liefhebber is van groenten en warme maaltijden. Ik herken dat eigenlijk heel erg van mijn zus van vroeger. En mijn moeder kwam er op een gegeven moment achter dat mijn zus dus bepaalde dingen wel graag at en daarna is het avondeten veel beter gegaan. Zo at ze veel makkelijker groenten als het los was, in plaats van dat het ergens doorheen zat (pastasaus, of een soepje of door de nasi heen). Ze at namelijk veel liever losse groenten als broccoli, spruitjes of sla, dus toen we toch wel relatief vaak aardappelen, groenten, vlees gingen eten en ze alles lekker apart en los kon eten, ging ze ineens veel beter avondeten. Maar goed, bij iedereen gaan dit soort dingen anders natuurlijk, iedereen heeft andere voorkeuren, helemaal kinderen, haha. Of zou ze groenten om te snaaien wel lekkerder vinden als ze een (semigezonde) dip erbij heeft? Maar het zijn lastige dingen inderdaad, want ik begrijp heel goed dat je ze niet wilt opdringen om een bepaald dieet te volgen. Misschien komen sommige dingen ook later vanzelf goed? Dat ze op een gegeven moment toch sneller wel die groentesnack pakt over een jaar of wat, uit zichzelf.
En over het wegen, ik kan wel goed begrijpen dat je het nu fijner vindt om dat even los te laten hoor. Ik weet zelf hoe enorm het kan ontmoedigen om elke dag een kilo verschil te hebben. Ook al kun je ergens zelf relativeren dat het waarschijnlijk komt door wat darmproblemen of het vasthouden van vocht, toch voel je je er een beetje rot door. En dat is niet de bedoeling van het wegen.
Wat maakt het moeilijk om die tweede keer hardlopen in te plannen? Is het de drukte of dat je het vaak inplant als je er eigenlijk te moe voor bent? Of iets anders? Zou het helpen om de eerste keer zelf te gaan (aangezien dat je steeds lukt tot nu toe) en voor die tweede keer (tijdelijk of sowieso) een maatje te zoeken? Om het weer op te kunnen pakken, om die routine weer te krijgen met behulp van iemand die je meevraagt?
Melmel, lief van je berichtje, ik ben inderdaad zo bij dat het gewoon wat lichter voelt. Jij gaat ook goed hoor, toch steeds gestaag wat eraf. En wat leuk dat je toch, door steeds af te wisselen een manier hebt gevonden voor jezelf om het hardlopen vol te houden, met soms een lange pittige training en soms een wat kortere als je er even geen zin in hebt. Super goed!
Wat leuk dat die thee infusion zo goed is bevallen, ik wil die ook al een hele tijd proberen. Lijkt me inderdaad een mooi alternatief als je even geen zin hebt in een warm drankje, ik ga hem kopen binnenkort!
JtM, jeetje die situaties waarin je vrienden zo ontzettend verdrietig ziet, zijn moeilijk he. Gecondoleerd!
Wat mooi ook wat je vertelt over de bbq! Het lijkt misschien iets kleins, maar eerlijk, het is een prachtige overwinning dat jullie beiden zoiets hadden van: we gaan niet ook automatisch dit nog nemen, maar we luisteren gewoon naar ons lichaam en voelen dat het zo oke is? Dat is een begin van vaker aanvoelen wat je nou écht wilt en wat gewoonte/lekkere trek is. Dus een mooie stap in de goede richting, naar mijn mening.
Woepsiedaisy, dank voor je tip wat betreft het koken als je moe thuiskomt. Voor twee dagen koken deed ik vroeger inderdaad ook vaak, dat is ook wel iets dat ik weer zou kunnen oppakken. Veel koken en invriezen is voor mij niet echt een optie, want heb echt de kleinste vriezer ooit. Maar voor twee dagen koken en in de koelkast bewaren is inderdaad wel een prima idee. Die ga ik ook meenemen van de tips!
Grietje2, leuk weer even je naam te zien voorbijkomen. En mooi hoe je even je verhaal zo vertelt hier, voor de nieuwe mensen. Spannend van de nieuwe medicatie zeg, ik ga voor je duimen dat het gewoon heel goed voor jou werkt en dat je weinig merkt van eventuele bijwerkingen. Zou zo fijn zijn! Misschien brengt het je wel heel veel goeds!
PhilDunphy, wat naar om te horen dat het niet zo goed gaat. Maar ik vind het ook wel begrijpelijk dat even je focus wat minder bij het eten en sporten ligt als je het zo druk hebt met andere spannende/nieuwe dingen zoals de nieuwe school van je zoon. Misschien helpend om jezelf even niet teveel druk op te leggen en empathie voor jezelf te hebben dat het nu even wat moeilijker gaat allemaal (ik weet dat dat wellicht wat gek klinkt uit mijn mond, maar ik weet het altijd beter te verwoorden als het voor anderen is haha) en op een rustiger moment eens even er echt voor gaan zitten en te bedenken welke kleine dingen je nu zou kunnen doen om het gezonde patroon weer op te kunnen pakken, maar ook wat het je gaat brengen als je dat doet. Want misschien brengt het ook weer juist een soort fijne regelmaat in die drukke tijd, als je goed voor jezelf op een rijtje hebt wat je gaat koken deze week (wat dat dan ook is, want dat mag ook makkelijk zijn) en wanneer je dat voorbereidt etc. Of even een rustgevend wandelingetje na het eten in plaats van een uur intensief sporten? Weet dat je hier in ieder geval altijd welkom bent, ook als het wat minder gaat (alhoewel ook ik het vermijden van het forum als geen ander herken hoor, juist als het niet goed gaat). Sterkte! Het gaat je wel weer lukken, echt!
Zou iemand mijn gewicht misschien willen aanpassen? Het is nu 105,2 kg, met BMI 39,6. In totaal dus 3,8 kwijt.
Nou, zet hem op weer allemaal!
DanGun
10-09-2021 om 09:47
Jemmer 🙂 Ik ben dan ook al ff bezig. Ben 52 nu en gewicht is altijd een dingetje.
Wat mij ook altijd helpt is om het als een proces te zien. Daar horen momenten bij dat het lekker gaat en momenten dat het niet gaat. Dat de boel stagneert. En dat het soms ff duurt voor je weer verder kan.
Ik zie afvallen, aankomen en weer afvallen (etc) niet meer als losstaande dingen. Want dat ‘daar gaan we weer, ik was zo mooi afgevallen en nu weer aangekomen, het is weer eens mislukt’ etc daar werd ik niet blij van. Nu denk ik ‘Oké, daar en daar ging er ff wat mis in het proces. We gaan weer verder’.
Laatst las ik iets als ‘Je hebt geen terugval, je struikelde. En als je struikelt, dan val je vooruit’. Maw: struikelen is pijnlijk maar je bent er wel verder mee gekomen. Je hebt er wel wat van geleerd. Dat is je winst. Vond ik een mooie.
DanGun
10-09-2021 om 09:50
O gewicht schommelt de laatste dagen steeds rond de 86,6 dus dat mag in de tabel alstublieft.
RandomWriter
10-09-2021 om 14:49
Alles is nu weer bijgewerkt als het goed is! Als ik iemand ben vergeten dan laat dit zeker even weten.
MelMel, er is bij mij veel veranderd in de afgelopen 1-2 jaar. Ik ben van gescheiden (met alle stress daaromheen van verhuizen en dergelijke) naar éénoudergezin gegaan omdat mijn ex begin dit jaar is overleden. Dat is niet alleen emotioneel gezien heel zwaar geweest, maar ook in praktische zin. Tel daar nog een noodzakelijke verbouwing bij op plus financiële stress, en het plaatje is compleet. Ik krabbel nu weer een beetje op en de dagelijkse planning begint wat op orde te komen, maar ik loop nog regelmatig tegen bepaalde dingen aan die energie kosten. Dat betekent dat ik, hoe hard ik ook probeer, soms gewoon geen energie over houd om aan mezelf te werken. Dus ook weinig energie om te letten op eten (nu heb ik daar inmiddels wel een basis in gelegd waardoor het niet meteen helemaal fout gaat als ik me er niet op focus), of het inplannen van hardloopmomentjes. Dat frustreert, maar ik begrijp waar het vandaan komt dus dat is te accepteren. Wat ik lastiger vind, is dat ik momenteel het idee heb dat ik wél goed bezig ben, maar hier totaal geen resultaat van lijk te merken.
Hardlopen is niet het probleem dat ik geen zin heb. Het is vaak gewoon lastig in te plannen, niet alleen het loopje zelf, maar ook het weer op tijd uitwassen van sportkleding en ondanks dat ik twee sportbh's heb, loop ik toch het liefst met één specifieke die dan natuurlijk net weer niet uitgewassen is. Een fijne sportbh vinden in mijn cupmaat is lastig (en duur!) dus ook dat kost weer energie om daarnaar op zoek te gaan. Zo zijn er allemaal kleine dingen die het lastig maken om vaker dan 1x per week te gaan. Ik probeer het gewoon iedere week weer hoor, maar dat lukt niet altijd. Mijn rondjes zijn overigens kort, tot nu toe elke keer 10-15 minuten, dus daar ligt het ook niet aan. Het is meer het plannen rondom het koken en avondeten en de bedtijd van de kinderen.
Het hele verhaal over wat zoet doet met je gewicht, heb ik wel een mening over. Maar omdat ik zelf niet de wetenschappelijke studies daarover heb gelezen, maar dit verhaal puur van mijn diëtiste komt, ga ik dat verder niet te uitgebreid neerzetten hier. Komt er kortgezegd op neer dat er bewezen zou zijn dat insuline op zichzelf een dikmaker is. Hoe meer suiker, hoe meer insuline, hoe eerder je aankomt. Zoetstoffen zijn in dat kader niet heel veel beter, omdat puur de zoete smaak ook je insulineproductie wat schijnt te activeren, dus ook dat is niet ideaal. Maar zoals ik al zei, ik heb geen wetenschappelijke studies paraat om dat te onderbouwen, daar zou ik eigenlijk wel eens verder in willen duiken.
Zoetstoffen kan ik overigens zelf erg slecht tegen dus voor mij is dat de belangrijkste reden om ze niet te nemen. Ik geloof dat er steeds minder producten zijn die de bewezen slechte zoetstoffen zoals aspartaam, nog veel gebruiken. De tegenwoordige zoetstoffen zijn qua gezondheid verder niet zo erg, meen ik. Maar ook dat is niet onderbouwd verder
.
JtM, goed bezig! Ik herken die drang om nog net iets langer door te gaan met BBQ'en, wij kopen vaak ook veel te veel en dan wil je toch ook verschillende soorten vlees eten in plaats van 1 soort. Goed dat jullie daar niet aan toe hebben gegeven!
Anijsblokje, ik heb een stukje gekeken maar het kon me nog niet meteen boeien. Maar dat ligt misschien meer aan mijn enigszins gefrustreerde staat, dan aan het programma
. Vond jij het wat?
Jemmer, lief dat je meedenkt over het 'groentegedoe' bij mijn dochter. Ik zit inderdaad eens te denken of ze, zoals jij aangeeft, ook liever de groente los heeft dan door elkaar. Ik denk dat dat wel haar voorkeur heeft. Maar ook bij losse groente eet ze regelmatig echt langzaam. We eten tegenwoordig wel weer veel vaker gewoon aan de eettafel, en dat scheelt wel. Dat is ook logisch natuurlijk. Maar ook dan kan ze heel snel afgeleid zijn, gaat van tafel af om water te pakken, dan moet ze ineens naar de wc, of hebben we het ergens over en dat wil ze dan meteen erbij gaan pakken of iets van nakijken. Ze is gewoon gigantisch wispelturig.
Ik denk ook wel dat het iets is wat uiteindelijk wel beter gaat worden.
Een hardloopmaatje zou ik fijn vinden, maar daar naar opzoek gaan vind ik lastig. Ik had eerst mijn vriend eindelijk zo ver, had hardloopschoenen gekocht en alles, maar nu puntje bij paaltje komt gaat hij toch niet mee. Vind ik wel jammer. Maar ja, ik ga hem niet dwingen. Ik zal het toch zelf echt even wat meer moeten proberen in te plannen. Iedere week weer een nieuwe kans...
Ik ga eens even wat in het huishouden doen. Anders blijft dat ook weer liggen...
DanGun
10-09-2021 om 20:18
@randomwriter; de nieuwe podcast van I’m a Foodie gaat oa over of je van zoet eten dik wordt. Heb m nog niet geluisterd.
Grietje2
11-09-2021 om 09:28
110,6 voor in de tabel
vanochtend eerste injectie gezet vond het erg spannend maar deed gelukkig geen pijn.
RandomWriter
11-09-2021 om 11:50
Fijn Grietje, dat de injectie geen pijn deed. Ik heb een hele historie met mezelf injecteren, je moet altijd eerst over een drempel heen. Mag je nog afwisselen tussen bijvoorbeeld buik en bovenbenen? Dat mocht bij mij toen wel, dat scheelt wel wat in irritatie als je regelmatig moet prikken. Ik vond het toen op zich wel meevallen, afhankelijk van de naalden. Maar ben blij dat ik het niet meer hoef.
JtM
11-09-2021 om 12:14
Oh ik had vanochtend een hele post geschreven maar blijkbaar niet goed op versturen gedrukt
forum nu mobiel dus sorry, even geen uitgebreide post van mij.
Gelukkig dat de injectie geen pijn deed Grietje. Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen maar hoevaak en hoe lang moet je die injecties setten?
En mel, hoe was je MMA les?
Vandaag word mijn zelfbeheersing weer op de proef gesteld. We hebben vanmiddag een verjaardag waar ongetwijfeld chips is en waar ook voor het eten gezorgd word. Dat is vaak iets van friet met snacks.
Die friet en snacks heb ik wel ingecalculeerd in mn calorieën van vandaag. Alleen wil ik eigenlijk geen chips eten. Vind dat alleen zó lekker (
) ... dus vandaag mijn zelfbeheersing maar testen.
Grietje2
11-09-2021 om 12:35
ik kan afwisselende benen,buik en bovenarm.
Elke dag een injectie voor een periode van 17 weken. Als het aanslaat dan is het voor de rest van mijn leven
MelMel
11-09-2021 om 18:11
@JtM - oh lekker patat! Iemand in de straat kreeg gisteren een anafylactische reactie voor de eerste keer en aangezien dat mijn werk is heb ik haar behandeld tot de ambulance kwam. Gebeurde alleen net toen ik de deur uit moest voor MMA dus dat is niet gelukt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.