Jouw lijf
1op1dieetViva
08-07-2021 om 20:56
Cambridge 1:1 dieet 2021
Dit topic is voor iedereen die het leuk vindt om mee te kletsen over het 1op1 dieet (voorheen Cambridge weight plan), in alle stappen! Ook als je een ander dieet met maaltijdvervangers volgt: wees welkom!
De tabel: als je graag wil meewegen geef dan de gegevens door voor de tabel. De inloggegevens van dit account zijn bekend bij de actieve meeschrijvers.
| Forummer | Lengte | Start | Streef | Afgevallen | Nu |
| Honing14 | 1.70 | 105,4 | 75,0 | -1,8 | 103,6 |
| Lovely | 1.56 | 69,7 | 50,0 | -19,2 | 50,5 |
| Caroline73 | 1.60 | 85,6 | 70,0 | -14,7 | 70,9 |
| Feliz1990 | 1.76 | 107,2 | 80,0 | -2,3 | 103,9 |
| OneTrickPony | 1.65 | 83,5 | 63,0 | -21,5 | 62 |
| LadyDana | 1.73 | 113,0 | 80,0 | -11,1 | 102,9 |
| Pixymama | 1.52 | 75,7 | 55,0 | -11,5 | 64,2 |
| Vuurvlinder | 1.74 | 105,8 | 85 | -6,1 | 99,7 |
| Nienes | 1.78 | 128.4 | 78 | -8,4 | 120 |
| QueenLizzy | 1.79 | 85,4 | 70 | -16,6 | 68,8 |
| Marielouisa | 1.76 | 122,2 | 85 | -20,5 | 101,7 |
| Aimee91 | 1.76 | 103,5 | 80 | -9,7 | 93,8 |
| Dolfje | 1.74 | 93,3 | 75 | -13,2 | 80,1 |
| Limburg2022 |
OneTrickPony
05-05-2022 om 16:55
Ik forum uitsluitend mobiel momenteel (laptop kapot) dus helaas gaat de tabel bijwerken mij ook niet lukken Lovely! Excuses daarvoor.
Heb je niet de hele dag honger met jouw lijstje? Ik weet dat Optimel bekend staat om mager maar ik ben er zelf helemaal geen fan van door de zoetstoffen en omdat het zo mager is. Het vult bij mij echt voor geen meter. Dan zou ik nog eerder gewoon de simpelste kwark kiezen die je kunt vinden. Eventueel met een lepel jam voor de smaak. Ook zou ik er lekker wat fruit aan toevoegen, of rauwe havermout. Aardbeien en blauwe bessen zijn ook heel gezond! Honger lijden hoeft echt niet tijdens het afvallen.
Verder: echt veel meer groenten. Een verse soep bij je lunch en snackwortel of komkommer als tussendoortje. Goed voor de vezels en het vult. Een gekookt eitje is ook een optie want eiwit verzadigt ook. Als je meer groenten eet bij je avondmaaltijd kun je in mijn ervaring goed toe met minder granen. Ik neem van granen altijd de volkorenvariant en dan de helft van de aanbevolen hoeveelheid op de verpakking bij het avondeten. Zorg ook voor variatie, bijvoorbeeld bij je rode pastasaus wat wortel, paprika en courgette. Zo eet je niet simpelweg alleen een stronk broccoli. Pastasaus met verse tomaten of blokjes uit blik desnoods is ook groente.
Ik heb zelf een vast schema en weeg elke dag af. Een lijstje van een normale dag met gewichtsbehoud bij mij:
Ontbijt:
150 gram kokoskwark
100 gram aardbeien
25 gram eat natural granola met de minste toegevoegde suiker
Tussendoor:
Appel
lunch:
Een flinke kom verse soep
2 boterhammen met 30+ kaas
Tussendoor:
150 gram snackworteltjes
Diner:
50 gram volkoren penne met zelfgemaakte tomatensaus, een halve courgette en een hele rode paprika, 100 gram rundergehakt
Tussendoor:
Een reepje pure chocolade van Côte d’Or
Ik heb het even nagerekend en kom grofweg op 1635 kcal uit. Als ik op wil letten/afvallen/weet dat ik taart ga eten neem ik van alles minder. Dus in plaats van 150 gram kwark neem ik dan 100 en 15 gram granola in plaats van 25. Een boterham minder bij de lunch, etc. Zo heb je niet het gevoel dat je echt wat moet laten én loop je niet met een knorrende maag rond.
Jij bent wel een stuk kleiner en lichter dan ik. Weet je jouw BMR, en hoe actief ben je? Je moet iets kunnen vinden wat goed bij jouw behoeftes past en waarmee je in een makkelijk ritme komt denk ik. Als je echt low carb wil eten zou ik je adviseren om vollere zuivel te gaan kiezen en meer soepen, omeletten en salades te eten. En, ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, dus veel meer groenten.
OneTrickPony
05-05-2022 om 17:06
Ik wil geen betweter zijn Lovely, je weet dat het uit een goed hart komt hoop ik
maar ik heb je eetlijstje door de calorieën teller gehaald omdat ik nieuwsgierig was en kom op nog geen 700 kcal zonder je avondeten. Dat is echt heel weinig en ik denk dat je je kcal en macro’s beter uit andere voedingsmiddelen kunt halen, waar je motortje meer aan heeft.
Mijn inziens kun je daarnaast proberen om je voeding wat meer over de dag te verdelen zodat je je lijf voorziet van goede voedingsstoffen. De noten zou ik eerder als tussendoortje nemen dan dat bifi worstje. Die laatste is heel zout, bewerkt en bevat bijna dubbel zoveel kcal als je hele ontbijt. Laat je hoofdmaaltijden vooral voedzaam zijn is mijn advies. En daar kan echt elke dag iets lekkers bij, zoals ik met mijn heilige stukje chocolade
QueenLizzy
05-05-2022 om 20:38
OneTrickPony schreef op 05-05-2022 om 12:14:
Ik heb deze vezels van het Kruidvat: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-biologische-psylliumvezels/p/4966221
De shakes worden er wat dikker en lobberig van en naast dat het dan wat vullende is, is het ook goed voor de stoelgang.
Bij sommige dingen van 1op1 heb ik heel erg het gevoel dat het aansmeren is, zoals bij die blaadjes en hun vezels. Heel duur en compleet inwisselbaar voor een goedkoper regulier product. In kauwgom zitten ook vrijwel geen kcal, alleen moet je oppassen met te veel zoetstoffen op een dag, daar kun je last van je darmen van krijgen. Ik neem ook zoetjes in mijn koffie en merk het wel heel erg als ik ook kauwgom en suikervrije limonadesiroop op een dag neem. Maar dat is per persoon verschillend.
Thanks! Ik ga dat van die vezels sowieso even bekijken.
Ik heb vanavond een salade gemaakt met o.a. ijsbergsla, rucola en gerookte kip, en er een beetje Remia salata zero % balsamico dressing overheen gedaan. Daar zit geen suiker of vet in, en maar 3 kcal per eetlepel. Ik heb ook een andere variant gekocht, die heeft maar 1 kcal per eetlepel dressing. Ik vond die salade echt super lekker zo, dus dit ga ik vaker zo eten.
Ik houd me verder heel goed aan het dieet, op die dressing, Slimpie en kauwgom na dan. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat grote invloed heeft op mijn gewichtsverlies. Ik doe trouwens ook wel gewoon zout op mijn eten. Misschien dat ik dan iets meer vocht vasthoud, maar dat is dan maar zo. Ik vind m'n eten echt veel lekkerder met een beetje zout. Verder voel ik me kiplekker. Geen hoofdpijn of last van m'n darmen, hopelijk blijft dat zo.
Toen ik ooit CB500 deed at ik iedere zondag 1 bonbon. Verder week ik vrijwel nooit af van het dieet. Ik viel toen ook veel en snel af, en haalde ruimschoots mijn streefgewicht.
Lovely89
06-05-2022 om 11:42
Dank je wel OTP! Ik ben juist blij met je advies, mijn dank daarvoor! Een gekookt eitje ipv zo'n bifi worstje is inderdaad wel een goed idee. Zo'n bifi worstje pak ik eigenlijk ook puur uit gemak..
Misschien is zo'n kwark met inderdaad een lepel jam wel meer vullend. Opzich red ik het prima zo hoor, ik drink als ik honger heb gewoon even een goed slok water.
Mijn BMR is niet zo heel hoog, omdat ik zittend werk heb en ik verder eigenlijk nauwelijks beweeg. Die 1-2x per week dat ik wat oefeningetjes doe, vind ik eigenlijk zo minimaal dat ik die niet eens mee tel. Mijn dagelijks verbruik zit op 1500kcal per dag. Dus ik probeer daar wat onder te zitten, max 1250kcal volgens de BMR calculator.
Met de tabel is het overigens weer gelukt
Lovely89
06-05-2022 om 11:44
QueenLizzy schreef op 05-05-2022 om 20:38:
[..]
Ik heb vanavond een salade gemaakt met o.a. ijsbergsla, rucola en gerookte kip, en er een beetje Remia salata zero % balsamico dressing overheen gedaan. Daar zit geen suiker of vet in, en maar 3 kcal per eetlepel. Ik heb ook een andere variant gekocht, die heeft maar 1 kcal per eetlepel dressing. Ik vond die salade echt super lekker zo, dus dit ga ik vaker zo eten.
Ik houd me verder heel goed aan het dieet, op die dressing, Slimpie en kauwgom na dan. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat grote invloed heeft op mijn gewichtsverlies. Ik doe trouwens ook wel gewoon zout op mijn eten. Misschien dat ik dan iets meer vocht vasthoud, maar dat is dan maar zo. Ik vind m'n eten echt veel lekkerder met een beetje zout. Verder voel ik me kiplekker. Geen hoofdpijn of last van m'n darmen, hopelijk blijft dat zo.
Toen ik ooit CB500 deed at ik iedere zondag 1 bonbon. Verder week ik vrijwel nooit af van het dieet. Ik viel toen ook veel en snel af, en haalde ruimschoots mijn streefgewicht.
Klinkt lekker!
Ik heb tijdens het dieet gewoon ketchup of andere sauzen gegeten en ben er ook prima mee afgevallen. Niet eens de light versie. Dus volgens mij moet dat geen probleem zijn!
Fijn dat het zo goed gaat, volhouden!!
OneTrickPony
06-05-2022 om 12:23
Lovely89 schreef op 06-05-2022 om 11:42:
Dank je wel OTP! Ik ben juist blij met je advies, mijn dank daarvoor! Een gekookt eitje ipv zo'n bifi worstje is inderdaad wel een goed idee. Zo'n bifi worstje pak ik eigenlijk ook puur uit gemak..
Misschien is zo'n kwark met inderdaad een lepel jam wel meer vullend. Opzich red ik het prima zo hoor, ik drink als ik honger heb gewoon even een goed slok water.
Mijn BMR is niet zo heel hoog, omdat ik zittend werk heb en ik verder eigenlijk nauwelijks beweeg. Die 1-2x per week dat ik wat oefeningetjes doe, vind ik eigenlijk zo minimaal dat ik die niet eens mee tel. Mijn dagelijks verbruik zit op 1500kcal per dag. Dus ik probeer daar wat onder te zitten, max 1250kcal volgens de BMR calculator.
Met de tabel is het overigens weer gelukt![]()
Bedankt voor de tabel!
Fijn dat je er wat aan hebt. Het is zoeken hé? Omdat we klein zijn en niet zo zwaar relatief mogen we zo weinig eten op een dag. Veel minder dan ik vooraf gewend was in ieder geval. Ik vond vier boterhammen met pindakaas als ontbijt heel normaal
op zich niet zo gek dus dat ik flink te zwaar was zou je zeggen.
Ik houd ook gewoon van eten. Van veel, zoet, vet en lekker eten. Inmiddels weer ik dat dat af en toe gewoon kan als ik weer ben opgebouwd. Maar niet zo vaak als dat ik zou willen. Of ik moet heel veel gaan sporten en dat zie ik niet zitten
Waar ik zelf naar probeer te kijken is dat ik mijn lijf voedzaam eten geef, waar het wat mee kan. Onbewerkt en vers, zo veel mogelijk. Dan voel ik me fitter en gezonder. En dat gaat ook tellen naarmate je ouder wordt.
Gisteren kwam ik al scrollend uit op een social media pagina uit van iemand die haar afvalstrijd deelt. Ook foto’s van wat ze op een dag eet. Ik schrok daar gewoon van: zoveel suiker! Haar motto was dat afvallen niet saai hoeft te zijn als je maar een kcal tekort creëert. En dat is natuurlijk waar, maar ik zou gek worden van die suikerdips en ook voor je organen is het gewoon niet goed. Maar ik ben wel van mening dat elke dag een koekje bij de thee moet kunnen, en een stukje chocolade na het eten. Door etiketten lezen weet ik nu van veel waar de meeste vezels en minste suikers in zitten en maak op die manier lekkere en gezondere keuzes. Ik heb ook wel eens een diëtiste gehad die beweerde dat suiker zo goed als de duivel was en chocolade alleen heel af en toe. Dat hielp mij echt niet, zo streng. Het moet wel leuk blijven 
OneTrickPony
06-05-2022 om 18:02
Pfff ik heb dus sinds ik weer koolhydraten eet op sommige dagen werkelijk de HELE dag honger. En snaaizin. Net gegrilde kip en courgette gegeten maar ik ben nu al de minuten aan het aftellen tot ik mijn laatste reep mag. Die wil ik nu nog niet nemen omdat de avond anders zo lang duurt. Meestal pak ik hem rond 19.00 uur.
Het is wel voornamelijk hoofdhonger denk ik. Echt knorren doet mijn maag niet, maar ik heb de hele tijd zin in zoete dingen zoals koekjes en ijs
Nienes
06-05-2022 om 20:48
OneTrickPony schreef op 05-05-2022 om 09:42:
Ik heb vanochtend even een vreugdedansje gedaan!
Eindelijk, na bijna 2 weken stilstaan en schommelen, weer een klappertje naar beneden van meer dan een halve kilo en een BMI van 22,9. Ik wil graag naar de 22.
ohh wat super zeg! feli!
Nienes
06-05-2022 om 20:54
OneTrickPony schreef op 06-05-2022 om 18:02:
Pfff ik heb dus sinds ik weer koolhydraten eet op sommige dagen werkelijk de HELE dag honger. En snaaizin. Net gegrilde kip en courgette gegeten maar ik ben nu al de minuten aan het aftellen tot ik mijn laatste reep mag. Die wil ik nu nog niet nemen omdat de avond anders zo lang duurt. Meestal pak ik hem rond 19.00 uur.
Het is wel voornamelijk hoofdhonger denk ik. Echt knorren doet mijn maag niet, maar ik heb de hele tijd zin in zoete dingen zoals koekjes en ijs
![]()
ohhh dat is lastig zeg! kan snappen datr dat vervelend is
Nienes
06-05-2022 om 20:56
QueenLizzy schreef op 05-05-2022 om 20:38:
[..]
ow dat klinkt heerlijk en sla ik eventjes op!!
Ik eet meestal gebakken kip in een beetje soya met peper. Champignons erbij en dit dan op ene bedje van ijsbergsla en komkommer. Ik heb kh/calorie arme teriyaki saus die er erg lekker bij is hahaha. maar ik ga even kijken naar die salata zero!
OneTrickPony
07-05-2022 om 10:11
Bedankt Nienes! De honger is wel nuttig geloof ik want vanochtend stond de teller op -0,8 sinds afgelopen maandag. Totaal deze ronde precies 5 kilo er af in bijna 5 weken. Terwijl ik aan het opbouwen ben en nu zo tussen stap 4 en 5 in zit. Totaal -21,4
Ik vind het fijn om het hier zo op te schrijven omdat ik er dan zelf ook aan herinnerd word dat het niet zomaar iets is. Dan kan ik de frustratie om de snaaizin ook wat beter hebben
en verder het met de dag nemen.
Vanmiddag ga ik chique uit lunchen dus dat wordt mijn eetschema omgooien. Ik raak daar altijd een beetje van in de war, zoveel rekenen. Het is geen tent met broodjes of salades dus ik neem vlees of vis en hoop dat ze bakjes groenten of sla voor erbij hebben. Net ontbeten met een reep en ik denk dat ik voordat ik ga nog een bakje yoghurt met fruit neem. Waar ik vooral over twijfel is waar ik mijn granen en tweede portie zuivel kwijt moet: kies ik ervoor om diner en lunch om te wisselen en eet ik vanavond gewoon 2 crackers met kaas? Of prop ik alles in de lunch (broodje met boter uit het broodmandje - geen volkoren denk ik - en een cappuccino toe, of een stukje kaas van de kaasplank) en neem ik vanavond alleen wat verse soep en snackgroente?
Nog een dikke 3 weken te gaan voor nog 2,2 kilo. Mijn ideale gewicht. Ik denk niet dat ik het ga halen gezien de opbouw maar we komen er wel heel erg in de buurt!
Succes dit weekend meiden, hebben jullie nog uitdagingen op komst?
oudmaarnognietkoud
07-05-2022 om 11:27
OneTrickPony schreef op 05-05-2022 om 09:38:
[..]
Klopt helemaal! Misschien had ik je dan verkeerd begrepen. Ik dacht dat je ons tips gaf over koolhydraatarm eten maar ik begrijp dat je graag wil meeschrijven, klopt dat?
wil je ook in de tabel?
Ik lees mee en schrijf af en toe mee. Ik hoef niet in de tabel dank je.
QueenLizzy
07-05-2022 om 19:29
Nienes schreef op 06-05-2022 om 20:56:
[..]
ow dat klinkt heerlijk en sla ik eventjes op!!
Ik eet meestal gebakken kip in een beetje soya met peper. Champignons erbij en dit dan op ene bedje van ijsbergsla en komkommer. Ik heb kh/calorie arme teriyaki saus die er erg lekker bij is hahaha. maar ik ga even kijken naar die salata zero!
Kh/calorie arme teriyaki saus?! Waar haal je die? Klinkt me ook als muziek in de oren
QueenLizzy
07-05-2022 om 19:35
OneTrickPony schreef op 07-05-2022 om 10:11:
Bedankt Nienes! De honger is wel nuttig geloof ik want vanochtend stond de teller op -0,8 sinds afgelopen maandag. Totaal deze ronde precies 5 kilo er af in bijna 5 weken. Terwijl ik aan het opbouwen ben en nu zo tussen stap 4 en 5 in zit. Totaal -21,4
![]()
Ik vind het fijn om het hier zo op te schrijven omdat ik er dan zelf ook aan herinnerd word dat het niet zomaar iets is. Dan kan ik de frustratie om de snaaizin ook wat beter hebbenen verder het met de dag nemen.
Vanmiddag ga ik chique uit lunchen dus dat wordt mijn eetschema omgooien. Ik raak daar altijd een beetje van in de war, zoveel rekenen. Het is geen tent met broodjes of salades dus ik neem vlees of vis en hoop dat ze bakjes groenten of sla voor erbij hebben. Net ontbeten met een reep en ik denk dat ik voordat ik ga nog een bakje yoghurt met fruit neem. Waar ik vooral over twijfel is waar ik mijn granen en tweede portie zuivel kwijt moet: kies ik ervoor om diner en lunch om te wisselen en eet ik vanavond gewoon 2 crackers met kaas? Of prop ik alles in de lunch (broodje met boter uit het broodmandje - geen volkoren denk ik - en een cappuccino toe, of een stukje kaas van de kaasplank) en neem ik vanavond alleen wat verse soep en snackgroente?
Nog een dikke 3 weken te gaan voor nog 2,2 kilo. Mijn ideale gewicht. Ik denk niet dat ik het ga halen gezien de opbouw maar we komen er wel heel erg in de buurt!
Succes dit weekend meiden, hebben jullie nog uitdagingen op komst?
Wat al een prachtig resultaat! Lekker geluncht?
Mijn man en een vriend van hem zijn vanavond sushi eten. Vind ik ook heerlijk. Maar een no-go op dit moment helaas, ik heb besloten niet mee te gaan. Ik wil me perse aan m'n dieet houden deze week. Ik zie ze later vanavond wel weer, geen probleem. Ik weet waarvoor ik het doe. En volgens mijn eigen weegschaal ben ik inmiddels 2,3 kg afgevallen, wat me ontzettend motiveert om door te zetten. Ben benieuwd wat de weegschaal bij de consulente dinsdag aangeeft.
OneTrickPony
07-05-2022 om 20:34
Wat een super resultaat heb je al QueenLizzy! Daar mag je met recht trots op zijn
knap dat je de sushi afspraak hebt afgeslagen. Dat werkt voor mij ook het beste. Dan maar later weer aansluiten. Veel plezier later vanavond!
Ik heb het helaas niet zo goed gedaan. De basis was goed: ik had een voorgerecht met vis en een hoofdgerecht met vlees en salade. Maar ik heb wel een half wijntje meegedronken en kon daarna (en daardoor misschien wel) niet van de mini koekjes bij de koffie afblijven. En ook wel een aantal frietjes met mayonaise plus wat stokbrood vooraf meegepikt en 2 cappuccino’s.
Ik had mijn granen en zuivel maaltijd, normaal gesproken 2 of 3 crackers met halvarine en 30+ kaas, natuurlijk overgeslagen. Niet dat dat het compenseert maar ik heb er wel ontzettend van genoten. En ik had normaal gesproken veel meer gegeten. Thuis nadien wel nog een reep genomen en daar laat ik het bij voor vandaag.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.