Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

bio identieke hormonen

sinds een paar dagen ben ik hieraan begonnen ivm overgangsklachten.
Ik heb echter het idee dat de opvliegers juist wat meer zijn..
wie neemt deze ook en hoe beleef jij het?

Vraag voor diegenen die ook spray of gel gebruiken. Ik smeer op mijn bovenbenen en moet die 5 minuten onbedekt laten. Ik begin het nu al koud te vinden. Laat staan straks midden in de winter als het maar 10 graden op de slaapkamer is. Hoe lossen jullie dat op?

Ik spray op mijn onderarm. Na de rest van m’n ochtendritueel is het wel ingetrokken en kan ik gewoon mijn lange mouwen erover aantrekken. Spray is met (binnen) 2 minuten droog

Voor de pleister-gebruikers: blijft jullie pleister goed zitten? Ik moest overstappen omdat de spray niet leverbaar is en heb de eerste erop zitten, maar hij heeft al voor meer dan de helft losgelaten en hij moet nog tot maandag Heb de Sandoz en m pas een uur na douchen geplakt, en ik gebruik geen bodylotion of iets. Dacht ook wel ergens gezien te hebben dat de Systen beter plakt maar dat weet ik niet zeker meer

Moosey schreef op 22-11-2025 om 14:44:

Voor de pleister-gebruikers: blijft jullie pleister goed zitten? Ik moest overstappen omdat de spray niet leverbaar is en heb de eerste erop zitten, maar hij heeft al voor meer dan de helft losgelaten en hij moet nog tot maandag Heb de Sandoz en m pas een uur na douchen geplakt, en ik gebruik geen bodylotion of iets. Dacht ook wel ergens gezien te hebben dat de Systen beter plakt maar dat weet ik niet zeker meer

Ik had ook altijd gedoe met Sandoz, juist daarom overgestapt op de spray.

Er is ook een gel die je op de huid moet smeren, is dat anders een optie ipv de pleister?

Het leek me wel handig, hoef ik er maar 2 keer per week aan te denken, en ik begreep dat de gel heel langzaam opdroogt, en ik heb altijd haast ‘s ochtends.. maar als dit echt zo onhandig is als het nu lijkt moet het misschien toch maar

Sandoz plakte bij mij ook niet goed. Daar plakte ik altijd tegaderm film overheen.
Nu heb ik systen, die blijft over t algemeen wel goed plakken

Schommelstoel schreef op 09-08-2025 om 10:59:

Ha, nu ik dit topic voorbij zie komen kan mijn vraag hier misschien ook wel in:
Ik gebruik sinds kort estradiol pleisters, om de overgang nog vijf jaar uit te kunnen stellen ivm een 'chirurgische menopauze' op (relatief) jonge leeftijd.
Twee pleisters van 50 microgram per week, maar die dingen laten regelmatig na 1,5 á 2 dagen vanzelf los en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Ik plak ze op schone, droge huid die niet veel beweging geeft, zoals geadviseerd. Maar dat helpt niet echt.

Had ik ook. Nu Lenzetto spray, veel makkelijker.

Ben benieuwd of jullie de spray nog wel krijgen, vriendin van mij waarschuwde me vorige week dat het niet leverbaar was en ja hoor, bij mij dus ook niet. 

Chipndale schreef op 22-11-2025 om 18:54:

Sandoz plakte bij mij ook niet goed. Daar plakte ik altijd tegaderm film overheen.
Nu heb ik systen, die blijft over t algemeen wel goed plakken

Waar haal je die film Chippendale? Bij de apotheek?

Ik had in het begin heel veel gedoe met die Sandoz pleisters, ze lieten inderdaad erg snel los. Maar nu zijn we een paar maanden verder en heb ik een plek gevonden waar ze goed blijven zitten en niet irriteren. 
Ik plak ze op mijn bovenbil, daar zit de minste beweging in mijn huid. Eerder heb ik de onderrug geprobeerd, maar ook buik of zijkant bovenbeen, etc. Daar lieten ze allemaal in no-time los.
En ik druk de pleister een minuut goed aan met de vlakke hand, veel langer dan het advies in de bijsluiter. 

Ik gebruik de estradiol pleisters, bij mij blijven ze wel goed zitten. Ik plak ze afwisselend links en rechts, vrij laag op mijn buik. Balen voor diegenen bij ze afvallen.  

Thanks Schommelstoel. Wat bedoel je precies met bovenbil? Ik zou denken net boven de kontzakken van je broek maar ik heb het idee dat dat juist redelijk wat wrijving is van de broek. Wellicht wel minder dan bij bovenbeen… (daar heb ik m nu)

Bellebelle schreef op 22-11-2025 om 19:15:

Ik gebruik de estradiol pleisters, bij mij blijven ze wel goed zitten. Ik plak ze afwisselend links en rechts, vrij laag op mijn buik. Balen voor diegenen bij ze afvallen.

Maar heb je die van Sandoz of van Systen?

Ik voel me wel echt supergoed trouwens ineens nu ik die pleisters heb, maar dat kan nog toeval zijn natuurlijk..

Moosey schreef op 22-11-2025 om 19:17:

Thanks Schommelstoel. Wat bedoel je precies met bovenbil? Ik zou denken net boven de kontzakken van je broek maar ik heb het idee dat dat juist redelijk wat wrijving is van de broek. Wellicht wel minder dan bij bovenbeen… (daar heb ik m nu)

Daar inderdaad, net boven de kontzakken. Ik draag nooit broeken, alleen jurken/rokken en panty's, dus geen last van wrijving. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.