Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

bio identieke hormonen

sinds een paar dagen ben ik hieraan begonnen ivm overgangsklachten.
Ik heb echter het idee dat de opvliegers juist wat meer zijn..
wie neemt deze ook en hoe beleef jij het?

EnigeEchte schreef op 22-07-2025 om 12:21:

hebben jullie ook dat je van de utrogestan gelijk na inname een opvlieger krijgt of is dat alleen in de beginfase? ik doe juist de spray voor het slapen gaan en de pil in de ochtend..

Ik heb geen opvliegers direct na het nemen van van de progesteron. 

Huisarts gaf bij mij aan dat ik oestrogeen, in mijn geval de gel, in de ochtend moest gebruiken. Dit omdat het een iets oppeppend effect heeft. 

Progesteron mocht zowel in de ochtend als avond, met als advies in de avond vanwege het wat versuffende effect. 

EnigeEchte schreef op 21-07-2025 om 16:16:

[..]

aha, ik gebruik ook 1 pompje oestrogel en 1x daags capsule utrogestan. Van de capsule heb ik het idee dat ik idd wat slaperig wordt, maar ben net 2 dagen bezig dus kan nog niet echt wat zeggen..

begrijp ik dat jij ze niet neemt voor overgangsklachten? Ik moet beide nl 1x daags nemen zonder pauzes..

De progesteron gebruik je dagelijks als je geen eigen cyclus meer hebt, of er een andere medische reden is om dit dagelijks te gebruiken. 

Ik heb nog een eigen cyclus, dus dan is het14 dagen wel, 14 dagen niet. 

Nee, hier ook nooit opvliegers gehad na het nemen van progesteron. Ook hier spray in de ochtend en progesteron in de avond. 

Ambra schreef op 21-07-2025 om 08:45:

[..]

Weet niet hoe jong je bent? Ik mocht vd HA nog door tot 52 jaar met de ACpil, maar daarna schreef ze ze niet langer voor ivm afspraken die daarover gelden. Vond ik ook heel jammer.

Boos worden op de apotheek had hier geen effect gehad denk ik..

Maar waarom, als het helpt, mag je niet doorslikken vd pil? Welke afspraken zijn daarover gemaakt dan en waarom? 

BritgetJones007 schreef op 22-07-2025 om 23:47:

[..]

Maar waarom, als het helpt, mag je niet doorslikken vd pil? Welke afspraken zijn daarover gemaakt dan en waarom?

Verhogende kans op trombose, hart- en vaatziekten en borstkanker. 

Zie de richtlijnendatabase.nl 

EnigeEchte

EnigeEchte

23-07-2025 om 11:26 Topicstarter

Vonni schreef op 22-07-2025 om 17:03:

[..]

Huisarts gaf bij mij aan dat ik oestrogeen, in mijn geval de gel, in de ochtend moest gebruiken. Dit omdat het een iets oppeppend effect heeft.

Progesteron mocht zowel in de ochtend als avond, met als advies in de avond vanwege het wat versuffende effect.

ik ga ook eens omdraaien om te kijken of dat beter werkt. Ik heb toen eigenlijk gekozen voor progesteron in de ochtend omdat je voorzichtig moet zijn met alcohol         maar ben idd in de ochtend wel suf en dat kan ik beter 's avonds gebruiken..

EnigeEchte schreef op 23-07-2025 om 11:26:

[..]

ik ga ook eens omdraaien om te kijken of dat beter werkt. Ik heb toen eigenlijk gekozen voor progesteron in de ochtend omdat je voorzichtig moet zijn met alcohol maar ben idd in de ochtend wel suf en dat kan ik beter 's avonds gebruiken..

Alcohol versterkt het versuffende effect. Ik drink geen alcohol, dus kan geen ervaring met je delen.

SuzyQFive schreef op 23-07-2025 om 00:21:

[..]

Verhogende kans op trombose, hart- en vaatziekten en borstkanker.

Zie de richtlijnendatabase.nl

Dit inderdaad! 

De dosering van anticonceptie en hst verschilt van elkaar, en bij hst zijn de hormonen bio-identiek. Dit maakt dat het risico op bovenstaande lager is. 

Ik doe zowel de Lenzettospray als Utrogestan dagelijks allebei op de avond. Dan hoef ik er maar 1x per dag aan te denken.

Vonni schreef op 23-07-2025 om 12:21:

[..]

Dit inderdaad!

De dosering van anticonceptie en hst verschilt van elkaar, en bij hst zijn de hormonen bio-identiek. Dit maakt dat het risico op bovenstaande lager is.

De vraag was waarom de pil doorslikken niet verstandig is, daar gaf ik antwoord op. 

madee schreef op 23-07-2025 om 13:05:

Ik doe zowel de Lenzettospray als Utrogestan dagelijks allebei op de avond. Dan hoef ik er maar 1x per dag aan te denken.

Ik moet dit herstellen want ik had net vanmiddag mijn jaarlijkse afspraak en vroeg daar of het kwaad kon. De reden dat de Lenzetto ‘‘s morgens en de Utrogestan ‘‘s avonds wordt geadviseerd is dat de Lenzetto een energieboost(je) kan geven en Utrogestan juist wat slaperig kan maken. Dus ook meer het bioritme volgend, en het zou jammer zijn als je de slaperige werking opheft door de spray.

En ik blijk nog niet in de menopauze te zitten omdat ik ineens 2 maanden na elkaar weer ongesteld ben geworden, dus ik ga nu weer naar 2 weken op en 2 weken af terwijl ik net een jaartje op dagelijks zat…wel even balen, maar goed het is niet anders 😞

EnigeEchte

EnigeEchte

24-07-2025 om 09:26 Topicstarter

madee schreef op 23-07-2025 om 16:24:

[..]

Ik moet dit herstellen want ik had net vanmiddag mijn jaarlijkse afspraak en vroeg daar of het kwaad kon. De reden dat de Lenzetto ‘‘s morgens en de Utrogestan ‘‘s avonds wordt geadviseerd is dat de Lenzetto een energieboost(je) kan geven en Utrogestan juist wat slaperig kan maken. Dus ook meer het bioritme volgend, en het zou jammer zijn als je de slaperige werking opheft door de spray.

En ik blijk nog niet in de menopauze te zitten omdat ik ineens 2 maanden na elkaar weer ongesteld ben geworden, dus ik ga nu weer naar 2 weken op en 2 weken af terwijl ik net een jaartje op dagelijks zat…wel even balen, maar goed het is niet anders 😞

heb ik ook aan gedacht om tegelijk te nemen, maar niet doen dussss 😏

Voor de geïnteresseerden, de Facebook groep over Bio-identieke hormonen is weer open. 
Daar vind je heel veel informatie.

https://www.facebook.com/share/p/1AgVDAhKoR/

Heerlijk liedje over de overgang. 😆

-knip- verwijderd op verzoek plaatser-

Poezenmeisje schreef op 08-08-2025 om 23:03:

Heerlijk liedje over de overgang. 😆

*quote verwijderd*

Haha, leuk! 

Maar als ik deze link aanklik krijg ik"volgensmijjeechtenaam" heeft dit met je gedeeld. Weet niet of je dat wilt... 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.