Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

bio identieke hormonen

sinds een paar dagen ben ik hieraan begonnen ivm overgangsklachten.
Ik heb echter het idee dat de opvliegers juist wat meer zijn..
wie neemt deze ook en hoe beleef jij het?

EnigeEchte

EnigeEchte

21-07-2025 om 16:16 Topicstarter

Vonni schreef op 21-07-2025 om 15:20:

[..]

Ik gebruik nu 1 pompje Oestrogel per dag en daar14 van de 28 dagen 10 mg duphaston bij.

Duphaston is nog niet bio-identiek, maar dit is 1e keus in de NHG. Met huisarts afgesproken dit 3 maanden te proberen, en dan te evalueren. Mocht duphaston teveel bijwerkingen geven dan gaan we utrogestan proberen.

Ik was wat suf en duf van de duphaston, maar na jaren angst en paniek was dat ook wel eens lekker 😀

aha, ik gebruik ook 1 pompje oestrogel en 1x daags capsule utrogestan. Van de capsule heb ik het idee dat ik idd wat slaperig wordt, maar ben net 2 dagen bezig dus kan nog niet echt wat zeggen..

begrijp ik dat jij ze niet neemt voor overgangsklachten? Ik moet beide nl 1x daags nemen zonder pauzes..

Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 15:36:

Met Trigynon kan ik maximaal tien dagen doorslikken.
Daarna gewoon een stopweek die wél goed gaat, zonder hysterie.

Dat is fijn! 

Vonni schreef op 21-07-2025 om 15:20:

[..]

Ik gebruik nu 1 pompje Oestrogel per dag en daar14 van de 28 dagen 10 mg duphaston bij.

Duphaston is nog niet bio-identiek, maar dit is 1e keus in de NHG. Met huisarts afgesproken dit 3 maanden te proberen, en dan te evalueren. Mocht duphaston teveel bijwerkingen geven dan gaan we utrogestan proberen.

Ik was wat suf en duf van de duphaston, maar na jaren angst en paniek was dat ook wel eens lekker 😀

Oei, utrogestan standaard nemen lijkt mij de hel. Ik zit weliswaar in een andere levensfase, maar lees stilletjes mee. Ik heb nogal wat gedoe gehad vanwege endometriose en moeilijk zwanger raken, dus als deze zwangerschap (die ook niet prettig verloopt) voorbij is, wil ik zo rustig mogelijk zonder hormonaal gezeik door kunnen, of in elk geval zo min mogelijk. Mijn idee is om de Mirena te nemen na de bevalling en die tot na de overgang te laten zitten (ok, uiteraard wel verversen tussendoor). 

Ik sla even aan op de utrogestan en duphaston. Ik ben nu zwanger na een ivf/icsi-traject en moet de eerste weken progesteron nemen om de groei van de placenta te ondersteunen. Utrogestan heb ik in eerdere pogingen gebruikt, dat moet je vaginaal inbrengen en jeetje, wat geeft dat een troep. In eerste instantie in je ondergoed, want het spul loopt er weer uit. Met een inlegkruisje en zelfs wasbare katoenen inlegkruisjes bleef het smerig aanvoelen, de boel kon totaal niet "ademen". Ik kreeg er uitslag en later open wondjes van, horror. Toen de artsen dat zagen (mondelinge uitleg gaf een meewarig "ja, het kan onprettig zijn"), mocht ik per direct stoppen en overstappen op progesteron-injecties. In een latere poging kreeg ik duphaston (orale pillen). Ik zou echt nooit meer utrogestan willen en zeker niet voor een langere periode op dagelijkse basis. 

Dus Vonni: ik hoop heel erg voor jou dat de duphaston goed werkt en dat je niet over hoeft te stappen op die nare utrogestan-eieren.

afrodite05 schreef op 21-07-2025 om 18:34:

[..]

Oei, utrogestan standaard nemen lijkt mij de hel. Ik zit weliswaar in een andere levensfase, maar lees stilletjes mee. Ik heb nogal wat gedoe gehad vanwege endometriose en moeilijk zwanger raken, dus als deze zwangerschap (die ook niet prettig verloopt) voorbij is, wil ik zo rustig mogelijk zonder hormonaal gezeik door kunnen, of in elk geval zo min mogelijk. Mijn idee is om de Mirena te nemen na de bevalling en die tot na de overgang te laten zitten (ok, uiteraard wel verversen tussendoor).

Ik sla even aan op de utrogestan en duphaston. Ik ben nu zwanger na een ivf/icsi-traject en moet de eerste weken progesteron nemen om de groei van de placenta te ondersteunen. Utrogestan heb ik in eerdere pogingen gebruikt, dat moet je vaginaal inbrengen en jeetje, wat geeft dat een troep. In eerste instantie in je ondergoed, want het spul loopt er weer uit. Met een inlegkruisje en zelfs wasbare katoenen inlegkruisjes bleef het smerig aanvoelen, de boel kon totaal niet "ademen". Ik kreeg er uitslag en later open wondjes van, horror. Toen de artsen dat zagen (mondelinge uitleg gaf een meewarig "ja, het kan onprettig zijn"), mocht ik per direct stoppen en overstappen op progesteron-injecties. In een latere poging kreeg ik duphaston (orale pillen). Ik zou echt nooit meer utrogestan willen en zeker niet voor een langere periode op dagelijkse basis.

Dus Vonni: ik hoop heel erg voor jou dat de duphaston goed werkt en dat je niet over hoeft te stappen op die nare utrogestan-eieren.

Het klopt dat je bij een zwangerschap utrogestan vaginaal gebruikt. Bij overgangsklachten hoeft dit niet, dan kan het zowel oraal als vaginaal gebruikt worden. Vaak wordt er voor vaginaal gekozen als je van oraal teveel bijwerkingen hebt. 

Duphaston kun je alleen oraal gebruiken, en is niet bio-identiek. 

Bij overgangsklachten is het vaak even puzzelen wat voor jou het beste werkt, dan is het fijn als er opties zijn.

Succes met je zwangerschap! 

Poezenmeisje schreef op 21-07-2025 om 14:27:

De praktijkondersteuner GGZ verwees mij ook naar een overgangsconsulent. Op diens website las ik dat ze aan karakterbepaling bij babies door tenenlezen deed. Láát maar.

De ashwaganda deed me goed, toen ik een maand later weer bij de praktijkondersteuner GGZ kwam, herkende ze me amper terug.

Op de sportschool kwam ik in gesprek met een vrouw die ook bij die ene overgangsconsulente was geweest. "DOE HET NIET!!! Dat mens is knettergek" was haar oordeel.

Ik geloof dat zij vervolgens naar een overgangskliniek in Drachten of zo ging.

Ik ga na de Menocare poli in Sionsberg Drachten.  Bij een gynaecoloog.  Gebruik utrogestan en een pompje.  Al jaren heel erg tevreden.  Mijn zus idem dito.  Zij had zo'n kort lontje plus andere klachten.  Ze herkende zichzelf niet meer. 

Ik heb op neurologie te vaak meegemaakt dat vrouwen herseninfarct kregen op jonge leeftijd.  Bijna altijd gebruikten ze anticonceptiepil. Vaak rookten ze ook. 

Roken heb ik gelukkig nooit gedaan, mijn kinderlongetjes waren al genoeg verpest met een pakje Marlboro en een pakje Belinda Groen lang per dag door mijn ouders.
😑

EnigeEchte schreef op 21-07-2025 om 10:36:

[..]

de link werkt niet meer, kun je mij mss zeggen hoe de groep heet?

Bio-identieke hormonen bij overgang / menopauze: evidence-based hulp + info.

Ik zie nu dat de groep tijdelijk, sinds gisteren, 4 dagen lang is gepauzeerd. Wellicht dat de link daarom niet werkt.

EnigeEchte

EnigeEchte

22-07-2025 om 08:40 Topicstarter

afrodite05 schreef op 21-07-2025 om 18:34:

[..]

utrogestan is er in orale capsulevorm hoor..

EnigeEchte

EnigeEchte

22-07-2025 om 08:45 Topicstarter

Dorestad schreef op 21-07-2025 om 20:03:

[..]

Ik ga na de Menocare poli in Sionsberg Drachten. Bij een gynaecoloog. Gebruik utrogestan en een pompje. Al jaren heel erg tevreden. Mijn zus idem dito. Zij had zo'n kort lontje plus andere klachten. Ze herkende zichzelf niet meer.

Ik heb op neurologie te vaak meegemaakt dat vrouwen herseninfarct kregen op jonge leeftijd. Bijna altijd gebruikten ze anticonceptiepil. Vaak rookten ze ook.

mag ik vragen hoe jij beide verdeeld? neem je ze tegelijk of verdeel je over de dag?

Hier de spray (lenzetto) en Utrogestan (oraal inderdaad) 
EnigeEchte, die utrogestan moet standaard twee weken op twee weken af, beetje gek dat dat bij jou niet zo is. Zou ik bij gelegenheid even navragen bij je huisarts. 

EnigeEchte schreef op 22-07-2025 om 08:45:

[..]

mag ik vragen hoe jij beide verdeeld? neem je ze tegelijk of verdeel je over de dag?

Moosey schreef op 22-07-2025 om 08:48:

Hier de spray (lenzetto) en Utrogestan (oraal inderdaad)
EnigeEchte, die utrogestan moet standaard twee weken op twee weken af, beetje gek dat dat bij jou niet zo is. Zou ik bij gelegenheid even navragen bij je huisarts.

De lenzetto neem ik in de ochtend.  De utrogestan voor de nacht, omdat je daar beter op schijnt te slapen.  Ik gebruik de utrogestan elke dag,  mijn zus 14 dagen.  Het wordt dus echt op maat voorgeschreven.  

Oh goed om te weten, ik had nog nooit iets anders gelezen ook dan die twee weken op twee weken af, maar dan zal het wel kloppen.

EnigeEchte

EnigeEchte

22-07-2025 om 12:21 Topicstarter

hebben jullie ook dat je van de utrogestan gelijk na inname een opvlieger krijgt of is dat alleen in de beginfase? ik doe juist de spray voor het slapen gaan en de pil in de ochtend..

Moosey schreef op 22-07-2025 om 08:54:

Oh goed om te weten, ik had nog nooit iets anders gelezen ook dan die twee weken op twee weken af, maar dan zal het wel kloppen.

Zolang je nog een eigen cyclus hebt, gebruik je de progesteron 2 weken op, 2 weken af. Heb je geen cyclus meer, dan gebruik je hem dagelijks. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.