Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Zwartgeblakerde kookpan schoonmaken

Ik was gisteravond mijn kookpan met daarin een klein laagje water en stoomrekje met groenten iets te lang vergeten. Gevolg: al het water was verdampt, en de pan was drooggekookt met een zwartgeblakerde bodem (binnenkant) als resultaat.. 

Zodra ik erachter kwam heb ik de pan meteen afgekoeld onder de kraan en een laag warm water erin gezet om het te laten losweken. Daarna heb ik hem met een eetlepel soda erin zo’n 15 minuten laten doorkoken, maar dat hielp eigenlijk helemaal niets. Op internet las ik vervolgens de tip dat je de pan met een vaatwastablet + heet water erin een nacht moest laten staan en je het er dan zo af kon poetsen. Dat heb ik afgelopen nacht gedaan, en dat heeft ervoor gezorgd dat de bodem en wanden er weer mooi schoon uitzien. Maar de rand (dus de overgang tussen bodem en wand) is op een aantal plekken nog steeds zwart.. en dat kreeg ik er ook niet afgeboend met afwasborstel of schuursponsje.

Heeft iemand toevallig de briljante tip hoe ik dit laatste stuk van de pan ook weer schoon kan krijgen?
Het is gewoon een normale kookpan, niks speciaals aan.


Uitkoken met een theelepeltje biotex.

dasty van de wibra 

masatu

masatu

18-03-2023 om 22:02 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 18-03-2023 om 21:53:

Uitkoken met een theelepeltje biotex.

Biotex heb ik niet in huis, gewone soda wel. Ik dacht dat dat ongeveer hetzelfde resultaat had? Ik heb hem dus gisteren een kwartier met soda laten koken, was dat dan niet lang genoeg om al effect te zien? Hoe lang duurt dat normaal gesproken?

masatu

masatu

18-03-2023 om 22:03 Topicstarter

Roos55 schreef op 18-03-2023 om 21:55:

dasty van de wibra

Dasty heb ik niet, wel een willekeurige andere multi-ontvetter voor schoonmaken van de oven enzo. Eens kijken of dat iets doet..

15 minuten is wel kort. Ik zou de pan een nachtje laten staan met zo'n twee eetlepels soda en wat water erin. Dat het zwarte net onder water staat, zeg maar. 

masatu

masatu

18-03-2023 om 22:11 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 18-03-2023 om 22:08:

15 minuten is wel kort. Ik zou de pan een nachtje laten staan met zo'n twee eetlepels soda en wat water erin. Dat het zwarte net onder water staat, zeg maar.

Ah oke, en dan dus niet uitkoken maar gewoon met heet water neerzetten en afwachten (terwijl het water dan dus langzaam afkoelt)?

De multi-ontvetter / ovenreiniger heeft geen enkel effect trouwens.

masatu schreef op 18-03-2023 om 22:11:

[..]

Ah oke, en dan dus niet uitkoken maar gewoon met heet water neerzetten en afwachten (terwijl het water dan dus langzaam afkoelt)?

Ja, dat werkt hier doorgaans prima. 

Ik kook een paar minuutjes met biotex en laat het dan afkoelen. Vaak zie je dan al aangekoekte stukken loskomen.

baking soda met azijn kun je ook nog proberen. 

masatu schreef op 18-03-2023 om 22:11:

[..]

Ah oke, en dan dus niet uitkoken maar gewoon met heet water neerzetten en afwachten (terwijl het water dan dus langzaam afkoelt)?

De multi-ontvetter / ovenreiniger heeft geen enkel effect trouwens.

Zachtjes laten koken met water en een beetje waspoeder of een vaatwasblokje.

Ik heb dit ook eens gehad en met zo’n metalen pannensponsje kreeg ik de pan toen weer helemaal schoon.

Biotex heeft mij ook wel eens gered ja. Tijdje laten koken, gas uit, en dan hele nacht laten staan. 

Een metalen pannensponsje werkt bij mij vaak het beste en het snelste. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-03-2023 om 23:07

Madamecannibale schreef op 18-03-2023 om 22:46:

Ik heb dit ook eens gehad en met zo’n metalen pannensponsje kreeg ik de pan toen weer helemaal schoon.

Dit. Met een metalen pannensponsje krijg je alles weg.

https://www.action.com/nl-nl/p/spargo-pannenspons/

masatu

masatu

18-03-2023 om 23:36 Topicstarter

Bedankt voor alle tips! Ik heb nu de pan met water & soda even laten koken en die mag nu de hele nacht blijven staan. Mocht dat niet helpen haal ik morgen een pannenspons om het daarmee te proberen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.