Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Zonder koelkast leven

Na veel gedoe met niet goed functionerende koelkasten heb ik besloten om voorlopig zonder te gaan leven.
Ik eet veganistisch dus qua eten is dit volgens mij prima haalbaar.
Scheelt ook op jaarbasis best in de kosten, minder herrie en ben benieuwd of ik bewuster met eten om ga. Minder weg gooi en bewuster aankopen doe.
In de zomer zal het vaker een tripje naar de supermarkt worden, maar ook dat is nog wel te doen denk ik.

Nu ben ik benieuwd of meer mensen zonder koelkast leven. Zullen er vast niet veel zijn, maar ik gok het erop 


Mijn ex had een oude tante die in een huis met een kelder woonde. Daar werden alle koelkastspullen bewaard, ze had dus ook geen koelkast. Regelmatig zure melk in je koffie dus, maar als je vegan bent zul je het inderdaad best redden.

Groente en bepaald fruit bewaar je toch ook in de koelkast? Je aardbeien en frambozen blijven langer goed als ze koel staan. 
Lijkt me dus het recept om juist veel voedselafval te creeeren als je zonder koelkast gaat. Nu in de winter kun je 't nog wel buiten in de schuur/garage zetten, maar als 't warmer wordt dan zal 't snel slechter worden. 
En moeten al die veganmelkjes niet ook gewoon koel staan als ze eenmaal geopend zijn? Mijn geopende kokosmelk en alle geopende sausjes (curry, mayo, ketchup, vissaus, ketjap etc) staan ook gewoon in de koeling.

Pindarots

Pindarots

11-12-2021 om 10:08 Topicstarter

redbulletje schreef op 11-12-2021 om 10:05:

Groente en bepaald fruit bewaar je toch ook in de koelkast? Je aardbeien en frambozen blijven langer goed als ze koel staan.
Lijkt me dus het recept om juist veel voedselafval te creeeren als je zonder koelkast gaat. Nu in de winter kun je 't nog wel buiten in de schuur/garage zetten, maar als 't warmer wordt dan zal 't snel slechter worden.
En moeten al die veganmelkjes niet ook gewoon koel staan als ze eenmaal geopend zijn? Mijn geopende kokosmelk en alle geopende sausjes (curry, mayo, ketchup, vissaus, ketjap etc) staan ook gewoon in de koeling.

Nee dat bewaar ik nooit in de koelkast. Alles wat in de supermarkt buiten de koeling staat, gaat er thuis ook niet in. Plus sojamelk e.d gaat er hier best snel doorheen. Pak van een liter is met 2 dagen op. Dus snel over datum zal dat niet gaan.

Ik zou echt niet zonder koelkast kunnen en willen. Moet er ook niet aan denken om lauwe witte wijn te gaan drinken.

Pindarots schreef op 11-12-2021 om 10:08:

[..]

Nee dat bewaar ik nooit in de koelkast. Alles wat in de supermarkt buiten de koeling staat, gaat er thuis ook niet in. Plus sojamelk e.d gaat er hier best snel doorheen. Pak van een liter is met 2 dagen op. Dus snel over datum zal dat niet gaan.

Maar op veel van die producten staat toch dat ze na openen in de koelkast moeten? 

Even gecheckt en na openen koel bewaren staat o.a. op mijn mosterd, oestersaus, vissaus, ketchup, currypasta. 

watertoren schreef op 11-12-2021 om 10:13:

Ik zou echt niet zonder koelkast kunnen en willen. Moet er ook niet aan denken om lauwe witte wijn te gaan drinken.

Good point! 

Ik dacht ook meteen aan bier en wijn . En limoncello in de zomer. Hoe moet dat dan? 

ot: hé, een naamgenoot!

Pindarots schreef op 11-12-2021 om 10:08:

[..]

Nee dat bewaar ik nooit in de koelkast. Alles wat in de supermarkt buiten de koeling staat, gaat er thuis ook niet in. Plus sojamelk e.d gaat er hier best snel doorheen. Pak van een liter is met 2 dagen op. Dus snel over datum zal dat niet gaan.

Er zijn veel producten die in een winkel niet in de koeling staan omdat daar een constanter en lagere temperatuur is dan thuis, denk aan eieren, smeerbare vetten etc. Maar ook groente en fruit  bewaar je thuis bijvoorkeur gekoeld. Appels zijn buiten de koelkast een kleine week optimaal buiten de koelkast, bewaar je ze in de koelkast kun je ze zo een maand bewaren.

Die soja dranken moeten na openen ook gekoeld bewaard worden om een eventuele uitgroei van bacteriën te voorkomen. Dat spul is niet steriel, en door het openen van de verpakking veranderen de omstandigheden in het pak waardoor uitgroei wel mogelijk is.

Geen koelkast zou ik niet snel doen, een kleine koeler wel.

Pindarots

Pindarots

11-12-2021 om 10:31 Topicstarter

redbulletje schreef op 11-12-2021 om 10:13:

[..]

Maar op veel van die producten staat toch dat ze na openen in de koelkast moeten?

Even gecheckt en na openen koel bewaren staat o.a. op mijn mosterd, oestersaus, vissaus, ketchup, currypasta.

Eerlijk, nog nooit gedaan haha. Bewaar die altijd in de keukenkast. Tenminste, de curry, mosterd en mayo. De rest gebruik ik dan niet.

Pindarots

Pindarots

11-12-2021 om 10:32 Topicstarter

Teigera schreef op 11-12-2021 om 10:15:

Ik dacht ook meteen aan bier en wijn . En limoncello in de zomer. Hoe moet dat dan?

Drink zelf geen alcohol, maar dat is inderdaad koud wel lekker.

Sauzen zet ik ook nooit in de koelkast.

Pindarots

Pindarots

11-12-2021 om 10:34 Topicstarter

Ysenda schreef op 11-12-2021 om 10:25:

[..]

Er zijn veel producten die in een winkel niet in de koeling staan omdat daar een constanter en lagere temperatuur is dan thuis, denk aan eieren, smeerbare vetten etc. Maar ook groente en fruit bewaar je thuis bijvoorkeur gekoeld. Appels zijn buiten de koelkast een kleine week optimaal buiten de koelkast, bewaar je ze in de koelkast kun je ze zo een maand bewaren.

Die soja dranken moeten na openen ook gekoeld bewaard worden om een eventuele uitgroei van bacteriën te voorkomen. Dat spul is niet steriel, en door het openen van de verpakking veranderen de omstandigheden in het pak waardoor uitgroei wel mogelijk is.

Geen koelkast zou ik niet snel doen, een kleine koeler wel.

Plantaardige melk gaat hier binnen 1 a 2 dagen al op. Staat gelukkig geen week ofzo. Dan zou het idd niet goed meer zijn.

Scheelt dat ik nu al 2x per week boodschappen doe en boven een supermarkt woon. Dus tussendoor vaker gaan is geen probleem.

Pindarots schreef op 11-12-2021 om 10:32:

[..]

Drink zelf geen alcohol, maar dat is inderdaad koud wel lekker.

Frisdrank, sap ook beter koud en zonder verdunningen (ijsblokjes)

Pindarots schreef op 11-12-2021 om 10:34:

[..]

Plantaardige melk gaat hier binnen 1 a 2 dagen al op. Staat gelukkig geen week ofzo. Dan zou het idd niet goed meer zijn.

Scheelt dat ik nu al 2x per week boodschappen doe en boven een supermarkt woon. Dus tussendoor vaker gaan is geen probleem.

Gebruik je geen smeerbare vetten? Of gebruik je zo veel dat een bakje halvatine/marharine ook binnen een paar dagen op is? Want die moeten ook koel (4-8°C) staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.