Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Woon je in een fijne wijk?

Marty1984 schreef op 23-08-2025 om 18:35:

Wij zijn gegaan voor praktische ligging en betaalbaarheid.

10 minuten fietsen van de stad, 10 minuten fietsen van het station en 5 minuten rijden van de autostrade.

Een buurt vol (oude jaren 30) rijhuizen met kleine tuintjes.

Alleen parkeerplaatsen zijn er chronisch te weinig.

Er is een buurt-Facebook die vooral gebruikt wordt voor verloren katten. En 1 keer per jaar een burendag. Waar altijd dezelfde 10 à 20 mensen zijn. Zowat allemaal gelinkt aan 1 grote familie, die 3 of 4 huizen in de straat heeft.
Als ik veel zin heb laat ik mijn hoofd daar een uur zien, de rest van 't jaar hoor of zie ik die mensen nagenoeg niet. En loop ik ook niet te bedelen bij hen.
(Wat hier zo'n beetje algemeen geldt. Je laat je buren zoveel mogelijk met rust en probeert je eigen problemen zelf op te lossen. Tenzij je kat ervandoor is.)

En jep, die enkele keer dat ik de directe buurvrouw - en alles tot 3 huizen - verder op straat tegenkom zeg ik goeiedag als ze oogcontact maakt. Maar ik ga niet aan iedereen zijn bel hangen.

Bij je buren bedelen? Echt wat een aparte opmerking weer.

Zijn er ook mensen die wonen in (nieuwe) wijken die ze zomaar ergens gebouwd hebben? Mijn partner snapt niet goed wat ik ertegen kan hebben, maar het benauwt me al als ik eraan denk daar te wonen. Homogene populatie, iedereen een Tesla en een Panda, omhoog gevallen grachtengordelvluchtelingen, boodschappen van Picnic.
Ik wil dus graag in een gemengde wijk wonen, waar je de buren kent maar ik hoef ze niet over de vloer. Zoals ik woon dus, met winkels op loopafstand, maar meer groen zou leuk zijn.

Ja ik woon in zo'n wijk. Alweer 20 jaar en ondertussen erg multicultureel door de nabijheid van een grote werkgever waar veel expats werken.
Park aan de deur en een klein centrum en ik ben met een kwartier fietsen in het echte centrum. Hier worden ook best wat activiteiten georganiseerd door verschillende buurtverenigingen.
Grachtengordel figuren zie je hier niet. Tesla een enkele geloof ik maar ik let daar nooit op.

Ja ik woon in een fijne wijk. Het is hier rustig maar ik heb op een paar minuten een goed winkelcentum en in de mooie historische binnenstad met leuke onafhankelijke winkels  ben je in 10 min. Binnen 10 min zit ik ook in verschillende rustige mooie natuur gebieden.
Ik woon hier nu ruim 2 jaar en ben nog steeds blij met onze verhuizing. Hiervoor woonde ik ook mooi in een fijne wijk maar wel in een veel drukker gedeelte van Nederland. 

Ja sinds kort wel. We wonen sinds een maand in een villawijk aan de rand van het bos. Maar nog geen 10 minuten fietsen naar het centrum. Daarvoor in wijk met veel sociale huurwoningen. Beide in dezelfde plaats. 

Mixed feelings over mijn wijk net buiten de stad. Blij met de bereikbaarheid. Ik heb geen auto, maar alles is lopend, met de fiets en eventueel de bus bereikbaar. Het station zit op 5 minuten lopen. Ook het strand, duinen en bos zijn op fietsafstand. Veel grote supermarkten. Ik woon in een soort tussenstraatje tussen 2 grotere wegen. Dus relatief rustig. De buren en ik groeten elkaar, er is een buurt app. Een aantal buren zijn zeer begaan met de straat en hebben ervoor gezorgd dat deze autovrij is en er meer groen is. Toch lopen/wonen er ook mensen waar ik me wat minder prettig bij voel. 

Ben ik nou de enige in een pauperwijk 

Koettie schreef op 23-08-2025 om 21:53:

Ben ik nou de enige in een pauperwijk

Nee hoor. Ik woon in een pauperdorp, althans zo wordt door de rest van de streek naar dit dorp gekeken. In mijn straat wonen heel gewone mensen, Jan Modaal. Het zijn wel koophuizen maar goedkoper dan gemiddeld.

Ja, echt een privilege. We zijn ruim 2 jaar geleden van de Randstad naar een dorp in het oosten verhuisd. Ondanks het feit dat ik altijd alleen maar in (grote) steden heb gewoond, en we niet alleen Randstedelingen maar ook nog eens buitenlanders zijn, was het echt heel makkelijk aarden hier. Leuke buren, fijne open sfeer in het dorp, heel kindvriendelijk... Je hoort het ook weleens misgaan (vrienden van ons zijn na minder dan 3 jaar weer terug naar het westen gegaan), maar hier een succesverhaal!

Alleen sommige faciliteiten mis ik nog steeds, een verscheidenheid aan winkels, barretjes, restaurantjes, clubs, theaters... maar ik merk wel dat het went. Ik denk wel dat wij weer terug verhuizen naar een grote stad als dochter het huis uit is, maar voor nu: hele fijne buurt! 

Toen we hier bijna 30 jaar geleden gingen kijken was het een gemengde wijk met (sociale) huur en koopwoningen. Ook veel nationaliteiten.  Er waren plannen voor sloop en herbouw van de flats aan de overkant.
Van uitstel kwam afstel en nu zijn ze dan na tig kort durende huurcontracten eindelijk begonnen. 
Met die korte contracten was er wel veel overlast. Wietplantage en vage feestjes met drank en drugs. 
Deze zomer is voor het eerst sinds tijden weer eens rustig. 
Hoop dat het beter wordt. 
Winkels op een paar minuten fietsen bus op 3v minuten lopen en trein op 12 minuten fietsen. 

Superfijne wijk, wat ook blijkt uit de looptijd huizen die te koop staan/stonden. 98% wordt met 2-3 weken verkocht, meeste met een prijs rond de 4,5-5 ton. Wat belachelijk is, want de oppervlaktes zijn tussen de 80 en 100 m². Alles op loopafstand, een treinstation, bushaltes, scholen, wijkwinkelstraat, centrum, uitvalswegen. 

Ja, ik woon in een hele fijne wijk. Het is een dure villawijk aan de rand van de stad van 20 jaar oud met enkele luxere appartementencomplexen. In zo’n appartement woon ik. De doelgroep is eigenlijk rijke boomer geloof ik, maar och een kniesoor die daar op let dus er wonen hier aardig wat jongere mensen, stellen en een enkeling met een kind. Ik ben geen boomer en ook niet rijk (daarom heb ik het ook niet gekocht maar gehuurd ) maar ik zit prima hier. Mijn complex heeft een prachtige binnentuin en zit direct aan het groen.
OV is so-so met slechts 1 tramlijn, het busstation op 20 minuten fietsen (ja of je moet het sneue busje wat door de wijk rijdt nemen op 10 minuten lopen die naar het bus station rijdt of naar het naastgelegen dorp) en het trein station op 15 minuten fietsen. Maar dat vind ik prima, want ik heb een eigen auto en parkeergelegenheid is top. Ik heb een eigen parkeerplek in de garage onder het complex en voor gasten is er ruim voldoende parkeerplek op het parkeerterrein aan de buitenkant van het complex. De binnentuin zelf loopt dood dus er komt bijna niks, super rustig wonen dus! Alleen bezorgers rijden er een rondje. Het stadscentrum zit ook op 20 minuten fietsen, dus erg centraal zit het niet maar dat maakt mij niet uit want ik heb toch een auto en zo vaak ga ik niet winkelen.

Mijn buren ken ik niet, ook niet van gezicht. Geen idee of er nog iets levends naast me zit of dat het al 2 jaar dood in huis ligt, want ik zie er nooit leven. Soms verschijnt er een plantje op het balkon, dus de spook des huizes houdt wel van een plantje op zijn tijd I guess. De andere buren ken ik ook niet. Ik heb ook echt totaal geen zin om met willekeurige vreemden opgescheept te moeten zitten op buurtfeestjes of wat sommige buurten dan ook doen, dus ik ben er blij mee. Heb ook nog nooit ergens gewoond waar dat een ding was, dus zal wel iets dorps zijn I guess waar iedereen elkaar kent. Als ik mensen wil uitnodigen, nodig ik mijn vrienden wel uit. Daar heb ik geen vreemden uit het appartementencomplex voor nodig.

That being said, mijn stad staat bekend als een pauper stad. Dusse, paupers unite.

Rockstar schreef op 23-08-2025 om 23:24:

Ja, ik woon in een hele fijne wijk. Het is een dure villawijk aan de rand van de stad van 20 jaar oud met enkele luxere appartementencomplexen. In zo’n appartement woon ik. De doelgroep is eigenlijk rijke boomer geloof ik, maar och een kniesoor die daar op let dus er wonen hier aardig wat jongere mensen, stellen en een enkeling met een kind. Ik ben geen boomer en ook niet rijk (daarom heb ik het ook niet gekocht maar gehuurd ) maar ik zit prima hier. Mijn complex heeft een prachtige binnentuin en zit direct aan het groen.
OV is so-so met slechts 1 tramlijn, het busstation op 20 minuten fietsen (ja of je moet het sneue busje wat door de wijk rijdt nemen op 10 minuten lopen die naar het bus station rijdt of naar het naastgelegen dorp) en het trein station op 15 minuten fietsen. Maar dat vind ik prima, want ik heb een eigen auto en parkeergelegenheid is top. Ik heb een eigen parkeerplek in de garage onder het complex en voor gasten is er ruim voldoende parkeerplek op het parkeerterrein aan de buitenkant van het complex. De binnentuin zelf loopt dood dus er komt bijna niks, super rustig wonen dus! Alleen bezorgers rijden er een rondje. Het stadscentrum zit ook op 20 minuten fietsen, dus erg centraal zit het niet maar dat maakt mij niet uit want ik heb toch een auto en zo vaak ga ik niet winkelen.

Mijn buren ken ik niet, ook niet van gezicht. Geen idee of er nog iets levends naast me zit of dat het al 2 jaar dood in huis ligt, want ik zie er nooit leven. Soms verschijnt er een plantje op het balkon, dus de spook des huizes houdt wel van een plantje op zijn tijd I guess. De andere buren ken ik ook niet. Ik heb ook echt totaal geen zin om met willekeurige vreemden opgescheept te moeten zitten op buurtfeestjes of wat sommige buurten dan ook doen, dus ik ben er blij mee. Heb ook nog nooit ergens gewoond waar dat een ding was, dus zal wel iets dorps zijn I guess waar iedereen elkaar kent. Als ik mensen wil uitnodigen, nodig ik mijn vrienden wel uit. Daar heb ik geen vreemden uit het appartementencomplex voor nodig.

That being said, mijn stad staat bekend als een pauper stad. Dusse, paupers unite.

Spijkenisse?

Due-scimmie

Due-scimmie

24-08-2025 om 00:45 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 23-08-2025 om 22:45:

Superfijne wijk, wat ook blijkt uit de looptijd huizen die te koop staan/stonden. 98% wordt met 2-3 weken verkocht, meeste met een prijs rond de 4,5-5 ton. Wat belachelijk is, want de oppervlaktes zijn tussen de 80 en 100 m². Alles op loopafstand, een treinstation, bushaltes, scholen, wijkwinkelstraat, centrum, uitvalswegen.

Hier het treinstation niet op loopafstand, maar de rest wel. Hier worden de rijtjeshuizen binnen maand verkocht en tikken ze bijna de 5ton aan.

MMcGonagall schreef op 23-08-2025 om 22:02:

[..]

Nee hoor. Ik woon in een pauperdorp, althans zo wordt door de rest van de streek naar dit dorp gekeken. In mijn straat wonen heel gewone mensen, Jan Modaal. Het zijn wel koophuizen maar goedkoper dan gemiddeld.

Jan Modaal zou ik geen pauper willen noemen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.