Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wie hier is linkshandig en waar loop je in het dagelijks leven tegenaan?


Ik verbaas me over het lezen dat er hier vijftigers zijn die niet links mochten schrijven. Ik word 70  (...) en mocht links schrijven.  Maar dat was nog in de pen met inktpot tijd, dus weer drama. Ik veegde het geschreven woord uit met mijn hand.

Iemand die nu problemen heeft met vlekkende pennen, koop dan eens een goede, die vlekt echt niet. Bijvoorbeeld een Parker  of Cross.

Mijn veters heb ik zelf leren strikken.  Ik schijn het op een vreemde manier te doen, maar het werkt wel.

Verder zijn het vooral standaarden en gewoontes. Dus etiquette rondom eten (ik snij links, dus wissel mijn bestek), leren breien waar de hulpmoeder stomme opmerkingen over maakt, indeling van de keuken met een rechtshandige overleggen: wat is nou handig, je werkblad links of rechts van je kookplaat. 

Beterlaat2021! schreef op 23-01-2024 om 09:00:

Ik verbaas me over het lezen dat er hier vijftigers zijn die niet links mochten schrijven. Ik word 70 (...) en mocht links schrijven. Maar dat was nog in de pen met inktpot tijd, dus weer drama. Ik veegde het geschreven woord uit met mijn hand.

Iemand die nu problemen heeft met vlekkende pennen, koop dan eens een goede, die vlekt echt niet. Bijvoorbeeld een Parker of Cross.

Mijn veters heb ik zelf leren strikken. Ik schijn het op een vreemde manier te doen, maar het werkt wel.

Het is je inkt die vlekt, niet je pen. (Sorry, ben een pen en inktfanaat) En je kunt je papier prima zo houden dat je niet over je verse inkt gaat, maar dat mocht vroeger waarschijnlijk nooit. Veel linkshandige krijgen of kregen ook schrijfles van een rechtshandige die amper enig benul heeft van linkshandig schrijven. 

Ik hou mijn pen ook links net zo vast als iemand anders rechts.  Ik zie ook linkshandigen die hun hand heel vreemd houden tijdens schrijven, om 'vlekken' te ontwijken.

Zorroo schreef op 22-01-2024 om 18:49:

[..]

Tja, die sporadische keren dat een rechtshandige zich eens moet aanpassen zoals jij beschrijft.. ze moeten niet zo zeuren (vind ik dan).

Het is ook wel een eye opener voor ze, eigenlijk. Zó voelt de wereld nou een beetje voor linkshandigen. 

Zorroo schreef op 22-01-2024 om 20:51:

[..]

Nee, ik open met de ene hand het bakje terwijl ik met de andere hand het mes al vast heb. En aangezien het lipje voor precies die handeling aan de voor rechtshandigen gunstige kant zit, denk ik dat veel mensen het zo doen. Maar misschien jij niet, dat kan natuurlijk.

Wat ze, denk ik, bedoelt: Als ik een zo'n pakje open maak, gebruik ik daar gewoon twee handen voor. Eentje houd de onderkant vast en de andere trekt aan het lipje. Waarom zou je dat met één hand doen? Dat is een beetje zoals dat je een pot met één hand open wil draaien!

Mijn moeder is linkshandig en heeft gewoon met links leren schrijven, ze is in de 70 en zat ook nog bij de nonnen op school. Een van haar beste vriendinnen is 4-5 jaar jonger en ook links, heeft ook gewoon met links leren schrijven. Ze zat op een andere school, maar allebei wel in Rotterdam? Misschien dat dát scheelt.

In ieder geval heeft ze heel veel dingen ook gewoon met rechts leren doen, omdat ze gewoon niet zo extreem linkshandig is. Het ligt er altijd wel aan, hoe precies moet het zijn. Borduren doet ze met links, breien met rechts. Ik zit even te bedenken hoe het zit met haar naaimachine, want de naald zit links? 

Ik ben rechtshandig, maar ik doe ook veel met links. De computermuis heb ik links liggen. Dat is namelijk minder belastend. Daarnaast is het voor mij efficiënter. Met links klik ik een plek aan en met rechts voer ik nummers in op de numpad. In het begin had ik de linker- en rechter muisknop verwisseld. Nu niet meer. Als je ze verwisseld, kun je ze heel intuïtief gebruiken. Het was alleen altijd gedoe als ik de helpdesk nodig had, want als ze mijn scherm overnamen, dan moesten ze aan de slag met een linkermuis.

Beterlaat2021! schreef op 23-01-2024 om 09:06:

Ik hou mijn pen ook links net zo vast als iemand anders rechts. Ik zie ook linkshandigen die hun hand heel vreemd houden tijdens schrijven, om 'vlekken' te ontwijken.

Ja, de ‘over writers’. Ik heb geleerd dat je je schrift iets meer moet hellen en dan de andere kant op, maar ik zag aan mijn eveneens linkshandige dochter dat zij dat dus níet leerde en heel braaf haar hand gewoon hield, maar met een strak recht schrift, want anders mocht niet. Ja, dan ga je vlekken. 

Like buttons zitten ook voor rechtshandigen aan de juiste kant. Ik druk heel vaak per ongeluk op zo’n knop omdat ik aan het swipen ben, met links. 

Exit: en de post button zit juist weer aan de voor rechts handige rechterkant. 

Zusterclivia schreef op 23-01-2024 om 09:07:

[..]

. Ik zit even te bedenken hoe het zit met haar naaimachine, want de naald zit links?

De knoppen/toetsen/hendels voor bediening zitten altijd rechts op de naaimachine, dat is ook wat onhandig. Hoewel ik daar ook wel mee om heb leren gaan, maar echt praktisch is het nooit geweest. 

Breien hebben ze me op school nooit kunnen leren, maar mijn moeder en oma (en heel veel vrouwen in de vrouwelijke familielijn!) zijn ook links, dus dat breien heb ik uiteindelijk ook prima geleerd. Ik hou de draad alleen in mijn linkerhand, verder heb ik niks gespiegeld. 

Schommelstoel schreef op 23-01-2024 om 09:17:

[..]

De knoppen/toetsen/hendels voor bediening zitten altijd rechts op de naaimachine, dat is ook wat onhandig. Hoewel ik daar ook wel mee om heb leren gaan, maar echt praktisch is het nooit geweest.

Breien hebben ze me op school nooit kunnen leren, maar mijn moeder en oma (en heel veel vrouwen in de vrouwelijke familielijn!) zijn ook links, dus dat breien heb ik uiteindelijk ook prima geleerd. Ik hou de draad alleen in mijn linkerhand, verder heb ik niks gespiegeld.

Ah, ja, je hebt gelijk. Ik dacht zo, het is toch handiger om met links de stof door te voeren, dan kun je je hand aan de buitenkant houden. Ipv tussen de naald en de knoppen. Maar de knoppen bediende ze met rechts. Ik denk dat ze het voetpendaal met links indrukt.

nlies schreef op 22-01-2024 om 22:52:

[..]

Spiegelbeeld schrijven en lezen lukt mij ook best goed,(ondersteboven lezen ook trouwens, schrijven nooit geprobeerd bedenk ik me nu) net als woorden achterstevoren spellen, En ik ben rechtshandig, maar ramen zemen doe ik stukken met 2 handen tegelijk.

Net nog eens geprobeerd linkste schrijven, ziet er redelijk leesbaar uit, denk dat ik toch wel n beetje ambidexter ben, maar er nooit echt iets mee gedaan heb (of onbewust)

Dat spiegelbeeld en op zijn kop en achterstevoren heb ik eigenlijk nooit met links en rechts in verband gebracht. Mijn rechtshandige vader was er net als ik heel goed in. En de juf van mijn dochter zag het vooral als ‘nog niet goed genoeg’. 

Schommelstoel schreef op 23-01-2024 om 09:17:

[..]

De knoppen/toetsen/hendels voor bediening zitten altijd rechts op de naaimachine, dat is ook wat onhandig. Hoewel ik daar ook wel mee om heb leren gaan, maar echt praktisch is het nooit geweest.

Breien hebben ze me op school nooit kunnen leren, maar mijn moeder en oma (en heel veel vrouwen in de vrouwelijke familielijn!) zijn ook links, dus dat breien heb ik uiteindelijk ook prima geleerd. Ik hou de draad alleen in mijn linkerhand, verder heb ik niks gespiegeld.

Ik vind het op de naaimachine juist wel weer handig dat ik met mijn linkerhand lekker ruim en vloeiend de stof kan geleiden. De knoppen gebruik ik niet zo heel veel, iig niet zo dat je (zoals met autorijden?) in een razend ogenblik op de knoppen moet drukken. 

Rockstar schreef op 22-01-2024 om 21:59:

Ik ben rechts maar mijn moeder is links. Mij leren veters strikken was een drama en ik heb het pas heel laat geleerd. Waarom mijn rechtshandige vader me in Gods naam niet leerde veters strikken snap ik nog steeds niet.

Overigens ben ik niet 100% normaal denk ik. Als peutertje werd mijn flesje of speentje uit mijn linker handje getrokken en in de rechter gestopt omdat mijn ouders bang waren dat ik anders “linkshandig zou worden”. Gitaar speel ik het liefste op de linkshandige manier, boogschieten zou ik ook liever op de linkshandige manier doen.

Hier een mede-boogschieter. Of je je boog in je linker- of rechterhand houdt is afhankelijk van je dominante oog. Dit kun je makkelijk checken. Maak een vierkantje van je beide duimen en wijsvingers, alsof je door een camera kijkt. Richt met beide ogen open op een bepaald punt, een klok aan de wand of zo. Dan doe je eerst je linkeroog dicht. 
Als het beeld niet verspringt dan is je rechteroog dominant. Doe vervolgens je rechteroog dicht (linkeroog dus open) als het beeld verspringt dan is idd je rechteroog dominant. Of andersom natuurlijk. 
Rechteroog dominant, boog in je linkerhand.
Linkeroog dominant, boog in je rechterhand. Ik hoop dat ik het zo duidelijk uitleg, vraag anders even aan een ervaren schutter op de vereniging. 

Beterlaat2021! schreef op 23-01-2024 om 09:00:

Ik verbaas me over het lezen dat er hier vijftigers zijn die niet links mochten schrijven. Ik word 70 (...) en mocht links schrijven. Maar dat was nog in de pen met inktpot tijd, dus weer drama. Ik veegde het geschreven woord uit met mijn hand.

Iemand die nu problemen heeft met vlekkende pennen, koop dan eens een goede, die vlekt echt niet. Bijvoorbeeld een Parker of Cross.

Mijn veters heb ik zelf leren strikken. Ik schijn het op een vreemde manier te doen, maar het werkt wel.

Vlekken is soms ook het resultaat van een combinatie van de inkt en het papier. Sommige ansichtkaarten zijn ook met een goede pen niet vlekloos te beschrijven. Dan is de combinatie met een goedkope pen soms beter om minder vlekken te maken. 

Ik had 12 jaar geleden en superpen van een of andere stichting. Heel lang gebruikt voor mooie kaarten.  Pen is nu leeg😭

IngridT schreef op 22-01-2024 om 23:47:

oh. Trouwens
Man en in zijn allebei linkshandig
3 kinderen ......allemaal rechtshandig

so far for erfelijkheid .....

Ik ben rechtshandig maar kan ook wel veel dingen met links. Mijn broer was linkshandig. Zus van man ook. Ik heb een rechtshandig kind en een linkshandig kind dus ik denk wel dat daar een zekere mate van erfelijkheid in zit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.