Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wie hier is linkshandig en waar loop je in het dagelijks leven tegenaan?

Ik ben linkshandig en natuurlijk leer je daardoor je in het algemeen aan te passen aan een rechtshandige meerderheid en dito producten. Maar bij sommige zaken denk ik echt, dit had toch net zo makkelijk zo gemaakt kunnen worden dat wij als linkshandigen er ook goed mee overweg kunnen.. 

Bijvoorbeeld: die botermesjes die je in een restaurant krijgt bij je stokbrood met kruidenboter. Aan één kant rond en aan één kant recht, uiteraard zo geplaatst dat het voor rechtshandigen ideaal is. Met de ronde kant is het een stuk fijner scheppen en smeren. Waarom niet een mesje dat aan twee kanten rond is? 
Of: deksels van margarinekuipjes en aanverwante bakjes. Die hebben maar aan één hoekje een verbreding om het dekseltje makkelijk van het bakje te wippen. Natuurlijk zo geplaatst dat het het leven van de rechtshandige nog makkelijker maakt dan het al is.   Waarom niet ook aan ons linkspoten denken en aan twee kanten zo'n lipje? Zo duur kan dat toch niet zijn? 

Ik ben benieuwd of er hier nog meer linkshandigenfrustraties spelen.


Of: deksels van margarinekuipjes en aanverwante bakjes. Die hebben maar aan één hoekje een verbreding om het dekseltje makkelijk van het bakje te wippen. Natuurlijk zo geplaatst dat het het leven van de rechtshandige nog makkelijker maakt dan het al is.

icon_cool.gif

Waarom niet ook aan ons linkspoten denken en aan twee kanten zo'n lipje? Zo duur kan dat toch niet zijn?

Omdat het natuurlijk de bedoeling is dat linkspoten uitsterven en we de volledige markt kunnen domineren. 
Topic doet me herinneren aan een oude Simpsons aflevering, maar ben benieuwd naar de problemen die linkshandigen ondervinden.

In mijn lagere schooltijd kregen we breiles (1e klas Lagere School).   Juffrouw van Loo kon het mij niet voordoen. Eén groot drama.

In mijn werkzame leven zeiden mensen vaak tegen me :  'bent u línks?' als ze me  zagen schrijven. (Hun generatie mócht niet links schrijven).   Mijn snedig antwoord was altijd :
'ja, linksHANDIG' 

Verder heb ik me aardig kunnen redden in dit leven.

<   Het enige waar ik me dood aan erger is het afscheuren van een vel plastic vershoudfolie. Dat lukt me echt niet....> maar geen idee of dat met linkshandigheid te maken heeft. > 

Mijn dochter is links en kan niets met een blikopener.

Niet onhandig maar wel irritant dat je op een mok met een plaatje altijd tegen de achterkant aankijkt.
Ov uitchecken, je moet altijd voor je lichaam langs om uit te kunnen checken.

Speelkaarten zijn vaak niet in alle 4 de hoeken bedrukt waardoor je je kaarten niet prettig kunt opsteken. 

Bij bridge zijn de meeste biedboxen voor rechtshandigen waardoor je met je hand en pols steeds een heel onnatuurlijke beweging moet maken om de kaart uit de box te pakken en goed zichtbaar voor de rest neer te leggen.

Beiden niet onoverkomelijk, maar handig, nee.

Een schaar.  niet fijn. Maar ik red me overal mee. 


Het gemopper van mensen die mij kwamen helpen in de keuken.  Met twee linkshandigen in een klein keukentje staat de koffiezetter zo tegen in de hoek dat je met je linkerhand het reservoir kunt vullen. Vinden rechtse mensen onhandig.  Dat snap ik wel maar wij zijn beiden linkshandig. 
Ik heb nu een nieuwe magnetron die naar voren en klepdeur heeft maar de vorige had een draaideur die stond ook linkshandig goed bereikbaar en voor rechts wat minder. 
Vorig jaar was ik op een camping met een lange plank met 4 gootsteenbakken als een soort wastafels, ik zet mijn toilettas links neer en krijg van een medekampeerder meteen pijnigen commentaar dat mijn spullen rechts moeten staan want nu zit ik "op haar stukje". 
Ook de plaats om af te wassen op de meeste campings is naar mijn idee altijd erg gericht op de "normale" mensen en sta ik altijd onhandig te hannesen omdat ik in mijn routine dan de schone vaat aan de verkeerde kant moet weg zetten.
Een keer een dunschiller gehad die als je hem links gebruikte gewoon echt niet schilde. De "niet knippende" rechtse schaar is hier wel in gebruik; met veel moed beleid en trouw heb ik bij gebrek aan linkse scharen in mijn kindertijd rechts leren knippen. Mijn man knipt wel links en heeft pas sinds een jaar of 10 een eigen linkse schaar. 

Ik dacht ook als eerste aan de botermesjes, in de categorie kleine ergernissen. 

Ik ben niet (meer?) volledig linkshandig. Als kleuter heb ik mezelf blijkbaar aangeleerd om met rechts te knippen, bij gebrek aan linkshandige scharen op school. Ook de computermuis bedien ik met rechts. Ik denk dat het ook gedeeltelijk rechtshandig zijn al veel ergernissen scheelt. 

Interessant zeg! Ik voel me ineens bevoordeeld terwijl ik er niet van op de hoogte was.

Ik kreeg thuis en op school (jaren '80) geen linkshandige schaar, dus ik heb altijd met gewone scharen leren knippen. 
Toen iemand op een latere werkplek speciaal voor mij een linkshandige schaar kocht, kon ik daar toch ook weer niks mee 

Wat ik ook onhandig vind: saus- en soep(opschep)lepels met aan één kant een tuitje. Niet te doen met je linkerhand! 

citroentje schreef op 22-01-2024 om 17:46:

Mijn dochter is links en kan niets met een blikopener.

Yep, hetzelfde hier! Ik schrijf links en doe verder vrijwel alles met rechts (inclusief knippen), maar een blik openmaken met een blikopener lukt me niet. 

Verder loop ik in het dagelijks leven dus eigenlijk nergens tegenaan, omdat ik vrijwel alles met rechts doe. Wel vond ik het vroeger met sporten altijd weer zoeken (tennis ik met links? Of met rechts?) voordat ik kon beginnen Uiteindelijk is de enige ‘sport’ die ik met links doe: sjoelen! 

Ik heb veel dingen rechts aangeleerd. Maar uiteindelijk doe ik het rechts niet zo goed (heb de aangeboren handigheid niet) en kan ik het links ook niet. Motorisch ben ik dus gewoon niet goed. Ik knip altijd met een rechtshandige schaar maar kan geen net vierkantje knippen. Aardappel schillen kan ik wel maar niet snel. Ik weet nooit hoe ik netjes een tafel moet dekken want als ik het bestek leg zoals ik het fijn vind is het niet goed, maar als ik dan denk dat ik het andersom doe is het ook niet goed.
Schrijven doe ik nog wel echt links en daar merk ik dat lang niet alle pennen voor mij lekker schrijven. Soms doen ze het alleen bij mij gewoon niet goed, of ze vlekken. Gelukkig schrijf ik niet veel meer

Zorroo

Zorroo

22-01-2024 om 18:43 Topicstarter

watervogel schreef op 22-01-2024 om 17:50:

Niet onhandig maar wel irritant dat je op een mok met een plaatje altijd tegen de achterkant aankijkt.
Ov uitchecken, je moet altijd voor je lichaam langs om uit te kunnen checken.

Beide erg herkenbaar! De eerste keer dat ik incheckte bij het OV (was toen net nieuw) ging het deurtje van de incheckplaats ernaast open. Oeps!

Wat ik nog steeds vervelend vind is dat software geen optie heeft om de cursor te spiegelen. Nu staat deze altijd zo dat hij voor rechtshandigen goed 'voelt'. Vooral in tekenprogramma's blijft het voor mij vervelend en tegen mijn intuïtie om met een naar links wijzend pootloodje of pennetje te moeten tekenen. Kunnen ze best wat aan doen, een optie 'spiegel cursor'. Waarom bestaat dat niet? 

Zorroo

Zorroo

22-01-2024 om 18:44 Topicstarter

citroentje schreef op 22-01-2024 om 17:46:

Mijn dochter is links en kan niets met een blikopener.

Gelukkig hebben nu bijna alle blikjes treklippen. Vroeger was het een ramp inderdaad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.