Huis, tuin en keuken
debz
15-09-2026 om 12:42
Bij onze voedselbank hebben we een erg grote vriezer. Wij krijgen van diverse supermarkten in de buurt het vlees wat aan de datum is ( dus niet erover) Dat vlees vriezen wij in en zo kunnen wij de mensen dus vlees geven. Ze nemen zelf een diepvries tas mee. Ook krijgen ze brood en groenten mee. Wat ze krijgen is afhankelijk van wat wij binnen krijgen natuurlijk. Bij ons is iedereen vrij om de spullen die ze niet kunnen gebruiken achter te laten. Dat is beter als dat ze het thuis weggooien.
Ik lees heel veel aannames over de mensen die hulp nodig hebben van de voedselbank. Ik werk er nu 5 jaar en ik weet dat het in principe iedereen kan overkomen dat ze ( tijdelijk) hulp nodig hebben van een voedselbank
Euphoria
15-09-2026 om 13:02
Vf_Watervrouw schreef op 15-09-2026 om 10:18:
ik volg het lijstje dat bij zo'n actie zit. Snoepgoed zal ik niet gauw doen, lees hier in de regio wel over Sint donaties van supermarkten in november en na de feestdagen gaan Sint-, kerst-, paasdingen etcetera er (ook) alsnog heen.
Via https://voedselbankennederland.nl/locaties/ kun je kijken waar/hoe je lokaal kunt steunen/helpen.
Banen zijn niet altijd goedbetaald of met veel uren (postbode en buschauffeur bijv max 24 u) dus ja ook werkenden kunnen klant zijn.
Rond de feestdagen doneer ik speelgoed en kinderkleding.dat zijn speciale acties voor gezinnen met kinderen.
Broadway
15-09-2026 om 13:07
Euphoria schreef op 15-09-2026 om 13:02:
[..]
Rond de feestdagen doneer ik speelgoed en kinderkleding.dat zijn speciale acties voor gezinnen met kinderen.
ik doe dat juist buiten de feestdagen zodat het niet alleen op kinderen gericht is
Nick90
15-09-2026 om 13:09
Euphoria schreef op 15-09-2026 om 13:02:
[..]
Als je graag iets voor kinderen wil doen kun je ook doneren aan stichting jarige job.
Euphoria
15-09-2026 om 13:10
Broadway schreef op 15-09-2026 om 13:07:
[..]
ik doe dat juist buiten de feestdagen zodat het niet alleen op kinderen gericht is
Ik richt het graag juist op de kinderen…deze specifieke actie. Zo krijgen ook deze kinderen van de Sint een cadeau.
voedingsmiddelen doneer ik los van de feestdagen.
Frisdrank1972
15-09-2026 om 13:11
Broadway schreef op 15-09-2026 om 13:07:
[..]
Speelgoed voor volwassenen?
Euphoria
15-09-2026 om 13:12
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 13:11:
[..]
Speelgoed voor volwassenen?
Easy toys.
Frisdrank1972
15-09-2026 om 13:14
Nick90 schreef op 15-09-2026 om 13:09:
[..]
Als je graag iets voor kinderen wil doen kun je ook doneren aan stichting jarige job.
Maar die krijgen dat dan toch niet bij Kerst of Sinterklaas.
Nick90
15-09-2026 om 13:24
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 13:14:
[..]
Maar die krijgen dat dan toch niet bij Kerst of Sinterklaas.
Nee als ze jarig zijn
DeOnbekende
15-09-2026 om 13:29
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 09:09:
[..]
Ik doe al voor 140 euro boodschappen per week voor drie personen. Nou hoef ik nergens op te letten, het zou goedkoper kunnen.
Maar ik snap ook dat van die 70 euro leven echt heel krap is als daar ook de kapper, de schoenen, de cadeautjes etc van af moeten.
Dit ging om leefgeld naast de pakketten van de voedselbank, toch? Want daar zitten dus al heel veel weekboodschappen in.
Bakblik
15-09-2026 om 13:59
DeOnbekende schreef op 15-09-2026 om 13:29:
[..]
Dit ging om leefgeld naast de pakketten van de voedselbank, toch? Want daar zitten dus al heel veel weekboodschappen in.
Heel veel?
Ik weet niet of je weleens zo'n pakket gezien hebt. Daar kan je dus echt geen week van eten. Een deel van het leefgeld heb je nodig om in leven te blijven. En als je net ook nieuwe schoenen voor een kind moet kopen wordt het al krap.
Smulkruimel
15-09-2026 om 14:13
Niet iedereen die bij de voedselbank komt krijgt leefgeld. Mijn vriendin heeft geen schulden, ze doet er alles aan om dat te voorkomen en staat ook niet onder bewind. Ze zit wel op een abosluut minimum met de uitkering die ze krijgt. Klagen doet ze bijna nooit en ja af en toe heeft ze een dip en ziet ze het niet meer zitten. Maar ga er maar aanstaan, jaren in armoede leven met 2 kinderen, steeds maar hopen dat er niets stuk gaat, niet altijd weten hoe je de maand moet doorkomen en geen vooruitzicht op verbetering. En die potjes van de gemeente worden ook steeds minder. En je kan echt niet voor alles een beroep doen op een potje.
Als je hier in aanmerking komt voor de voedselbank dan heb je echt weinig te besteden want ze zijn behoorlijk streng.
En dan wordt door sommigen hier gedaan dat je dan maar niet moet helpen als iemand het moeilijk heeft. Ik reik liever iemand een helpende hand dan dat ik iemand laat verzuipen.
En dat er om haar heen mensen zijn die af en toe helpen is ze heel blij mee en maakt haar situatie soms net iets makkelijker.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 14:23
DeOnbekende schreef op 15-09-2026 om 13:29:
[..]
Het is andersom. Je krijgt het pakket naast je leefgeld. Dat is een verschil.
Herfstappeltaart
15-09-2026 om 15:58
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 10:12:
[..]
Sterker nog, er wordt regelmatig gewoon gewerkt maar dan zijn er schulden uit het verleden.
Of een (niet goed verzekerde) ZZPer die ziek wordt, met een partner met een laag betaalde baan. Dan bijvoorbeeld nog een zorg-intensief-kind erbij en de ellende is compleet.
Of een vrouw met drie kinderen die is verlaten door haar man met achterlating van een heleboel gokschulden waar zij niks van wist en part noch deel aan had.
Dweedledee
15-09-2026 om 17:44
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 10:05:
[..]
Ik dacht altijd dat de meeste mensen die naar de voedselbank gingen alleenstaande waren of alleenstaande ouders (moeders). Maar bij een gezin van vier met twee volwassen en twee kinderen zou je toch denken dat minstens 1 volwassenen zou kunnen werken. Ik denk dat dat een erg uitzonderlijke situatie is.
Ik zit echt met open mond jouw ontzettend kortzichtige berichten te lezen. Man man.
En als iemand die al 15 jaar vrijwilliger is bij de Voedselbank, kan ik je zeggen dat je er flink naast zit met al die aannames van je.