Huis, tuin en keuken
Netherfield
15-09-2026 om 09:16
In de supermarkt heb je ook gehaktballen in blik, stoofvlees in blik. Is duur, maar wel houdbaar en dus geschikt voor de voedselbank. Ook liggen en in de buurt van de rookworst en de knakworsten (bij Jumbo) van die gevacuumeerde worsten die je kan bakken, ook lang houdbaar.
Smulkruimel
15-09-2026 om 09:21
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 09:14:
[..]
Wat jij behoorlijk vindt, vind ik echt belachelijk weinig.
Ik draai ook wel eens een week op zo'n laag bedrag. Maar dan heb ik gewoon kruiden en smaakmakers in de kast staan, staan er genoeg wasmiddelen, shampoo etc. Maar als je ook die voorraad op peil moet houden is 70 voor vier personen echt niet behoorlijk.
Ik denk dat 1 week iedereen wel lukt als de voorraadkast gevuld is. Maar jaar in jaar uit is, is echt iets anders. De vooraad is op een gegeven moment ook op.
En dan komt de rekening van je eigen risico, medicatie die niet vergoed wordt, een kind dat per ongeluk schade veroorzaakt en je een eigen bijdrage moet betalen, een fiets die schade heeft zonder dat er een briefje is achter gelaten en die je wel nodig hebt want je hebt geen auto, nieuwe schoenen omdat je door de zool heen bent en ga zo maar door.
Frisdrank1972
15-09-2026 om 09:21
Broadway schreef op 15-09-2026 om 09:04:
[..]
eens. een kennis van mij kreeg gewoon een pakket. geen keus. dingen die hij niet lustte mocht hij ook niet achterlaten voor iemand anders.
en dus deelde hij regelmatig pakken taartmix of groentes die hij niet at uit aan bekenden.
Dat die taartmixen uitdeelt snap ik nog wel, maar groentes heb ik wel een probleem mee. Er zijn tal van dingen die je daar mee kan maken. Iedereen zit hier net te zeggen dat het zo belangrijk is om groente en fruit in zo'n pakket te hebben en dan geeft hij het weg. Straks krijgt de voedselbank de indruk dat groente verspilde moeite is en doen ze het helemaal niet meer erin.
Damoontje
15-09-2026 om 09:32
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 09:21:
[..]
Dat die taartmixen uitdeelt snap ik nog wel, maar groentes heb ik wel een probleem mee. Er zijn tal van dingen die je daar mee kan maken. Iedereen zit hier net te zeggen dat het zo belangrijk is om groente en fruit in zo'n pakket te hebben en dan geeft hij het weg. Straks krijgt de voedselbank de indruk dat groente verspilde moeite is en doen ze het helemaal niet meer erin.
Er kan ook een week zijn dat er heel veel groente in een pakket zit dat eigenlijk aan de datum is. Ja je kunt soep maken, invriezen etc maar ik snap het ook als je dan liever de buren er blij mee maakt op dat moment.
Je moet ook niet denken wat de voedselbank gaat denken als... etc.
Nick90
15-09-2026 om 09:33
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 08:08:
[..]
Heb jij enig idee hoeveel dat 'leefgeld' is? En wat dat allemaal van moet?
Als je zo in de shit zit kun je je vandaag geen schoenen van 80/100 euro voor je kind veroorloven. Met goede schoenen zou je kind een seizoen vooruit kunnen. Maar nu komt er een paar van de Primar dat hopelijk zes tot acht weken mee gaat. Elke keer opnieuw. Dat is duurder dan goede schoenen die een seizoen mee gaan maar ja, je kunt niet een week niet eten.....
Ja het is de tering naar de nering zetten hè? Er zijn tig mensen die zo moeten leven hoor, ook mensen die gewoon een baan hebben moeten dat.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 09:45
Nick90 schreef op 15-09-2026 om 09:33:
[..]
Ja het is de tering naar de nering zetten hè? Er zijn tig mensen die zo moeten leven hoor, ook mensen die gewoon een baan hebben moeten dat.
En dat begint een onmogelijke missie te worden. En gezin van vier, waar iedereen viert sneetjes brood per dag eet. Heeft bijna vijf broden per week nodig. Dat is al snel 5 tot 10% van die 70 euro die jij net noemde. En dan zit er nog geen beleg op.
Broadway
15-09-2026 om 09:57
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 09:21:
[..]
bij hem was dit ook zo. veel verder dan frikandellen en brood kwam hij niet zeg maar. dus het was ook wel een uitzonderlijk geval.
waar het mij vooral om gaat is dat hij (en dus ook anderen) niet konden kiezen én niets achter mochten laten. wat moet een vrijgezelle alcoholist vol schulden met een taartmix en waarom gaan die niet apart voor mensen die een verjaardag te vieren hebben en geef je daar dan een bakje kwark bij of een ei of wat er dan ook maar in moet?
ToetieToover
15-09-2026 om 09:59
Het is schandalig dat mensen onvoldoende geld hebben om de basisbehoeften te betalen. We zijn een rijk land en dan hebben we zoiets als de voedselbank. Die niet kan voorzien in de behoefte aan gezond eten want ze krijgen vooral houdbaar en dus bewerkt eten; op chips en koek kun je niet leven. Ik vind het treurig. Het systeem deugt niet. En de denkwijze hier dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun lage inkomen, vind ik ook stuitend. Niet zo snel oordelen. Met veel mensen is iets ‘aan de hand’, soms kúnnen ze zelf niet meer goed de regie nemen. Die mensen moet je helpen, niet veroordelen. Meld je aan als vrijwilliger, er zijn vele mogelijkheden. Zet je skills in als je zelf wél goed kunt budgetteren. Dat heb ik als vrijwilliger een tijdje gedaan. Doneer wat bij je plaatselijke voedselbank. Of ben je een organisatietalent, regel iets voor je lokale voedselbank. Zo heb ik ook een tijd groenten helpen verbouwen die naar de voedselbank gingen. Daar zat ook een brei/haakclub en we hebben een keer voor daklozen sjaals en pols/handwarmers gemaakt, plus nog van de lokale kringloopwinkel opgehaald. Er moet iemand zijn die weet wat er nodig is en die dan even rondbelt, zo simpel kan het zijn, en iemand die het ophaalt en wegbrengt. Die iemand kun je zelf zijn.
Broadway
15-09-2026 om 10:01
ToetieToover schreef op 15-09-2026 om 09:59:
Het is schandalig dat mensen onvoldoende geld hebben om de basisbehoeften te betalen. We zijn een rijk land en dan hebben we zoiets als de voedselbank. Die niet kan voorzien in de behoefte aan gezond eten want ze krijgen vooral houdbaar en dus bewerkt eten; op chips en koek kun je niet leven. Ik vind het treurig. Het systeem deugt niet. En de denkwijze hier dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun lage inkomen, vind ik ook stuitend. Niet zo snel oordelen. Met veel mensen is iets ‘aan de hand’, soms kúnnen ze zelf niet meer goed de regie nemen. Die mensen moet je helpen, niet veroordelen. Meld je aan als vrijwilliger, er zijn vele mogelijkheden. Zet je skills in als je zelf wél goed kunt budgetteren. Dat heb ik als vrijwilliger een tijdje gedaan. Doneer wat bij je plaatselijke voedselbank. Of ben je een organisatietalent, regel iets voor je lokale voedselbank. Zo heb ik ook een tijd groenten helpen verbouwen die naar de voedselbank gingen. Daar zat ook een brei/haakclub en we hebben een keer voor daklozen sjaals en pols/handwarmers gemaakt, plus nog van de lokale kringloopwinkel opgehaald. Er moet iemand zijn die weet wat er nodig is en die dan even rondbelt, zo simpel kan het zijn, en iemand die het ophaalt en wegbrengt. Die iemand kun je zelf zijn.
practice what you preach
Frisdrank1972
15-09-2026 om 10:05
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 09:45:
[..]
En dat begint een onmogelijke missie te worden. En gezin van vier, waar iedereen viert sneetjes brood per dag eet. Heeft bijna vijf broden per week nodig. Dat is al snel 5 tot 10% van die 70 euro die jij net noemde. En dan zit er nog geen beleg op.
Ik dacht altijd dat de meeste mensen die naar de voedselbank gingen alleenstaande waren of alleenstaande ouders (moeders). Maar bij een gezin van vier met twee volwassen en twee kinderen zou je toch denken dat minstens 1 volwassenen zou kunnen werken. Ik denk dat dat een erg uitzonderlijke situatie is.
Groenebroek
15-09-2026 om 10:07
Ik vraag altijd aan de vrijwilligers waar wat op dat moment het meest nodig is. Dat haal ik dan sowieso.
En ik vul het aan met (aanmaak)limonade, koekjes, snoepgoed, chips en nootjes. Iemand die het niet breed heeft mag ook wel een keer wat lekkers hebben. Volgens de vrijwilligers bij onze voedselbank, krijgen ze juist die spullen niet zoveel binnen.
Ik vind het leuk om zo gericht wat voor anderen mensen te kunnen doen, dus ik ga altijd helemaal los. Meestal heb ik zelf maar een paar boodschappen nodig en vul ik de rest van de kar voor de voedselbank.
Mocht ik het ooit zelf nodig hebben, zou ik ook dankbaar zijn dat anderen aan mij denken en met mij willen delen!
en nog een tip voor de mensen met fruitbomen:
Alles wat je teveel hebt, kun je ook doneren bij de voedselbank.
Frisdrank1972
15-09-2026 om 10:11
ToetieToover schreef op 15-09-2026 om 09:59:
Daar was hier ook een discussie over dat vrijwilligers mensen die naar de voedselbank wel met de nieuwste Iphones zagen of dat ze aan het roken waren of meer dan 1000 euro aan vuurwerk uitgaven. Daarnaast vind ik het een beetje overdreven om te zeggen dat ons systeem niet deugt het grootste merendeel van de Nederlands kan zich redden zonder voedselbank. Dus voor de meeste werkt het systeem dus wel.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 10:12
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 10:05:
[..]
Ik dacht altijd dat de meeste mensen die naar de voedselbank gingen alleenstaande waren of alleenstaande ouders (moeders). Maar bij een gezin van vier met twee volwassen en twee kinderen zou je toch denken dat minstens 1 volwassenen zou kunnen werken. Ik denk dat dat een erg uitzonderlijke situatie is.
Sterker nog, er wordt regelmatig gewoon gewerkt maar dan zijn er schulden uit het verleden.
Of een (niet goed verzekerde) ZZPer die ziek wordt, met een partner met een laag betaalde baan. Dan bijvoorbeeld nog een zorg-intensief-kind erbij en de ellende is compleet.
Vf_Watervrouw
15-09-2026 om 10:18
ik volg het lijstje dat bij zo'n actie zit. Snoepgoed zal ik niet gauw doen, lees hier in de regio wel over Sint donaties van supermarkten in november en na de feestdagen gaan Sint-, kerst-, paasdingen etcetera er (ook) alsnog heen.
Via https://voedselbankennederland.nl/locaties/ kun je kijken waar/hoe je lokaal kunt steunen/helpen.
Banen zijn niet altijd goedbetaald of met veel uren (postbode en buschauffeur bijv max 24 u) dus ja ook werkenden kunnen klant zijn.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 10:18
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 10:11:
[..]
Daar was hier ook een discussie over dat vrijwilligers mensen die naar de voedselbank wel met de nieuwste Iphones zagen of dat ze aan het roken waren of meer dan 1000 euro aan vuurwerk uitgaven. Daarnaast vind ik het een beetje overdreven om te zeggen dat ons systeem niet deugt het grootste merendeel van de Nederlands kan zich redden zonder voedselbank. Dus voor de meeste werkt het systeem dus wel.
Tja, het systeem deugt voor de meeste mensen wel, maar voor die paar procent die het niet redt zonder de voedselbank deugt het systeem dus niet goed genoeg. En deugt het systeem van de voedselbank helemaal niet.