Huis, tuin en keuken
Frisdrank1972
15-09-2026 om 10:19
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 10:12:
[..]
Sterker nog, er wordt regelmatig gewoon gewerkt maar dan zijn er schulden uit het verleden.
Of een (niet goed verzekerde) ZZPer die ziek wordt, met een partner met een laag betaalde baan. Dan bijvoorbeeld nog een zorg-intensief-kind erbij en de ellende is compleet.
Maar dat heeft dus niks met het systeem te maken. Een ZZPer die niet verzekerd is heeft te maken met ondernemersrisico en schulden uit het verleden ook. Die mensen hebben natuurlijk recht op hulp bij de voedselbank maar om te zeggen dat ze er niks aan kunnen doen is ook niet waar. Met zo'n instelling ontneem je ze hun eigen verantwoordelijkheid.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 10:20
Vf_Watervrouw schreef op 15-09-2026 om 10:18:
ik volg het lijstje dat bij zo'n actie zit. Snoepgoed zal ik niet gauw doen, lees vaak wel over Sint donaties van supermarkten in november en na de feestdagen gaan Sint, kerst-, paasdingen etcetera er alsnog ook heen.
Via https://voedselbankennederland.nl/locaties/ kun je kijken waar/hoe je lokaal kunt steunen/helpen.
Banen zijn niet altijd goedbetaald of met veel uren (postbode en buschauffeur bijv max 24 u) dus ja ook werkenden kunnen klant zijn.
En dan is kerst voorbij en moet je nog dankbaar zijn ook voor een paar lullige kerstkransjes uit overschot.
Broadway
15-09-2026 om 10:22
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 10:12:
[..]
Sterker nog, er wordt regelmatig gewoon gewerkt maar dan zijn er schulden uit het verleden.
Of een (niet goed verzekerde) ZZPer die ziek wordt, met een partner met een laag betaalde baan. Dan bijvoorbeeld nog een zorg-intensief-kind erbij en de ellende is compleet.
precies. vaak is het het gevolg van gemaakte keuzes in het verleden en vervelende consequenties daarvan. daar doe je dan op dat moment niets aan.
ik heb een familielid van mij ook weleens gewaarschuwd dat het nu allemaal één groot feest was als ZZP in de bouw kon het jaren niet op. maar die hypotheek, 2 kinderen en mooie auto's moeten ook betaald worden als hij van de steiger valt. en dat gaat niet lukken van de 2 poetshuisjes van zijn vrouw... gelukkig had hij inmiddels wél een AOV toen hij over iets lulligs struikelde en daarmee zijn knie verbrijzelde...
Broadway
15-09-2026 om 10:23
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 10:19:
[..]
Maar dat heeft dus niks met het systeem te maken. Een ZZPer die niet verzekerd is heeft te maken met ondernemersrisico en schulden uit het verleden ook. Die mensen hebben natuurlijk recht op hulp bij de voedselbank maar om te zeggen dat ze er niks aan kunnen doen is ook niet waar. Met zo'n instelling ontneem je ze hun eigen verantwoordelijkheid.
eens. het systeem is meestal het probleem niet. dat zijn de keuzes van de mensen zelf. en dan is het fijn dat we zo'n enorm stelsel hebben waarin ze geholpen worden ondanks hun eigen verantwoordelijkheid.
Vf_Watervrouw
15-09-2026 om 10:27
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 10:20:
[..]
En dan is kerst voorbij en moet je nog dankbaar zijn ook voor een paar lullige kerstkransjes uit overschot.
Moet niet. Liever gewoon vooraf maar zal er niet snel voor kiezen om te doneren (als vrijwilligers de suggestie niet doen: dan is er wellicht al anderszins in voorzien?). Zou dan eerder proberen te denken aan tandpasta en dergelijke, mijn budget is eindig.
Topic verder wel inspirerend voor als ik weer eens tegen 1+1 aanloop, zo ver zit het inzamelpunt niet van mijn huis vandaan.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 10:29
Broadway schreef op 15-09-2026 om 10:23:
[..]
eens. het systeem is meestal het probleem niet. dat zijn de keuzes van de mensen zelf. en dan is het fijn dat we zo'n enorm stelsel hebben waarin ze geholpen worden ondanks hun eigen verantwoordelijkheid.
En dan zou het fijn zijn als die hulp beter passend is. Dat je van de voedselbank zou kunnen krijgen wat je echt nodig hebt, in plaats van dat je krijgt wat elders overschot was. Het systeem van de voedselbank kan echt beter en landelijk meer gelijk.
Vf_Watervrouw
15-09-2026 om 10:35
Heb de indruk dat het hier ook zoveel mogelijk kiezen/pakken (met maximale aantallen) is maar daar moet een locatie wel de ruimte voor hebben.
Yumi
15-09-2026 om 10:42
Vf_Watervrouw schreef op 15-09-2026 om 10:18:
ik volg het lijstje dat bij zo'n actie zit. Snoepgoed zal ik niet gauw doen, lees hier in de regio wel over Sint donaties van supermarkten in november en na de feestdagen gaan Sint-, kerst-, paasdingen etcetera er (ook) alsnog heen.
Via https://voedselbankennederland.nl/locaties/ kun je kijken waar/hoe je lokaal kunt steunen/helpen.
Banen zijn niet altijd goedbetaald of met veel uren (postbode en buschauffeur bijv max 24 u) dus ja ook werkenden kunnen klant zijn.
Ik reis vaak met het ov, in veel bussen hangen posters waarin chauffeurs worden gevraagd.... zowel parttime als fulltime met een gratis opleiding.
Broadway
15-09-2026 om 10:43
Yumi schreef op 15-09-2026 om 10:42:
[..]
Ik reis vaak met het ov, in veel bussen hangen posters waarin chauffeurs worden gevraagd.... zowel parttime als fulltime met een gratis opleiding.
klopt. is gewoon een fulltime functie met goed salaris
Frisdrank1972
15-09-2026 om 10:45
Broadway schreef op 15-09-2026 om 10:23:
[..]
En daarom zijn ook veel mensen tegen de voedselbank omdat ze denken eigen schuld, dikke bult. En ik snap ook dat het wrang is want veel werkende armen komen niet in aanmerking daarvoor en zien mensen die naar de voedselbank gaan roken of zelfs een weekendje weggaan en dat wordt gezien als oneerlijk.
MMcGonagall
15-09-2026 om 10:47
Mijn tante kreeg € 45 per week voor twee personen. Dat ben ik kwijt als ik voor twee dagen boodschappen doe, en zij moesten er alles van doen. Helaas had ze een verslaafde zoon in huis dus ik gaf nooit geld maar boodschappen of betaalde de tandartsrekening.
Broadway
15-09-2026 om 10:50
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 10:45:
[..]
En daarom zijn ook veel mensen tegen de voedselbank omdat ze denken eigen schuld, dikke bult. En ik snap ook dat het wrang is want veel werkende armen komen niet in aanmerking daarvoor en zien mensen die naar de voedselbank gaan roken of zelfs een weekendje weggaan en dat wordt gezien als oneerlijk.
ik denk dat niet. ik ben blij dat het bestaat.
wél zie ik het als afslankmedicatie: mooi als het mensen kan helpen met een kickstart, maar niet zonder intensieve begeleiding met als doel het weer zelf doen.
roken is een verslaving. daar moet je mensen bij helpen.
een weekendje weg kost momenteel minimaal 500 euro incl verbruikskosten dus dat vind ik dan weer wel discutabel als mensen dat zelf kunnen betalen en toch hulp ontvangen. het cadeau krijgen of met familie mee als cadeau zou ik wel tof vinden want ook als je geen geld hebt wil je er soms even uit.
Vf_Watervrouw
15-09-2026 om 10:55
Yumi schreef op 15-09-2026 om 10:42:
[..]
Broadway schreef op 15-09-2026 om 10:43:
[..]
klopt. is gewoon een fulltime functie met goed salaris
Dan is dat verbeterd (of onthield ik het verkeerd adhv paar bekenden met 24u).
In ieder geval niet per se alleen werklozen bij een voedselbank.
Evaluna
15-09-2026 om 11:18
Het is ook vaak en en en. Ziekte, schulden, scheiding, kind met problemen waardoor je zelf niet veel kan werken of overbelast raakt en je baan kwijt raakt, verstandelijke beperking en ga zo maar door.
Deze mensen zitten dan al zo in de overlevingsmodus dat ze daar alle energie voor nodig hebben. Energie voor diëten, stoppen met roken, of een gezonde en budget vriendelijke maaltijd op tafel te zetten is er niet.
Er zijn altijd rekeningen die betaald moeten worden, belangrijke afspraken bij het uwv waar veel van af hangt, ziekenhuis bezoeken, rechtzaken waar de meeste energie naar toe gaat.
Het is best ingewikkelde materie.
Neweve
15-09-2026 om 11:51
Nick90 schreef op 15-09-2026 om 07:37:
[..]
Dat zou ik dan weer niet doen, ze krijgen gewoon leefgeld om dat soort dingen van te kopen
Hangt van de situatie af toch? Niet iedereen die bij de voedselbank loopt ontvangt leefgeld, net zoals dat niet iedereen alle ontvangen spullen/middelen moet rapporteren (ter voorkoming van: https://www.ad.nl/economie/vrouw-met-bijstand-moet-7000-euro-terugbetalen-omdat-ze-boodschappen-van-moeder-krijgt~a7a2cffb/).