Huis, tuin en keuken
Frisdrank1972
15-09-2026 om 07:44
Smulkruimel schreef op 15-09-2026 om 07:33:
Ik ondersteun een vriendin die elke week bij de voedselbank komt. Zij geeft aan vooral veel snoep/koek en chips te krijgen, weinig vlees of (verse) groenten en fruit. Of wekenlang alleen maar hamburgers of dezelfde soort groenten. Ze is heel dankbaar voor alles wat ze krijgt maar geeft ook aan dat ze niet zoveel kan met de vele zakken chips en pakken koek. Dat is lekker voor een keer maar niet als dagelijke voeding.
Op haar verzoek haal ik altijd kipfilet en dan 2 kilo zodat ze wat voorraad heeft en nog iets van boomstammetjes of ander vlees dat ze lekker vindt, vers brood dat ze kan invriezen, afbakbroodjes, pakken rijst en pasta en groenten in blik/pot. En eens in de zoveel tijd een grote boodschappentas vol met drogistspullen zoals shampoo, deo, bodylotion, wc papier enzo. Dat haal ik bij de dm in duitsland.
Voor hoe lang doe je dat al? Op een gegeven moment wil je toch dat ze uit die schulden komt en haar eigen broek kan ophalen. De voedselbank is ook maar een tijdelijke oplossing.
Smulkruimel
15-09-2026 om 07:50
Frisdrank1972 schreef op 15-09-2026 om 07:44:
[..]
Voor hoe lang doe je dat al? Op een gegeven moment wil je toch dat ze uit die schulden komt en haar eigen broek kan ophalen. De voedselbank is ook maar een tijdelijke oplossing.
Ik doe dit zeker niet elke week maar af en toe. En nee ze heeft geen schulden en zit door chronische ziekte al jaren op een minimum inkomen en haar situatie zal ook niet meer beter worden. Niet zo snel een oordeel vellen als je de situatie niet kent. Het heeft ook jaren geduurd voordat ze van de voedselbank gebruik wilde maken, al had ze daar wel recht op, want ze wilde het graag zelf doen. Maar ze had letterlijk op een gegeven moment geen eten meer in huis voor haar en haar 2 kinderen. Ze staat er alleen voor.
Ik doe dit om het haar af en toe net even iets makkelijker te maken om rond te komen ipv altijd maar te moeten overleven.
Damoontje
15-09-2026 om 07:55
Nick90 schreef op 15-09-2026 om 07:37:
[..]
Dat zou ik dan weer niet doen, ze krijgen gewoon leefgeld om dat soort dingen van te kopen
Leefgeld is soms heel erg weinig en dan moet ook fietsenmaker, kapper etc daar nog vanaf. Lief juist als iemand een vriendin helpt met gezonde producten.
Herfstappeltaart
15-09-2026 om 08:04
[..]
Dat zou ik dan weer niet doen, ze krijgen gewoon leefgeld om dat soort dingen van te kopen
Je hebt geen idee in wat voor omstandigheden mensen kunnen zitten blijkbaar. Vaak ook nog buiten hun schuld. Ik vind het fantastisch wat Smulkruimel doet. Wat jij tentoonspreidt is kortzichtigheid. Sorry maar zo zie ik het.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 08:08
[..]
Heb jij enig idee hoeveel dat 'leefgeld' is? En wat dat allemaal van moet?
Als je zo in de shit zit kun je je vandaag geen schoenen van 80/100 euro voor je kind veroorloven. Met goede schoenen zou je kind een seizoen vooruit kunnen. Maar nu komt er een paar van de Primar dat hopelijk zes tot acht weken mee gaat. Elke keer opnieuw. Dat is duurder dan goede schoenen die een seizoen mee gaan maar ja, je kunt niet een week niet eten.....
Frisdrank1972
15-09-2026 om 08:39
Smulkruimel schreef op 15-09-2026 om 07:50:
[..]
Ik doe dit zeker niet elke week maar af en toe. En nee ze heeft geen schulden en zit door chronische ziekte al jaren op een minimum inkomen en haar situatie zal ook niet meer beter worden. Niet zo snel een oordeel vellen als je de situatie niet kent. Het heeft ook jaren geduurd voordat ze van de voedselbank gebruik wilde maken, al had ze daar wel recht op, want ze wilde het graag zelf doen. Maar ze had letterlijk op een gegeven moment geen eten meer in huis voor haar en haar 2 kinderen. Ze staat er alleen voor.
Ik doe dit om het haar af en toe net even iets makkelijker te maken om rond te komen ipv altijd maar te moeten overleven.
Heeft de gemeente geen potjes voor mensen in haar situatie? Dit is structurele armoede dat kan niet opgelost worden door pappen en nathouden.
Nick90
15-09-2026 om 08:42
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 08:08:
[..]
Als je zo in de shit zit kun je je vandaag geen schoenen van 80/100 euro voor je kind veroorloven. Met goede schoenen zou je kind een seizoen vooruit kunnen. Maar nu komt er een paar van de Primar dat hopelijk zes tot acht weken mee gaat. Elke keer opnieuw. Dat is duurder dan goede schoenen die een seizoen mee gaan maar ja, je kunt niet een week niet eten.....
Voor een gezin met twee kinderen onder de 18 zo'n 70 euro per week. Plus maximale toeslagen en kindgebonden budget.
Damoontje
15-09-2026 om 08:43
Iets schenken aan een vriendin is niet pappen en nathouden. Hoeveel mensen trakteren hun vrienden op een etentje zo nu en dan? Bij een vriendin in armoede kun je beter soms een tas boodschappen schenken.
Ik ben zelf gewend om te geven aan mensen die het nodig hebben. Vroeger leerden wij te geven aan de kindjes in Afrika. Nu geef je een tas boodschappen aan een vriend of vriendin. Mits je het zelf kunt missen.
Wel jammer dat ze zoveel chips etc krijgt van de voedselbank maar wellicht kan ze het schenken aan een groot gezin met pubers in de groei bijvoorbeeld.
Bakblik
15-09-2026 om 08:44
Rekenenisleuktaalook schreef op 15-09-2026 om 08:08:
[..]
Dit dus.
Ik had dat ook al uitgelegd aan de hand van een zak geraspte kaas. Zo in de shit heb je geen geld voor de voordeelpakken/zakken, hoewel dat op lange termijn wel voordeliger is.
Broadway
15-09-2026 om 09:04
Ninoea schreef op 14-09-2026 om 21:35:
Wat fijn dat je dag voor haar doet Nick!!
Ik ben, niet persoonlijk maar via een familielid, bekend met beide systemen van de voedselbank en het systeem met de categorieën is vele malen prettiger. Ook minder verspilling want zo kreeg familielid weleens producten waar het echt niks mee deed.
eens. een kennis van mij kreeg gewoon een pakket. geen keus. dingen die hij niet lustte mocht hij ook niet achterlaten voor iemand anders.
en dus deelde hij regelmatig pakken taartmix of groentes die hij niet at uit aan bekenden.
ik vond dat altijd zo zonde.
DeOnbekende
15-09-2026 om 09:07
Nick90 schreef op 15-09-2026 om 08:42:
[..]
Voor een gezin met twee kinderen onder de 18 zo'n 70 euro per week. Plus maximale toeslagen en kindgebonden budget.
Best behoorlijk hoor, vind ik. Ik ken mensen die minder vrij te besteden hebben.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 09:09
Nick90 schreef op 15-09-2026 om 08:42:
[..]
Ik doe al voor 140 euro boodschappen per week voor drie personen. Nou hoef ik nergens op te letten, het zou goedkoper kunnen.
Maar ik snap ook dat van die 70 euro leven echt heel krap is als daar ook de kapper, de schoenen, de cadeautjes etc van af moeten.
Smulkruimel
15-09-2026 om 09:12
Alsof de potjes van de gemeente een vetpot zijn. Ook die zijn afgelopen jaren steeds verder uitgekleed. En 1 van de kinderen is 18+ dus daarvoor krijgt ze geen kindtoeslagen meer en kind kan door omstandigheden naast school maar weinig uren in een bijbaantje werken om wat bij te verdienen.
Je zou maar eens gewoon aardig zijn en iemand die het moeilijk heeft af en toe helpen zeg.
Het lijkt mij vreselijk om al jaren in armoede te leven en door ziekte ook eigenlijk geen vooruitzicht op verbetering te hebben. En gelukkig zijn er dan toch mensen om je heen die je af en toe helpen met iets extra zodat je het soms net even iets makkelijker hebt ipv weer de eindjes aan elkaar moeten knopen die maand.
Rekenenisleuktaalook
15-09-2026 om 09:14
DeOnbekende schreef op 15-09-2026 om 09:07:
[..]
Best behoorlijk hoor, vind ik. Ik ken mensen die minder vrij te besteden hebben.
Wat jij behoorlijk vindt, vind ik echt belachelijk weinig.
Ik draai ook wel eens een week op zo'n laag bedrag. Maar dan heb ik gewoon kruiden en smaakmakers in de kast staan, staan er genoeg wasmiddelen, shampoo etc. Maar als je ook die voorraad op peil moet houden is 70 voor vier personen echt niet behoorlijk.