Huis, tuin en keuken
Dweedledee
13-09-2026 om 12:10
Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 10:07:
[..]
Gelukkig zei je supermarktbonnen en geen geld, want ik ben bang dat veel mensen dat geld aan iets anders gaan besteden. Daarnaast werkt dat alleen als de bonnen voor bepaalde producten zijn. Als het algemene bonnen zijn kunnen ze opgaan aan snoep en frisdrank en dan los je het probleem dat mensen geen gezonde maaltijden krijgen niet op.
Jouw stelligheid is echt stuitend. Beperkt, belerend en zeer betweterig. Misschien moet je niet alleen van jezelf uitgaan. Het zal je blik vergroten.
Yumi
13-09-2026 om 12:20
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2026 om 12:10:
[..]
Bij ons geen regels. Behalve dan over chocolade en frisdrank. Maar dat is dan vooral om de zooi die het geeft. Schoolfruit hebben we wel. En op de dagen dat dat er niet is wordt fruit aangeraden, maar koek of brood niet verboden.
Ahh oké, bij kleinkinderen van vriendin geen koek of snoep en alleen brood. Alleen boterhammen vind ik raar er zijn ook genoeg andere gezonde mogelijkheden. Het verbieden van koek en snoep daar sta ik wel achter.
Rekenenisleuktaalook
13-09-2026 om 12:26
Yumi schreef op 13-09-2026 om 12:20:
[..]
Ahh oké, bij kleinkinderen van vriendin geen koek of snoep en alleen brood. Alleen boterhammen vind ik raar er zijn ook genoeg andere gezonde mogelijkheden. Het verbieden van koek en snoep daar sta ik wel achter.
Wij dus niet, want hoewel rijke bubbel hebben we altijd wel kinderen die van de voedselbank krijgen op school zitten. Die kunnen dan die koeken meenemen in plaats van een leeg bakje.
debz
13-09-2026 om 12:44
Ik werk al jaren voor de voedselbank. Bij ons kunnen we gelukkig wel veel verse groenten en fruit geven. We hebben contacten met de lokale zorgboerderijen en alle erkende voedselbanken krijgen verse spullen geleverd via voedselbank Nederland. Wij proberen echt om ervoor te zorgen dat we spullen mee kunnen geven voor drie maaltijden. Bv pasta, mis voor spaghetti en gehakt. Helaas niet het allergezondst eten maar toch wel redelijk gezond. Wij geven geen spullen mee die over de datum zijn en snoep, koek en chips maximaal twee.
Wij zijn altijd blij met houdbare producten. Denk dan ook aan rookworsten, knakworstjes of ontbijtkoek. Rijst en pasta is ook fijn maar dat wordt altijd heel veel gegeven
Lisabette
13-09-2026 om 14:03
Ik geef vaak luiers. Ik schrok altijd van de prijs toen mijn kinderen nog kleiner waren. En verder vul ik aan met wat op het lijstje gevraagd wordt.
Daglichtlamp
13-09-2026 om 14:11
Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 10:07:
[..]
Gelukkig zei je supermarktbonnen en geen geld, want ik ben bang dat veel mensen dat geld aan iets anders gaan besteden. Daarnaast werkt dat alleen als de bonnen voor bepaalde producten zijn. Als het algemene bonnen zijn kunnen ze opgaan aan snoep en frisdrank en dan los je het probleem dat mensen geen gezonde maaltijden krijgen niet op.
Als je zo weinig vertrouwen hebt in mensen wellicht moet je dan niet geven.
Dweedledee
13-09-2026 om 14:15
Lisabette schreef op 13-09-2026 om 14:03:
Ik geef vaak luiers. Ik schrok altijd van de prijs toen mijn kinderen nog kleiner waren. En verder vul ik aan met wat op het lijstje gevraagd wordt.
Dat is ook een hele fijne optie! Zijn we altijd erg blij mee 
Neweve
13-09-2026 om 14:28
Moosey schreef op 13-09-2026 om 10:06:
[..]
Natuurlijk zou je het liefst willen dat de hele voedselbank niet nodig was of dat je inderdaad die mensen gewoon bonnen kon geven voor de supermarkt. Maar dat kun je niet zomaar regelen helaas.
Dit. In de ideale wereld kan iedereen een basisbehoefte zoals eten betalen. Maar ik snap ook dat er altijd mensen zullen zijn die (door omstandigheden) tussen wal en schip vallen. Dan is het fijn dat we iets is.
LindaPinda11
13-09-2026 om 15:43
Ik zit niet bij de voedselbank maar zit wel in de armoede. Dit is wat ik zelf niet of weinig kan kopen.
broodbeleg
Olijfolie
Toetjes (sommige zijn houdbaar)
Ranja
Koffie
ik zou blij zijn met
Sauzen
Kruiden
MiniJCW
13-09-2026 om 15:53
Bij onze AH staat een tafel met producten. Volgens mij mag je ook andere artikelen doneren, maar ik koop altijd van de tafel. Meestal kies ik dingen waarvan er nog een hoop staan.
Frisdrank1972
13-09-2026 om 16:03
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2026 om 12:10:
[..]
Bij ons geen regels. Behalve dan over chocolade en frisdrank. Maar dat is dan vooral om de zooi die het geeft. Schoolfruit hebben we wel. En op de dagen dat dat er niet is wordt fruit aangeraden, maar koek of brood niet verboden.
Dat hele gezonde school gedoe is ook uit de gratie gevallen. Want dan krijgen leraren discussie over dat wit brood niet mocht maar ontbijtkoek weer wel. Dus de meeste scholen leggen de grens bij geen chips en energie dranken en de rest is de verantwoordelijkheid van de ouders.
Frisdrank1972
13-09-2026 om 16:04
Yumi schreef op 13-09-2026 om 12:20:
[..]
Maar dan krijg je weer de discussie wat valt onder koek en snoep. Dan kan je hagelslag en chocolade pasta ook gelijk verbieden.
masatu
13-09-2026 om 16:33
LindaPinda11 schreef op 13-09-2026 om 15:43:
Ik zit niet bij de voedselbank maar zit wel in de armoede. Dit is wat ik zelf niet of weinig kan kopen.
broodbeleg
Olijfolie
Toetjes (sommige zijn houdbaar)
Ranja
Koffie
ik zou blij zijn met
Sauzen
Kruiden
Wat voor houdbare toetjes en broodbeleg bedoel je dan? Toetjes kan ik niet echt bedenken en qua broodbeleg.. blikjes leverpastei of een pot sandwichspread oid? Of ook zoet beleg zoals pindakaas, chocopasta en jam?
Zelf zou ik denk ik ook denken aan het geven van noten. Vaak behoorlijk duur maar wel een goede vleesvervanger. Of wellicht ook nog gedroogd fruit (bijv. abrikoos).
Herfstappeltaart
13-09-2026 om 16:36
masatu schreef op 13-09-2026 om 16:33:
[..]
Wat voor houdbare toetjes en broodbeleg bedoel je dan? Toetjes kan ik niet echt bedenken en qua broodbeleg.. blikjes leverpastei of een pot sandwichspread oid? Of ook zoet beleg zoals pindakaas, chocopasta en jam?
Zelf zou ik denk ik ook denken aan het geven van noten. Vaak behoorlijk duur maar wel een goede vleesvervanger. Of wellicht ook nog gedroogd fruit (bijv. abrikoos).
Pindakaas is geen zoet broodbeleg en zelfs heel erg gezond. Vooral de 100% pindakaas.
LindaPinda11
13-09-2026 om 17:02
masatu schreef op 13-09-2026 om 16:33:
[..]
Bijvoorbeeld de alpro toetjes, die liggen niet in de koeling.
ja pindakaas, hagelslag, vlokken, kokosbrood, jam, van die sandwichespreads. ik eet zelf geen vlees maar idd leverpastei bijvoorbeeld.