Huis, tuin en keuken
Loulou39
12-09-2026 om 22:21
Rainbow91 schreef op 12-09-2026 om 18:00:
Ik zat zelf aan kruiden te denken. Ik schrik soms van de prijzen van bijvoorbeeld italiaanse kruiden maar dan breng je gerechten toch wel echt mee op smaak.
Ik denk dat de meeste mensen al blij zijn met de basis: pasta, rijst etc. Vervolgens verzorgingsproducten.
Kruiden zouden het eerlijk gezegd het laatste zijn waar ik aan zou denken.
Maar het blijft natuurlijk moeilijk, gezonde en verse producten zouden fijn zijn, maar als dat geen mogelijkheid is ivm koeling etc., dan denk ik aan toch aan bonen, pasta, rijst, verzorgingsproducten, etc.
Dweedledee
13-09-2026 om 02:17
Frisdrank1972 schreef op 12-09-2026 om 21:34:
[..]
Heel veel mensen weten ook niet hoe ze gezond moeten koken. Dus lijkt mij sterk dat ze weten welke kruiden voor welke gerechten gebruikt moeten worden.
Wat een bizarre en beperkte manier van denken heb jij toch. En niet alleen in dit topic. De waarheid is veel groter dan wat jij aanneemt of denkt.
Zeespiegel
13-09-2026 om 05:03
Frisdrank1972 schreef op 12-09-2026 om 20:38:
[..]
Ik ben bang dat veel mensen niet precies weten hoe ze kruiden moeten gebruiken. Goedkope kant-en-klaar gerechten zijn vaak al voorgekruid.
"Goedkope" kant en klaar gerechten zijn best dure luxe. Dus mensen die al geruime tijd in armoede leven, hebben daar niet altijd ervaring mee.
Zeespiegel
13-09-2026 om 05:08
Frisdrank1972 schreef op 12-09-2026 om 22:09:
[..]
De gemiddelde Nederlander zou vast ook maar een paar kruiden kennen, ik weet er zelf ook niet zo veel. Dus waarom zou dat anders zijn dan voedselbankklanten? Kruiden vind ik zelf overbodige luxe. Zorg maar eerst dat er vlees, aardappels en groente op het bord ligt.
Juist als je alleen maar geld hebt voor altijd de goedkoopste dingen, kan je met kruiden en specerijen nog wat smaak variatie aanbrengen. Of de dingen waar je niet zo'n fan van bent toch een beetje lekker maken.
Frisdrank1972
13-09-2026 om 07:29
Zeespiegel schreef op 13-09-2026 om 05:08:
[..]
Juist als je alleen maar geld hebt voor altijd de goedkoopste dingen, kan je met kruiden en specerijen nog wat smaak variatie aanbrengen. Of de dingen waar je niet zo'n fan van bent toch een beetje lekker maken.
Als ik te weinig geld voor eten zou hebben zou paprikapoeder en koriander mij een worst wezen. Degene die voorgesteld had om kruiden in zo´n pakket te doen heeft totaal niet in de gaten wat honger en armoede precies zijn.
Rekenenisleuktaalook
13-09-2026 om 07:42
Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 07:29:
[..]
Als ik te weinig geld voor eten zou hebben zou paprikapoeder en koriander mij een worst wezen. Degene die voorgesteld had om kruiden in zo´n pakket te doen heeft totaal niet in de gaten wat honger en armoede precies zijn.
Het hele idee van de voedselbank is natuurlijk te stom. Je geeft mensen voedselpakketten maar daarmee kunnen ze geen maaltijd maken, laat staan een gezonde maaltijd. Zit vol met dingen die ze niet nodig hebben maar wel moeten gebruiken, omdat ze anders honger hebben. Zorg dat die mensen groenten en fruit kunnen kopen. En vlees! Dat pak pasta kunnen ze dan nog wel van hun eigen weekgeld kopen. De pasta is immers het goedkoopste onderdeel van de maaltijd.
Waarom geven we die mensen geen supermarktbonnen waarmee ze zelf iets kunnen kopen?
Stel nou dat je zelf elke week een kerstpakket ontvangt, en elke week bij de helft van de spullen denkt: wat moet ik ermee?
Moxxie
13-09-2026 om 09:18
Mensen die de voedselbank helemaal niks vinden hoeven er niet heen of doneren niet, en mensen die kruiden niet belangrijk vinden kiezen of doneren iets anders. Er blijven genoeg mensen over die wél willen en daar is dit topic voor toch?
Rekenenisleuktaalook
13-09-2026 om 09:23
Moxxie schreef op 13-09-2026 om 09:18:
Mensen die de voedselbank helemaal niks vinden hoeven er niet heen of doneren niet, en mensen die kruiden niet belangrijk vinden kiezen of doneren iets anders. Er blijven genoeg mensen over die wél willen en daar is dit topic voor toch?
Tja, prima hoor. We zouden ons toch ook collectief af kunnen vragen of het niet anders kan, of het niet anders moet. We kunnen dit toch niet eeuwig in ere houden omdat het zo'n goed gevoel geeft aan de bedenkers en de schenkers?
Moxxie
13-09-2026 om 09:46
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2026 om 09:23:
[..]
Tja, prima hoor. We zouden ons toch ook collectief af kunnen vragen of het niet anders kan, of het niet anders moet. We kunnen dit toch niet eeuwig in ere houden omdat het zo'n goed gevoel geeft aan de bedenkers en de schenkers?
Ik vind het ook krom, want met het geld dat mensen met z'n allen uitgeven bij Appie kan je ergens anders natuurlijk veel gunstiger inkopen, in bulk. MijnNaamIsHaas zei het ook al.
Maar ik denk toch dat de organisatoren de ervaring hebben dat ze op deze manier meer ophalen dan met een actie waarbij ze om een financiële bijdrage vragen, anders deden ze het niet meer.
En ja, dan speelt het goede gevoel dat de schenker ervan krijgt duidelijk mee, en misschien de druk van zichtbaarheid. Dat is best treurig maar voor mij geen reden om te boycotten.
kerst
13-09-2026 om 10:00
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2026 om 09:23:
[..]
Voedselbank is hier maximaal drie jaar. En je kan toch als klant alsnog zelf wat diepvriesgroenten inslaan in de winkel? Die zijn meestal niet duur.
Moosey
13-09-2026 om 10:06
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2026 om 07:42:
[..]
Het hele idee van de voedselbank is natuurlijk te stom. Je geeft mensen voedselpakketten maar daarmee kunnen ze geen maaltijd maken, laat staan een gezonde maaltijd. Zit vol met dingen die ze niet nodig hebben maar wel moeten gebruiken, omdat ze anders honger hebben. Zorg dat die mensen groenten en fruit kunnen kopen. En vlees! Dat pak pasta kunnen ze dan nog wel van hun eigen weekgeld kopen. De pasta is immers het goedkoopste onderdeel van de maaltijd.
Waarom geven we die mensen geen supermarktbonnen waarmee ze zelf iets kunnen kopen?
Stel nou dat je zelf elke week een kerstpakket ontvangt, en elke week bij de helft van de spullen denkt: wat moet ik ermee?
Ik snap wel wat je bedoelt, maar het is natuurlijk niet zo dat de voedselbank draait op deze acties. De voedselbank draait vooral op eten wat gedoneerd wordt omdat het, om wat voor reden dan ook, over schiet. Teeltoverschotten, brood van gisteren, batches verpakt eten met een fout op het etiket, dingen die tegen de datum zijn en waarschijnlijk niet meer verkocht gaan worden. Daarmee sla je twee vliegen in 1 klap: eten wat de gegoede consument niet wil kopen komt toch goed terecht, en je voedt een hoop mensen die niet genoeg geld hebben om te eten.
Daarnaast draait de voedselbank op giften waarmee ze (inderdaad in het groot) eten inkopen om het gedoneerde eten mee aan te vullen.
Een supermarkt-actie zoals waar het hier over gaat draait volgens mij vooral om zichtbaarheid/bewustwording. En dat werkt ook, want zonder de supermarkt-actie hadden wij het nu niet over de voedselbank gehad hier 
Natuurlijk zou je het liefst willen dat de hele voedselbank niet nodig was of dat je inderdaad die mensen gewoon bonnen kon geven voor de supermarkt. Maar dat kun je niet zomaar regelen helaas.
Frisdrank1972
13-09-2026 om 10:07
Rekenenisleuktaalook schreef op 13-09-2026 om 07:42:
[..]
Gelukkig zei je supermarktbonnen en geen geld, want ik ben bang dat veel mensen dat geld aan iets anders gaan besteden. Daarnaast werkt dat alleen als de bonnen voor bepaalde producten zijn. Als het algemene bonnen zijn kunnen ze opgaan aan snoep en frisdrank en dan los je het probleem dat mensen geen gezonde maaltijden krijgen niet op.
Rekenenisleuktaalook
13-09-2026 om 11:12
Frisdrank1972 schreef op 13-09-2026 om 10:07:
[..]
Gelukkig zei je supermarktbonnen en geen geld, want ik ben bang dat veel mensen dat geld aan iets anders gaan besteden. Daarnaast werkt dat alleen als de bonnen voor bepaalde producten zijn. Als het algemene bonnen zijn kunnen ze opgaan aan snoep en frisdrank en dan los je het probleem dat mensen geen gezonde maaltijden krijgen niet op.
Dat los je met alle koek enzo ook niet op. En de supermarktbonnen kun je ook verpatsen aan je buur en voor het geld iets anders kopen. De voedselbank is er niet om mensen op te voeden.
Yumi
13-09-2026 om 12:06
Rekenenisleuktaalook schreef op 12-09-2026 om 08:07:
[..]
Tja, en dat krijg je dus de kinderen die op school voor lunch of voor de pauze om tien uur per stuk (of per twee) verpakte koeken mee hebben van een A-merk en geen brood of fruit.
Luxe koek en snoep wordt ook vaak door winkeliers gedoneerd vlak voordat het over de datum gaat.
Op scholen mag er tegenwoordig toch geen koek worden meegegeven voor lunch of pauze? Of is dat niet overal zo?
Rekenenisleuktaalook
13-09-2026 om 12:10
Yumi schreef op 13-09-2026 om 12:06:
[..]
Op scholen mag er tegenwoordig toch geen koek worden meegegeven voor lunch of pauze? Of is dat niet overal zo?
Bij ons geen regels. Behalve dan over chocolade en frisdrank. Maar dat is dan vooral om de zooi die het geeft. Schoolfruit hebben we wel. En op de dagen dat dat er niet is wordt fruit aangeraden, maar koek of brood niet verboden.