Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Ginevra schreef op 22-09-2026 om 12:05:

Ik zag laatst op social media iets voorbij komen van een medium die een bijeenkomst organiseert om met overledenen te praten. En dat vindt dan plaats in een katholieke kapel (die de ruimte ook verhuurt voor exposities en zo).
Ik heb niks met mediums, maar ik vind dat wel heel raar. Volgens de christelijke leer en traditie is het niet toegestaan om geesten op te roepen en dergelijke, dus waarom vindt zoiets dan in die kapel plaats? Ik keek even op de agenda van die kapel, daar staat het ook niet. Dus verhuren ze dat dan stiekem of zo?

Of andersom?

De huurder verzwijgt soms het werkelijke doel waarvoor hij de ruimte huurt. Mooi voorbeeld... jaren geleden, maar ik kan me de ophef en verbazing bij de Lindenberg nog goed herinneren. 

De Lindenberg 'betreurt' bijeenkomst van extreem-rechtse Turken | Regio | De Gelderlander.nl

Ik zag laatst op social media iets voorbij komen van een medium die een bijeenkomst organiseert om met overledenen te praten. En dat vindt dan plaats in een katholieke kapel (die de ruimte ook verhuurt voor exposities en zo).
Ik heb niks met mediums, maar ik vind dat wel heel raar. Volgens de christelijke leer en traditie is het niet toegestaan om geesten op te roepen en dergelijke, dus waarom vindt zoiets dan in die kapel plaats? Ik keek even op de agenda van die kapel, daar staat het ook niet. Dus verhuren ze dat dan stiekem of zo?

Dat vind ik zo verwerpelijk, geldklopperij van het verdriet van anderen, daar zou ik even contact opnemen met die kapel. Het is heel goed mogelijk dat het medium niet het  werkelijke doel van de bijeenkomst gemeld heeft.

Geesten oproepen strookt inderdaad niet met de christelijke leer, het staat zelfs expliciet in de bijbel. Meteen maar even gegoogled, Deuteronomium 18 vers 11.

Bakblik schreef op 22-09-2026 om 12:27:

[..]

Dat zit al eeuwen ingebakken in religie. Stiekem een achter gesloten deuren.

Ik vind het niet raar, dat verhuren van die kapel. Ik vind het wel raar dat jij het raar vindt.

Vind je dat nou zelf een hele genuanceerde, tolerante opmerking?

is die kapel nog niet ontkerkelijkt? onze kerk wel en daar kun je nu ook iets met yoga, intimiteitssessies op matrassen met waterdichte hoezen. geen idee wat het is, maar vast niet iets dat kon toen meneer pastoor nog de baas was daar. 

kenfan schreef op 22-09-2026 om 13:02:

[..]

Vind je dat nou zelf een hele genuanceerde, tolerante opmerking?

Nee, het is hard, misschien zelfs wel snoeihard.

Mensen maken de kerk, vrijwilligers, koorleden, sommige pastors zijn ook nog wel oké.

De gemeenschapszin van een geloofsgemeenschap waarde ik heel erg en ik heb er lang deel van uitgemaakt. Sinds de misbruik schandalen aan het licht kwamen ben ik de kerk en religies anders gaan bekijken. Als mensen heilig geloven in de verhalen van de bijbel dan heb ik daar respect voor. Ik ga zelfs naar vieringen vanwege een overlijden of een (tig jarig) huwelijk. Ik bid alleen niet meer mee, omdat ik niet meer geloof.

De top van de bestuurders van de kerken kerken zijn naar mijn idee al eeuwen alleen maar uit op geld, macht en onderwerping van het volk.

Dat een kerk ruimtes verhuurt om de kas te spekken kan ik op een bepaalde manier ook nog begrijpen, als ze overeind willen blijven als instituut zullen ze wel moeten.  Dat ze totaal niet kritisch zijn wie een ruimte huurt met welk doel verbaasd mij niet. Het verbaast mij dan wel dat anderen daar niet zien. 

Ik snap dat respect nooit zo erg voor een gelovig iemand. Hij/zij gelooft, nou prima. Ik heb meer respect voor mensen die goede dingen doen voor de mensheid, dat gebeurt ook veel door humanisten. Veel gelovigen die ik heb ontmoet (ger.gem) hebben weinig respect voor mij als niet-gelovige.

Herfstappeltaart schreef op 22-09-2026 om 13:36:

Ik snap dat respect nooit zo erg voor een gelovig iemand. Hij/zij gelooft, nou prima. Ik heb meer respect voor mensen die goede dingen doen voor de mensheid, dat gebeurt ook veel door humanisten. Veel gelovigen die ik heb ontmoet (ger.gem) hebben weinig respect voor mij als niet-gelovige.

Ik bedoelde respect meer in de zin dat ik de ander niet zal hinderen in het beleiden van zijn of haar geloof. Doe je ding maar val mij er niet mee lastig. 

Vrijwilligers die vanuit hun kerk iedere maand een maaltijd maken voor daklozen, daar heb ik ook respect voor. 

Maar dus niet voor de besturen en pastors die vanuit hun positie het volk niet serieus nemen. 

Bakblik schreef op 22-09-2026 om 13:42:

[..]

Ik bedoelde respect meer in de zin dat ik de ander niet zal hinderen in het beleiden van zijn of haar geloof. Doe je ding maar val mij er niet mee lastig.

Vrijwilligers die vanuit hun kerk iedere maand een maaltijd maken voor daklozen, daar heb ik ook respect voor.

Madee dus niet voor de besturen en pastors die vanuit hun positie het volk niet serieus nemen.

Dan vinden we hetzelfde.

ook mee eens. ik voel veel voor religie, geloof en gemeenschapszin. de kerk als instituut daarentegen staat me enorm tegen en maakt in mijn ogen het geloof meer kapot door hun acties en daaruit volgende reputatie. 

Beterlaat2021! schreef op 21-09-2026 om 15:06:

1543600

Ik hoorde mezelf vanmorgen praten tegen mijn stofzuiger...

" Kom op, Henry, éven over het drempeltje. Góed zo!"

je hebt tegenwoordig van die schrobmachines bij de Appie.... die praten tegen jou, met dat irritante hamsterstemmetje. Ik moet me altijd inhouden om ze niet een ...schop te geven - opzouten, niet in MIJN gangpad...

TineWinkel schreef op 22-09-2026 om 14:22:

[..]    je hebt tegenwoordig van die schrobmachines bij de Appie.... die praten tegen jou, met dat irritante hamsterstemmetje. Ik moet me altijd inhouden om ze niet een ...schop te geven - opzouten, niet in MIJN gangpad...

Nog niet ontmoet!   Kan je ook communiceren met die dingen : 'Kunt u mij ook even zeggen waar ik lucifers vind?'  Of :   'In het volgende gangpad ligt een kapot gevallen pot appelmoes' .

Broadway schreef op 22-09-2026 om 09:11:

[..]

er kwam gisteren een collega nog even om het hoekje kijken of ik écht tegen de papierversnipperaar stond te praten.... (komop jochie, je kunt best 5 blaadjes tegelijk zonder te piepen!)

kenfan schreef op 22-09-2026 om 13:01:

[..]

Dat vind ik zo verwerpelijk, geldklopperij van het verdriet van anderen, daar zou ik even contact opnemen met die kapel. Het is heel goed mogelijk dat het medium niet het werkelijke doel van de bijeenkomst gemeld heeft.

Tja, daar zat ik ook over te twijfelen, om het te melden, precies om die reden. Maar dat vond ik toch ook weer wat ver gaan. Het is niet mijn buurt of parochie, het is iets wat i toevallig zag, en ik krijg er toch ook een beetje nare smaak van om te gaan klikken hierover. 

Damoontje schreef op 22-09-2026 om 11:08:

Ik denk dat de volgende generatie Henry's een terugpraatfuntie gaat hebben.
'Nee ik heb geen zin vandaag'
'Alweer een drempel?'
'Dat zei je gisteren ook al'

Doet me denken aan Red Dwarf, waar een Talkie Toaster in voorkomt:

Does Anyone Want Any Toast? | Red Dwarf | BBC

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.