Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..


ik hoop op aanvullingen


Zo las ik pas een zin waarin het beide fout stond. Iets als " Naar mijn werk ging ik na het restaurant." Waarbij in feite de situatie compleet omgedraaid is.

Thora schreef op 22-06-2026 om 14:29:

[..]

Op Facebook enzo wordt het ook gewoon omgedraaid. Naar mijn werk ga ik uit eten bijvoorbeeld. Ik vind het zo'n vreemd fenomeen.

Mensen lezen veel minder van papier waar nog wel correct geschreven wordt, bouwen daardoor geen goed woordbeeld meer op, en schrijven op gehoor. Het verschil tussen na en naar hoor je amper. Of ze kopieren het fout van facebook.

Werkwoordspelling is inmiddels ook voor veel mensen hogere wiskunde. Werkwoorden met ge-, of ver- als voorvoegsel in de tegenwoordige tijd veranderen bijna steevast in een voltooid deelwoord. Ook vaak in drukwerk inmiddels.  Maar misschien ligt dat ook aan autocorrect.

Maar wat ik pas echt raar vind, is dat mensen tegenwoordig heel vaak "mits" en "tenzij" door elkaar halen. Dan krijg je zinnen als "ik ga morgen met het ov naar m'n werk, mits de treinen staken"  

Anna76 schreef op 23-06-2026 om 09:50:

Maar wat ik pas echt raar vind, is dat mensen tegenwoordig heel vaak "mits" en "tenzij" door elkaar halen. Dan krijg je zinnen als "ik ga morgen met het ov naar m'n werk, mits de treinen staken"

🤣

Anna76 schreef op 23-06-2026 om 09:50:

Maar wat ik pas echt raar vind, is dat mensen tegenwoordig heel vaak "mits" en "tenzij" door elkaar halen. Dan krijg je zinnen als "ik ga morgen met het ov naar m'n werk, mits de treinen staken"

Dat gaat al járen mis (helaas). Het 'na' en 'naar' verhaspelen is echt iets van de laatste paar jaar (om en nabij).

Dat mensen op een camping een briefje mee krijgen met de vrije plaatsen (op dit moment is 85 % nog leeg) waar ze uit kunnen kiezen en dan precies naast ons komen staan. 
Dat ze ook nog de sleurhut rug aan rug met de onze zetten en niet aan de andere kant van de plaats. Die andere kant heeft gedurende de dag meer schaduw en dat is met dit weer wel fijn maar goed. 
Niet 1x maar nu al de derde die het zo doet in 4 dagen. Gun en ander een beetje privacy! 
Echt raar. 

@ Bakblik, dat noem ik het 'sauna-effekt'.  Dat er, als het niet druk is, toch iemand direct naast je komt zitten. 

Schemerlampje schreef op 22-06-2026 om 17:24:

Zo las ik pas een zin waarin het beide fout stond. Iets als " Naar mijn werk ging ik na het restaurant." Waarbij in feite de situatie compleet omgedraaid is.

Deze zin krijg ik gewoon niet verwerkt in mijn hoofd. Ik snap wat er staat, maar mijn hoofd loopt er echt op vast.

Schemerlampje schreef op 22-06-2026 om 17:24:

Zo las ik pas een zin waarin het beide fout stond. Iets als " Naar mijn werk ging ik na het restaurant." Waarbij in feite de situatie compleet omgedraaid is.

zou nog kunnen als je nachtdienst hebt en je eerst uit eten gaat (bij wijze van ontbijt) en dan door naar je werk.

Dees! schreef op 23-06-2026 om 15:43:

[..]

Deze zin krijg ik gewoon niet verwerkt in mijn hoofd. Ik snap wat er staat, maar mijn hoofd loopt er echt op vast.

Ik krijg er ook een error van. 

Thora schreef op 22-06-2026 om 14:29:

[..]

Op Facebook enzo wordt het ook gewoon omgedraaid. Naar mijn werk ga ik uit eten bijvoorbeeld. Ik vind het zo'n vreemd fenomeen.

Naar mijn werk ga ik na het restaurant, tenzij het restaurant nog open is en mits mijn man al voor mij gekookt heeft 😁

mana_sutiyuq schreef op 23-06-2026 om 16:12:

[..]

zou nog kunnen als je nachtdienst hebt en je eerst uit eten gaat (bij wijze van ontbijt) en dan door naar je werk.

Klopt, maar zo werd het niet bedoeld. Plus, dat het dan qua zinsbouw, ook geen schoonheidsprijs verdient.

Beterlaat2021! schreef op 23-06-2026 om 14:38:

@ Bakblik, dat noem ik het 'sauna-effekt'. Dat er, als het niet druk is, toch iemand direct naast je komt zitten.

Op het strand ook altijd. Echt meters en meters leeg zand en dan een meter verderop gaan zitten. Ik snap dat echt niet.

Dolfje schreef op 23-06-2026 om 18:20:

[..]

Op het strand ook altijd. Echt meters en meters leeg zand en dan een meter verderop gaan zitten. Ik snap dat echt niet.

Is het misschien dat ze denken 'mocht er iets gebeuren zijn we niet alleen'? Een soort veilig gevoel zegmaar. Kan me ergens wel zoiets voorstellen.  

Broodjebrie schreef op 23-06-2026 om 18:30:

[..]

Is het misschien dat ze denken 'mocht er iets gebeuren zijn we niet alleen'? Een soort veilig gevoel zegmaar. Kan me ergens wel zoiets voorstellen.

Ik blijf het raar vinden 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.