Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..


ik hoop op aanvullingen


VerdrietigHoor schreef op 19-06-2026 om 18:55:

[..]

Het mag toch allebei en beide is toch informeel? "Es" en "is" waar "eens" hoort te staan is dialect en spreektaal en mag niet in formeel schrift gebruikt worden. Enkel "eens" is de correcte spelling. Ben ik verkeerd voorgelicht op school, of is dit aangepast in de afgelopen jaren?

Je bent verkeerd voorgelicht.
Het is inderdaad informeel taalgebruik, maar het gaat wél om een afkorting/inkorting. Dus 'ns of misschien 'es (ben ik het ook al niet mee eens, maar goed). Maar 'is', nee. Zodra je 'is gaat schrijven, spreek je het ook verkeerd uit.

Nou zeg... diep teleurgesteld in juffrouw de Wit. Ik houd het maar bij "eens" 
Dank voor het lesje! 

Als iemand hier eens iets typt wat niet helemaal correct is kan, soms gaat dat ook met mijn telefoon niet altijd helemaal goed maar er worden dus ook fouten gemaakt op sites en reclame borden dat vind ik zo stom.
Bijvoorbeeld " het beste adres voor jou voeten "

Heb daar weinig last van. Je snapt toch wst er staat denk ik altijd. 

Koettie schreef op 19-06-2026 om 19:48:

Heb daar weinig last van. Je snapt toch wst er staat denk ik altijd.

Bij formele dingen is het gewoon stom. Reclames en drukwerken laat je controleren. Bij forummers snap ik dat het mis kan gaan. Dat vind ik niet stom. Maar 'je begrijpt wat er staat' gaat bij mij niet altijd vanzelf. Zoals die hierboven; het beste adres voor jou voeten. Mijn hoofd maakt daarvan; Het beste adres voor jou (en dan is de zin eigenlijk af), voeten. En dan denk ik; huh voeten? waarom staat daar voeten? Is Voeten een naam? Voor jou, Piet. Voor jou, Mies. En ook voor jou, Voeten. Ohhh nee, ze bedoelen jouw voeten. 

Dat denken gaat in een seconde, daar niet van. Maar ik lees dus niet automatisch jouw als iemand jou schrijft. En bij 'na' ipv naar heb ik dat ook regelmatig. Ik ging na mijn moeder. Dan zie ik iets als beurten voor me. Eerst je moeder en dan jij. En wat waren jullie dan aan het doen? Ik moet dan echt nadenken voordat ik begrijp dat degene níet na haar moeder ging, maar dat ze op visite ging bij haar moeder oid. 

Joh, je moet ze de kost geven die opzoek zijn na iets.
Zelf ben ik ook niet onfeilbaar. Ik was minstens 40 toen ik erachter kwam dat het insgelijks is en niet eensgelijks.

Dolfje schreef op 19-06-2026 om 19:27:

Als iemand hier eens iets typt wat niet helemaal correct is kan, soms gaat dat ook met mijn telefoon niet altijd helemaal goed maar er worden dus ook fouten gemaakt op sites en reclame borden dat vind ik zo stom.
Bijvoorbeeld " het beste adres voor jou voeten "

pas na 3x lezen begreep ik het   

 ik merk regelmatig dat mijn zinnen/grammatica niet kloppen  
dat komt vooral omdat ik net zo typ net zoals ik praat, ''snel'', volgens mijn moeder haal ik geen adem als ik praat   

Meesje schreef op 19-06-2026 om 21:09:

[..]

Bij formele dingen is het gewoon stom. Reclames en drukwerken laat je controleren. Bij forummers snap ik dat het mis kan gaan. Dat vind ik niet stom. Maar 'je begrijpt wat er staat' gaat bij mij niet altijd vanzelf. Zoals die hierboven; het beste adres voor jou voeten. Mijn hoofd maakt daarvan; Het beste adres voor jou (en dan is de zin eigenlijk af), voeten. En dan denk ik; huh voeten? waarom staat daar voeten? Is Voeten een naam? Voor jou, Piet. Voor jou, Mies. En ook voor jou, Voeten. Ohhh nee, ze bedoelen jouw voeten.

Dat denken gaat in een seconde, daar niet van. Maar ik lees dus niet automatisch jouw als iemand jou schrijft. En bij 'na' ipv naar heb ik dat ook regelmatig. Ik ging na mijn moeder. Dan zie ik iets als beurten voor me. Eerst je moeder en dan jij. En wat waren jullie dan aan het doen? Ik moet dan echt nadenken voordat ik begrijp dat degene níet na haar moeder ging, maar dat ze op visite ging bij haar moeder oid.

eens,

ik dus, vriend wordt soms gek van me, omdat ik dat ook doe, laatst vroeg ik hem kan je een blik doperwten en mais kopen, vervolgens kwam hij thuis met alleen een blik doperwten, dus ik was pissed off en hij zei meteenja maar je vraagt of ik een een blik doperwten en mais kan meenemen, niet een blik doperwten en een blik mais. 

maarja in mijn hoofd bedoel ik hetzelfde hoezo moet ik het helemaal uitschrijven tis denk ik mijn ADHD-brein 

Koettie schreef op 19-06-2026 om 19:48:

Heb daar weinig last van. Je snapt toch wst er staat denk ik altijd.

Het geeft een onprofessionele indruk. Kleine moeite om spelling van een poster o.i.d. te laten controleren.  Ik zou een drukkerij die een taalfout maakt geen opdracht geven.

Taalfouten op het forum zie ik altijd maar daar zal ik nooit iets van zeggen.

Rogue schreef op 19-06-2026 om 21:54:

[..]

ik dus, vriend wordt soms gek van me, omdat ik dat ook doe, laatst vroeg ik hem kan je een blik doperwten en mais kopen, vervolgens kwam hij thuis met alleen een blik doperwten, dus ik was pissed off en hij zei meteenja maar je vraagt of ik eeneen blik doperwten en mais kan meenemen, niet een blik doperwten en een blik mais.

maarja in mijn hoofd bedoel ik hetzelfde hoezo moet ik het helemaal uitschrijven tis denk ik mijn ADHD-brein

Maar wacht effe (jaja): heeft hij niets van maïs meegenomen? Dus geen losse verse kolf? Geen blik met doperwten en maïs gemengd?

Dan heeft dat niks met ADHD te maken. Dat ligt aan hem. Alleen pissig worden is dan weer niet nodig wat mij betreft.

Courage schreef op 19-06-2026 om 22:24:

[..]

Maar wacht effe (jaja): heeft hij niets van maïs meegenomen? Dus geen losse verse kolf? Geen blik met doperwten en maïs gemengd?

Dan heeft dat niks met ADHD te maken. Dat ligt aan hem. Alleen pissig worden is dan weer niet nodig wat mij betreft.

nope...  ,

nh pissig is misschien niet het goede woord maar was wel geïrriteerd omdat ik het nodig had om te koken, 

ben sowieso snel geïrriteerd de laatste tijd, geef de hormonen maar de schuld  

Hormonen sowieso.
Maar ik vind het wél gek dus, even serieus. Je hoeft het woord 'blik' echt niet te herhalen in die zin. Hooguit had hij dan per ongeluk een blikje gemengd meegenomen.

Rogue schreef op 19-06-2026 om 21:54:


maarja in mijn hoofd bedoel ik hetzelfde hoezo moet ik het helemaal uitschrijven tis denk ik mijn ADHD-brein

Nee hoor. Dit ligt echt aan hem.

Ik las een stuk over de moeders in Stadskanaal die de kinderen van de ene moeder mishandelden. Er staat dat alle kinderen in pleegzorg zitten nu. Maar het meisje (die in coma was) en jongetje van de ene moeder, hebben ook een vader wordt er gezegd. Waarom zijn ze daar niet? Ik ken natuurlijk niet het hele verhaal en misschien zijn ze nu bij mensen die gespecialeerd zijn in trauma oid, maar vond het toch raar. 

Netherfield schreef op 20-06-2026 om 08:41:

Ik las een stuk over de moeders in Stadskanaal die de kinderen van de ene moeder mishandelden. Er staat dat alle kinderen in pleegzorg zitten nu. Maar het meisje (die in coma was) en jongetje van de ene moeder, hebben ook een vader wordt er gezegd. Waarom zijn ze daar niet? Ik ken natuurlijk niet het hele verhaal en misschien zijn ze nu bij mensen die gespecialeerd zijn in trauma oid, maar vond het toch raar.

Die vader is ook al beschuldigd van seksueel misbruik las ik en heeft het gezin verlaten. Geen veilige plek dus.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.