Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Jujubee
17-06-2026 om 08:41
Dolfje schreef op 17-06-2026 om 08:26:
Ik had niet verwacht dat er vrouwen zijn met problemen met genderneutrale wc's, als het vrouwentoilet bezet is ga ik regelmatig bij de mannen. Of ik ga naar het invalidetoilet, dat is ook altijd gemengd.
Zag toevallig vanmorgen een filmpje op tiktok van een vader die met zijn dochtertjes in het vrouwentoilet was en een of andere kerel vond dat echt niet kunnen. Die ging helemaal over de rooie. Ik zie dat probleem echt niet.
En vuil achter laten kunnen vrouwen ook heel goed is mijn ervaring als kamermeisje en schoonmaakster vroeger in een hotel en bij kantoren. Soms waren de vrouwen wc's nog wel viezer zelfs. Maandverband met bloed op de muur geplakt en gore tampons in de wasbak bijvoorbeeld. En remsporen achter laten is ook niet seksegebonden.
Mijn moeder boeit het ook niets en ik ken wel meer vrouwen die net zo goed bij de mannen gaan. Anderen, zoals ik, vinden het gewoon niet fijn. Ik ben best ijdel en vind het leuk om op de WC een beetje aan mijn haar te plukken, even wat mascara weg te vegen of even mijn lippenstift bij te stiften. Dat doe ik niet als er een man naast me staat. Helemaal niet als het een knappe man is. Dan wil ik liever gewoon pico bello de wc uitlopen. Het gaat mij niet zozeer om onveiligheid, dat gevoel heb ik er niet bij.
amarna
17-06-2026 om 08:59
Vaak zijn de damestoiletten viezer dan de mannenwc's. Met maandverband en tampons in een te volle afvalbak. Bloed aan de kraan. Ik ga gerust op de herentoiletten als het bij de vrouwen druk is.
Rogue
17-06-2026 om 09:26
Dolfje schreef op 17-06-2026 om 08:26:
Ik had niet verwacht dat er vrouwen zijn met problemen met genderneutrale wc's, als het vrouwentoilet bezet is ga ik regelmatig bij de mannen. Of ik ga naar het invalidetoilet, dat is ook altijd gemengd.
Zag toevallig vanmorgen een filmpje op tiktok van een vader die met zijn dochtertjes in het vrouwentoilet was en een of andere kerel vond dat echt niet kunnen. Die ging helemaal over de rooie. Ik zie dat probleem echt niet.
En vuil achter laten kunnen vrouwen ook heel goed is mijn ervaring als kamermeisje en schoonmaakster vroeger in een hotel en bij kantoren. Soms waren de vrouwen wc's nog wel viezer zelfs. Maandverband met bloed op de muur geplakt en gore tampons in de wasbak bijvoorbeeld. En remsporen achter laten is ook niet seksegebonden.
Ik heb er geen problemen mee, ga vaak genoeg bij gender neutrale wc’s.
Maar bij de bieb voelt de sfeer niet prettig, omdat het makkelijk toegankelijk is, dus er gaan ook junkies/andere ongure figuren.
Vroeger zat er nog een wc-dame maar die is al een paar jaar weg helaas
Er is wel beveiliging maar die zit bij de ingang, de wc is in de “kelder”
Ik zie die soms Ook op Instagram, maar dan vaak “andersom” ergens snap ik wel dat sommige vaders met hun kinderen meegaan naar de wc’s
lopen zoveel griezels rond in Amerika.
(Niet iedereen heeft goede bedoelingen)
+ de openbare wc’s daar zijn nogal creepy soms ik hou het dan liever op of ga een coffee shop binnen
Broadway
17-06-2026 om 09:32
Dolfje schreef op 17-06-2026 om 08:26:
Ik had niet verwacht dat er vrouwen zijn met problemen met genderneutrale wc's, als het vrouwentoilet bezet is ga ik regelmatig bij de mannen. Of ik ga naar het invalidetoilet, dat is ook altijd gemengd.
Zag toevallig vanmorgen een filmpje op tiktok van een vader die met zijn dochtertjes in het vrouwentoilet was en een of andere kerel vond dat echt niet kunnen. Die ging helemaal over de rooie. Ik zie dat probleem echt niet.
En vuil achter laten kunnen vrouwen ook heel goed is mijn ervaring als kamermeisje en schoonmaakster vroeger in een hotel en bij kantoren. Soms waren de vrouwen wc's nog wel viezer zelfs. Maandverband met bloed op de muur geplakt en gore tampons in de wasbak bijvoorbeeld. En remsporen achter laten is ook niet seksegebonden.
yup. in de horeca gewerkt. mannen zijn sloddervossen, vrouwen zijn echt smerige wezens.
en dat gaat van kroeg tot discotheek tot brasserie tot sjiek restaurant.
lientje69
17-06-2026 om 09:39
Wat ik raar vind( ligt aan mijn situatie denk )
Op vakantie gaan en niet hoeven werken: heerlijk. Vrij zijn en niet hoeven werken : heerlijk. Nu ben ik al 8 maanden ziek thuis. En dus altijd vrij. Vind het vreselijk. Mis mijn werk. Had een hekel aan huishouden. Nu ben ik blij als ik mijn bed heb kunnen verschonen of heb kunnen stofzuigen. Gek is dat. Hoe je grenzen dan kunnen verschuiven. Best raar eigenlijk.
Broadway
17-06-2026 om 09:41
lientje69 schreef op 17-06-2026 om 09:39:
Wat ik raar vind( ligt aan mijn situatie denk )
Op vakantie gaan en niet hoeven werken: heerlijk. Vrij zijn en niet hoeven werken : heerlijk. Nu ben ik al 8 maanden ziek thuis. En dus altijd vrij. Vind het vreselijk. Mis mijn werk. Had een hekel aan huishouden. Nu ben ik blij als ik mijn bed heb kunnen verschonen of heb kunnen stofzuigen. Gek is dat. Hoe je grenzen dan kunnen verschuiven. Best raar eigenlijk.
dat is niet gek. jouw norm was werken en vrij was een cadeautje/anders/bijzonder
nu is vrij jouw norm en dus mis je het bijzondere aan vrij zijn, maar je mist ook je oude norm waarin je een doel en functie had.
en dat is kak.
Bailey26
17-06-2026 om 10:06
amarna schreef op 17-06-2026 om 08:59:
Vaak zijn de damestoiletten viezer dan de mannenwc's. Met maandverband en tampons in een te volle afvalbak. Bloed aan de kraan. Ik ga gerust op de herentoiletten als het bij de vrouwen druk is.
Ja dat idee heb ik ook. Dat vrouwen de boel vaak ranziger achterlaten als mannen.
Mij maakt het verder ook niet zo veel uit. Herentoilet, damestoilet of genderneutraal. Als het maar schoon is en iedereen een beetje normaal blijft doen.
Ginevra
17-06-2026 om 10:10
Yumi schreef op 16-06-2026 om 19:13:
Hier is niet over nagedacht, dat vind ik raar 🤨
Er is zeker wel over nagedacht, van het begin af aan was duidelijk dat er mensen zijn die dit niet prettig vinden en was er discussie. Alleen hebben de voorstanders gewonnen van de tegenstanders.
Yumi
17-06-2026 om 10:14
Rogue schreef op 17-06-2026 om 09:26:
[..]
Ik heb er geen problemen mee, ga vaak genoeg bij gender neutrale wc’s.
Maar bij de bieb voelt de sfeer niet prettig, omdat het makkelijk toegankelijk is, dus er gaan ook junkies/andere ongure figuren.
Vroeger zat er nog een wc-dame maar die is al een paar jaar weg helaas
Er is wel beveiliging maar die zit bij de ingang, de wc is in de “kelder”
Ik zie die soms Ook op Instagram, maar dan vaak “andersom” ergens snap ik wel dat sommige vaders met hun kinderen meegaan naar de wc’s
lopen zoveel griezels rond in Amerika.(Niet iedereen heeft goede bedoelingen)
+ de openbare wc’s daar zijn nogal creepy soms ik hou het dan liever op of ga een coffee shop binnen
Dit
Mijn voorbeeld was in een eetcafé, dus niet eens in een openbare gelegenheid.
Mijn gevoel van onveiligheid in genderneutrale wc's komt mede door wat er gebeurde op een avond een paar jaar geleden. Met 'n vriendin nog een broodje eten voor we naar huis gingen. Ik ging afrekenen terwijl zij nog even naar de wc ging, vond dat ze lang wegbleef en wou net gaan kijken toen ze eraan kwam en zei, naar buiten, snel weg. Buiten begon ze te huilen, helemaal overstuur vertellend, dat ze een duw kreeg en er een man mee naar binnenging. Hoef niet uit te leggen wat er gebeurde.
Sindsdien ben ik alert als ik of vriendinnen naar de wc gaan. Met deze genderneutrale wc's schiet ik meteen in de stress, als er iemand zo dicht achter me komt staan zoals gisteren.
amarna
17-06-2026 om 10:41
Ik denk dat er zoveel smerige wc's in NL zijn omdat er veel te weinig zijn.
Bijv in de USA is er in iedere supermarkt een klantentoilet. En in een shopping mall 2 of meer grote toiletblokken.
In het winkelcentrum in Rotterdam waar ik mijn weekboodschappen doe (met o.a. 3 grote supermarkten en diverse snackbars en koffiehoeken) is slechts 1 toilet !
Op ca. 75 m lopen een stadskantoor met toilet maar die is in het weekend dicht. Heel erg slecht en zeer klantonvriendelijk geregeld!
Rockstar
17-06-2026 om 10:55
Dolfje schreef op 17-06-2026 om 08:26:
Ik had niet verwacht dat er vrouwen zijn met problemen met genderneutrale wc's, als het vrouwentoilet bezet is ga ik regelmatig bij de mannen. Of ik ga naar het invalidetoilet, dat is ook altijd gemengd.
Zag toevallig vanmorgen een filmpje op tiktok van een vader die met zijn dochtertjes in het vrouwentoilet was en een of andere kerel vond dat echt niet kunnen. Die ging helemaal over de rooie. Ik zie dat probleem echt niet.
En vuil achter laten kunnen vrouwen ook heel goed is mijn ervaring als kamermeisje en schoonmaakster vroeger in een hotel en bij kantoren. Soms waren de vrouwen wc's nog wel viezer zelfs. Maandverband met bloed op de muur geplakt en gore tampons in de wasbak bijvoorbeeld. En remsporen achter laten is ook niet seksegebonden.
In openbare plekken zoals op een festival, concerthal, OV, dat soort dingen boeit het me niet. Dan is het altijd al goor (inderdaad, dames doen echt gore dingen met hun maandverband en tampons). Maar bij mij op het werk zijn de wc's altijd netjes, alleen die gender neutrale wc is dus meestal niet netjes. Dus dan loop ik liever door naar een wc die wel netjes is als ik de tijd heb.
Thora
17-06-2026 om 11:01
Broadway schreef op 17-06-2026 om 09:32:
[..]
yup. in de horeca gewerkt. mannen zijn sloddervossen, vrouwen zijn echt smerige wezens.
en dat gaat van kroeg tot discotheek tot brasserie tot sjiek restaurant.
In de kroeg is dat toch anders. Als het herentoilet is volgekotst en verstopt gaan de mannen naar het damestoilet.
Verder pak ik ook wel eens het herentoilet als er een rij bij de dames staat. Meestal in een theater of pretpark ofzo. En stiekem hoop ik soms dat iemand er iets van zegt zodat ik mij kan identificeren als man.
Bellebelle
17-06-2026 om 11:08
Koettie schreef op 16-06-2026 om 20:30:
Mijn manager die me een bericht stuurde of ik op de hoogte was van huppeldepup..
Dat is letterlijk mijn werk, wat denk je dat ik de hele dag aan het doen ben, bloemschikken?
Herkenbaar, ook zo'n manager gehad, die geen bal verstand had van het primaire proces. Als het echt urgent was, had ze dat niet door, maar ze mailde me wel regelmatig met allerlei dingen die standaard in mijn werkproces zaten. Nu heb ik gelukkig iemand met verstand van het primaire proces, een verademing.
Rockstar
17-06-2026 om 11:08
Thora schreef op 17-06-2026 om 11:01:
[..]
In de kroeg is dat toch anders. Als het herentoilet is volgekotst en verstopt gaan de mannen naar het damestoilet.
Verder pak ik ook wel eens het herentoilet als er een rij bij de dames staat. Meestal in een theater of pretpark ofzo. En stiekem hoop ik soms dat iemand er iets van zegt zodat ik mij kan identificeren als man.
Ik roep dit altijd als ik de mannenplee binnen kom als de rij bij de vrouwen te lang is: "Ik ben vandaag een mannetje hoor!" 😝
Bellebelle
17-06-2026 om 11:09
lientje69 schreef op 17-06-2026 om 09:39:
Wat ik raar vind( ligt aan mijn situatie denk )
Op vakantie gaan en niet hoeven werken: heerlijk. Vrij zijn en niet hoeven werken : heerlijk. Nu ben ik al 8 maanden ziek thuis. En dus altijd vrij. Vind het vreselijk. Mis mijn werk. Had een hekel aan huishouden. Nu ben ik blij als ik mijn bed heb kunnen verschonen of heb kunnen stofzuigen. Gek is dat. Hoe je grenzen dan kunnen verschuiven. Best raar eigenlijk.
Ja, dat kan ik me echt voorstellen. Als je werkt, kun je ook vrij hebben. Als je niet werkt, heb je ook geen vrij. Of altijd vrij. Ik ben een periode werkloos geweest en had voor mijn gevoel dan ook nooit vrij. Jouw situatie lijkt me extra heftig, omdat je helemaal niet weet wat je toekomstbeeld gaat zijn.