Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Grindelwald schreef op 22-02-2026 om 18:58:

[..]

Ik kijk er zo naar uit. Ben waarschijnlijk vroeg klaar met werken en ga in de achtertuin zitten. Flink vitamine D op doen.

Ik kijk er ook heel erg naar uit, woensdagmiddag ben ik altijd vrij dus dit komt heel mooi uit.

Nu hoop ik wel dat het qua temperatuur in de dubbele cijfers blijft en dat we niet in maart weer winterse gezeur krijgen...

Broodjebrie schreef op 22-02-2026 om 19:33:

[..]

Ik kijk er ook heel erg naar uit, woensdagmiddag ben ik altijd vrij dus dit komt heel mooi uit.

Nu hoop ik wel dat het qua temperatuur in de dubbele cijfers blijft en dat we niet in maart weer winterse gezeur krijgen...

Het zijn hier overigens - in mijn buurt - al dubbele cijfers  .

De MSN-app zegt hier op dit eigenste moment dat het 11 graden is. En morgen 12 graden.

Alleen jammer dat de gevoelstemperatuur 3 graden is  .

Ik vind het raar dat mijn nieuwe usb-oplaadbare fietslampje mijn draadloze fietscomputer stoort. Als ik mijn licht opheb, houdt mijn fietscomputer mijn snelheid niet bij. Doe ik mijn lampje uit, begin na een seconde of 2 mijn fietscomputer weer. Doe ik het lampje aan, stopt na een seconde of 30 de fietscomputer weer meteten. Raar.

Net op de radio, iemand vroeg het nummer Zombie van The Cranberries aan want ‘daar werd ze altijd zo vrolijk van.’ Zelfs als je nooit naar de tekst luistert of deze niet begrijpt, zou ik dit niet bestempelen als lekker vrolijke muziek.
Maar ja, sommige mensen dus wel. Bijzonder.

MMcGonagall schreef op 24-02-2026 om 20:15:

Net op de radio, iemand vroeg het nummer Zombie van The Cranberries aan want ‘daar werd ze altijd zo vrolijk van.’ Zelfs als je nooit naar de tekst luistert of deze niet begrijpt, zou ik dit niet bestempelen als lekker vrolijke muziek.
Maar ja, sommige mensen dus wel. Bijzonder.

Ik hoorde het ook, ik vond het ook bijzonder om te horen dat zij er wel vrolijk van wordt.

misschien heeft het vrolijk zijn te maken met een leuke tijd in haar leven waaraan ze herinnert wordt? Meer associatie als daadwerkelijk vrolijkheid in het nummer? 

krulliebollie schreef op 24-02-2026 om 21:30:

misschien heeft het vrolijk zijn te maken met een leuke tijd in haar leven waaraan ze herinnert wordt? Meer associatie als daadwerkelijk vrolijkheid in het nummer?

Hmm nee zo omschreef ze het niet, volgens mij zei ze echt: Ik word er altijd zo vrolijk van als ik het hoor.

Ik heb dat ook met sommige mega deprie muziek. Ik vind het gewoon mooi, dus word vrolijk. Vriend kan er absoluut niet tegen, die wordt helemaal somber van mijn muziek. 

dat iemand vannacht 11 dezelfde topics heeft geopend. Vol met onzin. 

Koettie schreef op 25-02-2026 om 05:36:

Ik heb dat ook met sommige mega deprie muziek. Ik vind het gewoon mooi, dus word vrolijk. Vriend kan er absoluut niet tegen, die wordt helemaal somber van mijn muziek.

Diane van Therapy comes to mind. ik kan daar helemaal voldaan inzakken en terug naar mijn tienerjaren terwijl als je de tekst hoort dan ben je eigenlijk ziek als je er ook maar over nadenkt

Ik lees hier https://www.ad.nl/almelo/wil-78-zat-een-uur-te-huilen-in-haar-stoel-en-is-kapot-als-ze-dweilt-maar-almelo-gaat-door-met-powerful-ageing~aed74374/ dat ouderen in Almelo eerst 3 maanden verplicht fitness moeten doen voordat ze huishoudelijke hulp kunnen krijgen. Want als ze een beetje trainen kunnen ze het zelf, is geloof ik de gedachte. 

Als het waar is, vind ik het een bizarre en vernederende regeling. Maar misschien zit het genuanceerder. Weet iemand wat meer hierover? 

Het huidige kabinet wil de huishoudelijke hulp als basisvoorziening geheel schrappen uit de WMO. Ik denk dat je dan blij moet zijn met gratis fysio die je helpt om het zelf te doen. Ik zie bij mijn ouders dat minder dingen zelf doen leidt tot steeds sneller verlies van zelfredzaamheid.  (en helaas ook tot steeds vaker vallen als ze wel dingen zelf doen). Ik vind dit soort zaken ingewikkeld. Het moet geen 'one size fitts all' worden. Maar ik zie in mijn eigen fysiogroepje waar ook ouderen deelnemen, dat er wel degelijk ook op hogere leeftijd meer mogelijk is dan sommigen vooraf denken. (Maar dan moet je niet na 1 keer stoppen). 

Daglichtlamp schreef op 25-02-2026 om 13:55:

Ik denk dat je dan blij moet zijn met gratis fysio die je helpt om het zelf te doen. 

Gratis fysio die je helpt om het zelf te doen? Dat is niet wat ik lees in het artikel. Als je hulp aanvraagt, ongeacht of je artrose hebt of net geopereerd bent, moet je eerst drie maanden naar fitness. Daarna wordt je aanvraag opnieuw beoordeeld. 

Het is misschien anders framen, maar als je 78 bent en artrose hebt, vind ik niet dat zoiets "hulp om het zelf te doen" kan heten. De mevrouw in kwestie zegt dat ze na één keer een uur huilend in haar stoel heeft gezeten en niet verder is gegaan. Toen is haar aanvraag geweigerd want "mevrouw weigert mee te werken aan de voorwaarden". 

Dan heb ik nog liever dat er gewoon meteen gezegd wordt dat er geen huishoudelijke hulp gegeven wordt. 

Het AD heeft er wel eens een handje van de zieligste gevallen eruit te pikken en dat dan te brengen als "kijk eens wat schokkend", dus ik houd voor mogelijk dat het genuanceerder zit, maar de gemeenteraad heeft al een motie aangenomen om die regels af te schaffen. Maar de wethouder houdt voet bij stuk. 

Ik vind het afschaffen van hulp één ding, maar deze manier van doen vind ik nog wat anders. 

Broodjebrie schreef op 24-02-2026 om 20:33:

[..]

Ik hoorde het ook, ik vond het ook bijzonder om te horen dat zij er wel vrolijk van wordt.

Misschien kent of begrijpt ze de tekst niet. Destijds stond iedereen ook rond te springen op Gimme Hope Johanna van Eddy Grant. Dat nummer gaat over de toestand in Zuid Afrika die destijds nog niet zo rooskleurig was. En toch werd men er vrolijk van.

Broadway schreef op 25-02-2026 om 12:21:

[..]

Diane van Therapy comes to mind. ik kan daar helemaal voldaan inzakken en terug naar mijn tienerjaren terwijl als je de tekst hoort dan ben je eigenlijk ziek als je er ook maar over nadenkt

Zo ging ik helemaal uit mijn dak op Nothing to Lose van Kiss. Ik was een jaar of 13 of 14. Veel later begreep ik pas dat dat nummer over anale seks ging. Dat is natuurlijk niet triest zoals die andere nummers, maar wel beetje bizar als ik eraan terugdenk hoe ik die tekst aan het rondzingen was op die leeftijd. En niet zo zachtjes ook.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.